300tdt kalisee. Ajoituskysymyksiä
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kax ketjua vaihdoin jo jonkin aikaa takaperin Mittarilukemat kummassakin alle 400t. Piirsin pöytään uuden ketjun kaarevuuden ja tarkan pituuden suorana. Toinen oli W124 300DT ja toinen E300D
No kun sain ketjut koneisiin ja liitetyksi pistin vanhat sit pestyinä pöydälle Pituudesta ei pystyny kummastakaan sanomaan et oliko pitempi vai ei
Kaarevuudessa on noin 5cm ero ketjun päästä mitattuna DT:n ketjussa. Mitään ulkoisia kulumisen merkkejä ei näkynyt.
E300D:n ketjussa sitten oli oudonnäköisiä koloja ketjulenkeissä sillä puolen joka ottaa kiinni rattaisiin. Pituus siinäkin oli sama kuin udessa mutta kaarevuus oli vähemmän kuin uudessa. Epäilen että tämä ketju oli joskus vaihdettu tai sitten tehtaalla oli laitettu vääränlainen ketju meinaan ketjulenkkien niitin oli piirtäny toiseen nokka-akselin käyttöpyörän kylkeen jäljet
DT:n ketju oli alkuperäinen.
Sitä vaan mietiskelen että paljonko ketjuilla pääsee menemään ennen kun pituus muuttuu?
Edit: Löysin kuvia OM606:sen ketjusta niin liitin ne
(Myös nuo OM603:sen kuvat on tallessa)
Koloja ketjulenkeissä
Tässä vanha siis on "suorempi kuin uusi Näkyy tussilla piirretty jälki miten uusi oli
Tässä näkyy niittien tekemät jäljet
Myöskin ketjulenkit oli hangannu hampaisiin
No kun sain ketjut koneisiin ja liitetyksi pistin vanhat sit pestyinä pöydälle Pituudesta ei pystyny kummastakaan sanomaan et oliko pitempi vai ei
Kaarevuudessa on noin 5cm ero ketjun päästä mitattuna DT:n ketjussa. Mitään ulkoisia kulumisen merkkejä ei näkynyt.
E300D:n ketjussa sitten oli oudonnäköisiä koloja ketjulenkeissä sillä puolen joka ottaa kiinni rattaisiin. Pituus siinäkin oli sama kuin udessa mutta kaarevuus oli vähemmän kuin uudessa. Epäilen että tämä ketju oli joskus vaihdettu tai sitten tehtaalla oli laitettu vääränlainen ketju meinaan ketjulenkkien niitin oli piirtäny toiseen nokka-akselin käyttöpyörän kylkeen jäljet
DT:n ketju oli alkuperäinen.
Sitä vaan mietiskelen että paljonko ketjuilla pääsee menemään ennen kun pituus muuttuu?
Edit: Löysin kuvia OM606:sen ketjusta niin liitin ne
(Myös nuo OM603:sen kuvat on tallessa)
Koloja ketjulenkeissä
Tässä vanha siis on "suorempi kuin uusi Näkyy tussilla piirretty jälki miten uusi oli
Tässä näkyy niittien tekemät jäljet
Myöskin ketjulenkit oli hangannu hampaisiin
Viimeksi muokannut Jari Ke, 29.3.2014 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko kaikki nuo kuvissa olevat Iwiksen ketjuja?
Tuolla autolla jonka ajoitusta tutkin on mittarissa päälle 500 tkm, uskoo ken tahtoo mutta siihen kun lisää 2-300 tkm niin ollaan varmaan aika lähellä todellista
312D sprinteristä pitäisi kanssa ketju vaihtaa kun tulee 600tkm mittariin ja ketjun pääliosa on minusta kulunut. Kädellä kun koittaa niin tuntuu terävältä. Siitä pitää ottaa koneen naamakin auki ja tarkistaa laahaimien kunto
Minkälainen työkalu sulla jari ke on ketjun niittaamiseen? Kumpikaan noista ei tainnut olla ns vahvistettu ketju?
