Kansipahvi M102

Katso myös W201.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Kansipahvi M102

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Tulipas ostettua tuollainen kansipahvivikainen vihreä farkkulankku. Käy tyhjäkäyntiä melko kehnosti ja kolmella pytyllä kun vettä pääsee palotilaan. Kierroksilla alkaa tuntua paremmalta. Jäähdytysnesteet on sotkuiset ja hieman niissä näkyy kermanväristä mössöä. Samoin ilmanputsarissa. Öljyt on melko puhtaan näköset.

Saas nähdä kuinka käy. Alfamerin opas kaverina. Vinkit ja helpit tervetulleitaKuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29364
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olennaista on muistaa että ketjunkiristin kasataan osina paikalleen, EI laiteta kokonaisena tai tulee tuho :idea:

Paljon muutakin, mutta tämä on asia jota ei aina tiedetä.
wiimax.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:Olennaista on muistaa että ketjunkiristin kasataan osina paikalleen, EI laiteta kokonaisena tai tulee tuho :idea:

Paljon muutakin, mutta tämä on asia jota ei aina tiedetä.
koskeeko tämä edellä mainittu tieto myös M116 moottoria :roll:
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Imusarja kannattaa ottaa kokonaisena?

Sitte tietty se ketjunkiristin osina.

Tarvitseeko siis hommata jotain erikoisavaimia kansipultteja varten?

Entäs ne laahaimen tapit?

Ja ketju nippusiteellä vaan kiinni ettei jako sekoa?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti:koskeeko tämä edellä mainittu tieto myös M116 moottoria :roll:
Ei. M116 / M117:n kiristimessä ei ole räikkämekanismia. Kokeile painella. Pitäisi antaa periksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kannattaa lukea myös tämä topikki. Siellon kuvia.

Kansipultit on M12 XZN:llä. Kannattaa olla pitkä, jos ottaa akseleineen pois. Akselin irrottamalla pärjää lyhyelläkin.

Yhdenlainen tappityökalu löytyy ko. linkin takaa. Mapissa on M6-kierre.

Jaon sekoamisesta ei ole suurta huolta, kunhan merkkaa ketjun ja ketjupyörän vaikka Loctitella (tyttöystävän kynsilakan käytöstä voi seurata hellasäröä).

Imusarjaa irrottaessa on muistaakseni nostokorvakko haitoilla. Sen yksi pultti on kannen takapäässä. Itsellä se aiheutti harmia. Pitiköhän kani nostaa imusarjoineen tai jotain, että pääsi kunnon työkalulla pulttiin käsiksi. Kokeile enste sitä, jos meinaat irrottaa imusarjan paikoillaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29364
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen irrottanut imusarjan kannesta ja tuestaan ja jättänyt sen sitten paikalleen. Vetää hieman syrjään ja laittaa vaikka johdonpätkällä kiinni niin voi nostaa kannen pois.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Nokassa merkki kannen tasolla, on kohdallaan ot kohdassa. Nokkapyörää ei tarvi merkata ketjuun kyllä.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Kiitoksia jo neuvoista. Vielä ei ole purku alkanut. Pitää hieman pesasta ennen talliin laittoa ettei kasva mettä sisään. Laittelen kyllä kuvia ja varmasti lisäkysymyksiä kun edistyn.

Hieman tää jänskättää että tuleeko koko projektista täys fiasko kun oon aivan ensikertalainen näissä hommissa.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Nyt oon hieman ehtinyt purkailemaan. Laturi ja hihna on irti. En saanut hihnaa löysättyä siitä mistä pitäisi eli siitä rullasta pultista pyörittämällä, vaan lähtihän se kun irrotin laturin. Oonko jo saanut asioita pahasti pieleen?

Pakosarja on nyt irti moottorin päästä. Lähti yllättävän helpolla irti wd40 voitelulla. Tarvitsee vissiinkin vielä putkesta irrottaa.

Ei muuten tahdo tulla ne imusarjan pultit pois sieltä paikoiltaan vaikka ovat auki. eivät vaa nouse ylös.

