M102 kansien ero W124 ja W123
M102 kansien ero W124 ja W123
Missä määrin ovat M102 moottorien kannet keskenään vaihtokelpoisia W123 ja W124 mallisarjojen välillä? Haluaisin asentaa M102 moottoriin vuodelta -82 kannen -91 vuosimallista, onnistuuko?
Suurimmat tiedossani olevat erot ovat nokkaketjussa, joka uudemmassa on kaksirivinen ja venttiilinnostimissa, jotka uudemmassa ovat hydrauliset. Voisiko swappi käydä niin helposti, että otan nokan hammasrattaan vanhasta ja pulttaan uuden hatun kiinni?
Edit: Motonetin varaosanumeroita vertaamalla M102 moottoreihin käy vuosimallista riippumatta samat kannen- ja venakopantiivisteet, joten sen puolesta tämä vanhan yläkerran päivitys uudempaan versioon näyttäisi aivan mahdolliselta. Muita mielipiteitä?
-- Tommi
Suurimmat tiedossani olevat erot ovat nokkaketjussa, joka uudemmassa on kaksirivinen ja venttiilinnostimissa, jotka uudemmassa ovat hydrauliset. Voisiko swappi käydä niin helposti, että otan nokan hammasrattaan vanhasta ja pulttaan uuden hatun kiinni?
Edit: Motonetin varaosanumeroita vertaamalla M102 moottoreihin käy vuosimallista riippumatta samat kannen- ja venakopantiivisteet, joten sen puolesta tämä vanhan yläkerran päivitys uudempaan versioon näyttäisi aivan mahdolliselta. Muita mielipiteitä?
-- Tommi
Re: M102 kansien ero W124 ja W123
Voipa hyvinkin olla mahdolista. Kannattaa ottaa samankokoisesta moottorista. 2,3:ssa on isompi poraus ja siten myös isommat venttiilit. Öljy kannelle menee varmaan samaa reittiä kannen takapäästä. Kaasarikoneissa on kakkos- ja kolmospytyssä vesiaukko, joka on suihkumoottoreissa tukittu plommilla. Tästä menee lämmitysvesi kaasarille.
Se nokka-akselin hammaspyörä on tosiaan irtonainen ja sen voinee vaihtaa vanhasta kannesta uudempaan, jos uudessa on kaksirivinen – taisi vaihtua syksyllä -87.
Pakosarjan kiinnitys on vähän erilainen 124:n ja 123:n kansissa. Nelosen reikä on varustettu uudemmissa kolmella pinnapultilla. Voi olla, että se täytyy poistaa.
t.
Risto
Se nokka-akselin hammaspyörä on tosiaan irtonainen ja sen voinee vaihtaa vanhasta kannesta uudempaan, jos uudessa on kaksirivinen – taisi vaihtua syksyllä -87.
Pakosarjan kiinnitys on vähän erilainen 124:n ja 123:n kansissa. Nelosen reikä on varustettu uudemmissa kolmella pinnapultilla. Voi olla, että se täytyy poistaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hyvältä kuulostaa. Noita samoja juttuja olen itsekin pohtinut, enkä ainakaan vielä toistaiseksi ole keksinyt estettä ettei uudeman mallin M102.985 kantta voisi naittaa vanhempaan M102.980 lohkoon. Tässä nyt tuli vielä nämä kooditkin, eli 2,3 litran suihkareita ovat kumpikin. En vielä tiedä tuosta pakosarjasta, että kumpaa kannattaa käyttää. Yhdessä laipassa on tosiaan se ero, uudemmassa se on kolmepulttinen.
Saattaisi vain siinä vaiheessa alkaa "harmittamaan", kun kansi on irti eikä uusi kunnostettu yksilö sovi paikalleen. Pitäisikö hydraulisella yläkerralla varustetuissa M102:ssa olla tehokkaampi öljypumppu kuin vanhemmissa? Ainakin KL tuntee pumput kahdella ulkokehällä (7,5mm ja 9,5mm) ja olisi ikävä kilauttaa kunnostettua kantta heti voitelun vähyyteen.
-- Tommi
Saattaisi vain siinä vaiheessa alkaa "harmittamaan", kun kansi on irti eikä uusi kunnostettu yksilö sovi paikalleen. Pitäisikö hydraulisella yläkerralla varustetuissa M102:ssa olla tehokkaampi öljypumppu kuin vanhemmissa? Ainakin KL tuntee pumput kahdella ulkokehällä (7,5mm ja 9,5mm) ja olisi ikävä kilauttaa kunnostettua kantta heti voitelun vähyyteen.
