Pumpun ajoitus

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Pumpun ajoitus

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Olen käyttänyt hakutoimintoa eikä löydy vastausta kysymykseen.

300 tdt mersusta on syöttöpumppu käytetty irti. Pumppu asennettiin paikoilleen, mutta käy huonosti ja ei tahdo läheteä käyntiin. Merkit ovat kohdallaan, kampiakselista jykk 13 astetta ja nokka tietysti pyörähtänyt hieman merkin yli ja pumpussa kohouma näkyy keskellä ja on myös keskellä. Miten tämä menee kuutos koneessa, voiko pumppu olla 180 astetta pielessä.

Mistä tietää että kun merkkien mukaan (kampiakseli, nokka, pumppu) 1 pyttyyn menee ainetta, niin sitä menee ihan oikeasti ykköspyttyyn, eikä johonkin muuhun pyttyyn. Onko vain luotettava merkkeihin että ei voi olla 180 astetta pielessä.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Edittiä, selailin foorumia, onko tosiaan niin että ajoitusmerkki ei ole se peltilärpäke vaan tappi joka näkyy huonosti kiristäjä keinun takana. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko vain luotettava merkkeihin että ei voi olla 180 astetta pielessä.
Juu, nokka-akselin merkin ollessa kohdallaan (tai siis senverran pielessä kuin 13 ka-astetta vie) ja pumpun merkin ollessa kohdallaan ne ovat pakosta samalla kierroksella.
Sylinterien määrällä ei ole merkitystä.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Öljykorkista näkyy ykköspytyn nokat. Niiden pitää olla ylöspäin, silloin ollaan oikealla kierroksella. Ajoitusmerkki on tosiaan se TAPPI, ei pelti, vaikka jokainen niin ensin luulee. Kyseessä on valmistajalta todella onnistunut harhautus. Itsekin olen mennyt siihen vipuun.

Kyllä tuo kuulostaa ihan oikein ajoitetulta, jos vain on oikealla kierroksella. Se pumpun ajoitusmerkki saadaan kyllä pieleenkin. Jotkut pumppuhuollot kääntää sen eri asentoon kuin alunperin, silloin tosin tulee pumpun mukaan uudet ajoitusohjeetkin. Huonompi homma on se, jos moottoria on pyöritetty ajoitustyökalun ollessa paikallaan. Silloin voi merkit heittää.

Jos haluat tarkistaa ajoituksen ihan perinteisellä ja idiottivarmalla tavalla, niin pumpusta ykkösen suutinputki irti ja kaasu pohjaan. Sitten vain konetta pyörittämään kampiakselin päästä. Ykkösen reiästä pitäisi tulla polttoainetta n. 20-25 EYKK (en muista tarkkaa arvoa) silloin merkit 13 JYKK on oikein. Sieltä tulee vain sellainen hyvin lyhyt ruikkaus, joten kannattaa pyörittää hitaasti ja tietysti ruikkaus tulee vain joka toisella kierroksella.
Viimeksi muokannut Perttu K, 01.12.2007 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Perttu K kirjoitti:

Jos haluat tarkistaa ajoituksen ihan perinteisellä ja idiottivarmalla tavalla, niin pumpusta ykkösen suutinputki irti ja kaasu pohjaan. Sitten vain konetta pyörittämään kampiakselin päästä. Ykkösen reiästä pitäisi tulla polttoainetta n. 20-25 EYKK (en muista tarkkaa arvoa) silloin merkit 13 JYKK on oikein. Sieltä tulee vain sellainen hyvin lyhyt ruikkaus, joten kannattaa pyörittää hitaasti ja tietysti ruikkaus tulee vain joka toisella kierroksella.
Viittaan tuohon Pertun kirjotuksee, mutta kun on nii pirun vaikia saaha selvää millon suihkuputkesta tulee kun määrä on nii pieni.
Mie tein , mutta tosin Traktorissa nii että otin syiuhkuputken pumpun päästä irti ja käänsin sivvuu että reijän näkee, siitä istukan reikää ku seuraa ja kun pinta värähtää, joskus se kuplauttaa naftapallon mukavasti pintajännitykselle. Miun mielestä se pinnan värähtämisen näkee oikein tarkasti, sattuu asteen tarkuuvvella.
Mitäs mieltä Perttu on. Minun mielest sillee saa piruntarkasti.
Eellen pahasti ou veärässä , ni eikös se ou errään moottorivalmistajan ohje,Hyvin vanha ohje rivipumpuille, eikös se pelova millä syöttöpumpulla tahojaa. :wink:
VALMET 5oo -69
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siis tarkoitan juuri sitä, että katsotaan sitä pumpun päällä olevaan suihkuputken reikään kun suutinputkin on otettu pumpusta irti. Ihan virallisesti siitä pitää puhaltaa liika polttoneste pois ja seurata sitä hetkeä kun polttoaineen pinta liikahtaa. Neuvoin tässä noin suurinpiirtein, kun arvelin sen riittävän. Homma hoituu tässäkin juuri samoin kuin traktorin pumpussa.

