200D kuluttaa jäähdytysnestettä ja sylkee ne pihalle
200D kuluttaa jäähdytysnestettä ja sylkee ne pihalle
Jo viime kesänä 200D teki niin, että pitkän ajomatkan päätteeksi puhalsi jäähdytysvedet pihalle paisuntasäiliön ylivuotoletkusta. Mutta tämä tapahtui ainva vasta kun auton pysäytti/sammutti alamäkeen. Tämän jälkeen jäähdytysveden merkkivaloa alkaa palaa.
Viime viikonloppuna tämä tapahtui kaksi kertaa ja jälkimmäisen kerran jälkeen autoon meni 4 litraa vettä. Kuitenkin ajoin taas 250 km ilman ongelmia ja veden lämpötila pysyy aisoissa eikä vettä tarvinnut lisätä. Olen ruvennut miettimään vuotaako kannentiiviste (vaihdettu oletettavasti 500 000 km kohdalla ja sen jälkeen ajettu 600 000) vai onko tuo veden sylkeminen pihalle ylivuotoletkusta ominaisuus? Vesi tulee siis kovalla paineella ylivuotoletkusta pihalle, mutta vasta kun auton sammuttaa. Auto ei savuta tai pakokaasut haise omituiselle. Eikä näkyvää vesivuotoa ole, eikä vettä öljyn seassa.
Viime viikonloppuna tämä tapahtui kaksi kertaa ja jälkimmäisen kerran jälkeen autoon meni 4 litraa vettä. Kuitenkin ajoin taas 250 km ilman ongelmia ja veden lämpötila pysyy aisoissa eikä vettä tarvinnut lisätä. Olen ruvennut miettimään vuotaako kannentiiviste (vaihdettu oletettavasti 500 000 km kohdalla ja sen jälkeen ajettu 600 000) vai onko tuo veden sylkeminen pihalle ylivuotoletkusta ominaisuus? Vesi tulee siis kovalla paineella ylivuotoletkusta pihalle, mutta vasta kun auton sammuttaa. Auto ei savuta tai pakokaasut haise omituiselle. Eikä näkyvää vesivuotoa ole, eikä vettä öljyn seassa.
OT:
Jos se ei tykkää tuon merkkisestä nesteestä – pitää pahan makuisena.
Eihän tuon kyllä noin pitäisi toimia. Miten jäähdyttimen korkki? Sekinhän voi veltostua? Jos järjestelmä jaksaa pitää ajossa nesteen tarpeeksi viileänä, mutta kun sammutuksen jälkeen ei vesi enää kierrä, voi sinne kertyä vähän painetta. Korkki veltto spruut.
Tietävämmät varmaan neuvovat, miten testataan kansipahvin kunto. Ovatko letkut kuinka pinkeät kuumana?
t.
Risto
Jos se ei tykkää tuon merkkisestä nesteestä – pitää pahan makuisena.
Eihän tuon kyllä noin pitäisi toimia. Miten jäähdyttimen korkki? Sekinhän voi veltostua? Jos järjestelmä jaksaa pitää ajossa nesteen tarpeeksi viileänä, mutta kun sammutuksen jälkeen ei vesi enää kierrä, voi sinne kertyä vähän painetta. Korkki veltto spruut.
Tietävämmät varmaan neuvovat, miten testataan kansipahvin kunto. Ovatko letkut kuinka pinkeät kuumana?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Re: 200D kuluttaa jäähdytysnestettä ja sylkee ne pihalle
Ei mulla mitään ehdotusta asiaan ole, mutta vaan ei malta olla ihailematta näitä kilometrejä, joita MONEN muun merkin omistajat eivät kotiloillaan koskaan saavuta.akiolm kirjoitti: Olen ruvennut miettimään vuotaako kannentiiviste (vaihdettu oletettavasti 500 000 km kohdalla ja sen jälkeen ajettu 600 000) .
"mahtaako kannentiiviste olla taas menossa miljoona sadantuhannen kohdalla" Heh!
Ja sorry OT!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Eilen tarkastin veden määrän ja oli täynnä. Paisuntasäiliönkorkki oli mielestäni ihan tiivis. En täysin ymmärrä mihin nuo 4 litraa olivat kadonneet. Tuntuisi hassulta että pääsisivät vuotamaan ylivuotoletkusta, joka on ylempänä kuin nesteen pinta. Tai alamäkeen auton parkkeerattaessa tuon ymmärrän, mutta tuntuu että silloin vesi tulee paineella ulos ja ehkä se saa aikaan vähän imua. Kannentiivistettä epäilen, mutta ei se ainakaan kauheasti vielä vuoda kun paisuntasäiliö on ylärajalla. Näillä kilometreillä ei enää ole järkeä tai aikaa vaihtaa kannentiivistettä, vaan ajetaan finaaliin asti tällä kokoonpanolla. Öljyä pitää lisätä 10 000 km vaihtovälillä n. 1,5-2 litraa. Vettä näköjään vähän enemmän.
Eilen auto taas oksensi vedet pihalle. Ajelin motaria puolisen tuntia ja kun sammutin auton parkkipaikalle (about vaakatasoon), vedet tulivat paineella paisuntasäiliön ylivuotoletkusta pihalle. Auto ei mielestäni kuitenkaan keittänyt ennen sitä ja veden lämpötila oli ihan aisoissa.
Jostain jäähdytinsysteemiin kertyy (liikaa?) painetta ajon aikana, tai viimeistään sitten kun auton sammuttaa. En ihan saanut selville kuuluuko jäähdytinjärjestelmässä olla joku "paineentasaus" mekanismi, vai hoitaako paisuntasäiliön ylivuotoletku sen. Mielenkiintoista. Lisäsin taas vettä ja matka jatkuu normaalisti.
