Kapeakantisen 250D:n kannen kiristys
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kapeakantisen 250D:n kannen kiristys
Terve!
Löytyykö mistään helposti kuvaa 250D:n kannenpulttien kiristysjärjestyksestä? Löytyisi samalla pultitkin helpommin... Onko ne näkyvissä (en ole vielä katsonut yhtään) vai venttiilikopan alla tms.?
Ai miksikö tuota kyselen... Kun 250:nen pitää aika voimakasta räklätystä tyhmäkäynnistä tuonne 1400 rpm kierroksille. Kone myös jättää iskuja väliin aiheuttaen vatkausta. Sinimustaa savuakin saattaa putkesta tuprahdella.
Lisäksi oikein kuumaksi ajettuna (lue: 90-astetta) tyhjäkäyntiöljynpaineet putosivat 0,3 tasolle. Normiajossa paineet 1,7-1,8.
Auto kuitenkin kulkee hyvin. 1500 rpm < käytös on normaalia.
Suuttimia koitin jo löysäillä, eikä räklätys mielestäni muuttunut minkään suuttimen kohdalla. Käynti tietysti alkoi ontua lisää pyttyjen sammuessa, muttei muuta.
Löytyykö mistään helposti kuvaa 250D:n kannenpulttien kiristysjärjestyksestä? Löytyisi samalla pultitkin helpommin... Onko ne näkyvissä (en ole vielä katsonut yhtään) vai venttiilikopan alla tms.?
Ai miksikö tuota kyselen... Kun 250:nen pitää aika voimakasta räklätystä tyhmäkäynnistä tuonne 1400 rpm kierroksille. Kone myös jättää iskuja väliin aiheuttaen vatkausta. Sinimustaa savuakin saattaa putkesta tuprahdella.
Lisäksi oikein kuumaksi ajettuna (lue: 90-astetta) tyhjäkäyntiöljynpaineet putosivat 0,3 tasolle. Normiajossa paineet 1,7-1,8.
Auto kuitenkin kulkee hyvin. 1500 rpm < käytös on normaalia.
Suuttimia koitin jo löysäillä, eikä räklätys mielestäni muuttunut minkään suuttimen kohdalla. Käynti tietysti alkoi ontua lisää pyttyjen sammuessa, muttei muuta.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Meinasitko kiristellä pultteja jos se auttaisi ?
Sanoisin ettei kannata.
Joudut käyttämään nokka-akselinkin irti ja osa pulteista on imusarjan puolella ahtaasti - eikä ongelma kuitenkaan korjaannu lisäkiristyksellä.
Voihan tuossa olla muuallakin kuin kansipahvissa vikaa - vaan jos räklättää noilla 1,7-1,8 paineillakin huomattavasti niin veikkaus on kansitiivisteen suuntaan.
Uuden tiivisteen mukana on monentit ja järjestys kuten Marko edellä kertoi.
Sanoisin ettei kannata.
Joudut käyttämään nokka-akselinkin irti ja osa pulteista on imusarjan puolella ahtaasti - eikä ongelma kuitenkaan korjaannu lisäkiristyksellä.
Voihan tuossa olla muuallakin kuin kansipahvissa vikaa - vaan jos räklättää noilla 1,7-1,8 paineillakin huomattavasti niin veikkaus on kansitiivisteen suuntaan.
Uuden tiivisteen mukana on monentit ja järjestys kuten Marko edellä kertoi.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, vähän tuota operaatiota pohdiskelin, kun se oli jollakin tuolla foorumin puolella huhun mukaan avittanut. Mutta taidanpa vain jatkaa neuvotteluja myyjäliikeen kanssadealer kirjoitti:Meinasitko kiristellä pultteja jos se auttaisi ?
Sanoisin ettei kannata.
Joudut käyttämään nokka-akselinkin irti ja osa pulteista on imusarjan puolella ahtaasti - eikä ongelma kuitenkaan korjaannu lisäkiristyksellä.
