e200d 94 hehkun valo/ hehku häiriö

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

e200d 94 hehkun valo/ hehku häiriö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Tuntuis olevan yksi hehku lomalla tehtävästään. Käynnistyy kylmänä kolmella ja röplöttää tovin. Hehkun merkkivalo jää palamaan n. minuutiksi. Siis hehkuko rikki vai joku muu vian aiheuttaja. Välillä hehkun merkkivalo syttyy myös tienpäällä ajaessa noin minuutiksi.

Millä totean viallisen hehkun. Pystyykö sellaisen vaihtamaan ilman purkamisia näissä lankuissa. Väykässä joutu imusarjan irroittamaan jotta touhu onnistui.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Multivirillä tekee 300d samaa, alkoi välillä hehkun valo palamaan ja lopulta sitten yksi hehku tippui pelistä mutta uuden vaihto ei auttanut valon palamiseen :roll: hehkut pelaa ihan oikein vaan aina jos kiihdyttää pitemmän ajan vähän raskaammalla kaasujalalla alkaa valo loimottaan ja palaa sen maksimiajan, n. 1min.

yksi keino todeta rikkinäinen hehku on mitata vastukset.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

hehkureleeltä on helppo mitata paljonko on vastusta hehkuissa. Jos joku poikkeaa selvästi->rikki. Aika selvät merkit on että joku hehkuista sökönä. Voi vaihtaa ilman imusarjan pois ottamista, on vain hiukan ahdasta :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Missäs tämä hehkurele sijaitsee lankussa. Sielläkö sulakeboksin seutuvilla missä monitoimirele. En oo vielä peltiä avannut asian johdosta saati alkanut tonkimaan asian tiimoilta. Sen kuitenkin juuri katsoin että ahdasta on jos en jaksa purkaa...

Onkos näiden vanhusten hehkut ns. katkeavan sorttisia vai onko tämä ongelma cdi mersujen yksinoikeus :)
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Hehkurele sijaitsee oikealla puolella ABS:n pumpun vieressä. Vanhemmissa koneissa hehkut kestää, katkeavat hehkut ovat moniventtiilisten ja cdi koneiden ongelma.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mitä seuraavaksi vois vian korjaamiseksi tehdä. Mittasin hehkut ja kaikki antoivat ihan saman arvon, olikohan jotain 1,8kohmia. Onkos tuo itse rele rikkoutuvaa tyyppiä noin yleensä. Ainakin haiskahtaa kalliihkolle osaselle.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Melko paljon on vastusta jos 1.8kohmia? Yleensä on 0.7-1.2ohm...olisko kaikki hehkut rikki jos ihan oikeasta paikasta mittasit? :roll:
C250TDT -98
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kato amppeerimittarilla lämmittämällä että paljonko ne haukkaa virtaa, noin 20a kylmänä ja hitaasti lähtee tippuuun noin 10a tasolle....
Avatar
VT
Viestit: 223
Liittynyt: 19.10.2010 13:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja VT »

Hehkujen kunnon voi tarkistaa myös koetinkynällä. Piuha akun plussaan kiinni ja meisselipäällä kokeillaan hehkureleelle tulevasta liittimestä hehkut. Jos meisseliin syttyy valo, on hehku kunnossa. Jos ei syty, niin on hehkun/hehkujen vaihto edessä! Näin minä olen tarkistanut hehkut! :)
W201 2.0D -89 "kilvessä 666"

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

VT kirjoitti:Hehkujen kunnon voi tarkistaa myös koetinkynällä. Piuha akun plussaan kiinni ja meisselipäällä kokeillaan hehkureleelle tulevasta liittimestä hehkut. Jos meisseliin syttyy valo, on hehku kunnossa. Jos ei syty, niin on hehkun/hehkujen vaihto edessä! Näin minä olen tarkistanut hehkut! :)
Mitäs jos on hehku oikarissa?
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Ja aika harvalla on mittaria jossa 20A........?
big jopo
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mittasin siitä releelle tulevasta pistokkeesta ja nyt toisella mittarilla sain kolmesta lukeman 0,7 ohmia ja neloshehkun lukema poikkesi tästä heiluvana 53ohmin seudussa. Vaihoin sen uuteen ja tuntu käynnistyvän normaalisti eikä lyhyen koeajon aikana syttynyt hehkun valokaan. Jospa se olis ny kunnossa. Saatoin kämmätä ekan mittauksen hätäilylläkin.

Tuon vanhan hehkun vastusarvo näyttää liikkuvan missä sattuu, mutta välillä siitäkin saan mitattua tuo 0,7 ohmia. Kai se pimee kuitenkin on.