Ilmeisesti vettä ei kulu ainakaan huolestuttavan paljon, eli veden katoaminen johtuu tuosta ulosoksentamisesta. Varmaan pientä vuotoa on, mutta se ei ole syynä. Eilen tuon huomasi selvästi kun auto oli asfaltin päällä parkissa ja näki millainen määrä vettä tuli pihalle.
Jostain jäähdytinsysteemiin kertyy (liikaa?) painetta ajon aikana, tai viimeistään sitten kun auton sammuttaa. En ihan saanut selville kuuluuko jäähdytinjärjestelmässä olla joku "paineentasaus" mekanismi, vai hoitaako paisuntasäiliön ylivuotoletku sen. Mielenkiintoista. Lisäsin taas vettä ja matka jatkuu normaalisti.
Ilmeisesti vettä ei kulu ainakaan huolestuttavan paljon, eli veden katoaminen johtuu tuosta ulosoksentamisesta. Varmaan pientä vuotoa on, mutta se ei ole syynä. Eilen tuon huomasi selvästi kun auto oli asfaltin päällä parkissa ja näki millainen määrä vettä tuli pihalle.
tulee elävästi mieleen eräs oopeli teki osimoilleen just nuin. syy: oli käytetty ns " vuodonlopetus sementtiä ja termari jumi kiinni ja sen sementin seurauksena sitte vaihettiin syyläri sisäkenno ja kiertovesipumppu. mut tiiä sitte. joka tapauksessa joka paikka oli täynnä punasta paskaa. kieltämättä kuulostaa kansivialta mut otappa piruuttaan korkki vekeen ja aja pikku mutka vähän lämpöseksi ja katoppa tuleeko poreita tahi ilmaa sieltä paisarista. tahi jätä korkki pikkusen löyhälle ja testaa purskuttaako viellä.
Korkin pitäis pitää siell noin 1 bar paine, enempi tulee pois ylivuodosta ja vähempi ei oo sitten muuten vaan oikein
Jos se korkki on horo, se päästää paineen puuttuessa veden kiehahtamaan, ja vois käydä suunnilleen noin
Jos ois mun, kokeilisin ekaks uudella korkilla, ei oo iso investointi
Jos se korkki on horo, se päästää paineen puuttuessa veden kiehahtamaan, ja vois käydä suunnilleen noin
Jos ois mun, kokeilisin ekaks uudella korkilla, ei oo iso investointi
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Nyt on uusi paisarin korkki paikoillaan. Ei tosiaan ollut kallis investointi; 5,9€. Seurataan miten käy. Tyhmänä kysymyksenä: mihin se perustuu että sylkee vedet pihalle kun korkki vuotaa? Kun paisarissa kuitenkin on se ylivuotoletku.
Jäähdyttimen flekti ei taida myöskään toimia. Vaihdoin lämpötila-anturin ja kokeilin että sille tulevat johdot oikosulkemalla tuuletin lähtee pyörimään, mutta jostain syystä ei ilmeisesti silloin kun vesi on liian lämmintä.
Jäähdyttimen flekti ei taida myöskään toimia. Vaihdoin lämpötila-anturin ja kokeilin että sille tulevat johdot oikosulkemalla tuuletin lähtee pyörimään, mutta jostain syystä ei ilmeisesti silloin kun vesi on liian lämmintä.
Ylivuotoletku on korkin paineettomalla puolella. Se on lähinnä siksi, että jos korkin välistä tulee jotain, neste ei valu pitkin paisuntasäiliön kylkeä.
Joissain (taitaa olla lähinnä kuutoskoneissa) on se korkkisysteemi pikkuisen erilainen ja ylivuotoletku menee vänkärin lokasuojan sisässä olevaan ylivuotosäiliöön. Jos jossain erikoistilanteessa nestettä valuu yli, neste imetään alipaineella takaisin moottoriin / paisuntasäiliöön moottorin jäähdyttyä.
t.
Risto
Joissain (taitaa olla lähinnä kuutoskoneissa) on se korkkisysteemi pikkuisen erilainen ja ylivuotoletku menee vänkärin lokasuojan sisässä olevaan ylivuotosäiliöön. Jos jossain erikoistilanteessa nestettä valuu yli, neste imetään alipaineella takaisin moottoriin / paisuntasäiliöön moottorin jäähdyttyä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitoksia vastauksesta. Tuon luettuani ja tarkemmin ajateltuani korkki tosiaan siis todennäköisesti on vuotanut ja pahasti. Eihän sitä tajunnut että letku on paineettomalla puolella, kun korkissa oli tiiviste myös siinä "kannassa". Luulin että se tiivistää se korkin, mutta sen korkin alaosahan sen tietenkin tekee.
Nyt on uusi korkki ollut kiinni n. 1000 km josta matka-ajoa helteella 600 km. Vedet ovat pysyneet sisällä ja ei näytä hukkaavan vettä. Tai jos vuotoa on, niin hyvin vähäistä verrattuna aiempaan.
Ajon jälkeen jäähdytysletkuista huimaa painamalla että paine pysyy sisällä ja korkin avaamalla sihahtaa kunnolla paineet ulos. Lisää kilometrejä koneeseen.
Ajon jälkeen jäähdytysletkuista huimaa painamalla että paine pysyy sisällä ja korkin avaamalla sihahtaa kunnolla paineet ulos. Lisää kilometrejä koneeseen.