w124 300D kone ylikuumenee?
Mulla 124/88 250 TD aut + ilm jäähdytin alkoi toissa talvena vuotamaan. Uusin jäähdyttäjän ja samalla poistin viskokytkimen (olisi pitänyt uusia) ja asensin sähköflektin. Motonetista imevä puhallin ja Biltemasta sivitinpala tuulettimen kytkimelle joka ylävesiletkuun ja siihen Biltemasta 95 asteen kytkin. Poika teki johdotukset releellä ja sulakkeilla. Toimii paremmin kuin alkuperäinen. Lämmöt ei kesähelteelläkään nouse kuin pikkasen vaille 100.
Itsellä selvät paineet jäähdytysjärjestelmässä. Paineiden tulee pysyä suunnilleen samana huolimatta käyntinopeudesta. Moottorin lämpötila kylläkin vaikuttaa. Jos paineet puuttuu niin systeemi ei toimi kunnolla ja vaikuttaa lämpötilan heilumiseen ja voi kone keittääkin sallituissa maksimilämpötiloissa.
Täytettäessä jäähdytysjärjestelmää tulee sisälämmöt säätää täysille. Pitäisi pelkästään riittää ilmaukseen kun lämmönsäätimet on täysilla. Kun järjestlmä on täynnä niin laittaa vielä virrat päälle niin lämmityslaitteen vesipumppu painaa nesteet lämmittimeen ja tuo sieltäkin ilmat pois. Voi vielä ylävesiletkusta puristelemalla avustaa.
Termostaatin kanssa tulee olla tarkkana asennettaessa. Mulla meni hieman väärään asentoon eikä toiminut (dieselissähän alavesiletkussa)
Itsellä selvät paineet jäähdytysjärjestelmässä. Paineiden tulee pysyä suunnilleen samana huolimatta käyntinopeudesta. Moottorin lämpötila kylläkin vaikuttaa. Jos paineet puuttuu niin systeemi ei toimi kunnolla ja vaikuttaa lämpötilan heilumiseen ja voi kone keittääkin sallituissa maksimilämpötiloissa.
Täytettäessä jäähdytysjärjestelmää tulee sisälämmöt säätää täysille. Pitäisi pelkästään riittää ilmaukseen kun lämmönsäätimet on täysilla. Kun järjestlmä on täynnä niin laittaa vielä virrat päälle niin lämmityslaitteen vesipumppu painaa nesteet lämmittimeen ja tuo sieltäkin ilmat pois. Voi vielä ylävesiletkusta puristelemalla avustaa.
Termostaatin kanssa tulee olla tarkkana asennettaessa. Mulla meni hieman väärään asentoon eikä toiminut (dieselissähän alavesiletkussa)
Noniin, nyt vaihdettiin viskokytkin kyseiseen autoon ja toinen termostaatti. Koneen lämmöt on nyt tyhjäkäynnillä 80-85 ja ajossa 85-90.. kovan kiihdytyksen jälkeen (esim. motarille) neula nousee 90 tienoilla, mutta ei siitä ylöspäin... matka-ajossa lämmöt noin 85.
Ongelma korjaantunut kai?
Ajossa neula +/- 2 astetta suuntaan ja toiseen riippuen kaasun asennosta. Tuo kai onkin normaalia..
Ongelma korjaantunut kai?
Ajossa neula +/- 2 astetta suuntaan ja toiseen riippuen kaasun asennosta. Tuo kai onkin normaalia..
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tyhmä kysymys, mutta kertokaa silti
En muista vaikka olen kerran termarin vaihtanutkin, oli revennyt ja huilasi jatkuvasti vesi läpi.
Kysymys:
Pelaahan se niin päin, että kun lämmöt nousee ja termostaatti avautuu, niin se laskee alaletkua pitkin kylmää vettä syyläristä koneeseen päin
Ei kai just toisin päin: lämmintä syyläriin koneesta (tämä se tyhmä kohta)
En muista vaikka olen kerran termarin vaihtanutkin, oli revennyt ja huilasi jatkuvasti vesi läpi.