Voihan tuossa olla muuallakin kuin kansipahvissa vikaa - vaan jos räklättää noilla 1,7-1,8 paineillakin huomattavasti niin veikkaus on kansitiivisteen suuntaan.
Uuden tiivisteen mukana on monentit ja järjestys kuten Marko edellä kertoi.
Kuinka äkkiä tuosta alkaa tulla lisävahinkoa, jos vain päästelee menemään? On meinaan pieni logistinen haaste pistää autoa ajotauolle...
Terveisin
Tero
Tero
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En minä sitä kantta kiristellä ala. Olisin voinut, jos pultinpäät olisivat olleet näkyvissä ilman sen isompia purkuhommia. Vaikken itsekään tuohon hommaan oikein uskonut.
Lähetin myyjälle kyselyn, jotta mitä ehdottaisi.
Paljonko tuohon kansipahvin vaihtoon menee aikaa (siis korjaamolla)? Paljonko toullainen pahvi/pulttisetti maksaa? Mitä muuta tarvitaan minimissään? Nostajat kannattaa vaihtaa, kun ei tiedä kauanko niitä on tuolla rallatettu... Paljonko ne?
Kyselen vain saadakseni selville, missä liikutaan. Sitten voin miettiä, jaksanko itse ryhtyä. Vietin Xm:n kanssa sen verran talliaikaa, että mietin pariin otteeseen tähän ryhtymistä.
Lähetin myyjälle kyselyn, jotta mitä ehdottaisi.
Paljonko tuohon kansipahvin vaihtoon menee aikaa (siis korjaamolla)? Paljonko toullainen pahvi/pulttisetti maksaa? Mitä muuta tarvitaan minimissään? Nostajat kannattaa vaihtaa, kun ei tiedä kauanko niitä on tuolla rallatettu... Paljonko ne?
Kyselen vain saadakseni selville, missä liikutaan. Sitten voin miettiä, jaksanko itse ryhtyä. Vietin Xm:n kanssa sen verran talliaikaa, että mietin pariin otteeseen tähän ryhtymistä.
Terveisin
Tero
Tero
Aikaa menee tekijästä ja auton vuosimallista (kierrätys / ei) riippuen 4-8 tuntia, korjaamolla teetettynä osineen töineen 800-900 euroa jossa hinnassa koeponnistus ja oikaisu mukana.
Nostimet lisäksi.
Yläpään tiivistesarja jotain 60 euroa, pulttisarja 30 euroa, kopan tiiviste, huohottimen kumiosia, suutinputkien kiinnikkeitä.
Nostimet 8 x 20 (?) euroa jne...
Nostimet lisäksi.
Yläpään tiivistesarja jotain 60 euroa, pulttisarja 30 euroa, kopan tiiviste, huohottimen kumiosia, suutinputkien kiinnikkeitä.
Nostimet 8 x 20 (?) euroa jne...
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pari tonnia meni, kun viimeksi käytin mersun kannen irti. Silloin oli kyseessä 300 TDT, josta oli edellisessä kansirempassa unohtunut hioa esikammioiden reunat kannen tasolle.
Työveloituksen määrää en muista sen paremmin kuin tuntihintaakaan.
Jos tuota kotona alkaa kylmiltään tekemään, niin pitkä viikonloppu ainakin menee. Ja oikaisu aiheuttaa jaon kahdelle viikonlopulle. Hyvä vaihevaiheeltaohjeistus pitää myös olla.
Täytyy miettiä. Auto on muutoin niin siistikuntoinen, etten viitsisi kauppaa peruakaan.
Työveloituksen määrää en muista sen paremmin kuin tuntihintaakaan.
Jos tuota kotona alkaa kylmiltään tekemään, niin pitkä viikonloppu ainakin menee. Ja oikaisu aiheuttaa jaon kahdelle viikonlopulle. Hyvä vaihevaiheeltaohjeistus pitää myös olla.