Tuolla autolla jonka ajoitusta tutkin on mittarissa päälle 500 tkm, uskoo ken tahtoo mutta siihen kun lisää 2-300 tkm niin ollaan varmaan aika lähellä todellista
312D sprinteristä pitäisi kanssa ketju vaihtaa kun tulee 600tkm mittariin ja ketjun pääliosa on minusta kulunut. Kädellä kun koittaa niin tuntuu terävältä. Siitä pitää ottaa koneen naamakin auki ja tarkistaa laahaimien kunto
Minkälainen työkalu sulla jari ke on ketjun niittaamiseen? Kumpikaan noista ei tainnut olla ns vahvistettu ketju?
Hyllyssä on tallessa nuo vanhat ja muistaakseni oli IWIS. Ne ainakin oli mitkä sinne laitoin.jolle kirjoitti:Onko kaikki nuo kuvissa olevat Iwiksen ketjuja?
Tuolla autolla jonka ajoitusta tutkin on mittarissa päälle 500 tkm, uskoo ken tahtoo mutta siihen kun lisää 2-300 tkm niin ollaan varmaan aika lähellä todellista
312D sprinteristä pitäisi kanssa ketju vaihtaa kun tulee 600tkm mittariin ja ketjun pääliosa on minusta kulunut. Kädellä kun koittaa niin tuntuu terävältä. Siitä pitää ottaa koneen naamakin auki ja tarkistaa laahaimien kunto
Minkälainen työkalu sulla jari ke on ketjun niittaamiseen? Kumpikaan noista ei tainnut olla ns vahvistettu ketju?
Eikös nuo ole vahvistetut? Sellaiset ainakin tilasin ja samanlaiset olivat nämä vanhat ja uudet. Mersun niittaustyökalun sain lainaan ja sillä niittasin.
Ole tarkkana et uusi niitti menee helposti paikoilleen. Muuten keskimmäinen ketjulenkki vääntyy ja ketju on pilalla tai se ainakaan ei kestä niin kauan kuin pitäisi.
Dremelillä niitti auki
Niitinpäät pyöristetty et liukuu pois
OM603 & OM606 ketjut vierekkäin
Ketjuohjuri
Uusi ketju niitattuna
Tällaiseksi se sitten jäi. Tarkistin muuten nuo niittauskohdat kummastakin vajaa vuosi sitten ja kunnossa olivat
Jos ostat varuiksi toisenkin liitospalan niin tässä numero.
Tässä se väliaikainen liitospala
Niin ja kun uitat uutta ketjua niin tämän tarvitset Osta jos sulla ei sitä ole Ja lukko sit niinpäin et pyörityssuunnassa on menossa kiinnipäin!!!
Tarvikeketjuissa näkyy usein tuollaisia rakkuloita (uutenaankin), siksi kysyin että onko iwis vai joku muu kun on noin kamalan näköiseksi mennyt.
Eikös vahvistetulla ketjulla tarkoiteta sellaista ketjua jossa keskimmäinen ketjulenkki on piukalla sovitteella prässättävä paikalleen? Ei pärjää pelkällä paineilmavingulla, tuurnalla ja niittaustyökalulla?
Eikös vahvistetulla ketjulla tarkoiteta sellaista ketjua jossa keskimmäinen ketjulenkki on piukalla sovitteella prässättävä paikalleen? Ei pärjää pelkällä paineilmavingulla, tuurnalla ja niittaustyökalulla?
Eli siitä erottaa vahvistetun. En tiennyt tuota mutta siksi tosiaan kerroin tuosta keskimäisestä ketjulenkistä et tarkkana pitää olla. Ne tosiaan olivat tosi tiukat laittaa paikoilleen. Niittaustyökalussa on se pää jolla saa niitin paikoilleen.jolle kirjoitti:Tarvikeketjuissa näkyy usein tuollaisia rakkuloita (uutenaankin), siksi kysyin että onko iwis vai joku muu kun on noin kamalan näköiseksi mennyt.