Kysymys:
Pelaahan se niin päin, että kun lämmöt nousee ja termostaatti avautuu, niin se laskee alaletkua pitkin kylmää vettä syyläristä koneeseen päin
Ei kai just toisin päin: lämmintä syyläriin koneesta (tämä se tyhmä kohta)
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Juu, ihan samalla lailla. Kipuaa jopa johonkin 95 tuntumaan jos jurnuttaa vitosella isoa mäkeä lappu lattiassa alle satasta -> lämpökuorma suuri, vesipumppu ei pyöri ihan niin lujaa kuin voisi. Pieni lämpötilan muutos on ihan normaalia, näissä koneissa tuo jäähdytysnestekierto reagoi sen verran hitaasti.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Meillä Tenavassa seilaa sen jälkeen kyllä vielä ylöspäin, jos on saanu sen ensin 90 asti. Itse epäilen tämän johtuvan enemmänkin maadoitus ongelmista.andyx kirjoitti:Seilaako neula sulla ajossa paljon?
Tenava II oli tempassu sitä tänään nyrkillä siihen malliin, että lasi oli lentäny mittaristosta. Onnex jäi ehjäx. En suosittele, mutta oli kuulemma auttanu mittarin rauhoittumiseen .
Satalankussa minulla nousi aikoinaan kesäkuumalla pikkuteitä ajellessa varmaan hyvin lähelle 120 astetta, eikä silti magneettikytkin lyöny päälle siipiä. Vaihdoin varulta lämpöanturinkin, muttei ollu mitään vikaa.
Lähinnä minä olen ollu huolestenut, jos ei lämmöt nouse.
Kuvittelenkin, että 200D:n pitkäikäisyys perustuu osaltaan juuri koneen lämpimänä pyörimiseen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Opelissa roikku lämpöneula jossain 70 raatin huitteilla, ostin tarviketermarin. Pari ekaa siirtymää lämpöneula kävi korkiammalla, mutta palasi takaisin 70:neen. Alakuun juminu jäykkyyttään, meinasin jo aluks että näinkö tuo tokeni. Sitte orkis Wahleri KL:ää vastaavasta Opel-osadiileristä, eikö nakottaa väisäri vaan 70:nen kantturoissa. Letkut kovana ja kuumana, lämpö käpiinissä suunnilleen välttävä. Kiertovesipumppu uusiks ku ei vanaha oikeen rokannu, ei kuumene koppi. Mittari kahavilla ja kenno möhönäs, kovaa ajoo.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jepulis....
Ajelin tänään 160km matkan Mesellä taas tauon jälkeen. Kyllä se vaan on mukava auto ajaa, verrattuna 07 KIA Ceediin jolla tykittelin kolme viikkoa....
Lämmöt oli koko matkan 85-95 välillä vaikka kenkäsi vähän kovempaakin, selkeesti rasituksella alkoi nousta ylemmäs (esim ohituksissa ja ylämäissä).
Vetäsin työmaan pihalla pellin auki ja yllätyin viskon toiminnasta. Koneessa tuntui selkeä ilmavirta ropelin kohdalla, koneen lämpöjen ollessa vähän alta 90. Aikasemmin ropeli pyöri laiskasti, eikä ilma virtausta tuntenut.
Jotenkin taas skeptisesti ajattelin, että visko olisi nyt koko ajan osittain päällä, jonka seurauksena kone pysyy normi käyntilämmöissä.
Väänsin kokeiluksi lämppärin puhaltamaan kylmää. Lämmöt nousi ylämäessä ohittaessa sataseen ja lähti sieltä pikkuhiljaa laskemaan.
*** Olettaen, että 80 ja 120 välinen viiva on 100 astetta.. Jos olisi 90 nii silloinhan tilanne olisi ideaalinen... ***
Onko tämä nyt normaalia, pakkasta oli -10 ajaessa... Veikkaanpa, että kesällä tulee ongelmia...
Ihme juttu vaan, kun järjestelmä on huuhdeltu ja vesi virtaa hyvin, eikä systeemistä ainakaan toistaiseksi ole hävinnyt nestettä...
Ajelin tänään 160km matkan Mesellä taas tauon jälkeen. Kyllä se vaan on mukava auto ajaa, verrattuna 07 KIA Ceediin jolla tykittelin kolme viikkoa....
Lämmöt oli koko matkan 85-95 välillä vaikka kenkäsi vähän kovempaakin, selkeesti rasituksella alkoi nousta ylemmäs (esim ohituksissa ja ylämäissä).
Vetäsin työmaan pihalla pellin auki ja yllätyin viskon toiminnasta. Koneessa tuntui selkeä ilmavirta ropelin kohdalla, koneen lämpöjen ollessa vähän alta 90. Aikasemmin ropeli pyöri laiskasti, eikä ilma virtausta tuntenut.
Jotenkin taas skeptisesti ajattelin, että visko olisi nyt koko ajan osittain päällä, jonka seurauksena kone pysyy normi käyntilämmöissä.
