230ce -90 käyntihäiriöistä taas kerran!

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

230ce -90 käyntihäiriöistä taas kerran!

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkäpä joo hommahan on seuraavanlainen!
Niin ja auto 230cea -90!

Kylmänä käy huonosti tyhjäkäyntiä ja täristää, kierrokset vähän yli 500...
Lämpymänä käy hyvin ja tasaisesti, kierrokset ~1000rpm.
Sitten lämpimänä kun käynnistää niin lähtee käyntiin "ryskäisemällä" ja käy taas pari sekuntia huonosti ja täristää ja sen jälkeen alkaa käymään normaalisti...

Bensan kulutus ja vedot on ihan ok!

Mistäs tuommosta hommaa vois lähtä katteleen ku en tajua noista bensamersuista höykäsen pölähtämää :oops: Vielä :)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Olisikohan vuotava suutin? tai parikin.

Minkälainen se on lämpimänä lähtemään käymään, eli onko niin että jos annat 15min seistä niin alkaa tuo käynnistyminen vaikeutumaan? Kylmänä lähti itselläkin hyvin käymään mutta lämpimänä hetken seisomisen jälkeen teki tuon.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Fetisisti kirjoitti:Olisikohan vuotava suutin? tai parikin.

Minkälainen se on lämpimänä lähtemään käymään, eli onko niin että jos annat 15min seistä niin alkaa tuo käynnistyminen vaikeutumaan? Kylmänä lähti itselläkin hyvin käymään mutta lämpimänä hetken seisomisen jälkeen teki tuon.
Kyllä se lähtee ihan hyvin käyntiin sekä kymlämä että lämpinämä...
En oikeen usko suuttimeen ainakaan tuon suhteen ku kylmänä käy huonosti, tuo lämpymänä temppuilu voi johtua suuttimesta.

Onko kalliita suuttimet?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ja että näistäkö ei kukaan tiiä :?:
Empäs oikeen usko....

Miten noissa tuo imuhommeli toimii?

Nykyisin ihan älyttömän hankala saada näiltä foorumeilta vastausta jos kysyy jotain :(
Vanhoina hyvinä aikoina tuli aina alla puoleen tuntiin niinku kaupan tiskiltä :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jube kirjoitti:
Miten noissa tuo imuhommeli toimii?
Mitäs imuhommelia tarkotat?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
styke
sunni-meseläinen
Viestit: 234
Liittynyt: 01.10.2005 12:50
Paikkakunta: Wanda/Backas

Viesti Kirjoittaja styke »

Nää topikit tuppaa minusta(mutua)oleen aina sellaisia ettei näihi löydy vastausta.
Kun tuppaa tuon ikänen vanha bensamercedes olemaan jo aika hatara tuolla osiolla että kävis tasaisesti...Joten käytä hakua :lol: :lol:
No ei vainenkaan...Nää perusjutut eli tulpat ja suodattimet on ilmeisesti katsottu.Eikös tuossakin ole tyhjäkäyntimoottori.Sitäkin ne kai putsailee.
Ja ne paljon puhuttu suuttimetkin...Niistäkään en muista yhtäkään topikkia jossa ne olis vaihdettu ja hyvin selvitetty mitä makso ja mitä tulosta oli.
Miun kaikki mercedekset niin kasit kuin kutosetkin ovat välillä röpöttäneet ja niihin on jokaiseen työnnetty ~1000eskoa rahnoo ja silti röpöttää...
Nelosia mulla ei ole ollutkaan :oops:
(tai no kiisseli mut siinä onkin rautaset tulpanjohdot)
Ja noikin on sellaisia yksilöitä...eli vikaa ei voi yleistää...Hakuammuntaa ensin ja silti eri vaihtoehtoja pois sulkemalla voi saada tuloksia.
Onkos tuossa Katti jos se tukkoilee kylmänä..
Chevrolet Corsica -92
Plymouth Duster -73
Kuva
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