Venttiilikoppa on myös irti. Mitens se tasonsäädön hydraulipumppu oikeen lähtee irti siintä koneen keulilta. Seuraavaksi pitäs pyöritellä se kone oikeaan asentoon ja irrotella ketjunkiristintä ja sensellaista.Kuva[/img]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

juhaeino kirjoitti:Nyt oon hieman ehtinyt purkailemaan. Laturi ja hihna on irti. En saanut hihnaa löysättyä siitä mistä pitäisi eli siitä rullasta pultista pyörittämällä, vaan lähtihän se kun irrotin laturin. Oonko jo saanut asioita pahasti pieleen?
Välttämättä mitään ei ole vielä rikki. Ennen sen holkkimutterin avaamista pitäisi avata kiristimen läpi menevään pulttia n. kierroksen verran. Sillä myös lukitaan kiristin sen jälkeen, kun kireys on säädetty holkkimutterista kohdalleen. Jos mutterista yrittää kiristää ilman pultin löysäämistä, menee kiristystangon alapäässä oleva osa todennäköisesti rikki.

Tämmöinen systeemi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Kiitoksia taas neuvoista. Katsotaan sitä hihnaa sitten kootessa :)

Nyt taas purkutyö edistynyt ja koneen kokoon tulo epätodennäköisenpää :P Imusarja irrotettu kiinnikeistään ottamatta juurikaan letkuja ja johtoja irti. Sain myös sen Tasonsäädön hydrauliikkasysteemin irrotettua jotta pääsee nokka- akselin rattaalle käsiksi. Tarvitseekohan tuota ilmata nyt mitenkään kun ollut irti?

Seuraava vaihe olis sitten sen ketjun kanssa puljaaminen.

Senkö voi vaan ottaa irti rattaalta ja merkitä toki kohdat rattaalle ja ketjuun että saa jaon säilymään. Ketjun saa siis vain tiputtaa alas eikä tipu?

Taas sellainen fiilis että tarvii rautalankamallin korjausoppaan :P KuvaKuva
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Millä kannalla Nokka akselin rattaan pultti on? XZN?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

juhaeino kirjoitti:Millä kannalla Nokka akselin rattaan pultti on? XZN?
Muistaakseni 10 mm kuusiokolokannalla.

Täällä on jännä dokkari saksaksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ketjua ja ratasta ei tarvi merkata. Sulla on kampiakselilla merkki sekä nokassa. Ne riittää, ihan tehtaan merkit. Ketju ei tipu alas.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Oli juu 10mm kuusiokolo. Sinne kun näkee hieman huonosti.


Nyt on kansi irti. Oli pientä pelleilyä niitten laahaintentappien kanssa mutta ihan 6mm pultilla mutterillla aluslevyllä ja hylsyllä lähti.

Pääsi vaan perhana pomppaamaaan ketju nokkarattaalla mutta laitetoin takasin kohallee. Tämä jäi hieman huolestuttamaan. Nyt nippusiteellä kiinni. Siinä ei saanut avainta väliin ykk asennossa ollessa kun piti pitää nokka akselia takaapäin kiinni ratasta irrottaessa. Että oon sähläri... :oops:

Jaonko saa viel Kohdalleen moottorin omilla merkeillä??

Sitten selvisi että kakkospytyn pakoventtiilistä on palanen irronnut ja tämä oli syynä siihen että käy kolmella. Juuri se sylinteri mihin päässyt jäähytysnestettä. Pytyt kuitenkin hyvän näköisiä. Mitenköhän tässä pitäisi sitten edetä. onko homma jo aivan perseellään. Katoin että tuo pakoventtiili maksaa 20€ Miten se vaihdetaan. Ja kaikkihan tietty kannattaa puhdistaa nyt kun kone auki.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut juhaeino, 25.10.2015 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko kolmosessakin ollut nestevuotoa? Molemmat keskimmäiset näyttää puhtaammilta kuin 1 & 4.

OT:
Saatko lyötyä entteriä ennen kuvia (ennen [img -tekstiä)? Sylttää nyt pahasti nuo kuvat ja tekstit?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Taisipa siinä tiivisteestä päätellen olla. Piru kun en siitä hoksannut ottaa kuvaa.

Miten nuo venttiilit irtoaa jos vaikka kaikki putsais. Sitten kansi koneistamoon suoruuden tarkastukseen?

Ja nyt paineltu entteri. Kiitti OT vinkistä. ärsytti itteäkin kun kuvat oli tollee sekasi.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Nyt kone on kasassa. Hihnankiristmen säätötanko meni uusiks kasatessa.