Väänsin kokeiluksi lämppärin puhaltamaan kylmää. Lämmöt nousi ylämäessä ohittaessa sataseen ja lähti sieltä pikkuhiljaa laskemaan.
*** Olettaen, että 80 ja 120 välinen viiva on 100 astetta.. Jos olisi 90 nii silloinhan tilanne olisi ideaalinen... ***
Onko tämä nyt normaalia, pakkasta oli -10 ajaessa... Veikkaanpa, että kesällä tulee ongelmia...
Ihme juttu vaan, kun järjestelmä on huuhdeltu ja vesi virtaa hyvin, eikä systeemistä ainakaan toistaiseksi ole hävinnyt nestettä...
Sen vertaa kävi vaivaamaan tuo 80 asteen jälkeinen viiva, että lähetin vehon tekniikkaosastolle sähköpostia.
Kysymys siis siitä, onko viiva 90 vai 100 astetta.
Tässä vastaus:
Terve
80 -asteen merkinnän jälkeinen seuraava viiva on 90 -asteen viiva.
Sitten seuraava on tietty 100 astetta, ja punainen alkaa vasta 120:n kohdalta, koska paineenalainen neste ei kiehu vielä sadassa asteessa.
Pitää tietenkin muistaa että merkinnät 100 ja 120 ovat enemmänkin suuntaa antavia, koska erilaiset ulkoiset tekijän (ulkoilman lämpötila, lisäjäähdytystuuletus, jäähdyttimen mahdollinen tukkoisuus), nesteen ominaisuudet sekä mekaanisen mittarin lukematarkkuus eivät aina ole ihan samanlaisia.
Kesäisin helteellä kaupunkiliikenteessä ilman ajoviimatuuletusta on täysin normaalia, että lämmöt ovat tuon 90 -asteen viivan yläpuolellakin. Kun mittarin viisari on noin pari viisarin leveyttä yli 90 -asteen viivan, pitäisi lisäjäähdytystuulettimen kytkeytyä toimintaan.[/i]
Kysymys siis siitä, onko viiva 90 vai 100 astetta.
Tässä vastaus:
Terve
80 -asteen merkinnän jälkeinen seuraava viiva on 90 -asteen viiva.
Sitten seuraava on tietty 100 astetta, ja punainen alkaa vasta 120:n kohdalta, koska paineenalainen neste ei kiehu vielä sadassa asteessa.
Pitää tietenkin muistaa että merkinnät 100 ja 120 ovat enemmänkin suuntaa antavia, koska erilaiset ulkoiset tekijän (ulkoilman lämpötila, lisäjäähdytystuuletus, jäähdyttimen mahdollinen tukkoisuus), nesteen ominaisuudet sekä mekaanisen mittarin lukematarkkuus eivät aina ole ihan samanlaisia.
Kesäisin helteellä kaupunkiliikenteessä ilman ajoviimatuuletusta on täysin normaalia, että lämmöt ovat tuon 90 -asteen viivan yläpuolellakin. Kun mittarin viisari on noin pari viisarin leveyttä yli 90 -asteen viivan, pitäisi lisäjäähdytystuulettimen kytkeytyä toimintaan.[/i]
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Tuli tuohonkin sitten selvyys. Kiitos andyx:lle että jaksoit selvittää tuon kauan muakin mietityttäneen asian.
Tosiaan tuossa siis 90-asteen viivan molemmin puolin mulla pyörii koneen lämmöt ajossa. Ylämäkeen vedätettäessä alkaa kivuta sen viivan kieppeille. Visko ei toimi, tai ainakaan kertaakaan se ei ole ruvennut pyörimään kovemmin. Mulla on tosiaan muistaakseni 87 asteinen termari.
Kesällä olisikin tarkoitus askarrella sähköflekti nokalle. Anturi on jo alavesiletkussa (92 astetta) valmiina, mutta flektin kiinnittäminen mietityttää.
Tosiaan tuossa siis 90-asteen viivan molemmin puolin mulla pyörii koneen lämmöt ajossa. Ylämäkeen vedätettäessä alkaa kivuta sen viivan kieppeille. Visko ei toimi, tai ainakaan kertaakaan se ei ole ruvennut pyörimään kovemmin. Mulla on tosiaan muistaakseni 87 asteinen termari.
Kesällä olisikin tarkoitus askarrella sähköflekti nokalle. Anturi on jo alavesiletkussa (92 astetta) valmiina, mutta flektin kiinnittäminen mietityttää.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ja palataan astialle....
Tässä viimeisin posti tekniikkaguruilta.