Täytyy miettiä. Auto on muutoin niin siistikuntoinen, etten viitsisi kauppaa peruakaan.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Ei se ollut huhu vaan minä tein ja 2 vuotta jatkunut raklatus loppui siihen.dieselflosse kirjoitti:Juu, vähän tuota operaatiota pohdiskelin, kun se oli jollakin tuolla foorumin puolella huhun mukaan avittanut.
En irroittanut nokkaa, ainoastaan ahtimen putki pois ja venttiilikoppa auki. Kyse on tästä surullisesta suunnitteluviasta, kun ne jakokopan päässä olevat kuusiokoloruuvit (2 x) ja samassa päässä olevat kannen pultit alkavat löystyä. Seuraavaksi öljy löytää kulkutien kannen päästä suoraan takaisin jakokopankautta öljypohjaan. Missään ei näy öljynpainevikaa mutta se paine puuttuu sieltä kannesta ja venttiilinnostimet eivät toimi oikein...tai ainakaan se huonoin niistä.
30 minuutin homma ja ääni katosi. Toki tuo on semmoinen myyntifiksaus, jolla ongelma poistuu noin vuodeksi tai kahdeksi, kun se öljy kerran on jo löytänyt kulkureitin paineellisesta öljykanavasta jakokoppaan niin kyllä se sieltä sen taas etsii.
Vedin siis fiilispohjalta ne pultit kireämmälle, jotka oli löysällä ja jotka olivat näkyvillä, se yksi jää sinne nokan alle piiloon. Jos on noita joskus vetänyt momenttiin tuntee kyllä kädellä milloiin kannattaa lopettaa. Semmosta 15-75 asteen kiristystä taisin vetää mutta jokaiseen pulttiin siis eri määrä. Mitään momenttia tuolle hommalle ei voi eikä kannata määrittää.
Re: Kapeakantisen 250D:n kannen kiristys
siis onko paineet tyhjäkäynnillä 0,3bar äkkiä auki ja kattoa et mikä mättää ja hukkako se muka noin pahasti painetta voisikos olla kiertokangen laakereissa vikaa vielä sen päälleedieselflosse kirjoitti: Ai miksikö tuota kyselen... Kun 250:nen pitää aika voimakasta räklätystä tyhmäkäynnistä tuonne 1400 rpm kierroksille. Kone myös jättää iskuja väliin aiheuttaen vatkausta. Sinimustaa savuakin saattaa putkesta tuprahdella.
Lisäksi oikein kuumaksi ajettuna (lue: 90-astetta) tyhjäkäyntiöljynpaineet putosivat 0,3 tasolle. Normiajossa paineet 1,7-1,8.
Auto kuitenkin kulkee hyvin. 1500 rpm < käytös on normaalia.
Itse tuossa vuosi sitten suurin piirtein vaihdoin yhteen 200d pahvin ja ei se öljynpaine mittariin näkynyt vaikka paineet karkas niin et jakoketju ei meinannut pysyä kireellä silloin rallatukset loppui pahvin vaihdolla
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kannen irroitus for dummies
Jos nyt hieman pohdiskelee tuon homman tekoa kotitallissa, niin onnistuuko perustyökaluilla vai tarvitaanko jotain erikoista.
Momenttiavain toki löytyy
Pitääkö ketju katkaista? Millä sen näppärämmin saa poikki (niin, että saa ehjättyäkin )
Otetaanpa pikakurssi "Kannen irroitus for dummies".
Jos vaikka lasydocia kirjoitteltaisiin, niin menisikö homma jotenkin näin (saa vapaasti täydennellä, se on jopa suotavaa):
1. Jäähdytinnesteet mäjellä (riittääkö syylarin roppu?)
2. Puretaan kaasuvivustot, imusarja, suutinputket yms. edessä oleva rekvisiitta.
3. Pakosarja irti (knoppeja tuon irroittamiseen?)
4. Venttiilikoppa pois.
5. Ketju poikki
6. Nokka-akseli pois (nostimet lähenevät ilman erityistemppuja?)
7. Kansipultit löysälle ja irti (päädyistä keskelle päin? Normihylsyillä vai jollakin torxeilla citroën-tapaan?)
8. Kannen irroitus (mistä kannattaa kammeta?)
9. tiivistepintojen puhdistus
Tässä alku, vinkkejä ja yksityiskohtia vain lisäilemään kuin myös hyviä knoppeja eri työvaiheiden helpoimpaan hoitoon.