Eikös vahvistetulla ketjulla tarkoiteta sellaista ketjua jossa keskimmäinen ketjulenkki on piukalla sovitteella prässättävä paikalleen? Ei pärjää pelkällä paineilmavingulla, tuurnalla ja niittaustyökalulla?
Edit: Muuten pyöristin aavistuksen uuden niitin päätä et menee paremmin paikoilleen Näkeekin kuvasta (sinertävä liitoskappale) kun tarkkaan kattoo
Täytyy huomenissa kattoa mitä merkkiä poisotetut ketjut on.
IWIS ketjuja oli nuo poisotetut kumpikin. Merkki oli stanssattu kumpaankin ketjuun samalla fontillakin ettei siitäkään väärennökseksi voi päätellä.
Jokatapauksessa tuo OM606:n ketju on käyttäytynyt oudosti ja kun käytetty oli "suorempi" kuin uusi. Ketjulenkit muistaakseni pääsi liikkumaan sivusuunnassa toisiinsa nähden enemmän kuin uudessa joka voisi selittää jäljet toisessa nokkapyörässä. Ihan kuin ketjulenkit olis ollu liian leveät Laatuvirhe tai tuoteväärennös Kun huomasin vasta jälkikäsin niin ei tullu mitattua.
Sellaista sinistä liitospalaa ei ollu kummassakaan poisotetussa ketjussa että se puoltaisi sitä että kumpikin ketju oli tehdasasenteinen? Myöskään epätavallisen näköisiä niittauksia ei näkyny. Toisaalta oikealla työkalulla niittausjälki ei eroa muista.
Ja lähikuva OM606 ketjussa olevasta nimestä
Jokatapauksessa tuo OM606:n ketju on käyttäytynyt oudosti ja kun käytetty oli "suorempi" kuin uusi. Ketjulenkit muistaakseni pääsi liikkumaan sivusuunnassa toisiinsa nähden enemmän kuin uudessa joka voisi selittää jäljet toisessa nokkapyörässä. Ihan kuin ketjulenkit olis ollu liian leveät Laatuvirhe tai tuoteväärennös Kun huomasin vasta jälkikäsin niin ei tullu mitattua.
Sellaista sinistä liitospalaa ei ollu kummassakaan poisotetussa ketjussa että se puoltaisi sitä että kumpikin ketju oli tehdasasenteinen? Myöskään epätavallisen näköisiä niittauksia ei näkyny. Toisaalta oikealla työkalulla niittausjälki ei eroa muista.
Ja lähikuva OM606 ketjussa olevasta nimestä
Itsellä on jakoketjuista aika vähän kokemusta mutta pikkuhiljaa alkaa selventyä niiden sielunelämä
Joitain eroja noissa 2 rivisissä dieseleissä käytetyissä ketjuissa on. Tiedän siitä että ainakin sprinterin kohdalla oli Wis kerrottu muutoksesta ketjun suhteen.
Ketjutapin paksuus kun on kaikissa dieseleissä sama ja ketjulenkinkin luulisi olevan sama kun kaikki 2 riviset niitataan samalla vastakappaleella.
Ketjun ja rattaiden leveydessä voisi olla eroja niin että uudemmissa olisi molempia levennetty?
Joitain eroja noissa 2 rivisissä dieseleissä käytetyissä ketjuissa on. Tiedän siitä että ainakin sprinterin kohdalla oli Wis kerrottu muutoksesta ketjun suhteen.
Ketjutapin paksuus kun on kaikissa dieseleissä sama ja ketjulenkinkin luulisi olevan sama kun kaikki 2 riviset niitataan samalla vastakappaleella.
Ketjun ja rattaiden leveydessä voisi olla eroja niin että uudemmissa olisi molempia levennetty?