Terve
Voihan..., olin katsonut kuitenkin väärän mallin mittarista. Olet kyllä oikeassa, se on sadan asteen viiva, mutta ei silti syytä huoleen, koska niinkuin jo viimeksi kirjoitin, niin siinä kohtaa neste ei tiiviissä järjestelmässä vielä kiehu ja siksi ei ole mitään vaaraakaan. Vasta jos tällaisessa tilanteessa korkki mennään avaamaan ja paine järjestelmästä katoaa, alkaa nestekin kiehumaan. Punainenhan alkaa vasta 120 asteen kohdalta. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, niin lisäjäähdytystuuletinkin alkaa pyörimään tosissaan vasta kun viisari on tuon sadan asteen viivan yläpuolella, eli noin 103 asteessa.
On täysin normaalia että viisari on tuon sadan asteen viivan paikkeilla, mutta jos viisari vaeltaa voimakkaasti edestakaisin ylös alas, on syytä tarkastaa onko kansitiivisteessä ongelmaa. Senhän saa helposti esiin kun korkin paikalle laitetaan painemittari.
Tässä viimeisin posti tekniikkaguruilta.
Terve
Voihan..., olin katsonut kuitenkin väärän mallin mittarista. Olet kyllä oikeassa, se on sadan asteen viiva, mutta ei silti syytä huoleen, koska niinkuin jo viimeksi kirjoitin, niin siinä kohtaa neste ei tiiviissä järjestelmässä vielä kiehu ja siksi ei ole mitään vaaraakaan. Vasta jos tällaisessa tilanteessa korkki mennään avaamaan ja paine järjestelmästä katoaa, alkaa nestekin kiehumaan. Punainenhan alkaa vasta 120 asteen kohdalta. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, niin lisäjäähdytystuuletinkin alkaa pyörimään tosissaan vasta kun viisari on tuon sadan asteen viivan yläpuolella, eli noin 103 asteessa.
On täysin normaalia että viisari on tuon sadan asteen viivan paikkeilla, mutta jos viisari vaeltaa voimakkaasti edestakaisin ylös alas, on syytä tarkastaa onko kansitiivisteessä ongelmaa. Senhän saa helposti esiin kun korkin paikalle laitetaan painemittari.
1,5 vuotta sitten vaihdettu orggis termari, 300D 124.
Eli mittari näyttää noin 92 astetta, termari 85 asteinen. Lämmöt pysyvät tuossa kesät talvet normiajossa, kesällä vedättämällä saa menemään maksimissaan viisarinverran yli tyhjän valkoisen viivan.
Kunhan ei kapua tuonne ylimmälle viivalle niin ei ongelmaa.
Eli mittari näyttää noin 92 astetta, termari 85 asteinen. Lämmöt pysyvät tuossa kesät talvet normiajossa, kesällä vedättämällä saa menemään maksimissaan viisarinverran yli tyhjän valkoisen viivan.
Kunhan ei kapua tuonne ylimmälle viivalle niin ei ongelmaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Eiköhän nyt tohdi luottaa sataan asteeseen Dealer se vaan oli kuitenkin saanut oikeaa tietoa.. ihmettelen miten mulle aina voi käydä näin..
Mulla on suunnilleen samoissa lämmöt matka-ajossa. Ainut vaan, että neula seilaa 85-95 väliä, onko tämä siis normaalia vai onko syytä epäillä
a) kansipahvia
b) jotain muuta, mitä?
Nestettä ei ole hävinnyt yhtään nyt 500km aikana...
Taitaa olla niin, että hanaa vaan saatana!
Mulla on suunnilleen samoissa lämmöt matka-ajossa. Ainut vaan, että neula seilaa 85-95 väliä, onko tämä siis normaalia vai onko syytä epäillä
a) kansipahvia
b) jotain muuta, mitä?
Nestettä ei ole hävinnyt yhtään nyt 500km aikana...
Taitaa olla niin, että hanaa vaan saatana!
Jos:
- nestettä ei häviä
- paisarinkorkki auki kaasutellessa nesteet pysyy paisarissa
- öljy sekä neste pysyy puhtaana
- lämmöt ei mene pahimmillaan kovin paljoa yli tyhjän valkoisen
Hanaa vaan - senkun seilaa
Minäkin seurasin lämpömittaria aluksi turhan tiiviisti kun olin tottunut Volkkarin mittariin joka on ohjelmallisesti laitettu näyttämään tasan 90 astetta, olipa moottorin lämmöt mitä vain välillä 60-110 astetta. Uusilla orggistermareilla Mersun mittarit elää hieman vaikka kansi olisi kunnossakin. Mustan farkun vanha termari jumitti pahasti, lämmöt oli koko ajan 80 asteessa. Pakkasilla kabiinissa oli kylmä. Uusi orggis termari paikalleen, lämmöt nousi siihen 92 asteen tienoolle, sisälle rupesi riittämään lämpöä ja lämpömittari saattaa ajossa vaihdella näyttämää viisarin verran suuntaan tai toiseen kuormituksesta riippuen, näin on toiminut jo pitkään.