Nyt se ei sitten lähde käyntiin. Alkuum sählättii tulpanjohtojen järjestyksen kans. Mut ei silti lähde käyntii vaikka ne oikein. Kipinä tulee kaikkiin. Nyt sytytystä säädelty virranjakajasta. Välillä paukahdellut välillä haissut palamaton bensa välillä palanut. Paukahtelua tapahtunut satunnaisesti. Se epäilyttää ettei bensajärjestelmässä tunnu olevan painetta. Mikä olisi voinut mennå pieleen
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1274
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onko kaikki alipaineletkut kiinni? Ruiskun alla, tk moottorila, venttiilikopassa, ym.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Kyllä ne laitoin. Vai olisko jotain menny väärin. Ja sellainen huomio että tuntuu ettei bensajärjestelmässä oikein ole painetta. Määräjakajqn putken kun irrotin.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Juu bensaa ei tursua määräjakajalta muualta kuin kylmäkäyntisuuttimelta, jos putken irrottaa. Voisiko yj vaikuttaa asiaan. Se on nyt toisesta autosta. Startatessa kuuluu vaa tsup tsup tsup ja vähä pakokaasu haisee
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

juhaeino kirjoitti:Ja sellainen huomio että tuntuu ettei bensajärjestelmässä oikein ole painetta. Määräjakajqn putken kun irrotin.
Minkä niistä putkista? Suuttimen putken? Painoitko samalla sitä lautasta? Sieltä ei pitäisi tulla mitään, jos ei lautasta paina.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Määräjakajalta auvoin suuttimen putkia. Kylmäkäynnistys suuttimen putki oli ainut miltää alkoi tursuamaan bensaa. En painellut lautasta.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Nyt taas tätäkin rojua jaksanut rassailla.

Tulpanjohtojen ja virranjakajan asennon kanssa oli jonkinmoinen arpominen. Jako katsottu niin että kun nokka akseli on siinä YKK merkissä niin ykkössylinterin mäntä on ylhäällä. Eikös tämä ole oikein? Jakomerkit jäi vähän epäselviksi mulle.

Akku oli aivan paska. Starttibuusterilla sai käymään kun sai virranjakajan edes lähelle oikeaa kohtaa. Nyt ei pysy tyhjäkäynnillä kunnolla käynnissä ja kaasulla joutuu härnäämään pumppaamalla. Mikä tämän voi aiheuttaa. Imuilmavuoto?

Vaikuttaako asiaan se että pakoputki ei ole kunnolla kiinni pakosarjassa ja vuotaa siitä. Kun landba anturi on vasta sen takana. tuossa videota miten käyttäytyy.

https://www.youtube.com/watch?v=VZw5p9A ... e=youtu.be
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Miltä tuossa tilanteessa näyttää virranjakajan pyörijän asento? Osoittaako kohti jakajan rungossa olevaa merkkiä ja onhan ykkösen johto siinä kohti? Voi olla, että sitä pyörijän alla olevaa suojamuovia pitää raottaa / käyttää irti. Periaatteessa EZL-sytkän pitäisi olla merkissä, kun kiristyspultti on jakajan hahlon keskellä mutta jos jakajaa on käytetty irti, niin se on voitu pistää väärille hampaille – ainakin omassa M102:ssa se piti olla vähän sivussa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ajoituksen tarkistus pitäisi olla varsin suoraviivainen juttu, jos on koppa auki. Yläpää:

Kuva

Alapää:

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Ykköspytyn johtoa kohti osoittaa tuossa asennossa juu. Pitääpä katsoa se rungossa oleva merkki vielä.

Ja nyt kunnon kuvasta helppo katsoa alapään merkki. sinne kun on pirun vaikia nähdä
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Nonii. Jakohan siinä oli viturallaan. Nokka akseli oli edellä. Kiitos kunnon kuvista. En oo ennen tätä saanut niistä alapään merkeistä mitään tolkkua. Nyt näin.

Voivoi en tiedä mitä sanoa taas tähän säätöön :evil: Täsätä lähin varmaan saa ammattilaiset hoitaa.....
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hyvä että selevisi eikä ilmeisesti mitään särkynytkään.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”