Momenttiavain toki löytyy
Pitääkö ketju katkaista? Millä sen näppärämmin saa poikki (niin, että saa ehjättyäkin )
Otetaanpa pikakurssi "Kannen irroitus for dummies".
Jos vaikka lasydocia kirjoitteltaisiin, niin menisikö homma jotenkin näin (saa vapaasti täydennellä, se on jopa suotavaa):
1. Jäähdytinnesteet mäjellä (riittääkö syylarin roppu?)
2. Puretaan kaasuvivustot, imusarja, suutinputket yms. edessä oleva rekvisiitta.
3. Pakosarja irti (knoppeja tuon irroittamiseen?)
4. Venttiilikoppa pois.
5. Ketju poikki
6. Nokka-akseli pois (nostimet lähenevät ilman erityistemppuja?)
7. Kansipultit löysälle ja irti (päädyistä keskelle päin? Normihylsyillä vai jollakin torxeilla citroën-tapaan?)
8. Kannen irroitus (mistä kannattaa kammeta?)
9. tiivistepintojen puhdistus
Tässä alku, vinkkejä ja yksityiskohtia vain lisäilemään kuin myös hyviä knoppeja eri työvaiheiden helpoimpaan hoitoon.
Terveisin
Tero
Tero
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: Kannen irroitus for dummies
Onnistuu kun mulla onnistui sorapihalla sateessa Vitoon, jossa on vähän vielä ahtaampaa mitä sedani mersussa. Eikä tarvitse ketjuakatkoa, jollei sitä uusi samalla. Nostimet nousee imukupilla tai magneetilla kun nokka on pois tieltä. Mikäli laitat vanhat nostajat niin laita ne samoille paikoille ja tyhjennä ne öljystä ennen asennusta. Plaanauta se kansi sitten koneistamolla, ennen asennusta.
Tästä varmaan osaat soveltaa, ihan sama moottori, on vainpoikittain ja 1 sylinteri puuttuu.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html
Momentit ja nokkapukkien aukaisujärjestys ja kiristys on ne oleelliset jutut ja tietysti se, ettei tiputa yhtään pulttia ja nokan pidikettä sinne moottorin sisälle, jos noin käy niin sitten menee vaikeaksi jatko.
Tästä varmaan osaat soveltaa, ihan sama moottori, on vainpoikittain ja 1 sylinteri puuttuu.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html
Momentit ja nokkapukkien aukaisujärjestys ja kiristys on ne oleelliset jutut ja tietysti se, ettei tiputa yhtään pulttia ja nokan pidikettä sinne moottorin sisälle, jos noin käy niin sitten menee vaikeaksi jatko.
Riittää, tosin pakosarjan alla on myös proppu.1. Jäähdytinnesteet mäjellä (riittääkö syylarin roppu?)
Jep. Suuttimet voi myös pyöräyttää irti tässä vaiheessa.2. Puretaan kaasuvivustot, imusarja, suutinputket yms. edessä oleva rekvisiitta.
Kannesta irti, rengasraudalla vääntää sivuun ja laittaa puupalikan vaihteiston nurkan ja pakoputken väliin.3. Pakosarja irti (knoppeja tuon irroittamiseen?)
Ei tarvi irrottaa pakoputkea pakosarjasta.
Nii.4. Venttiilikoppa pois.
Ääk Minä ottaisin vaan pois paikaltaan.5. Ketju poikki
Njoo. Huomaa nokan "päittäistuki" kannen etupäässä ykköspukin kohdalla nokan alla ettet tiputa jakopäähän.6. Nokka-akseli pois (nostimet lähenevät ilman erityistemppuja?)
