Öljyn mittatikku ja määrä epäilykysymys

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtv000
Viestit: 209
Liittynyt: 16.7.2007 0:32

Öljyn mittatikku ja määrä epäilykysymys

Viesti Kirjoittaja jtv000 »

Tulee aika usein tuota öljyntasoakin katseltua ja jonnii verranhan se vie ja alleen lorottelee, ei siitä pääse mihinkään, vaan se ei liene ongelma.

Kiinnostus heräs vaan siihen, että kun tuo oma kulkuväline seisoopi yön yli, alkaa öljyn mittatikussa näkyvä enää sellanen puolikas ja sinnepäin.

Mutta kun pysähtyy vaikka huolttikselle ja muutaman minuutin siinä oottelee niin täyttä näyttää sama mittatikku.
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

eiks tää johtunu siitä että öljy ei oo vielä kerenny laskeutumaan?
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Lämpö laajeneminen. :ope: ajatteleppas 7 litraa öljyä ja lämpötila ero asteina

Minkähän verran litroissa on mittatikussa min-max väli :?:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
jtv000
Viestit: 209
Liittynyt: 16.7.2007 0:32

Viesti Kirjoittaja jtv000 »

kiitoksia, 2 litraa noin muistaakseni min-max ero.
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Ajankohtainen aihe. Kävipä eilen niin, että mökkitiellä (Lahden moottoritie) alkoi mittaristo poikkeuksellisesti piippailla kerran-pari ja näyttöön tuli pieni astian kuva ja teksti "HI". Mistään tervehdystekstistä ei kyse ollut, kun ohjekirjasta sai ao. kohdan plarattua. Tykkäsi siis, että liikaa on öljyä.

Pysähdyin kahville ja kupillisen jälkeen tarkistusmittaus tikusta vahvisti, että ylärajoilla mennään. Öljyt vaihdettu viimeksi 5 tkm sitten. Kurkistus öljykorkista sisään: ei mitään ihmeellistä, vaahtoa tms. Paisarissa kaikki normaalisti, ei ole nesteet sekoittuneet eikä nesteitä häviä. Lisää päänraavintaa: ei viime aikoina mitään muuta muutosta ole ollut - paitsi termostaatti on vaihdettu viikko sitten. Lämmöt nousevat nyt 87-termostaatilla, noh 87-asteisiksi varmaankin, neulan-pari 80-asteen viivan yli. Aikaisemmin jäi n. 60-asteiseksi.

Kuva

Öljyn lämpötilakerroin on 0,0009. Kaavalla laskien, esim. 10 asteen lämpötilasta liikkeelle lähtien (10 C => 60 C):
0,0009 x 7 l x 50 C = 0,315 litraa, eli 3,15 desiä kasvaa tilavuus

10 C => 87 C
0,0009 x 7 l x 77 C = 0,4851 litraa, eli 4,85 desiä kasvaa tilavuus

Termostaatin vaihto on siis kasvattanut öljytilavuutta lämpimänä 1,7 desiä. Kamelin selkä ilmeisesti katkesi tuosta ja alkoi herjata liian korkeasta pinnasta.

Täytyy yrittää huomenissa ottaa joku puolikas litra pois koneesta. Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan? Onneksi näillä öljyn hinnoilla sentään myydään edes kylmänä...
Viimeksi muokannut isk, 08.6.2008 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt on jossain iskin laskuissa pilkkuvirhe ? :shock:

Edit: mietin vaan että 20 litrassa on litran ero riippuen siitä ollaanko -30 asteessa vai + 30 asteessa :arrow: siirtelemään ennen talvea öljykannut kuumempaan paikkaan. :lol: :lol:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

dealer kirjoitti:Nyt on jossain iskin laskuissa pilkkuvirhe ? :shock:

Edit: mietin vaan että 20 litrassa on litran ero riippuen siitä ollaanko -30 asteessa vai + 30 asteessa :arrow: siirtelemään ennen talvea öljykannut kuumempaan paikkaan. :lol: :lol:
ei kai, minun laskuopin mukaan ihan ok. (tuolla kaavalla)

20 litraa 60asteen lämpötila erolla antaa sen litran eli 1.08 litraa

Ainut viba on toi alin lasku siinä lämpötilaero pitää olla 67 eikä 77
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Edit: korjattu loppuaste 77:sta 87:ksi, joka oli mainittu 87-asteisen termostaatin lämpötilaksi. 8)