Itse asiassa Valmetin käyttöohjekirjassa siihen löytyy ihan ohjekin pdf-dokumentin sivulta 34. Mersussa katsotaan ykkössylinterin mukaan, valmetissa kolmosen.
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf



Tuolla tavalla mukaan olen viimeksi viikonloppuna ajoittanut. Ei meinannut scania lähteä pumpun vaihdon jälkeen tulille. Tuolla selvisi, että on siinä toinenkin ajoitusmerkki. Se pitää muistaa, että tuo on se todellinen ruiskutusken aika, joten se on EYKK. Pumpun merkki on jälkeen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Logistiikkapäällikkö kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:

Jos haluat tarkistaa ajoituksen ihan perinteisellä ja idiottivarmalla tavalla, niin pumpusta ykkösen suutinputki irti ja kaasu pohjaan. Sitten vain konetta pyörittämään kampiakselin päästä. Ykkösen reiästä pitäisi tulla polttoainetta n. 20-25 EYKK (en muista tarkkaa arvoa) silloin merkit 13 JYKK on oikein. Sieltä tulee vain sellainen hyvin lyhyt ruikkaus, joten kannattaa pyörittää hitaasti ja tietysti ruikkaus tulee vain joka toisella kierroksella.
Viittaan tuohon Pertun kirjotuksee, mutta kun on nii pirun vaikia saaha selvää millon suihkuputkesta tulee kun määrä on nii pieni.
Mie tein , mutta tosin Traktorissa nii että otin syiuhkuputken pumpun päästä irti ja käänsin sivvuu että reijän näkee, siitä istukan reikää ku seuraa ja kun pinta värähtää, joskus se kuplauttaa naftapallon mukavasti pintajännitykselle. Miun mielestä se pinnan värähtämisen näkee oikein tarkasti, sattuu asteen tarkuuvvella.
Mitäs mieltä Perttu on. Minun mielest sillee saa piruntarkasti.
Eellen pahasti ou veärässä , ni eikös se ou errään moottorivalmistajan ohje,Hyvin vanha ohje rivipumpuille, eikös se pelova millä syöttöpumpulla tahojaa. :wink:
Eikös tuohon havaitsemisen vaivaan ole passeli työkalu perinteinen joutsenkaula?? Ainakin monessa traktorin koneessa ajoitus tehdään kyttäämällä tuota että milloin alkaa nokasta tippumaan ja millä ennakolla. tonhan vääntää vanhasta suihkuputkesta.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä se toimii, mutta silloin täytyy irroittaa paineventiili. Tässä päästään parin asteen tarkkuuteen, eikä tarvitse irroittaa kuin suutinputki. Sama ennakon arvo on käytössä myös joutsenkaula-ajoituksessa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Eihän tuo Absinthen onkelma kovin kaukana oo, ko tosiaan se muka jo käy, ja lahtee huonosti käyntiin.
Täytyyhän sen aika lähellä oikiaa ajotusta jo olla.
VALMET 5oo -69
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Pumpun ajoitus

Viesti Kirjoittaja pp d »

Absinthe kirjoitti:
Edittiä, selailin foorumia, onko tosiaan niin että ajoitusmerkki ei ole se peltilärpäke vaan tappi joka näkyy huonosti kiristäjä keinun takana. :shock:
Minun mielestä 124/300:ssa on aina semmonen kolmion mallinen peltilärpäke, suoran sivun kohalta katothaan.....
No Merc at the moment
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7217
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin ja se peltilärpäke näkyy sieltä laturin ja vesipumpun välistä kurkkimalla.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ja se peltilärpäkekin on säädettävä :shock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, ja se peltilärpäke on se ajotusmerkki. :o
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7217
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Seuraan mielenkiinnolla keskustelua mikä on kampiakselin ajoitusmerkki. Itse olen aina säätänyt sen peltiläpyskän mukaisesti, silloin näyttäisi myös pitävän nokka-akselin merkit paikkansa. Eli pelti lienee oikea merkki.

