Öljynpaine helteellä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Merc
Viestit: 5
Liittynyt: 27.4.2011 20:33

Öljynpaine helteellä

Viesti Kirjoittaja Merc »

Melko tuoreena mersukuskina kysyisin että:

Öljynpaineet ovat olleet normaalikeleillä aina tyhjäkäynnillä vähintään kakkosessa tai hitusen alle. Nyt kun koitti ensimmäiset helteet, tuli havaittua että koneen ollessa kuuma, öljynpaine tippuu tyhjäkäynnillä reilusti alemmaksi. Pahimmillaan lähelle ykköstä.

Mistä tämä kertoo vai kertooko mistään. Normaalia ? kone väljä ?

auto on siis 200d -90 Öljyt ovat 5w40.
richarttos
Viestit: 322
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Öljy lämpöisempää ja paremmin juoksevaa jolloin paine laskee eli täysin normaalia, että helteellä paine laskee. Vielä kun joku varmistaa, mitkä ovat suositukset paineelle, kun eihän se liian alas saisi laskea.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Käyttö-ohjekirjasen mukaan 0,3bar oli vielä ok. :cool:

Usvaa putkeen vaan, jos askarruttaa niin vaihda uudet ölpät koneeseen. Auttaa vähäksi aikaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Merc
Viestit: 5
Liittynyt: 27.4.2011 20:33

Viesti Kirjoittaja Merc »

Eli ei muuta kuin kovaa ajoa..

kiitos vastauksista :)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mulla on motarirepäisyn jälkeen näillä keleillä jossaon 0.5 paikkeilla. Puolessatoista tuhannessa kierroksessa tosin nousevat taas kolmeen, että ei sikäli. Ehkäpä öljykin voisi olla tanakampaa kuin 5/30.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

10w60 Castrol TWS, no problemo. :halm: Se on ku Viakraa mittarille. :D Eipähän tuo tosin muillakaan öljyillä oo itellä laskenu kovin alas ja kympissähän nuo vaihellaan viimestään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
geezer
Viestit: 51
Liittynyt: 12.12.2010 19:23
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja geezer »

vähintään 0,3bar tyhjäkäynnillä nii ok.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pistettiin kokeeksi äsken sisään 15-40 Delvacit. Eipä noilla ainakaan yhtä alas pudonnut paine kuin viiskolmekymppisillä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
boozer
Viestit: 43
Liittynyt: 17.3.2007 16:39

Viesti Kirjoittaja boozer »

120 km + kovaa ajoa ja siitä viimeset 50 km motarilla 120km/h ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä ö-paineet
viisarin mitan alle mittarin 3:sen, mobil "rallyvormula" ja uus suodatin
ulko lämpötila tosin vaan +21 astetta
tyhjä käynti n.750rpm
e 200 (W124) lavetti täynnä tavaraa
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

^ Pomppaako mittari kahteen Bariin kun laitat virrat päälle :mrgreen:

Mustassahurmassakin on hyvät öljynpaineet, lähes kolme kuumanakin - tosin paineita on virrat päällä, mutta sammuksissa ollessakin se pari Baria :lol: :niinpaniin: Anturi vetää vähän omiaan.


Turpolintassa ja Pornitissa kovimmilla helteillä motarirepäisyn jälkeen 1.1 - 1.2 :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
boozer
Viestit: 43
Liittynyt: 17.3.2007 16:39

Viesti Kirjoittaja boozer »

Hannu.H kirjoitti:^ Pomppaako mittari kahteen Bariin kun laitat virrat päälle :mrgreen:

Mustassahurmassakin on hyvät öljynpaineet, lähes kolme kuumanakin - tosin paineita on virrat päällä, mutta sammuksissa ollessakin se pari Baria :lol: :niinpaniin: Anturi vetää vähän omiaan.


Turpolintassa ja Pornitissa kovimmilla helteillä motarirepäisyn jälkeen 1.1 -
1.2 :idea:
juu ei. anturi uusittu
tiedä sitten ehkä mittari elää omaa elämää :)
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Tai sitten siinä on todella timmikuntoinen kone 8)
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Liian alhaset öljynpaineet varsinkin tyhjäkäynnillä on monen sellaisenkin mersun ongelma missä ei ole tuota öljynpainemittaria. Tuon mittarin pois jättäminen on ollut yksi mersun suurimpia suunnitelu virheitä.

Ainakin isommissa mersun V6 moottoreissa tämä on tuttu ongelma vaikka kaikki on kunnossa, ongelma on jo tehtaalta lähtöisin. Tämän takia on käyetettävä hyviä öljyjä ja hyvät tarkoittaa tässä tapauksessa hyvin voitelevia ja ohuita esim. 0W40. Tämän lisäksi jos autostaan yhtään huolta pitää niin öljynvaihtovälejä on tihennettävä siitä mitä huolto-ohjelma kertoo :idea:
Mersuja
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

mcee kirjoitti:Liian alhaset öljynpaineet varsinkin tyhjäkäynnillä on monen sellaisenkin mersun ongelma missä ei ole tuota öljynpainemittaria. Tuon mittarin pois jättäminen on ollut yksi mersun suurimpia suunnitelu virheitä.

Ainakin isommissa mersun V6 moottoreissa tämä on tuttu ongelma vaikka kaikki on kunnossa, ongelma on jo tehtaalta lähtöisin. Tämän takia on käyetettävä hyviä öljyjä ja hyvät tarkoittaa tässä tapauksessa hyvin voitelevia ja ohuita esim. 0W40. Tämän lisäksi jos autostaan yhtään huolta pitää niin öljynvaihtovälejä on tihennettävä siitä mitä huolto-ohjelma kertoo :idea:
Mersun pätevä pääsuunnittelija kuulemma aikoinaan vaati öljynpainemittarin
kojelautaan. Kun hän jäi eläkkeelle, mittarista luovuttiin. Samalla monta
muutakin juttua taisi unohtua.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Jäikö mittarin poistuttua edes valoa tms? Ei ole noita uudempia mersuja sillä silmällä tullut tutkailtua. :oops:

Vai hälyttääkö se sen monitoiminäytön kautta? Mikähän lie rajana?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

W140 oli viimeinen malli, johon painemittari laitettiin. Sitä uudemmissa ei ole kuin öljymäärän varoitusvalo. Alhainen paine ei siis käy ilmi millään tavalla. :evil:
S204, AZT250
nikopu
Viestit: 89
Liittynyt: 25.8.2007 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Eiköhän tuo pelkkä merkivalokin uusimmissa indikoi samaa asiaa - öljynpaineet laskevat liian alas? Omat havainnot w202:sen (D) kanssa, öljyt muistaakseni 0w40 luokkaa:

Mobil1:llä ajelin pari vuotta. Kovassa ajossa (n.130km/h) rupesi valo herkästi palamaan. Vähän kun höllensi,niin sammui.

Sitten ajelin pari vuotta Teboil GoldS:llä. Ikinä ei mitään ongelmia. Mm. viime vuoden intiaanikesänä ei ikinä valo palanut.

Nyt sitten satuin saamaan jotain Delphin tms. öljyä, jota laitoin keväällä sisään. Todella herkästi taas rupesi valo palamaan...

(Öljynvaihdot 15tkm välein, ja aina suurin piirtein ylärajalle täyttö)
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

e300d 1994 ml. 509tkm ja 1.5 ja 2 välisä.
Entisiä:

190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet

Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi

Harrasteet:

Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”