ahonen v kirjoitti:
Jube kirjoitti:
Miten noissa tuo imuhommeli toimii?
Mitäs imuhommelia tarkotat?
Kylmäkäynnistyshommeleita eli samaa asiaa ku dx-corollan vaijeri imu, eli mikä tuon pitää kylmänä käynnissä ja kierrokset "normaalina"...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jube kirjoitti:
Nykyisin ihan älyttömän hankala saada näiltä foorumeilta vastausta jos kysyy jotain :(
Vanhoina hyvinä aikoina tuli aina alla puoleen tuntiin niinku kaupan tiskiltä :wink:
Nämä kun tahtoo olla ainakin minun osalta vähän arvailua :lol: Eikä näihin bensavehkeitten ongelmiin tunnu oikein yksiselitteistä vastausta ikinä löytyvänkään..


Tuon tyhjäkäynnin pitää oikeana tyhjäkäyntimoottori,joka antaa ilmaa kaasuläpän ohi pitäen kierrokset oikeana.Tunnistuksen sille että on tyhjäkäynnillä saa asentoanturilta joka on kaasuläpässa?Kylmäkäynnistyksessä apuna on kylmäkäynnistyssuutin joka on pelissä kun koneen lämmöt on alle 30,kuitenkaan suutin ei ole auki kuin tietyn sekunttiajan..

Veikkaisin tyhjäkäyntimoottorin jumittamista.Olikos se Janil joka ehdotti että voisi olla laatikon kupeessa olevissa johdoissa kosketushäriöitä?
Minulla ei niitten vaikutuksesta mitään hajua mutta kai niitä kannattasi putsailla.Asentoanturi kai toimii jos lämpöisenä toimii tyhjäkäynti hyvin,kai...

Tyhjäkäyntimoottori on helppo/nopea irroitella ja putsailla,siitä missä se on neloskoneessa niin ei ole hajua,ilmanputsarin alla kuitenkin...Tuossa kutosessa->http://i66.photobucket.com/albums/h267/ ... l_m103.jpgse on tuo mötikkä öljytikusta 10cm luoteeseen :lol: tuo mihin tulee s.johdot perseeseen.Tuo nuoli ei liity tähän asiaan sitten mitenkään 8) Samannäköinen se on kai nelosessakin,paikka voi olla vähän eri...

Tosiaan arvailuahan tämä on..KE-jetti expertit saa ilmoittautua,ei lopu hommat kesken ihan heti 8)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Luin sitten tarkemmin tuon ensimmäisen viestisikin :oops: Tuo lämpöisenä rykimällä käyntiin johtuu varmaankin suuttimista,minulla tekee samaa.Tai oikeastaan siinä on siltikin hieman enemmän sylintereitä pelissä,kuulostaa niinkuin kävisi viidellä tai jopa neljällä :shock: hetken 8)

Onko lämpöisenä kierrokset tosiaan tonnissa?Aika korkealta kuulostaa,pitäisi olla jotain 700-800 paikkeilla muistaakseni...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

AM kirjoitti:Luin sitten tarkemmin tuon ensimmäisen viestisikin :oops: Tuo lämpöisenä rykimällä käyntiin johtuu varmaankin suuttimista,minulla tekee samaa.Tai oikeastaan siinä on siltikin hieman enemmän sylintereitä pelissä,kuulostaa niinkuin kävisi viidellä tai jopa neljällä :shock: hetken 8)

Onko lämpöisenä kierrokset tosiaan tonnissa?Aika korkealta kuulostaa,pitäisi olla jotain 700-800 paikkeilla muistaakseni...
Jos kierrokset on lämpimänä joutokäynnillä tonnissa, vika on mitä ilmeisimmin tässä "lisäilmaluistissa" eli tk-moottorissa. Ässästä tämä ominaisuus poistui kun irrotin käikäleen ja liotin ja pesin sen löpössä. Oli muuten löpö mustaa operaation jälkeen. :shock: Koko palikkaaei saa upottaa löpöön, ainoastaan se osa jossa ei ole sähköä. Sitten on vielä ne sille palikalle menevät kovettuneet -kenties halkeilleetkin- letkut. Niissä ei ole alinperin klemmareita liitoksissa, suosittelen laittamaan. Eikös ne ilmavuodot laihenna seosta :arrow: tyhjäkäynti kohoaa. :idea:

Lisäilmaluistin toiminta kannattaa tarkistaa ennen ja jälkeen putsauksen, siis se miten se luisti siellä putkessaan liikkuu. Ja tottakai pyöriikö se moottori ensinkään. :roll: Muutokset liikkeessä kyllä huomaa, jos putsaus on tointanut mitään.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

tyhjäkäyntimoottori ja lisäilmaluisti on eri asia...mutta kuitenkin.

