W124 ja kampiakselin stefan öljyvuoto
W124 ja kampiakselin stefan öljyvuoto
Meidän perhepiirissä ainakin kolmesta W124 dieselistä vuotaa öljyä koneen etuosasta, jolloin öljypohjakin on aina öljyinen ja siitä se ui taaksekkin päin. Ilman pohjamuovia tietän antaa pisaran sinne tänne maahankin-ei hyvä.
Onko kampiakselin stefa yleinen vuotokohta ja onko millainen homma vaihtaa. Onnistuuko ihan kotipihallakin?
Onko kampiakselin stefa yleinen vuotokohta ja onko millainen homma vaihtaa. Onnistuuko ihan kotipihallakin?
joo.. mielenkiinnolla seuraan tätä. samaa vuotokohtaa epäilen omassakin olevan..
tosin.. tuo 300 on niin pirun pitkä että se on niin ahdas paikka etuosassa nähdä mistä se vuotaa että ihan varma en ole onko se tuo stefa. pesetin koneen viime viikolla että näkisi edes hieman mistä vuotaa.. mutta en ole vielä autolla ajellut tarpeeksi ja ei ole ollut aikaa katsella sinne vielä.
syyläri on nostettava pois ainakin että mahtuu ees näkemään jotain tossa kutoskoneessa.. nelosen kanssa ei tätä ongelmaa kai olisi. helpompi tehdä vaihto kyllä ilman sitä syyläriä kai kaikissa.
ja jos sen syylärin siitä ottaa pois.. tekisi mieli vaihdattaa kaikki muutkin irto osat siitä edestä samalla kerralla. eli vesipumppu keinut ja rissat yms jutut.
eli kiva olisi tietää mitä työvälineitä tarvitaan jos alkaa vaihtoon? etenkin jos tarvitaan jotain erikoisvälineitä olisi hyvä tietää.
tosin.. tuo 300 on niin pirun pitkä että se on niin ahdas paikka etuosassa nähdä mistä se vuotaa että ihan varma en ole onko se tuo stefa. pesetin koneen viime viikolla että näkisi edes hieman mistä vuotaa.. mutta en ole vielä autolla ajellut tarpeeksi ja ei ole ollut aikaa katsella sinne vielä.
syyläri on nostettava pois ainakin että mahtuu ees näkemään jotain tossa kutoskoneessa.. nelosen kanssa ei tätä ongelmaa kai olisi. helpompi tehdä vaihto kyllä ilman sitä syyläriä kai kaikissa.
ja jos sen syylärin siitä ottaa pois.. tekisi mieli vaihdattaa kaikki muutkin irto osat siitä edestä samalla kerralla. eli vesipumppu keinut ja rissat yms jutut.
eli kiva olisi tietää mitä työvälineitä tarvitaan jos alkaa vaihtoon? etenkin jos tarvitaan jotain erikoisvälineitä olisi hyvä tietää.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
On yleinen vuotokohta.
Samalla kun vaihtaa stefan kannattaa vaihtaa kampiakselin päässä oleva liukurengas, se kun kuluu uralle. Jotkut laittaa stefan vähän eri syvyydelle, ettei ura osuisi stefan huuleen, ite vaihdan tuon liukurenkaan. Kampiakselin pultin momentti on kohtalainen, muistaakseni jotain 400Nm. Löytyy työkalu jolla saa lattiaa vasten pidettyä kiinni kiristämisen ajaksi. Kutonen on kyllä niin pitkä, että syyläri kannattaa irroittaa., Tuosta momentista ei kannata tingata, nimim. kokemusta on ja akselin kiilaura paskana.
Samalla kun vaihtaa stefan kannattaa vaihtaa kampiakselin päässä oleva liukurengas, se kun kuluu uralle. Jotkut laittaa stefan vähän eri syvyydelle, ettei ura osuisi stefan huuleen, ite vaihdan tuon liukurenkaan. Kampiakselin pultin momentti on kohtalainen, muistaakseni jotain 400Nm. Löytyy työkalu jolla saa lattiaa vasten pidettyä kiinni kiristämisen ajaksi. Kutonen on kyllä niin pitkä, että syyläri kannattaa irroittaa., Tuosta momentista ei kannata tingata, nimim. kokemusta on ja akselin kiilaura paskana.
Vastikään tehneenä, ilman syylärin irrotusta selviää kolmesatkun kanssakin. Visko veks, remmit kans. ym normaalia purkamista. Reilu, esim. 3/4" vääntiö 27 mm hylsyllä pultin nokkaan ja varsi lattiaa vasten. Startilla napsauttaa auki, toimi minulla. Muuten olis saanu taikinoida varmaan monta päivää.
