Mitä öljyä koneeseen 300D

Katso myös W201.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Tulipa ajeltua erällä pikkumesellä(om 601) n. 250 tkm ja öljynä teboil 5w40 hpd ja loppuaikoina diamond diesel.. Kone vielä 550 tkm ajettuna kuin uus.. Tiiä sitte onko se tb:n öljy niin surkeaa.. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

tiileri kirjoitti:Minä olen käyttänyt omissa Mersun 2,9-3,0 dieseleissä mm.
Mobil 1RF,
Total Quartz 5w40,
TB Gold,
Mobil Delvac 1,
Castrol Lightec 10w40,
Total ???? 10W40,
TB Diamond Diesel,
Mobil Delvac HP,
Castrol ???? 5w40
enkä ole huomannut öljyjen välillä eroja.
Millään öljyllä koneet eivät kalise tai naputa, paineet ovat OK kaikilla, mitään öljyä ei kulu mainittavaa määrää jne...

Pitäisikö kokeilla seuraavaksi Valvolineä ? Saako sitä kaupasta ?
Listaan voidaan lisätä Delphi 5w40 täyssynteettinen, lorautin juuri sellaiset taannoin ostamani 250D:n koneeseen.
Viiden litran purkki maksoi 17,90 euroa.
Avatar
screwdriver
Viestit: 13
Liittynyt: 25.3.2008 9:46
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja screwdriver »

Mobil 1. Kone ei savuta, syö öljyä tms. ML 403000 km
Uula
Viestit: 276
Liittynyt: 31.10.2005 16:18

Viesti Kirjoittaja Uula »

Man-oil on parasta.
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Mitenköhän om603 moottori tykkäis Valtran moottoriöljystä? Öljy vissiin olis ainakin suunniteltu vain dieseleille? Jos nimittäin Valtran öljyt passais mersuunkin niin säästäis öljyissä huomattavasti. Meillä kun on kolme valmettia niin öljytynnyritkin päivittyy tiheään tahtiin ja jos sais tuon mersunkin samaan rinkiin niin ei tarvitsisi jokaiselle vehkeelle olla omaa laatuansa :)

Pitäis joskus kyllä päästä jonku Neste Oilin asiantuntijan kans kaffiille, niin sais selvennettyä sivistyksen mustia aukkoja. Öljytkin vain on niin oma lajinsa kun kaikilla kyläsepillä on vain musta-tuntuu tietoa :roll:
Kuva
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Laita koneeseen, ja tarkkaile kulutusta todennäköisesti ei mitään ongelmaa. Itse olen ajanut 2 vuotta om602:lla nesteen 15W40 diesel öljyllä jota käytetään kaivinkoneissa ym. 10tkm vaihtovälillä pinta tippuu noin 3mm tikussa.
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Diosol kirjoitti:
Pitäis joskus kyllä päästä jonku Neste Oilin asiantuntijan kans kaffiille, niin sais selvennettyä sivistyksen mustia aukkoja. Öljytkin vain on niin oma lajinsa kun kaikilla kyläsepillä on vain musta-tuntuu tietoa :roll:
Jotenkin pikkupiru minussa epäilisi Nesteen asiantuntijankaan täydellistä puolueettomuutta... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Itse käytän tebikan shpd 10W30:stä. Hyvin toimii kesät talvet, myös bensakoneisissa.
Hintakin kohtuullinen, 27:50€ / 10 L.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2753
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

Diosol kirjoitti:Mitenköhän om603 moottori tykkäis Valtran moottoriöljystä? Öljy vissiin olis ainakin suunniteltu vain dieseleille? Jos nimittäin Valtran öljyt passais mersuunkin niin säästäis öljyissä huomattavasti. Meillä kun on kolme valmettia niin öljytynnyritkin päivittyy tiheään tahtiin ja jos sais tuon mersunkin samaan rinkiin niin ei tarvitsisi jokaiselle vehkeelle olla omaa laatuansa :)

Pitäis joskus kyllä päästä jonku Neste Oilin asiantuntijan kans kaffiille, niin sais selvennettyä sivistyksen mustia aukkoja. Öljytkin vain on niin oma lajinsa kun kaikilla kyläsepillä on vain musta-tuntuu tietoa :roll:
tykänny hyvää jo pitkälti yli 100tkm, ja koneella taitaa olla ajettuna nyt joku 750tkm, 2.5td transiitti käyttää myös samoja ölijyjä, ilman huolen häivää.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Miten muuten diesel- ja bensakoneiden moottoriöljyt eroaa toisistaan?
Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Diosol kirjoitti:Miten muuten diesel- ja bensakoneiden moottoriöljyt eroaa toisistaan?
Eipä nuissa kai kauheita eroja ole nykypäivänä, bensakoneisiin suositellaan synteettisiä öljyjä käytettäväksi mutta tuntuisi hyvin toimivan bensakoneetkin tuolla 10/30 mineraali öljyllä... Itse olen ajellut tuolla 230:llä jo reilut 6000 km mobilin 10/30 delvacilla ja ei ole vielä ainakaan hajonnut moottori sen takia...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2753
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