Tuossa farkussa kanssa oli tyhjäkäynti viime keväänä korkealla.Lämpimänä kävi sellaista 2000kierr/min.Korjaantui kun kopautin vasaralla tyhjäkäyntihässäkkään :lol: Eipä ole uusiutunut,seuraavaksi sitten isompi leka vaiko jopa puhdistus :shock: ei,kyllä leka linjalla pysytään.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti: ei,kyllä leka linjalla pysytään.
Täysin samaa mieltä :D
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mb190sv
Viestit: 7
Liittynyt: 22.6.2006 10:17
Paikkakunta: kajaani

230ce

Viesti Kirjoittaja mb190sv »

tyhjäkäynti moottori on yleisin vika mutta myös kylmäkäynti suutin voi jumittaa. itsellä oli tulppa sökö 2.6e:ssa. tulpat oli kuukauden vanhat ja merkkiä ngk...
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

No nyt käy kylmänä ihan normaalisti, mutta kierrokset putoaa edelleen ~600:n ku laittaa d:n päälle oli kone kylmä tai lämmin...
Tämmönen patentti oli tuohon laitettu, eli kertokaapa mikä tuo on :?:

Elikkä autoon oli asennettu tällainen patentti (tyhjäkäyntimoottorilta lämppärin letkuun) Tässä kokonaiskuva:
Kuva

Elikkä siis, huohottimelta tyhjäkäyntimoottorille menevässä putkessa on haara:
Kuva

Josta menee letku tällaiseen vehkeeseen joka siljaitsee abs-yksikön vieressä :roll: :
Kuva

Ja siitä jatkluu ohuempana letkuna lämppärin kennon letkun välissä olevaan venttiiliin:
Kuva

Tämän systeemin kun ohitti, eli löi tukkoon tuon huohottimen ja tyhjäkäyntimoottorin välissä olevan "haaran" niin alko käymään kylmänäkin normaalisti
:roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No onkos tuossa nyt sittenkin lisäilmaluisti tk.moottorin sijaan :shock: Sehän toimii bi-metallihässäkällä,eli lämmönvaihtelun mukaan,ei sähköohjattuna niinkuin tk.moottori.En todellakaan tiedä,lisäilmaluistia en ole koskaan nähnytkään :lol:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti:No onkos tuossa nyt sittenkin lisäilmaluisti tk.moottorin sijaan :shock: Sehän toimii bi-metallihässäkällä,eli lämmönvaihtelun mukaan,ei sähköohjattuna niinkuin tk.moottori.En todellakaan tiedä,lisäilmaluistia en ole koskaan nähnytkään :lol:
Ei, vaan kyllä tuossa on ihan normaali tyhjäkäyntimoottori...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Eikös se ole sama laite, mutta käytetään kumpaakin nimitystä.

Tällainen käsitys minulle jäi kun taistelin kyseisen laitteen kanssa männä vuonna, ja kyselin siitä Boschin maahantuojalta.

EDIT: Alipaine vuodot vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin, mites se kaukalo ilmanputsarin alla, onko ehjä? Vanhemmiten haurastuu ja halkeilee, ja siitä lähtevät putki liitokset?

Yhessä Mersussa vuoti alipainekalvo ajovalosta, joka vaikutti automaatin toimintaan, että näin, seuraukset on lukuisat. :roll:
Viimeksi muokannut mcee, 19.7.2006 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Eikös se ole sama laite, mutta käytetään kumpaakin nimitystä.

Tällainen käsitys minulle jäi kun taistelin kyseisen laitteen kanssa männä vuonna, ja kyselin siitä Boschin maahantuojalta.