Mutta mikä on se ennen peltiläpyskää olevat merkit. Lohkossa pyöreä katselureikä, josta näkee kampiakselin merkkipyörän. Lohko-osassa on myös tappi ja niin on myös kampiakselin merkkipyörässä. Ei kannattene välittää koko merkeistä alkaa vain turhaan ahdistamaan Joulun alla.

Eiköhän ne merkit selviä tässä ajansaatossa.
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7217
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se on ilmeisesti joku kampiakselin asentotunnistimen paikka. Bensakoneissa samalla paikalla on anturi jonka piuha menee testipistokkeelle.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

No jopas. Tästä taitaa tulla mehukas keskustelu. Itse voin kehua ajoittaneeni pumpun useasti väärin sen pellin mukaan ja siitä innostuneena kaivaneeni asiasta perinpohjaista tietoa. Tässä asiassa olen eri mieltä erittäin ammattitaitoisten foorumilaisten kanssa. Katsotaan siis mihin tulokseen tässä päästään. Tässä tulee minun todisteeni asiasta.

Mersun wissin mukaan siihen peltihärpäkkeeseen pistetään testerin TDC-anturi kun pumppu ajoitetaan RIV-menetelmällä. Mersulla on testesteri, jolla ennakon voi tarkistaa käynnin aikana. Peltiä käytetään siis vain ja ainoastaan tässä menetelmässä.

Kuva

Me kaikki muut kuolevaiset ajoitamme pumpun lukitustappimenetelmällä tai sitä vastaavalla testerillä. Silloin käytetään jakopäässä olevaa piikkiä, joka siis se lähempänä laturia oleva merkki, joka näkyy tosi huonosti. Ainoa reikä, josta se näkyy, on laturin ja vesipumpun välistä.
Kuva


Teroitan vielä, jos on siis käytössä huippuvehkeet, joissa on se ruuvattava anturi. Sen testerin anturi tulee kiinni siihen peltiin. Kaikilla muilla menetelmillä ajoitetaan tuon piikin mukaan. Olen asian myös käytännössä varmistanut superturboon konetta rakentaessani. Ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa 0-merkin ollessa piikin kohdalla. Pellin mukaan ajoitus menee pahasti pieleen. Mersun kone onneksi toimii, ajoitti pumpun melkein miten tahansa. Tosin yhden koneen olen rikkonut ja luulen tuon pellin olleen siihen syynä.

No niin. Pommi on nyt pudotettu. :D
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM601-603:ssa kampiakselin ajoitusmerkkinä on semmonen peltilärpäke, ruuvilla kiinni ja näkyvä osa kolmion muotoinen ei ihan teräväkärkinen.
Sen tasaiseen reunaan kohdistetaan O|T ja kampiakseli on yläkuolokohdassa, ja merkkihän näkyy vesipumpun ja hihnankiristimen iskarin välistä vähän ahtaasti.

Pertun kuva on kai uudemmasta koneesta, siinähän on tuollainen piikki ajoitusmerkkinä.
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Tartun syöttiin ja otan pommin kiinni. Henkisesti olen juuri toipumassa MB 300 TDT pumpun asentamisesta. Eli niinkuin absinthe:n kanssa arveltiin,

* voi syöttöpumppu olla 180 astetta pielessä. Eli lähtee huonosti käyntiin ja käy kuin rantasaunan kiuas.

* eli ekana tarkistus pumpusta milloin 1 sylinterin ruiskutus hetki on ja sitten nokka-akselista katsotaan oliko oikea sylinteri.

* tästä tiedetään että ollaan oikealla kierroksella.

* lukitaan pumppu tälle kierrokselle ja pumppu pois

* moottorista ajoitusmerkit (kampikseli ja nokka) kohdilleen, ja nyt Perttu :D , peltiläpyskän kohdalle vaikkapa 13 astetta jykk.

