RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.9.2006 20:30
RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?
kalliista bensanhinnasta johtuen tuli ajatus miten w124 mallien bensakoneet toimivat etanolilla/(RE85)? --> mitä muutoksia vaatisi, kokemuksia?
-tiivisteet, polttoainelinjat, koneen kuluminen?
-kuulin että 10 prosenttinen 95 pelittää hyvin
-tiivisteet, polttoainelinjat, koneen kuluminen?
-kuulin että 10 prosenttinen 95 pelittää hyvin
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 19.10.2010 14:10
Re: RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?
kuulisin kyllä mielipiteitä tuon 95 osalta 300 kuskeilta??? Mulle huoltamo yrittäjä sano että aja vaan 98 ni ei tule ongelmiapystylamppu kirjoitti:kalliista bensanhinnasta johtuen tuli ajatus miten w124 mallien bensakoneet toimivat etanolilla/(RE85)? --> mitä muutoksia vaatisi, kokemuksia?
-tiivisteet, polttoainelinjat, koneen kuluminen?
-kuulin että 10 prosenttinen 95 pelittää hyvin
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
Olen tehnyt vuoden kliinistä testiä 123:ssa 230 koneella (sama pata 124:ssa) 95 bensalla eikä ole hajonnut vielä. Ihan piruuttani,ei ole kallis moottori. En ole huomannut mitään eroa aikaisempiin 98 ajoihin. Tehoa ei ole,ja kulutuskin on älytöntä hyötyyn nähden. Tosin en näe mitään syytä miksi ei voisi ajaa myös 98:lla. Voihan olla,että kone saattaa vaikka esim. nakuttaa 95:lla helpommin,mutta ei tuonne minun kabiiniin sitä ainakaan korvin kuule
Alkoholin kanssa en suorilta vapari konetta ajaisi. Ajoitustakaan ei taida saada säädettyä niin myöhäiselle kuin tarvisi. Ahdettulla tuo alkoholi olis ns. kakkos polttoaineena hyvä juttu,esim. Kiihdytys tai ratatouhuissa (tehoa reilusti),silti maantiekulustus olisi todella hurjaa,sekä talvella saattais esiintyä kylmäkäynnistys ongelmia. (vaatii ohjelmalta,sekä ohjelmoitsijalta paljon).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Star
Oon täs 4 vuotta 40tkm jo ajellu 5-30% etanoliseoksella M104 300 koneessa ja ei raportoitavaa. auto toimii ku entisen junan vessa.
Yli 30% ei Lambdassa enää riitä kaistan leveys ja alkaa oireilemaan. alle 25% ei huomaa mitään eroa. laajakaista lambdalla ja polttoainejärjestelmän paineita nostamalla voi ajaa raakaa RE85:lla. Helpompaa jos ei oo kattia tai lambdaa ni riittää paineen nosto. Sytytysjärjestelmässä riittää kyllä säätövarat.
Suurin ongelma on kylmäkäynnistys. Siihen voi tehä ropellihatturatkaisun ja ottaa esim. sellaisen paineastian 1-2l johon ventiilin kautta saa paineilmaa ja siitä putki kylmäkäynnistyssuuttimelle. Näin saa kylmäkäynnistykseen bensaa, ei RE85.
Yli 30% ei Lambdassa enää riitä kaistan leveys ja alkaa oireilemaan. alle 25% ei huomaa mitään eroa. laajakaista lambdalla ja polttoainejärjestelmän paineita nostamalla voi ajaa raakaa RE85:lla. Helpompaa jos ei oo kattia tai lambdaa ni riittää paineen nosto. Sytytysjärjestelmässä riittää kyllä säätövarat.
Suurin ongelma on kylmäkäynnistys. Siihen voi tehä ropellihatturatkaisun ja ottaa esim. sellaisen paineastian 1-2l johon ventiilin kautta saa paineilmaa ja siitä putki kylmäkäynnistyssuuttimelle. Näin saa kylmäkäynnistykseen bensaa, ei RE85.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.9.2006 20:30
kiitokset vastauksista ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
eli ahtamatonta ei kannattaisi alkaa virittelemään pelkästään RE85 sopivaksi? Sinänsä jos bensapaineen nostolla saa toimimaan niin tuo halvempi litrahinta saa silti innostumaan ajatuksesta
Laskeskelin myös suuntaa-antavia polttoainekuluja vuodessa vertaillen normaalibensalla ja seoksella (RE85 ja 95E10) ajettaessa.
-säästöä tulisi jos puolet olisi RE85:tä, vaikkakin pienemmän energiasisällön vuoksi kulutus nousee - halvempi litrahinta laskee kokonaiskuluja
-30 prosentin RE85 seoksella ei saisi eurohyötyä verrattuna tavalliseen bensaan (en tiedä onkohan näin myös käytännössä?)