Tähän väliin olen ottanut jakoketjun ohjarin tapit pois, niiden sisällä on 6 mm kierre ja ulosvetotyökalu on viisainta tehdä niin ettei tarvitse yrittää pulttia pyörittämällä.
Ne on XZN ? ZXN ? Joku semmonen. Lisäksi 2 kpl 6 mm kuusiokolopulttia ketjukotelossa ja kaksi 13 mm kannalla polttoainesuodattimen jalalla.7. Kansipultit löysälle ja irti (päädyistä keskelle päin? Normihylsyillä vai jollakin torxeilla citroën-tapaan?)
Yleensä lähtee nostamalla. Etupäässä on sopivaa paikkaa kammeta.8. Kannen irroitus (mistä kannattaa kammeta?)
Se, ja kannen oikaisu + koeponnistus mikäli tarpeen.9. tiivistepintojen puhdistus
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
XZN
Nythän tuota ohjeistusta alkaa olla. Kun yhdistää lasydocin ja Veskolan vitoraportin, niin aika pitkälle pitäisi päästä. Noita romppeiden lohkoon pudotusriskikohtia täytyy vielä kerrata.
Pikaratkaisuna taidan pistäytyä talissa kokeilemassa niitä kuusiokolopulttien kiristyksiä. Siis venakoppa pois ja pultit näkyvät nokka-akselin kupeessa jakopään puoleisessa päädyssä? JOs hyvin käy, saisin siirrettyä kansirempan keväälle, jolloin minulla on taas kesäauto käytettävissäni..
Millainen tuo XZN pää on? Jotta osaa helpommin etsiskellä kaupasta...
Pikaratkaisuna taidan pistäytyä talissa kokeilemassa niitä kuusiokolopulttien kiristyksiä. Siis venakoppa pois ja pultit näkyvät nokka-akselin kupeessa jakopään puoleisessa päädyssä? JOs hyvin käy, saisin siirrettyä kansirempan keväälle, jolloin minulla on taas kesäauto käytettävissäni..
Millainen tuo XZN pää on? Jotta osaa helpommin etsiskellä kaupasta...
Viimeksi muokannut dieselflosse, 14.11.2010 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kapeakantisen 250D:n kannen kiristys
Ei normaalisti. Putosi vain tuolle tasolle 20km motarivedon jälkeen. Kone oli tuolloin 90-asteen pinnassa. Vedin siis 20 km kolmosella satasen vauhtia.petska kirjoitti: siis onko paineet tyhjäkäynnillä 0,3bar
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Ei tarvitse lukita, koska pumppu ja kampiakseli pysyvät keskenään täsmälleen samassa "asteluvussa", jos se muuttuisi, mikä on mahdotonta, niin se olisi yhden ketjuvälin hyppy. Tärkeintä on vain hoitaa nokka-akseli oikealle hampaalle, mutta tuo nippuside hoitaa senkin automaattisesti eli sekään ei pääse hyppäämään. Kun saat nokan rattaan paikalleen, se asettuu alkuperäseen paikkaansa.
Silti se kannattaa laittaa 1 sylinteri puristukseen, ja 0 astetta. On ikäänkuin huoltoasento jo valmiiksi jos jotain sattuu.
Vetäse ne parit kannenpultit sillä xzn10:llä siinä samalla kun kuusiokolot...ja se avaimen pitää olla just tommonen pippelin pituinen, jotta ylettyy koloon.
Kuusiokolot on siellä syvällä jakopaasn kolossa, ja katsokkin ettei sun avain tipu sinne jakopähän. Mä olen laittanut teippiä tjm. kun se 6kolo hylsy ja jatkovarsi ei saa irrota. (ammattimiesten työkalut ei silleen purkaannukkaan ittestään käytössä).
Silti se kannattaa laittaa 1 sylinteri puristukseen, ja 0 astetta. On ikäänkuin huoltoasento jo valmiiksi jos jotain sattuu.
Vetäse ne parit kannenpultit sillä xzn10:llä siinä samalla kun kuusiokolot...ja se avaimen pitää olla just tommonen pippelin pituinen, jotta ylettyy koloon.