Vanha hehku oli bosch, uusi tarvikeliikkeen hehku Peru. Mitä näissä kannattais suosia.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
VT
Viestit: 223
Liittynyt: 19.10.2010 13:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja VT »

laineracing kirjoitti:
VT kirjoitti:Hehkujen kunnon voi tarkistaa myös koetinkynällä. Piuha akun plussaan kiinni ja meisselipäällä kokeillaan hehkureleelle tulevasta liittimestä hehkut. Jos meisseliin syttyy valo, on hehku kunnossa. Jos ei syty, niin on hehkun/hehkujen vaihto edessä! Näin minä olen tarkistanut hehkut! :)
Mitäs jos on hehku oikarissa?
Juu, eihän tää mikään idioottivarma tarkistuskeino ole, mutta jos hehku olis oikosessa, niin kait se polttelis hehkun sulaketta! :nocando:
Enhän mä oikeesti näistä mitään tiedä, kuhan humalaspäissäni tylsyyteeni höpisen! :oops: :lol:
W201 2.0D -89 "kilvessä 666"

® Mesen Porkkana-klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2158
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ollankos yhtään pitemmällä ja varmemmalla jos mittaa suoraan hehkusta eikä liittimestä ?

Entäs kun on älyttömän hitaat hehkut (ainakin hehkuvalosta päätellen) kannattaisko vaihtaa talveksi nopeampiin, vai odotellaanko edelleen 45 sek.

Hitaat vai nopeat tehokkaammat ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

650000tuttavuus kirjoitti:Ollankos yhtään pitemmällä ja varmemmalla jos mittaa suoraan hehkusta eikä liittimestä ?
On nii ahasta että ei taho kyetä. Ja nii laiska ettei halua purkaa ylimääräistä. Ja siksi toiseksi ulkona pimeää ja kylymää. Ja lankkua ei enää huvita rassailla... Ja siksi liittimestä ainakin alakuun.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Nyt on viikon näennäissesti ollut auton hehkuongelma ratkaistuna, siis ei herjaa valo ja käynnistyy neljän kuuloisesti. Mutta joku mättää edelleen eli ihan kuin ei ne kolme vanhaa hehkuttaskaan riittävästi ja täytyy siis kaasutella hetken ennen kuin käynti tasoittuu. Ajattelin että hehku on on/off periaatteella toimiva elin mutta voiko olla niin että uusi hehku (beru) on tehokkaampi kuin nuo vanhat boschit ja vanhukset ei pysy uuden tahdissa vaikkakin merkkivalon perusteella ei vikaa olekaan... Ja siitä seurauksena huonohko käynnistyvyys köhien ikäänkuin liian alhaisilla kierroksilla.

Tällaista pähkäilyä. Vai häsläsinkö jonku alipaineletkun imusarjan alta irti otsalampun valaistessa räntäsateessa hehkunvaihto operaatiota. Viisasta kannanottoa kaipaisin asiaan.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2635
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Varmasti uusi hehku on tehokkaampi kuin vanha. Lisäksi on mahdollista että vanha hehkuu vain "juuresta", eli hehkun kärki on pimeä vaikka se mittauksien mukaan ja fyysisesti muuten toimiikin.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Taidanpa hakea kolme hehkua lisää ja vaihtaa loputkin samaan konkkaan. Eihän nuo nyt kovin hintavia ole. Ja pakkasten alettua vaihtaminenkin ikävämpää taivasalla...
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Vaihtelin loput kolme hehkua viimeinkin. Nyt pelaa kuin kuuluukin. Yksi hehku oli jo valmiiksi irti ja sen päässä oleva johto kokolailla irti. Vajaan kierroksen kun pyöräytti niin oli koko kynttilä kourassa. Siinä varmaan syytä miksi alkoi kolmella rouskuttaa. Ja oli ahas operaatio juuri tuon kakkoshehkun kanssa, en hämmästele vaikka olikin jäänyt liian löysälle edellisessä hehkunvaihdossa millon lie. Tarkkana sai olla jotta kamasan jatko hässäkkä nivelen kanssa sai oikeasti kireälle. Nivel kun tuppaa ahistaan sopivassa kulmassa ja siitä saattaa syntyä ymmärrys että sehän onkin jo kii.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Castillo kirjoitti:Vaihtelin loput kolme hehkua viimeinkin. Nyt pelaa kuin kuuluukin. Yksi hehku oli jo valmiiksi irti ja sen päässä oleva johto kokolailla irti. Vajaan kierroksen kun pyöräytti niin oli koko kynttilä kourassa. Siinä varmaan syytä miksi alkoi kolmella rouskuttaa. Ja oli ahas operaatio juuri tuon kakkoshehkun kanssa, en hämmästele vaikka olikin jäänyt liian löysälle edellisessä hehkunvaihdossa millon lie. Tarkkana sai olla jotta kamasan jatko hässäkkä nivelen kanssa sai oikeasti kireälle. Nivel kun tuppaa ahistaan sopivassa kulmassa ja siitä saattaa syntyä ymmärrys että sehän onkin jo kii.
tähän päädyin minäkin.. et kaikki täytyy vaihtaa :lol:
mulla vaan myivät perkeleet sen ainuan rikkinäisen jo väärän, ja älysin vasta äsken :evil:
nooh, kun tekee monta kertaa, ni sit tulee sellanen kun tulee 8)
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”