-loogisesti jos auton saa pelittämään pelkällä RE85:lla niin se olisi edullisin
(ottaen huomioon muutostöiden hinnat, niin suurella tod. näk. maksaa ittensä takaisin)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
eli ahtamatonta ei kannattaisi alkaa virittelemään pelkästään RE85 sopivaksi? Sinänsä jos bensapaineen nostolla saa toimimaan niin tuo halvempi litrahinta saa silti innostumaan ajatuksesta
Laskeskelin myös suuntaa-antavia polttoainekuluja vuodessa vertaillen normaalibensalla ja seoksella (RE85 ja 95E10) ajettaessa.
-säästöä tulisi jos puolet olisi RE85:tä, vaikkakin pienemmän energiasisällön vuoksi kulutus nousee - halvempi litrahinta laskee kokonaiskuluja
-30 prosentin RE85 seoksella ei saisi eurohyötyä verrattuna tavalliseen bensaan (en tiedä onkohan näin myös käytännössä?)
-loogisesti jos auton saa pelittämään pelkällä RE85:lla niin se olisi edullisin
(ottaen huomioon muutostöiden hinnat, niin suurella tod. näk. maksaa ittensä takaisin)
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 20.9.2006 20:30
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 19.10.2010 14:10
www.etanol.nu sivuilla on parinkymmenen vuoden kokemusta aiheesta... ruotsiksi tietysti. Mutta hakemalla löytää kaikkiin mersuihin ohjeet ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Niinpä tietty, virkamiesruotsi on tullut suoritettua mutta ei noista mitään tajuaSergey kirjoitti: ruotsiksi tietysti.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Ruotsissahan e85 tuli myyntiin 80 luvun lopussa ja suurin menekki oli 90 luvun lopulla. 6 vuotta sitten ruotsissa poistettiin valikoimista kokonaan 98 ja sen tilalle tuli e85 kautta maan.
Tällä hetkellä sitä ollaan ajamassa alas kun saab ja volvo lopetti etanoli autojen valmistuksen toistaiseksi ja tilalle on huoltoasemille tullut viimevuonna CNG kaasu jota saa käytännössä kaikista kaupungeista.
Esim uusista (2010 tilasto) ammattiautoilijoista ja takseista 80% on valinnut kaasu/bensiini hybridit. Diesel tai etanoli on enään lähinnä marginaaliryhmä pakettiauto kokoluokassa.
etanoli polttoaineena ei ole tulevaisuutta, se on kehitysmaa polttoaine.
Tällä hetkellä sitä ollaan ajamassa alas kun saab ja volvo lopetti etanoli autojen valmistuksen toistaiseksi ja tilalle on huoltoasemille tullut viimevuonna CNG kaasu jota saa käytännössä kaikista kaupungeista.
Esim uusista (2010 tilasto) ammattiautoilijoista ja takseista 80% on valinnut kaasu/bensiini hybridit. Diesel tai etanoli on enään lähinnä marginaaliryhmä pakettiauto kokoluokassa.
etanoli polttoaineena ei ole tulevaisuutta, se on kehitysmaa polttoaine.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 19.10.2010 14:10
no sittenhän sun autossa on vikaa
ei tuo mun ce kuluta sitä 11 enempää. 25% seoksella kulutus on muistaakseni 12,2 kun mittailin.
btw tääl o jossai topicci 95e10 bensiinille.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
btw tääl o jossai topicci 95e10 bensiinille.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Hei
Käyttöautona c180 vm:2000 2.0 vapari mersu jolla ajellut keväästä syksyyn aina pensa/etanoli sekoituksella 50%/50%.
Auto toiminut moitteetta kun kelit pysyvät plussan puolella tosin kulutus nousee litran verran mutta nykyhinnoilla kannattaa kuitenkin.
No nälkä kasvaa syödessä ja mieli tekisi ajella putaalla etanolilla.
Eli kuinka saisin rikastettua syöttöä helposti? Kuinka saisin sytytys ennakkoa helposti aikaisemmalle?onko se edullisesti muutettavissa?
Muutakin on suunnitelmissa kuumemmat ja paremmat tulpat sekä ehkä moottorin lämpötilan nosto jonnekkin 92c
Käyttöautona c180 vm:2000 2.0 vapari mersu jolla ajellut keväästä syksyyn aina pensa/etanoli sekoituksella 50%/50%.
Auto toiminut moitteetta kun kelit pysyvät plussan puolella tosin kulutus nousee litran verran mutta nykyhinnoilla kannattaa kuitenkin.
No nälkä kasvaa syödessä ja mieli tekisi ajella putaalla etanolilla.
Eli kuinka saisin rikastettua syöttöä helposti? Kuinka saisin sytytys ennakkoa helposti aikaisemmalle?onko se edullisesti muutettavissa?
Muutakin on suunnitelmissa kuumemmat ja paremmat tulpat sekä ehkä moottorin lämpötilan nosto jonnekkin 92c