Kuusiokolot on siellä syvällä jakopaasn kolossa, ja katsokkin ettei sun avain tipu sinne jakopähän. Mä olen laittanut teippiä tjm. kun se 6kolo hylsy ja jatkovarsi ei saa irrota. (ammattimiesten työkalut ei silleen purkaannukkaan ittestään käytössä).
Kuusiokolopulttiem kiristely ei auta.Pikaratkaisuna taidan pistäytyä talissa kokeilemassa niitä kuusiokolopulttien kiristyksiä. Siis venakoppa pois ja pultit näkyvät nokka-akselin kupeessa jakopään puoleisessa päädyssä? JOs hyvin käy, saisin siirrettyä kansirempan keväälle, jolloin minulla on taas kesäauto käytettävissäni..
Ketjun asennusta helpottaa kun ottaa alipainepumpun pois vänkäämästä.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Ne 2 laitimmaista kannenppulttia tiukalle, ne on juuri sen öljykanavan kohdalla ja sitten tarkistetaan kuusiopulttien kireys, ettei ne jää löysälle, jos kansi liikkui alemmas. Ainakin mulla ne oli miltei sormikireydessä, 10-20Nm on ok. Sitten voi vielä kiriä vähän niitä kannenpultteja siitä toiseen suuntaan.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Terve!
Kävin vähän tutkailemassa tilannetta. Nyppäsin toisen niistä kuusiokoloista tiukaksi (sellaisella kunnon tapilla) ja toista sen verran, mitä 15cm pitkä H6 avain antoi. Sitä XZN-kalua ei vielä ole. Ja kas kummaa, räklätys oli normaalia nostinten rapinaa, ainakin kylmänä.
Huomenna kalukauppaan hakemaan tuollainen XZN10 ja piiitkä kuusiokolo puikko.
Kuinka löysä ketju on lepotilassaan? Nostelin lenkkejä ylös rattaalta. Heiluivat siinä helposti, muttei mitään hyppivaaraa kyllä tuntunut...
Kävin vähän tutkailemassa tilannetta. Nyppäsin toisen niistä kuusiokoloista tiukaksi (sellaisella kunnon tapilla) ja toista sen verran, mitä 15cm pitkä H6 avain antoi. Sitä XZN-kalua ei vielä ole. Ja kas kummaa, räklätys oli normaalia nostinten rapinaa, ainakin kylmänä.
Huomenna kalukauppaan hakemaan tuollainen XZN10 ja piiitkä kuusiokolo puikko.
Kuinka löysä ketju on lepotilassaan? Nostelin lenkkejä ylös rattaalta. Heiluivat siinä helposti, muttei mitään hyppivaaraa kyllä tuntunut...
Terveisin
Tero
Tero
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.10.2010 13:50
Re: Kannen irroitus for dummies
Onkos tässä projektissa esiintynyt moottori juurikin sama kuin 2 litran diisseli w124 vuodelta 93? Alumiinikansi ?veskola kirjoitti:
Tästä varmaan osaat soveltaa, ihan sama moottori, on vainpoikittain ja 1 sylinteri puuttuu.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: Kannen irroitus for dummies
Nokka-akselin pultti _saattaa_ olla 12 kantainen, eli sulla pitää olla 12 kantainen 13mm hylsy, itsellä ei semmosta ollut, joten sekin sitten keskeytti työn. Normaalikierre siinä, mersussa ne väärät kierteet taitaa olla aina nuolella merkittynä. Imusarjan pultit, mikäli ne on huonossa kunnossa niin niitä voisi varata. Ne on hyvä olla juuri sopivan pitkiä, jotkut on laittanut prikkoja standardipultin alle, ettei mene liian syvälle yms. Kaikkien noiden 6 kolopulttien kanssa saa olla tarkkana ettei pyörähdä kanta pyöreäksi.