On se jännä laite tämä kun pompsauttaa pihalle, että palvelinta ei löydy, ja tulee viestit kahteen kertaan 8)
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Niin että kukaan ei tiedä mikä tuo jälkiasennettu systeemi on?

Kertokaa nyt edes mikä tuo venttiili on tuola vesiletkun välissä mihin tuo alipaineletku menee ja mihin se vaikuttaa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

No veden / moottorin lämpötilaa se kait haistelee ja sulkee / avaa alipaineyhteyden sen mukaan johonkinpäin... :roll: :D

Mutta mikä mutikka se siellä lokasuojassa on, niin... Näyttäisi sähköventtiililtä, mutta tuleeko siihen edes sähköä?

Jaa, mutta, eikös se letku mene imusarjaan siitä vedenlämpöanturista? Eli teoriassa tuo vetäisi huohottimesta lisäilmaa imusarjaan?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No kerrotaa nyt vielä kerran että tyhjäkäyntimoottori ja lisäilmaluisti ovat kaksi eri laitetta :twisted: k-jetissä lisäilmaluisti ja ke-jetissä tk-moottori,yleensä,mutta sellaisiakin nelos koneita löytyy missä on ke-jetissä lisäilmaluisti.

Toimintaperiaate on periaatteessa sama.Ne ohjaavat lisäilmaa kaasuläpän ohi nostaen kierroksia,tai oikeastaan pitäen kierrokset aina samana.Lisäilmaluisti toimii bi-metalliliuskalla joka reakoi lämpötilaan,ei vaikuta enää lämpöisen koneen tyhjäkäyntiinlaitteelle tulee kuitenkin jatkuva 12V jännite..tk-moottoria taas ohjataan laitteelle tulevaa virtaa muuttelemalla,toimii jatkuvast, myös lämpöisellä koneella.

Veikkaisin enempää tietämättä että tuo Juben laite on lisäilmaluisti,muuta selitystä tuolle vesiletkulle en keksi?

Mitään merkitystähän sillä ei itse vian kanssa kumpi on...ei välttämättä edes tuossa vikakaan...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29396
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin että kukaan ei tiedä mikä tuo jälkiasennettu systeemi on?
Kerran olen tuommoisen poistanut toiminnasta tyhjäkäyntiongelmien takia eräästä mersusta mutta en muista tiesinkö mikä se on. :shock:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:
Niin että kukaan ei tiedä mikä tuo jälkiasennettu systeemi on?
Kerran olen tuommoisen poistanut toiminnasta tyhjäkäyntiongelmien takia eräästä mersusta mutta en muista tiesinkö mikä se on. :shock:
Elikkä ei ole kai mitään haittaa jos sen poistaa?
Meneekö se venttiilikopasta lähtevä t:n mallinen huohotinletku normaalisti (jos ei mitään jälkiasennus patentteja) siten, että toinen pää ilmanputsarikotelolle ja toinen tk-moottorille ja välissä ei ole mitään haaroja ym?

Kuva

Nyt kun tuo on poistettu käytöstä niin tässä kuvassa vesiletkussa olevalta "venttiililtä" poispäin (ei imusarjaanpäin) lähtevä letku jää irralleen. Onkohan tuosta mitään haittaa ja onko tuollaista venttiiliä edes vakiona tuossa vesiletkussa?

Oliko riittävän vaikeasti selitetty?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

AM kirjoitti: Veikkaisin enempää tietämättä että tuo Juben laite on lisäilmaluisti,muuta selitystä tuolle vesiletkulle en keksi?
Eipä se ollutkaan vesiletku vaan tuosta ihmevehkeestä tuleva letku :shock: Pihalla kuin lumiukko :shock:

Edit:ja nyt vasta huomasin että katoin kuvia liian hätäsesti..Eli tuollahan se tk.mootori lymyää piilossa määräjakajan takana,tuota metalllista t-haara luulin jonkuasteiseksi lisäilmaluistiksi :oops: Aina ei voi voittaa ei edes jokakerta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”