Odotellaan viksumpia kaavoja lämpölaajenemisen laskemiseksi.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

isk kirjoitti:
Odotellaan viksumpia kaavoja lämpölaajenemisen laskemiseksi.
kun tietäis mikä on öljyn todellinen lämpötila :?: , eikait se sama ole kuin jäähdytys järjestelmän lämpö :roll: , vai onko :roll: :?:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kaavasssa ei taida olla vikaa...........mutta lähtöarvoja en viitti alkaa metsästään. ja öljyn lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin veden lämpötila. Tiilerin öljyn kerroin tuntuu olevan 0,000833333 liekkö ralli mormulaa. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Odotellaan viksumpia kaavoja lämpölaajenemisen laskemiseksi.
Juujuu, tehään niin :D en minä tosissani ollut tuon pilkkuvirheen kanssa, on tässä aikaa ootella.
Tiilerin öljyn kerroin tuntuu olevan 0,000833333
Minun kaavassa on huomioitu ympäristön paine. :ope:
Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan?
Tuskinpa mitään. Näetkö kuitista / muistatko paljonko koneeseen laitettiin öljyä viimeisimmässä öljynvaihdossa ?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aika hurjan isolta tuo laajeneminen kyllä tuntuu, reilu puoli litraa tekee siis jo puolet mittatikusta :shock: Öljyn lämmöthän menee yli 100 helposti, reilu 110 taitaa olla jos vähän polkee...

Kai se sitten pitää paikkaansa jos viisaat niin laskee, jostain syystä en tuota vaihtelua vain ole mittatikusta katsellessa huomannut :roll: No tottahan laatikon öljyssä tuon huomaa kun eri mitat 20 ja 80 asteiselle öljylle.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

alkoi sen verta utuliaisuus vaivaamaan että piti oikein googlettaa.

tämmöistä löytyi klik
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

dealer kirjoitti:
Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan?
Tuskinpa mitään. Näetkö kuitista / muistatko paljonko koneeseen laitettiin öljyä viimeisimmässä öljynvaihdossa ?
Haastattelin viime öljynvaihdon tekijää. Automaatti-imuri imee pois x määrää ja laittaa saman verran uutta tilalle. Viidestä litrasta oli puhetta. Katsottiin tikusta puoliksi lämpimän koneen taso, oli lähes ylärajalla. Täysin kuumalla koneella oli ehkä saman verran yli. Todettiin, että ei aiheuta toimenpiteitä.
cdi kirjoitti:ja öljyn lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin veden lämpötila.
Tämähän on muuten aivan totta, hyvä huomautus.
AM kirjoitti:Öljyn lämmöthän menee yli 100 helposti, reilu 110 taitaa olla jos vähän polkee...
No joo, käytettävä ajonopeus kyllä kieltämättä vaikutti tähän.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No eisitä mittatikusta huomaakkaan,koska sinne tulee katottua useimmin kun kerran talvella ja sitten kesällä.

Vaikuttaahan siihen myös se astian aineen lämpötilakerroin ja sittenkun siitä väännetään se säiliö asia saa täysin uudet mittasuhteet(siis lämpölaajenemis kertoimen) Kun ei juuri eriäviä mielipiteitä ole en ala tarkistaan kuinka paljon. Toisekseen taitaa mittatikun tukipinnan(putken suu)/mittamerkit

väliltä löytyä eri materiaaleja ja eri suuruista lämpötilavaihteluita ,eli tutkittavaa riittää. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

cdi kirjoitti:No eisitä mittatikusta huomaakkaan,koska sinne tulee katottua useimmin kun kerran talvella ja sitten kesällä.

Vaikuttaahan siihen myös se astian aineen lämpötilakerroin ja sittenkun siitä väännetään se säiliö asia saa täysin uudet mittasuhteet(siis lämpölaajenemis kertoimen) Kun ei juuri eriäviä mielipiteitä ole en ala tarkistaan kuinka paljon. Toisekseen taitaa mittatikun tukipinnan(putken suu)/mittamerkit

väliltä löytyä eri materiaaleja ja eri suuruista lämpötilavaihteluita ,eli tutkittavaa riittää. :roll:

joo tämä tuli itelläkin mieleen, kun pojat oli laskenu niin tarkasti täällä :lol:

mutta epäilisin sen öljypohjan lämpölaajenemisen olevan niin pientä että näillä laskukaavoilla ja toleransseilla se ei paljoa vaikuta.. mutta jos insinöörejä oltais ni pitäshän tässä nyt laskea tarkat kaavat ettei epätietoisuus jää vaivaamaan :lol: (onneksi itse vasta 3 vuoden päästä :wink: )
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsottiin tikusta puoliksi lämpimän koneen taso, oli lähes ylärajalla. Täysin kuumalla koneella oli ehkä saman verran yli. Todettiin, että ei aiheuta toimenpiteitä.
Ylämerkkiin jos laittaa niin valo varoittelee liiasta öljystä.
Viidestä litrasta oli puhetta.
Just, ajattelin kun tuossa laskuesimerkissä oli 7 litraa.
Imuri jättää kai jonkinverran öljyä koneeseen, öljynvaihdossa vanhempaan nelisylinteriseen cdi:hin voi laittaa 5,8 litraa.
Viisi litraa on liian vähän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”