Tuossa minun netissä olevassa tarinassa vuodelta 2005 on OM601 2,3 litrainen turbomoottori Vitosta, joka on muuten samanlainen kuin -93 2 litrainen vapari mutta siinä pn pieniä eroja:
- poraus suurempi
- kampiakseli ja kiertokanget erilaiset -> 2,0 -> 2,3
- erilaiset männät ja öljysumut männille
- kansi erilainen, se öljykanava jakopan vieressä kulkee piilossa, muuten samanlainen, esimerkiksi nokka-akseli ja nostajat on vaihtokelpoisia.
- suuremmat etukammiot (siten kannessa suuremmat reijät)
Nykyään mulla on tuossa Viton korissa -87 lohko, ihan semmonen 600+tkm ajettu. -93 mallista kampiakseli. Männät ja kiertokanget jostakin 80 luvun lopun 300 dturbosta. Kansi tavallisesta 200d:stä. Tavallinen 200d:n kannentiiviste liimattuna kupariliimalla. Viton vesipumppu modifioituna tuohon sopivaksi (viton lohkossa on reikä, 200d:ssä ei ole). Alipainepumppu taasen piti ottaa 200d:stä, joska jakokopan kansi on erilainen. Öljypohja, imu- ja pakosarja Vitosta kutenmuutkin oheislaitteet. yms.
Ai niin, pakosarjan muttereita on kanssa hyvä olla varalla kun hommaan ryhtyy...
Tuossa minun netissä olevassa tarinassa vuodelta 2005 on OM601 2,3 litrainen turbomoottori Vitosta, joka on muuten samanlainen kuin -93 2 litrainen vapari mutta siinä pn pieniä eroja:
- poraus suurempi
- kampiakseli ja kiertokanget erilaiset -> 2,0 -> 2,3
- erilaiset männät ja öljysumut männille
- kansi erilainen, se öljykanava jakopan vieressä kulkee piilossa, muuten samanlainen, esimerkiksi nokka-akseli ja nostajat on vaihtokelpoisia.
- suuremmat etukammiot (siten kannessa suuremmat reijät)
Nykyään mulla on tuossa Viton korissa -87 lohko, ihan semmonen 600+tkm ajettu. -93 mallista kampiakseli. Männät ja kiertokanget jostakin 80 luvun lopun 300 dturbosta. Kansi tavallisesta 200d:stä. Tavallinen 200d:n kannentiiviste liimattuna kupariliimalla. Viton vesipumppu modifioituna tuohon sopivaksi (viton lohkossa on reikä, 200d:ssä ei ole). Alipainepumppu taasen piti ottaa 200d:stä, joska jakokopan kansi on erilainen. Öljypohja, imu- ja pakosarja Vitosta kutenmuutkin oheislaitteet. yms.
Ai niin, pakosarjan muttereita on kanssa hyvä olla varalla kun hommaan ryhtyy...
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jakoketju
Sain omalle työlle hinnan. Yksi paja lupasi tehdä homman 300-450 haarukkaan.
Osat lisäksi hitu vajaa 300. Tuohon sitten lisäksi koneistamon osuus (meneekö tunnissa tuo oikaisu?).
Tonnin hintaluokassa lienee tuo hommeli, jos teettää. Silloin auto seisoo pari päivää. Jos teen itse, niin reilu viikko menee.
Jakoketju satasen verran (ei välttämätön tässä vaiheessa).
Jos tuon jakoketjun vaihtelee samalla, niin onko tarvetta vaihtaa muuta siihen liittyvää? Siis kiristin tms.?
Osat lisäksi hitu vajaa 300. Tuohon sitten lisäksi koneistamon osuus (meneekö tunnissa tuo oikaisu?).
Tonnin hintaluokassa lienee tuo hommeli, jos teettää. Silloin auto seisoo pari päivää. Jos teen itse, niin reilu viikko menee.
Jakoketju satasen verran (ei välttämätön tässä vaiheessa).
Jos tuon jakoketjun vaihtelee samalla, niin onko tarvetta vaihtaa muuta siihen liittyvää? Siis kiristin tms.?
Terveisin
Tero
Tero