Termostaatti 250D 20v
Termostaatti 250D 20v
Termarin vaihoin uuteen tossa päivällä, mutta ihmettelin sitä kun tuntus et ei uus aukee.
Alavesiletku ei lämminny ku vähäsen ja syyläri pysy ihan kylmänä paitsi ihan ylhäältä oli lämmin.
Käyttelin autoo jotain tunnin verran ja välillä ihan kierroksilla et lämpee kunnolla, kabiiniin tuli lämmintä ja lämpömittarin viisari kävi korkeimmillaan mittarin viisarin paksuuden verran alapuolella satasen viivaa.
Voikos nyt olla uus termarikin rikki?
Vai heittääkö lämpömittari?
Uus termari on ihan mersu liikkeestä ostettu alkuperäinen.
Voikos järjestelmässä olla ilma lukko?
Kabiiniin ku pisti lämmöt täysille ni sillo lämpömittari tippu sinne 80c paikkeille.
Onkos tää ihan normaalii näissä vehkeissä?
Alavesiletku ei lämminny ku vähäsen ja syyläri pysy ihan kylmänä paitsi ihan ylhäältä oli lämmin.
Käyttelin autoo jotain tunnin verran ja välillä ihan kierroksilla et lämpee kunnolla, kabiiniin tuli lämmintä ja lämpömittarin viisari kävi korkeimmillaan mittarin viisarin paksuuden verran alapuolella satasen viivaa.
Voikos nyt olla uus termarikin rikki?
Vai heittääkö lämpömittari?
Uus termari on ihan mersu liikkeestä ostettu alkuperäinen.
Voikos järjestelmässä olla ilma lukko?
Kabiiniin ku pisti lämmöt täysille ni sillo lämpömittari tippu sinne 80c paikkeille.
Onkos tää ihan normaalii näissä vehkeissä?
Itse vaihtelin termarin OM603:seen viime talvena. Siitä ne unettomat yöt alkoi. Uusi termari oli 85C aukeava ja varmaan viittä erilaista termaria kokeilin, mutta kaikilla sama homma.. kone kävi lähempänä 100C kun 85.. ei kuitenkaan keittänyt ja jäähdytysjärjestelmä jäähdytti pataa...
Mittailtiin termoparilla ylävesiletkusta lukemia ja ajettiin tuulitunnelissa... Koitettiin ilmailla meseä ajamalla sitä vinosti ja pitkittäin kyljelleen ja katolleen, mikään ei auttanut. Vanhalla termarilla koneen lämmöt oli sen 80-85C. Ongelmana olikin, ettei sisälle tullut lämmintä ilmaa pakkasilla (tämä johtui tukkeutuneesta kennosta).
Samassa hötäkässä tuli vaihdettua kaikki jäähdytyksen osat (paitsi kannentiiviste).
Vikaa ei koskaan saatu selville, laittelin koneeseen 80C aukeavan termarin ja nyt on lämmöt 90C matka-ajossa... välillä kaupungissa nousee lähelle 100C viivaa, mutta ei koskaan yli.
Ajoa vaan..
+ antti
Mittailtiin termoparilla ylävesiletkusta lukemia ja ajettiin tuulitunnelissa... Koitettiin ilmailla meseä ajamalla sitä vinosti ja pitkittäin kyljelleen ja katolleen, mikään ei auttanut. Vanhalla termarilla koneen lämmöt oli sen 80-85C. Ongelmana olikin, ettei sisälle tullut lämmintä ilmaa pakkasilla (tämä johtui tukkeutuneesta kennosta).
Samassa hötäkässä tuli vaihdettua kaikki jäähdytyksen osat (paitsi kannentiiviste).
Vikaa ei koskaan saatu selville, laittelin koneeseen 80C aukeavan termarin ja nyt on lämmöt 90C matka-ajossa... välillä kaupungissa nousee lähelle 100C viivaa, mutta ei koskaan yli.
Ajoa vaan..

+ antti
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Entisellä termarilla lämmöt pyöri siinä 80 paikkeilla harvoin yli sen.
Ei kyllä tullu kokeiltuu vanhalla termarilla alavesiletkuu et onko lämmin.
Eilen kun käyttelin termarin vaihon jälkeen niin alavesiletku oli kyl välillä haalea mutta ei niin lämmin kuin ylävesiletku.
Tänään ajelin matka ajoa niin lämmöt pyöri 90 paikkeilla.
Uutta jäähdytinnestettä meni kyl sama määrä mikä tuli vanhaa pois.
Ei kyllä tullu kokeiltuu vanhalla termarilla alavesiletkuu et onko lämmin.
Eilen kun käyttelin termarin vaihon jälkeen niin alavesiletku oli kyl välillä haalea mutta ei niin lämmin kuin ylävesiletku.
Tänään ajelin matka ajoa niin lämmöt pyöri 90 paikkeilla.
Uutta jäähdytinnestettä meni kyl sama määrä mikä tuli vanhaa pois.
Ylävesiletkusta tulee lämmin vesi jäähdyttimelle, jos alavesiletku on kylmä/haalea (niinkun -7C pakkasessa pitäisi ehkä ollakkin) on jäähdytyspuoli kunnossa.
Jos koneen lämmöt menee siihen 90 tienoille niin en alkaisi panikoimaan. Tärkeintä on, että motti jäähtyy.
Paineistetussa järjestelemässä se neste alkaa keittämään vasta siinä 120C kohdalla, joten vielä on "pelivaraa".
Lisäksi vanhoissa mittareissa voi olla virheellistä lukemaa. Itse mittasin termoparimittarilla ylävesiletkulta lämpötilaa nesteelle 90C, mersun oman mittarin näyttäessä vähän päälle 95C.
Ei muuta kun ajoa vaan.
** EDIT ***
Lisättäköön vielä, että ongelma on täysin sama, kun mulla viime talvena. Olen nyt vuoden rallatellut menemään koneen lämpöjen näyttäessä matka-ajossa 90C ja liikennevaloissa lähemmäs 100C... nestettä ei häviä pätkääkään ja itse en enää aiheesta stressaa.
Jos koneen lämmöt menee siihen 90 tienoille niin en alkaisi panikoimaan. Tärkeintä on, että motti jäähtyy.
Paineistetussa järjestelemässä se neste alkaa keittämään vasta siinä 120C kohdalla, joten vielä on "pelivaraa".
Lisäksi vanhoissa mittareissa voi olla virheellistä lukemaa. Itse mittasin termoparimittarilla ylävesiletkulta lämpötilaa nesteelle 90C, mersun oman mittarin näyttäessä vähän päälle 95C.
Ei muuta kun ajoa vaan.
** EDIT ***
Lisättäköön vielä, että ongelma on täysin sama, kun mulla viime talvena. Olen nyt vuoden rallatellut menemään koneen lämpöjen näyttäessä matka-ajossa 90C ja liikennevaloissa lähemmäs 100C... nestettä ei häviä pätkääkään ja itse en enää aiheesta stressaa.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.