Dampperi ei pitäis kai järin tiukassa olla, mutta minä jouduin improvisoimaan ulosvetäjän, kun ei kampeamalla lähtenyt. Voin lähettää lainaan. Ne kuusi pulttia, jotka pitää dampperia ja napaosaa, ovat varmaan melko tiukassa. Osa pulteista (2 vastakkaista) pitää siis irrottaa jos tarvitsee tuota minun ulosvetäjää. Jos dampperi ja napa tulee suosiolla, ei tarvita näitä toimenpiteitä.
Kiila oli tässä yksilössä ihan muodoton, ja totta kai se tippui öljypohjaan. No, onneksi ovat tehneet öljypohjan kylkeen irrotettavan pahkan jota kautta löysin magneetin kanssa mokoman.. ..kolme kertaa. Öljyt pitää tietysti laskea pois ennen tätä. Viilailin uuden tiukemman kiilan. Saahan niitä kaupastakin, muttei viikonloppuna.
Navan pyöräytin sorvissa sileäksi, reilun kympin taisin ottaa halkaisijasta. Viisaampaa tietysti vaihtaa uusi napa, tai sorvata erillinen kova rengas vanhan navan päälle. Uusi tiiviste alustavasti paikalleen varovasti naputellen, lopun matkaa vedätin sen paikalleen kuningaspultilla ja sopivalla reijällisellä kiekolla. Suoraan pitäis saada, jotta pitää.
Vaseliinilla reilusti voitelua tiivisteeseen ja napaan. Katso, että kiila menee varmasti napaan, helposti työntää sen takas öljypohjaan-> ongintaa. Kiilan pitää näkyä navan urassa kun limppu on perillä, voi vaikka ruuvimeisselillä todeta.
Pultin tiukkaus, 300 Nm riittää, ei sentään 400. Minulla on automatik, joten vaihde pykälässä jarrut pohjassa ei toimi. Vaihdelootassa on sopiva kolo, johon voipi änkeä väkevän varvun ottamaan voimaa vastaan vetolevyltä vai vauhtipyörykältä. Järkeä käyttäen tietysti, ettei särje mitään. Tässä tarvii kaverin pitämään. Tai sitten tekaisee dampperin pulttien alle kiekon johon hitsuuttaa kammen, tätä Timo N varmaan tarkoitti. Minulla on momenttiavain vain 210 Nm, joten arvalla piti laittaa loput 90. Metrin varren päässä kun on 30 kg vetoa, homma bueno. Ei ole vuotanut enää stefalta, muualta sitäkin enemmän.
8 mm kuusiokoloavain viskon pulttiin
(6 mm kuusiokoloavain damperin ja navan pultteihin)
27 mm hylsy, mieluusti 3/4"
Vääntövarsi edelliselle, ei räikkä.
Pohjalevyjen irrotteluun joitakin kaluja.
Varaudu onkimaan kiilaa, siinä menee oma aikansa. Monttu tai nosturi lähes välttämätön. Ilman en alkais riehumaan.
Dampperi ei pitäis kai järin tiukassa olla, mutta minä jouduin improvisoimaan ulosvetäjän, kun ei kampeamalla lähtenyt. Voin lähettää lainaan. Ne kuusi pulttia, jotka pitää dampperia ja napaosaa, ovat varmaan melko tiukassa. Osa pulteista (2 vastakkaista) pitää siis irrottaa jos tarvitsee tuota minun ulosvetäjää. Jos dampperi ja napa tulee suosiolla, ei tarvita näitä toimenpiteitä.
Kiila oli tässä yksilössä ihan muodoton, ja totta kai se tippui öljypohjaan. No, onneksi ovat tehneet öljypohjan kylkeen irrotettavan pahkan jota kautta löysin magneetin kanssa mokoman.. ..kolme kertaa. Öljyt pitää tietysti laskea pois ennen tätä. Viilailin uuden tiukemman kiilan. Saahan niitä kaupastakin, muttei viikonloppuna.
Navan pyöräytin sorvissa sileäksi, reilun kympin taisin ottaa halkaisijasta. Viisaampaa tietysti vaihtaa uusi napa, tai sorvata erillinen kova rengas vanhan navan päälle. Uusi tiiviste alustavasti paikalleen varovasti naputellen, lopun matkaa vedätin sen paikalleen kuningaspultilla ja sopivalla reijällisellä kiekolla. Suoraan pitäis saada, jotta pitää.
