Ensimmäistä kertaa tällä foorumilla ja ajattelin nyt ihan isäni puolesta kysellä hänen autonsa ongelmista (koska itse "joudun" sitä korjaamaan

Eli eli, eräs luotettava tietolähde kertoi, että normaalilla kytkinkäytöllä "vanhoilla" nelisylinterisillä dieselmersuilla ei muka pääse liikkeelle ilman, että esiintyy koko auton nykimistä eteen-taakse liikkeellä, joka voimistuu ja pikkuhiljaa vaimenee ajonopeuden kasvaessa. Eli puhutaan nyt vaikka "jerking" ilmiöstä, joka kuvaa tilannetta parhaiten, koska rivipumpulla muka liikkeellelähtökaasunkäyttö (sanahirviö) on vaikeata eikä hallittua kuten nykyaikaisissa ruiskutuksissa. Isäni mukaan autossa on AINA ollut sama ongelma ja hän on auton omistanut vuodesta 94 (itse auto on vuoden 92 200D ja alhaiset 450 tkm ajettu). Tottakai kuluneet kumipuslat vahvistavat tätä nykimistä, joka väheni huomattavasti moottorin kumityynyjen, kaasuiskarin ja molempien kardaanin rättinivelien vaihdolla, mutta kyllä se edelleen siellä on. Kerrottakoon, että vanhat moottorin kumityynyt olivat täysin ehjät, mutta vain aavistuksen kasaanpainuneet. Tämän huomas siitä, että moottoria piti tunkata korkeammalle saadakseen kumet paikalle. Onko tämä niin yleinen vika, että sitä on mahdoton saada poistumaan vai onko autonne täysin vakaa liikkeellelähdössä?
Mainittakoon vielä, ettei kytkintä ole ikinä vaihdettu, mutta polkimessa ei ole myöskään MITÄÄN viitteitä kytkimen kulumisesta. Osaavalla kytkinkäytöllä tämän ongelman toki pystyy ohittamaan, mutta tarkkuutta se vaatii. Perän tukivarsia meidän omistuksessa tuskin koskaan vaihdettu eikä liiemmin perän kiinnityspuslia tai takapään apurungon pusliakaan. Kaikki näyttivät silmämääräisesti ehjiltä nosturilta, mutta voisivatko ne löysinä vaikuttaa myös tämän voimistamiseen, vaikkei mikään paikka erityistä kolinaa pidäkkään. Se nykiminen kun tuntuu olevan niin moottorin ja vaihteiston mukaan tapahtuvaa. Laatikon kiinnityspusla on myös vaihdettu aikanaan ja tarkistettu ehjäksi lähiaikoina.
Seuraava vika, eli teimme tuossa kannentiivisteen vaihdon (kansi kävi myös tarkastettavana koneistamolla) ja käynnistyksen jälkeen tuli pikkuhiljaa kasvava nakutusääni, joka oli normaalia kovempi. Kierroksilla ei kuulu mitään. Paikallistin sen takimmaiseen sylinteriin kun ruuvarilla piti ruiskusuutinta vasten. Kuvittelisin, että vuotava tai liian väljä suutin saisi tuollaisen nakutuksen aikaseksi ja huomasimme, että sama ääni oli myös ennen ollut, mutta vaimeampana. Nyt tuntuu, että hampaatkin kalisee mukana kun niin hirvittää, vaikka ääni on tuskin sen pahempi kuin vielä vanhemmissa dieseleissä. Pitäiskö lähteä kokeilemaan suoraan suutinta vaihtamalla? Ajattelin toisaalta vaihtaa suutinten paikkaa ja kuulostella uudestaan, jos ääni siirtyisi mukana.
Sitten vielä kaikista harmillisin. Vuosien ruosteiset polttoaineputket antoivat vihdoin periksi ja ainut vaihtoehto on oikeastaan vaihtaa molemmat putket alusta loppuun. Onko joku tehnyt tämän joskus ja miten? Lähimmäisessä Bosch Car Service- liikkeessä sanoivat vaan, että helpoiten pääsee katkaisemalla vuotavan kohdan ja laittamalla kumiletkun väliin. Tämä on oikeastaan poissuljettu, ellei vedä tankilta eteen saakka kuskinpenkin kohdalle pelkkää kumiletkua. Vaikeuksia tuottaa varmasti kaikki ne putken koukerot takana. Ajattelin tuossa jos irrottaisi taka-akselin kokonaisena pakettina ja korjaisin samalla mahdolliset vialliset kumipuslat, niin homma helpottuisi varmasti.
Mitähän vielä... ainiin, millainen homma on kojetaulun irroitus? Tuossa Alfamerissä sitä ei oltu edes mainittu, mutta lämppärin kenno taitaa vuotaa ja sinne tarvis päästä. Päivä kojetaulun irroitukseen ja toinen kasaamiseen?