300 D käynnistys ongelmia / öljynpaine / lämpö nousee

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

300 D käynnistys ongelmia / öljynpaine / lämpö nousee

Viesti Kirjoittaja BigA »

Tere! Kun on auto vasta ekaa kertaa kesäkeleillä ajossa,niin ilmaantuu koko ajan uutta!
Siispä Pihasta kun starttaa, niin hehkutuksen jälkeen pörähtää vähän vaivaisesti käyntiin ja sammuu parikin kertaa ennenkuin käy kunnolla!
Mikähän voisi olla vikana?
Sitten kun lähtee, niin toimii jees!

Ajelin tässä 60 km kaupunkiin ja ruuhkassa alko lämmöt nousemaan normaalia ( 80 C) ylemmäs. Öljynpaine meinasi myös laskea 1 tuntumaan ja alkoi jo vähän hirvittää... Ohjekirja sanoo, että lämpö saattaa nousta kesäkeleillä tuntuvasti ja saakin sen tehdä? Miten teillä on asian laita?
Öljyt tsekkasin parkkiin päästyäni ja oli ylämerkissä saakka! Elikkä paineen lasku 1:seen ei selvinnyt siitä? Onko paineen lasku normaalia jos koneen lämpö nousee?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

1. Hehkut kunnossa?

2. Paljonko lämmöt nousee? +100 menee vielä.
Ö-paineet 1bar tyhjäkäynnillä? Ei kamalan paha.
Öljyt ohenee, kun lämmöt nousee. Koska vaihdettu viimeksi?
Pro HVM
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

5w-50 öljyt niin ei paineet laske niin paljon. Ei pitäis sammua, ilma vuotoa, suodatin tukossa, jne.
..kaikkee paskaa sitä tuuleekin kirjoiteltua..
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Rässi66 kirjoitti:1. Hehkut kunnossa?

2. Paljonko lämmöt nousee? +100 menee vielä.
Ö-paineet 1bar tyhjäkäynnillä? Ei kamalan paha.
Öljyt ohenee, kun lämmöt nousee. Koska vaihdettu viimeksi?
Hehkuista en tiedä??? Miten tsekataan toimiiko?
lämpö lähenteli seuraavaan viivaa ( 80 jälkeen) se taitaa olla se + 100
Jos menee sen yli, niin sittenkö sanoo poks?
Öljyt vaihdettu just 5W-50. Ennen vaihtoa vaan paine oli tyhjäkäynnillä aina 1,5 !
Tuo lämpökin pisti silmään, kun koko talven ja kevään on pysynyt ku nakutettuna + 80 C
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

suodatin tukossa, jne.[/quote]
Suodatin vaihdettiin myös oljynvaihdon yhteydessä... Oli muuten todella paskanen.
?????
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Starttaatko aina heti hehkuvalon sammumisen jälkeen? Kokeilepa antaa hehkuttaa hiukan pidempään. Jos nyt lähtee hyvin tahi paremmin käyntiin, saa hehkuja alkaa epäilemään :D

Edit: Ja kuten olen ennenkin sanonut lämpöongelmiin, tsekkaa syylärin kunto. Itse ajelin viime kesänä ilman flektiä hetken aikaa, ja muuten pystyi aivan hyvin ajamaan, mutta Kolmårdenin safari 35 asteen helteessä meinas olla liikaa :lol:

Ja ei se satasessa poks vielä sano. Emäntä ei viime kesänä muistanut, että ei ollut flektiä. Odotteli mua työpaikan pihassa auto käynnissä ja kohta soitti hädissään, että kun savua nousee pellin alta.. Minä juosten paikalle, niin mittari 120 asteessa ja nesteethän siellä kiehuu. Mutta se mitään aiheuttanut, taisi vain koneen sisältä paikat paremmin puhdistua, kun niin nätisti käy nykyään :lol:

Periaatteessa voisi sanoa, että tarkista myös flektin viskon kunto. Itse uusin sen viime kesänä, kun vähän laakeri vippasi. Sen takia se flekti oli hetken aikaa irtikin, kun ei uskaltanut sen kanssa ajella, mutta en ehtinyt ennen reissua saada uutta viskoa.. Mutta toisaalta, koska mulla ei ollut juurikaan ongelmia ilman flektiä, ja syyläri vain kolme vuotta vanha, niin sanoisin, että sulla on nesteen kierrossa se ongelma ;)
Viimeksi muokannut veppe, 20.5.2006 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Tuossahan on ideaa!
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Paljonko muuten uudet hehkut maksaa, jos joutuu hankkia?
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Lämmöt

Viesti Kirjoittaja cdi »

Onko autossa ilmastointi???
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

BigA kirjoitti:Paljonko muuten uudet hehkut maksaa, jos joutuu hankkia?
Mulla myyjä laitatti kuntoon ennenkuin ostin tuon auton. Itse hain pajalta ja lasku taisi olla 225 euroa, sis. kaikki hehkut + työn ja oisko ollut joku naftan paluuletkukin uusittu :roll:
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Ei ilmastointia
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja BigA »

Flekti onsiismikä :shock:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo hehkuthan on hyvä tarkistaa ensimmäiseksi käynnistyvyyden takia, vanhemmissa moteissa myös venttiilin säädöt mutta näissä uusimmissahan on nämä hytrauliset vitkuttimet, saattaahan nekin kantaa mutta yleensä ne rallattelee ensin :D

Lämmön nousuun voipi vaikuttaa monikin asia, esim jäähdytysjärjestelmän ja syylärin tukkoisuus, syylärissä myös ulkoinen tukkoisuus vaikuttaa lämpöihin, jumiutunut termostaatti, paisarin korkki, nesteen vähyys yms. perusasiat.

Ei se 100 astetta vielä konetta hajota mikäli paineet pysyy järjestelmässä. Mersun korkkeja on visiin muutamanlaisia mutta yleisin taitaa olla 1,2 Barinen korkki jolloin järjestelmän tulisi kestää noin (120 astetta).

Ei se tuuletinkaan lähde käyntii muistaakseni kuin 91 asteessa, ja silloinkaan ei vielä täydellä teholla. Joku voisi kertoa enemmän tuulettimen spekseistä ettei mene ihan mutuksi koko homma.

Ensimmäisenä siis vaihtaisin jäähdytysnesteet ja huuhtelisin ainakin syylärin sisuskalut.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja cdi »

Termari kunnossa???

Syyläristä ei nouse kuplia??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Hehkuista en tiedä??? Miten tsekataan toimiiko?
lämpö lähenteli seuraavaan viivaa ( 80 jälkeen) se taitaa olla se + 100
Jos menee sen yli, niin sittenkö sanoo poks?
Öljyt vaihdettu just 5W-50. Ennen vaihtoa vaan paine oli tyhjäkäynnillä aina 1,5 !
Tuo lämpökin pisti silmään, kun koko talven ja kevään on pysynyt ku nakutettuna + 80 C[/quote]



Hehkut voit tarkistaa helposti ottamalla hehkureleen hehkuille menevän pistokkeen irti ja tarkistamalla kopukynällä meneekö virta läpi kaikista pistokkeen johdoista. Jälkihehkun tarkistat panemalla auton hehkuttamaan ja kopukynän yhden hehkun päähän , hehkutuksen pitäisi jatkua vielä vaikka valo koelaudasta sammuu. Ajan pituuden määrää moottorin lämpötila.

Lämmöt kyllä seilaa vähän ylhäällä mutta kärsii käydä ylikin sen seuraavan viivan hetkellisesti , paniikki tilanteessa pistä lämppäri täysille niin helpottaa.

Olen huomannu joissakin mersuissa että uusilla öljyillä tyhjäkäynnin öljynpaineet laskee ja nousevat taasen parintuhannen kilsan jälkeen.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ei ne ihan pienestä hätkähdä. Ajelin itse pari tuhatta kilometriä käytännössä ilman vesipumppua. Lämmöt kävivät monen monta kertaa tapissa, eikä tuo siitä mitään säikkynyt. Flekti käynnistyy vasta 104 asteessa.

Hehkutulpat ovat halpoja, reilun kympin kappale.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkuja ei oikein voi tarkistaa virtakynällä, vastusmittarilla voi.
Vastus lämpötilasta riippuen 0,5-1,3 ohmia.