Vaseliinilla reilusti voitelua tiivisteeseen ja napaan. Katso, että kiila menee varmasti napaan, helposti työntää sen takas öljypohjaan-> ongintaa. Kiilan pitää näkyä navan urassa kun limppu on perillä, voi vaikka ruuvimeisselillä todeta.
Pultin tiukkaus, 300 Nm riittää, ei sentään 400. Minulla on automatik, joten vaihde pykälässä jarrut pohjassa ei toimi. Vaihdelootassa on sopiva kolo, johon voipi änkeä väkevän varvun ottamaan voimaa vastaan vetolevyltä vai vauhtipyörykältä. Järkeä käyttäen tietysti, ettei särje mitään. Tässä tarvii kaverin pitämään. Tai sitten tekaisee dampperin pulttien alle kiekon johon hitsuuttaa kammen, tätä Timo N varmaan tarkoitti. Minulla on momenttiavain vain 210 Nm, joten arvalla piti laittaa loput 90. Metrin varren päässä kun on 30 kg vetoa, homma bueno. Ei ole vuotanut enää stefalta, muualta sitäkin enemmän.
8 mm kuusiokoloavain viskon pulttiin
(6 mm kuusiokoloavain damperin ja navan pultteihin)
27 mm hylsy, mieluusti 3/4"
Vääntövarsi edelliselle, ei räikkä.
Pohjalevyjen irrotteluun joitakin kaluja.
Varaudu onkimaan kiilaa, siinä menee oma aikansa. Monttu tai nosturi lähes välttämätön. Ilman en alkais riehumaan.
Voiko tätä koettaa ennaltaehkäistä pyörittämällä kone johonkin tiettyyn asentoon (esmes YKK)? Ei olisi ainakaan suoraan alaspäin tippumassa.Mkin kirjoitti:Varaudu onkimaan kiilaa, siinä menee oma aikansa. Monttu tai nosturi lähes välttämätön. Ilman en alkais riehumaan.
EDIT: Jos vanha tiiviste on tehnyt jälkeä hihnapyörän kaulalle, niin WIS:n ohje on painaa uusi tiiviste 2 mm syvemmälle reikäänsä (2 mm reunasta sisäänpäin).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Niin se nakotti kiila yläviistoon, mutta oli niin väljänsorttinen, että vähänkin huonosti asemoitu napa ja tärisevät kädet-> koshh... Toki parempi ylös- kuin alaspäin.
Syvemmälle painamisessa on äkkiä aateltuna se riski, että jos vanha tiiviste on ollut jo pohjassa, ei uusi maha mennä pitemmälle. Siis jos siellä on kynnys perällä. Vanhan tiipparin huulen paikan kun mittailee, voi tietysti sihtailla uuden _eri_ kohtaan. Varman päälle jos haluaa ottaa, hankkii vituiksmenon varalle toisenkin stefanin. No, vähän hätävarjelun liiottelua.
Syvemmälle painamisessa on äkkiä aateltuna se riski, että jos vanha tiiviste on ollut jo pohjassa, ei uusi maha mennä pitemmälle. Siis jos siellä on kynnys perällä. Vanhan tiipparin huulen paikan kun mittailee, voi tietysti sihtailla uuden _eri_ kohtaan. Varman päälle jos haluaa ottaa, hankkii vituiksmenon varalle toisenkin stefanin. No, vähän hätävarjelun liiottelua.
Joo. Tuo on totta. Kynegologin tutkinnosta voisi tuossakin olla apua.Mkin kirjoitti:Niin se nakotti kiila yläviistoon, mutta oli niin väljänsorttinen, että vähänkin huonosti asemoitu napa ja tärisevät kädet-> koshh... Toki parempi ylös- kuin alaspäin.
Oliko se yläviistossa ykkösen yläkuolokohdassa? Vai oliko kone sattumanvaraisessa asennossa?
Ainakaan läpileikkauskuvan pohjalta katsottuna siellä ei pitäisi olla mitään vastinkappaletta. Tuskin antaisi Mersu moista ohjetta, jos sitä ei pystyisi tekemään. Ennen tehtiin kahta erilaista stefaa: normi- ja korjaustiiviste. Korjaustiivisteessa oli huuli syvemmällä. Nyt sitä ei enää saa ja sille korvaavana vaihtoehtona annettiin tuo syvemmällepainovinkki.Mkin kirjoitti:Syvemmälle painamisessa on äkkiä aateltuna se riski, että jos vanha tiiviste on ollut jo pohjassa, ei uusi maha mennä pitemmälle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....