Hei ! Tää juttu toisessakin topiikissa. W124 200D -87 kansitiiviste petti jo toistamiseen kanteen nousevan öljykanavan kohdalta 1-sylinteriin. Löytyykö yleisesti aiheeseen kokemuksia, kommentteja, vinkkejä ? Lieneekö kyse rakenteellisesta viasta kannessa , tuskin lohkossa, vai mahtaako kansitiivisteen laaduissa ola sanomista ? Edellinen tapahtui n. 2-vuotta sitten, 30 käyttövuoden jälkeen 500 tkm. Kaikki näytti hyvältä korjauksessa kansi suora, pultit ei virahtanu, uusi tiiviste yms. Kesti 2 vuotta ja nyt alkoi hieman savuttaa, arvasin ja avasin, sama homma. Oljynpaine hakkaa tiivisteen rikki ja paine karkaa 1-sylinteriin. Juu ehtihän tuo toimia reilu 50tkm. Koitettiin tehdä mahdollisimman huolellisesti. Pulttien venymähän kertoo vaan sen onko niitä mahdollista käyttää uudelleen. Pultinreiät, jengat putsattu ja kaikki osat puhdistettu tosi huolella. Eikä tossa pahvissa ollut taipumia, ohjureihin huolellisesti kiinni ennen asennusta. Oikeet momentit yms. kaikki pyrittiin huolellisesti varmistamaan. Itseäni epäilytttää kansitiivisteen materiaali tai valmistuksen laatu ?? Öljynpainehan kohdistuu suoraan tiivistepintaan, joka on jotain lyijynsekaista tms. vastaavaa materiaalia. Paine näyttäisi menevän läpi ja sen jälkeen välissä olevan vahvikepellin ja tiivisteen pintamateriaalin saumasta sylinteriin. Liekkirengas hieman rajoitaa mutta paineellinen öjy hakenee reittinsä kuitenkin tiivarin läpi sylinteriin. Tuli vaan mieleen onkohan mahdollisesti jollain tiivistevalmistajalla tätä varten olemassa ns. vahvistettu tiiviste jossa olisi ko. öljykanavan osuus esim. metallivahvisteinen. Tällä eliminoitaisi se että öljynpaine ei hakkaa itseensä tiivisteen läpi. Kuten huomaatte kuvista on tiivarista pala pois painepuolelta, toisella puolella (lohko) on liekkirenkaassa sekä tiivistepinnassa jälkeä. Noh ei kai auta kun koittaa vaan kasata uudelleen uusilla osilla ja toivoa että elinvuosia tulisi vielä jokunen lisää. Ei oikein raaskisi vielä laittaa Kuusakosken lavallekaan kun koriltaan pirun hyvä kuntoinen ja muu tekniikka virheetön. Voisi tietty uusia mottoria tai kansia mutta muuttaako tilannetta lopulta sen enempää ??