-- Tommi
Kapeampi ratassatsi on ollut myös hydralisten nostinten yhteydessä. Vaihtui vissiin -87 loppupuolella.c-son kirjoitti:Pitäisikö hydraulisella yläkerralla varustetuissa M102:ssa olla tehokkaampi öljypumppu kuin vanhemmissa? Ainakin KL tuntee pumput kahdella ulkokehällä (7,5mm ja 9,5mm) ja olisi ikävä kilauttaa kunnostettua kantta heti voitelun vähyyteen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuli sitten tehtyä tuo kansiswappi omaan W123:een pari viikkoa sitten, eli laitoin koneistetun ja uusilla osilla kunnostetun -91 vuosimallin kannen kiinni -82 alakertaan. Operaatio oli ihan plug and play, venttiilien säätötarve loppui ja nyt saa huoletta ajella lyijyttömällä bensalla. Nokkavaivoja ei pitäisi tulla enää myöhemmälläkään iällä, kun tuon vuosimallin nokka ja keinut ovat jo kovempaa tekoa kuin vanhemmissa.
Itselleni tämä yläkerran täysremontti uudemmilla ja paremmin saatavilla olevilla osilla oli vaihtoehto pelkän nokan ja kiikkujen vaihdolle vanhaan mekaaniseen kanteen. Hinnassakaan ei olisi ollut merkittävää eroa teki kummin vain. Moottorin käynti ja käytös osoittavat valinnan hyvin onnistuneeksi.
Ketjun saapi siirrellä W123 osioon, olisi siellä enemmän kotonaan.
Itselleni tämä yläkerran täysremontti uudemmilla ja paremmin saatavilla olevilla osilla oli vaihtoehto pelkän nokan ja kiikkujen vaihdolle vanhaan mekaaniseen kanteen. Hinnassakaan ei olisi ollut merkittävää eroa teki kummin vain. Moottorin käynti ja käytös osoittavat valinnan hyvin onnistuneeksi.
Ketjun saapi siirrellä W123 osioon, olisi siellä enemmän kotonaan.
Jaa että nelosiin isommalla iskulla olevaa kampiakselia...Mika.T kirjoitti:Kakslitrasessa tosiaan vaihtuu poraus/isku jossain vaiheessa.
Mutta mercefreakenin mukaan päinvastoin kuin antti yllä kirjoitti.
Vanhempi (W123) 87,0mm porauksella / 83,6mm iskulla, 1988 cm3
Uudempi (W201/W124) 89,0 / 80,25 mm 1997 cm3
230E on samoilla mitoilla läpi tuotannon.
Isoin 102 bensanelonen ja siihen isoimmalla iskulla oleva kampiakseli(bensa/diesel) Vähän niinkuin m104 2.8 => 3.6 AMG. Minkäkokoinenhan siitä tulisi?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
2.5-16v on iskua kasvatettu 2.3-16v nähden ellen väärin muista. Lieneeköhän siinä ihan oma kampiakseli vai otettu jostain dieselistä tms.Mika.T kirjoitti:M102 200/230 on samalla iskulla mutta 220E M111 olis 86.6mm iskulla.
Ja lohko on mitä todennäköisimmin varsin pitkälti sama kuin M102 niin akseli voisi olla "bolt on"
Kiertokangista ei sitten mitään hajua.
EDIT: Mites se 2.5 16v on tehty?
Saattaishan tollaisesta m102 saada suhteellisen vakio-osilla saada hyvinkin 2.5+ litrasen..... Siihen pikkuisen turboa kaveriksi sitten.... Turbon kanssa 8 venttiilinenkin menisi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jaa niinpäinkö se olikiMika.T kirjoitti:Kakslitrasessa tosiaan vaihtuu poraus/isku jossain vaiheessa.
Mutta mercefreakenin mukaan päinvastoin kuin antti yllä kirjoitti.
Vanhempi (W123) 87,0mm porauksella / 83,6mm iskulla, 1988 cm3
Uudempi (W201/W124) 89,0 / 80,25 mm 1997 cm3
230E on samoilla mitoilla läpi tuotannon.

S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E