Diosol kirjoitti:Miten muuten diesel- ja bensakoneiden moottoriöljyt eroaa toisistaan?
jos sulla o sitä valumöltin ölpää niis pöntöös pistä vain, rennosti yli 100tkm mertiä on menny om603 nuolla, ehkä jo 150, ja transiitti jo kans aika palio, ja litrahinta jos on, tai on ollu 1e per litra niin aika paljon säästää. :!:
nykyisen traktorinmoottorin säädökset täyttävä öljy on 10 kertaa parenpaa kuin on ollu 20v sitten, :!: nykyisin ne valumöltin koneet on tarkenpia kuin uutten cdi mersujen koneet.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UPitaas.
Mulle nimittäin laitettiin, kun vein auton uuteen huoltopaikkaan, koneeseen Liqui Molyn 5/40 synteettiset.

Saas nähdä, miten äijän käy. Ainakin käyntiääni siistiytyi 12 000 ajettuihin Valvolineihin verraten selvästi.

Onkos näistä, ilmeisesti etelä-Euroopassa suosituista L-M öljyistä muilla kokemusta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No Ei miljoonat saksalaiset väärässä voi olla kauheesti. Samaa paskaahan ne o nykyää kaikki. Ite suosin testivoittajaa, Teboilia :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Viesti Kirjoittaja geoman »

Nykyisin myytävät öljyt ovat laadukkaita, ei ole sopimatonta öljyä vielä tullut vastaan. Kriteerit seuraavat:
- ei kuluta liikaa öljyä
- pitää kohtuulliset öljynpaineet
- on talvella kylmänäkin notkeaa.

Synteettiset 5W-40
tai
kesällä Delvac 15W-40 ja talvella 10W-30
VW Golf Plus 2.0 DSG vm. 2011
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Eiköss tuo tebikan diamond diiseli voittanu viimetalvena pakkastestin. Ei jähmety edes -25c:ssä :D

castrollin 5w-40 magnatech jämähti -4c
Kannattaa tosiaan muistaa, etta 0W40 ja 5W40/50 on ihan eri tavaraa, oli kyse sitten mista merkista tahansa. Samaisessa testissa (syksylta 2006, oliko lie sama testi?) Mobilin 0W40 oli myos hyva, ei jahmettynyt -25:ssa, 5W50 samepiste oli muutamassa pakkasasteessa. Jai silloin KL:n tarjouksesta ostetut 5W50:set laittamatta koneeseen. Kaytin ne sitten vasta kesalla :roll:
Eli talvella nollaa hyytymiseen ja kesällä se suurempi luku siihen kuumaan turbokoneeseen? 0W-40 on kuumana luirumpaa kuin 5w-50 siis kesäksi ihan ok. tuo 5w-50 ja talveksi 0w pumppautuu/voitelee nopeammin/ paremmin pakkastalvena jolloin ei koneen lämpötilan nouseminen ole ongelma.

Mulla on ollu delvac ja mobil 5w-50 ,mutta vasta 550 000+mittarin ruuvaukset kestäny kesät talvet, mitä ny vähä kantta rakenneltu/huollettu tuossa OM 603 diesel turbossa. Ei nämä nyt aivan yhtä kranttuja lie öljyistään kuin nykyajan rotufolkkarit uskoisin. Tosin vaihtovälikin hieman alle 30 000km.... (10 000 olen vaihtanu )
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sergey kirjoitti:No Ei miljoonat saksalaiset väärässä voi olla kauheesti. Samaa paskaahan ne o nykyää kaikki. Ite suosin testivoittajaa, Teboilia :D
Njuu. Itsekin tullut täällä kyllä toppuuteltua väkeä, että "jotain synteettistä länsimerkkistä vaan..."

Metkaa kyllä, jos haluaisi prikulleen samaa lisätä: LM:n jälleenmyyjiä ei olekaan ihan pilvin pimein.

No, ensimmäisten 500 km aikana ei ollut pinta vajentunut milliäkään, joten tuskin tarvihee lisäillä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”