Mittareiden tarkkuuskin kärsii vanhemmiten, mustassa farkussa on öljynpaineita pelkästään virrat päällä 1,5 kiloa vaikkei auto ole edes käynnissä jne
- nestettä ei häviä
- paisarinkorkki auki kaasutellessa nesteet pysyy paisarissa
- öljy sekä neste pysyy puhtaana
- lämmöt ei mene pahimmillaan kovin paljoa yli tyhjän valkoisen
Hanaa vaan - senkun seilaa
Minäkin seurasin lämpömittaria aluksi turhan tiiviisti kun olin tottunut Volkkarin mittariin joka on ohjelmallisesti laitettu näyttämään tasan 90 astetta, olipa moottorin lämmöt mitä vain välillä 60-110 astetta. Uusilla orggistermareilla Mersun mittarit elää hieman vaikka kansi olisi kunnossakin. Mustan farkun vanha termari jumitti pahasti, lämmöt oli koko ajan 80 asteessa. Pakkasilla kabiinissa oli kylmä. Uusi orggis termari paikalleen, lämmöt nousi siihen 92 asteen tienoolle, sisälle rupesi riittämään lämpöä ja lämpömittari saattaa ajossa vaihdella näyttämää viisarin verran suuntaan tai toiseen kuormituksesta riippuen, näin on toiminut jo pitkään.
Mittareiden tarkkuuskin kärsii vanhemmiten, mustassa farkussa on öljynpaineita pelkästään virrat päällä 1,5 kiloa vaikkei auto ole edes käynnissä jne
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Kiitos Hannu.H vastauksesta. Oma auto käyttäytyy juuri samalla tavalla kun omasi. Ei kai siis syytä huoleen
Tuntui vaan, että mittari seilaa melko vauhdilla, mutta en kuitenkaan ole saanut lämpöjä menemään edes tohon SATASEN VIIVALLE (TM).
Mut nyt, pakko kertoa uusi tarina vanhan mersun uuden omistajan "kokemuksista".
Ajelin justiinsa yöllä töistä kotiin, hiljasta valtatietä pitkin.
Päätin rasittaa oikein kunnolla konetta ja polkasin kaasun pohjaan kiihdyttäen melko kovaan nopeuteen...
En tiedä mitä tapahtui,mutta pakoputkesta alko lentämään kipinöitä melko tiuhaan tahtiin koneen lämpöjen ollessa hiukan alle satkun...
En tiedä mitä tapahtui vai poistuko hormistosta karstat helvettiin, ajelin tien sivuun haistelemaan palaneen käryä ja vähän aikaa siinäkin tuli sellasta nuotion kipinää...
Lähdin uudestaan ajelemaan niin tuntui kuin auto olisi reagoinut kaasuun hieman paremmin...
Pistäppä vaikka Dealer veikkauksia, että mitä kärähti ja mitä korjataan seuraavaksi..
Tuntui vaan, että mittari seilaa melko vauhdilla, mutta en kuitenkaan ole saanut lämpöjä menemään edes tohon SATASEN VIIVALLE (TM).
Mut nyt, pakko kertoa uusi tarina vanhan mersun uuden omistajan "kokemuksista".
Ajelin justiinsa yöllä töistä kotiin, hiljasta valtatietä pitkin.
Päätin rasittaa oikein kunnolla konetta ja polkasin kaasun pohjaan kiihdyttäen melko kovaan nopeuteen...
En tiedä mitä tapahtui,mutta pakoputkesta alko lentämään kipinöitä melko tiuhaan tahtiin koneen lämpöjen ollessa hiukan alle satkun...
En tiedä mitä tapahtui vai poistuko hormistosta karstat helvettiin, ajelin tien sivuun haistelemaan palaneen käryä ja vähän aikaa siinäkin tuli sellasta nuotion kipinää...
Lähdin uudestaan ajelemaan niin tuntui kuin auto olisi reagoinut kaasuun hieman paremmin...
Pistäppä vaikka Dealer veikkauksia, että mitä kärähti ja mitä korjataan seuraavaksi..