* ja siihen pumppu kiinni

* käyntiin ja solalle, käy ja kukkuu
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

* voi syöttöpumppu olla 180 astetta pielessä.
Tarkennetaan vielä että voi olla jos tekee näin:
- Irrotusvaiheessa pyöritetään kampiakselin merkki kohdalleen eikä tarkisteta nokka-akselin eikä pumpun asentoa.
- Kasatessa laitetaan pumppu merkkiin ja paikalleen, alakertaa liikuttelematta.

Tai näin, yleisempää:
- Tehdään kansiremonttia. Pyöritellään sekä nokka-akselin että kampiakselin merkit kohdalleen ja otetaan kansi pois.
- Kannen ollessa irrallaan pyöritellään alakertaa, lopuksi käännetään kampiakselin merkki kohdalleen mutta ei hoksata että se on väärällä kierroksella
- Laitetaan kansi paikalleen ja nokka-akseli merkkeihin - ja 180 astettahan se pumppu on pielessä...

Jos nokka-akseli ja pumppu on merkissä niin pumppu ei voi olla 180 astetta pielessä.
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Juuripa noin, eli pitää muistaa että ollaan "samalla kierroksella". Eli vähän saivarrellen, ei voi sanoa näin että jos merkit on kohdallaan pumppu on oikein asennettu.

No hyvä tulipa tämäkin asia taas opittua, yritys ja monta erehdystä, näinhän se ihminen on aina oppinut.

Ei muuta kuin kokka kohti uusia siekailuja.
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos ollaan sitä mieltä, että tuo laturin puoleinen, oli se sitten piikki, pelti, tai vaikka brawurstin kuoren niiti, on se oikea merkki, eikä kenenkään mielestä pidä ajoittaa tuon anturin kiinnityspellin mukaan, niin sitten ollaan kaikki samaa mieltä. :lol:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ehottoman samaa mieltä ollaan, Perttu. :ope:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:
* voi syöttöpumppu olla 180 astetta pielessä.
Tarkennetaan vielä että voi olla jos tekee näin:
- Irrotusvaiheessa pyöritetään kampiakselin merkki kohdalleen eikä tarkisteta nokka-akselin eikä pumpun asentoa.
- Kasatessa laitetaan pumppu merkkiin ja paikalleen, alakertaa liikuttelematta.

Tai näin, yleisempää:
- Tehdään kansiremonttia. Pyöritellään sekä nokka-akselin että kampiakselin merkit kohdalleen ja otetaan kansi pois.
- Kannen ollessa irrallaan pyöritellään alakertaa, lopuksi käännetään kampiakselin merkki kohdalleen mutta ei hoksata että se on väärällä kierroksella
- Laitetaan kansi paikalleen ja nokka-akseli merkkeihin - ja 180 astettahan se pumppu on pielessä...

Jos nokka-akseli ja pumppu on merkissä niin pumppu ei voi olla 180 astetta pielessä.
Ja tämän takia otin vanhemmasta OM617 moottorista alipainepumpun irti ja merkkasin ennakonsäätimen asennon lohkoon nähden kun kaikki merkit oli kohdallaan.Tiesin kannen irroitusvaiheessa että pyörittelemään joutuu ja siksi merkit ennakonsäätimeen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

dealer kirjoitti:Ehottoman samaa mieltä ollaan, Perttu. :ope:
Nii ollaankiii :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

No niin, auto toimii ja säädetty väärin. (väärin sammutettu)

kiitoksia kaikille neuvoista

hanski
paha saa palkkansa, mutta hyvä joutuu puille paljaille.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Nostellaas vanhaa.
Eli c200D syöttöpumpun ennakon säätö. Kyseisessä autossa ei ymmärtääkseni ole enää sitä peltiliparetta josta ajoitus esim. w124 katsotaan. Jos ajoitusmerkkina on ainoastaan piikki niin katsotaanko ajoistus piikin keskeltä?
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Joo, vähän niinkö kelloa kattois: viisarin terävämpi pää näyttää ajan.
No Merc at the moment
Avatar
SVmese
Viestit: 14
Liittynyt: 03.11.2013 17:28
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja SVmese »

Päteekö tua sama ajoitus tolle OM604 Lucaksen jakajapumpullekkin eli 13 jykk ? Vai onko sille joku muu ennakko jolla olis paras veto ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”