300 CE 24v M104 vesipumppuongelma

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

300 CE 24v M104 vesipumppuongelma

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Eli tuli hommattua uusi tarvikepumppu ja nyt vertailtuani hieman pumppuja keskenään, huomasin uudesta pumpusta puuttuvan eräs putkilähtö.

Tässä olisi vanha alkuperäinen pumppu
http://www2.lut.fi/~amanttar/vesipumppu/alkup.JPG

Tässä taas uusi tarvikepumppu
http://www2.lut.fi/~amanttar/vesipumppu/uusi.JPG

Pumppuun tuleva PUTKI menee tälläiseen IHME HÄSSÄKKÄÄN.

Mikä on tämän öljynsuodattimenjalan juuressa olevan mokkulan tarkoitus? Onko se jonkinlainen öljynjäähdytin, vai mikä kumma? Auto on muuten ilmeisesti jenkkimalli.

Nyt vaihtoehtona on kai joko tehdä uuteen tarvikepumppuun reikä ja siihen rotanhäntä ja letkulla alkuperäiseen putkeen liitos, tai hommata merkkiliikkeestä alkuperäinen _hiton_kallis_ vesipumppu.

Vai onko tuo suodattimenjalassa oleva laitos turha? onko samanlainen kaikissa moottoreissa vai vaan jossain erikoisyksilöissä, kuten esim jenkeissä. No kunhan selviäisi edes mikä ko. systeemin tarkoitus on...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, AkiVaa.

Mistä ostit pumpun ?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Näyttäs olevan niin että jäähdytysneste kieppaa ö-suodattimen jalan kautta
jäähdyttämässä öljyjä.

Tuossa kuva pumpun letkuista. (USA-mallissa ei näkynyt eroa)
Kuva

Jos tulppat letkun 146, saati systeemin poistettua käytöstä.
Tai sitten teet itse sen sisäänmenon pumppuun.
Pro HVM
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

No juurikin tämmöistä ratkaisua ollaan nyt mietitty, että jätettäis kierto kokonaan pois pelistä. Ilmeiseti kaikissa autoissa tuota systeemiä ei ole?

Pumppu ostettiin paikallisesta varaosaputkasta.

[EDIT]
Kuva
Tuossa näkyisi jonkinlainen laippakin jolla voisi kyseisen lähdön pumpusta tulpata. Taitaa olla helpointa kun poistan koko jäähdyttimen käytöstä. Suomen oloissa sillä taidetaan vain lämmittää öljyjä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kyllähän se varmasti hyvä systeemi on, ainakin kuumemmissa oloissa/kovemmassa ajossa.
Käyppä lunttaamassa tuoltaoikea osanumero ja vertaa siihen mitä sinulle myytiin.
Siellä numero hieman muuttuu koneen numeron mukaan.
Näköjään CEssä homma tehty erilailla kuin E:ssä??
Pro HVM
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Siis tuo pumppuhan on tarvikeosa. En sitä tarpeeksi selvästi aikaisemmin ilmoittanut. Mutta käsittääkseni kaikissa samanlaisissa moottoreissa ei ole tuota "ylimääräistä" jäähdytintä öljynsuodattimenjalassa? Jolloin sen voisi poistaa käytöstä melko huolettomin mielin?

[edit]

Tuo Jäähdytin on tarkoitettu kuumiin olosuhteisiin. Sain nyt selvitettyä, että australian versiossa lienee tuo jäähdytin. Sain selville myös oikeanmallisten pumppujen tarvikeosanumeroita.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Monestihan tuo jäähdytin toimii myös toisinpäin eli lämmittää öljyä pakkasella (siis jos lohkolämppäri lämmittää nesteen mutta ööli on vielä viileätä).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

No nyt on kl:stä tulossa oikeanlainen pumppu, niin ei tarvi poistella mitään jäähdytyskiertoja. Soitin ja selitin, niin löyty oikea pumppu hyllystä ja myyjä vielä ystävällisesti tarkisti minun kuvista, joita tännekin on laitettu, että pumppu on samannäköinen. Hyvää puhelinpalvelua ainakin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”