Mikäli hehku on rikki niin että se lämpenee muttei kärjestä, vika näkyy vain irrottamalla hehku ja kokeilemalla virralla sitä.
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

peehoo7 kirjoitti: Olen huomannu joissakin mersuissa että uusilla öljyillä tyhjäkäynnin öljynpaineet laskee ja nousevat taasen parintuhannen kilsan jälkeen.
Saman muuten huomasin itsekin, kun viimeksi öljyt vaihdettiin. Lähdin ajamaan ja kun oli lämmennyt kone ja pysähdyin valoihin, vilkaisin öljynpainemittaria :shock: Siitä se sitten auton ja miehen olo taas rauhoittui, kun pääsi sinuiksi litkujen kanssa :lol: Itse käytän siis Mobil Delvac-1:stä.

Mitä muuten olette mieltä, millaiset öljyt kesäksi olisi hyvä olla, kun vedän vaunua? Delvacilla viime kesänä paineet laski alle ykkösen pitkän vedon jälkeen, olisko olleet 0,8. Pitäiskö tuosta jo huolestua ja sen takia ottaa tälle kesää jokin muu öljy? Pitäisi parin viikon sisään öljyt vaihtaa, niin vielä ehtis päättää, mitä ööliä laitetaan :roll:

BigA: tarkoitin flektillä siis tuuletinta :D Kolmisatasissa tuulettimella on viskokytkin, joka kytkeytyy tietyssä lämpötilassa. Käytännössä tuuletin pyörii koko ajan mukana "kevyesti", mutta kun visko nappaa kiinni, on äänikin sen mukainen :lol: Viskon "toimivuuden" tietää ehkä parhaiten siitä, että kylmänä käynnistettäessä Mersu kuulostaa hetken aikaa Volvolta :twisted: Mistä se muuten johtuu, että visko on "kiinni" kylmänä aina hetken :?:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:Hehkuja ei oikein voi tarkistaa virtakynällä, vastusmittarilla voi.
Vastus lämpötilasta riippuen 0,5-1,3 ohmia.

Mikäli hehku on rikki niin että se lämpenee muttei kärjestä, vika näkyy vain irrottamalla hehku ja kokeilemalla virralla sitä.
Tässä on koko hehkuepisodin ydin. Pankaa mieleen yllä olevat asiat. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

dealer kirjoitti:Hehkuja ei oikein voi tarkistaa virtakynällä, vastusmittarilla voi.
Vastus lämpötilasta riippuen 0,5-1,3 ohmia.

Mikäli hehku on rikki niin että se lämpenee muttei kärjestä, vika näkyy vain irrottamalla hehku ja kokeilemalla virralla sitä.
Joka sana niin totta kuin .... , mutta täysin pimeitä hehkujahan virtakynällä yleensä etsitäänkin.

Noihin vain juurestaan lämpiäviin hehkuihin en ole koskaan törmännyt muissa vehkeissä kuin volkkareissa, onneksi yleensä vain yksi sarjasta on tuollai viallinen . Voisi kyllä teettää vähän töitä jos ois kaikki tuollain rikki, ja kesäaika ja muuten hyvä moottori. No saahan niistä pari helposti irti ja testiin.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkuissa on vaan semmoinen ominaisuus että rikkinäisessäkin voi ollajonkinlainen vastus, eihän nyt megaohmeilla enää "kynä syty" mutta vastus voi olla vaikka 10 ohmia - se sytyttää kynän mutta hehku on viallinen ?

En minäkään noihin varrestalämpeneviin hehkuihin ole törmännyt juuri koskaan, mutta onhan se mahdollisuus aina olemassa.
wiimax.fi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

peehoo7 kirjoitti:
Olen huomannu joissakin mersuissa että uusilla öljyillä tyhjäkäynnin öljynpaineet laskee ja nousevat taasen parintuhannen kilsan jälkeen.
Tämä on totta. Itsellä oli tuossa vappuna hellekelissä moottoritiepolennan jälkeen just ja just 0,6 luokkaa tyhjäkäyntipaineet, nyt 3000 km myöhemmin ei tahdo tippua alle yhden millään.

Tars varmaan siirtyä Delvaciin täälläkin... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”