300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - Taas pelaa

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - Taas pelaa

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vinkkejä vianetsintään:

-pyörii niin maan perusteellisesti
-sammutinvipu nousee
-harmaata usvaa tulee putkesta
-tankissa on diiseliä

Hmmm, hehkun merkkivalo on musta :idea:

Hehkurele vai sen sulake? Virtalukonpohja?
Viimeksi muokannut Rässi66, 10.8.2007 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No jos savua tulee niin kyllähän se ainettakin saa. Tosin luntakin näyttää olevan sen verran vähän että pitäisi kyllä lähteä ilman hehkujakin :roll: Lähteehän se vielä pikku pakkasillakin käyntiin ilman hehkuja, joskus rele ollu rikki ja pakko laittaa käyntiin...hmm..omituista.

Tuliko tuo hehkun vika nyt samalla? Pyörititkö niin pirun kauan, voi kestää ennenkuin lähtee ilman hehkuja/jospa vaikka ilmaa imaissut, pumpun päällä vuotoa?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!

Viesti Kirjoittaja Malm »

Rässi66 kirjoitti:Vinkkejä vianetsintään:

-pyörii niin maan perusteellisesti
Hmm, pyöriikö se niin maan perusteellisesti enemmän kuin normaalisti ? Eikös silloin ole jotain vakavempaa kyseessä, kai nokka-akseli pyörii samalla ?

Toivothahan että se on vain se hehkurele paskana, eihän se välttämättä käynnisty ilman sitä olleskaan, varsinkin jos on jo hieman "flush" huuhotoutumisilmiötä tapahtunut sylintereissä palamattoman polttoaineen takia :wink:

Hmm, onkohan tuossa turbossa siinä tulipellissä samanlainen kolmenapainen liitin kun tavan 200D:ssä, siihen tulloo hehkun kontrollisähköt ja startin heräte, siitähän sitä voi debugata?

-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 10.8.2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla naftapumpun päällä olevan suutinputken o-rengas vuotaa ja piru että on hankala saada käyntiin jos pääsee ilmat vetämään :twisted: Autoa saa startata useita minuutteja ennenkuin sen saa käyntiin. Onneksi ens viikolla tämän vian pitäisi olla korjattuna 8)
Kannattaa siis ainakin tutkailla niitä naftapuolen vuotoja. Näillä keleillä pitäs lähtee hereästi käyntiin ilman hehkujakin :wink:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Toimivan hehkun se tarvii kesälläkin :pappa: sen verta kokemusta mulla on noista isommista vehkeistä, kai se sama juttu on Mersussakin :roll:
HVM

Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:Virtalukonpohja?
AM kirjoitti:No jos savua tulee niin kyllähän se ainettakin saa.
Juu, nyt taitaa olla kipinä kateissa. Puuttuukohan sytytysvirta, vai onkohan sytkäboksi tullut tiensä päähän? :ope: :lol:

Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa. 8)
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Malm kirjoitti: Toivothahan että se on vain se hehkurele paskana, eihän se välttämättä käynnisty ilman sitä olleskaan, varsinkin jos on jo hieman "flush" huuhotoutumisilmiötä tapahtunut sylintereissä palamattoman polttoaineen takia :wink:

Hmm, onkohan tuossa turbossa siinä tulipellissä samanlainen kolmenapainen liitin kun tavan 200D:ssä, siihen tulloo hehkun kontrollisähköt ja startin heräte, siitähän sitä voi debugata?
Ensin mittaisin sen kuusinapaisen liittimen releen ulostulosta, minkä sylinterin hehkulle tulee jännite ja mille ei. Jos ne ovat mykkiä, katsoisin mitä releelle tulee sisään (nastat 30, 15 ja 50). En ole tuota koskaan mitannut, minkä tasoista jännitettä rele ottaa sisään, mutta veikkaan että joku muu on ja kertoo. Jos ohjaukset ovat ok, rele vaatii tutkailua. Startin solenoidijännite tulee kyllä releelle.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lisä inffoa:

-hehkurele napsahtaa

Olisko menny se sulake?
Miepä katon mittarilla hehkulta voltit. :arrow:

Juu, ei voltin volttia hehkuilla.
Releestä kansi auki. :idea:
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti:
Juu, nyt taitaa olla kipinä kateissa. Puuttuukohan sytytysvirta, vai onkohan sytkäboksi tullut tiensä päähän? :ope: :lol:
Voi olla, tai sitten yksinkertaisesti kannattaisi alkaa virranjakajan kannen putsailusta, nämä kosteat kelit voivat tehdä tepposia 8)

Yhä ja edelleen olen sitä mieltä että tällä kelillä lähtee ilman mitään hehkuja aika pienellä starttauksella käyntiin, jos ei niin melkoinen horo koko kone :toks:

Veikkaisin että tuo lujaa pyörittäminen tarkoitti vain että pyörittää ihan normaalisti..Ei kai nyt sentään ihan tyhjää pyöri :huh:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Saakos turbokoneen imusarjaan puhallettua kuumaa ilmaa jollain ilveellä? Auttaa nimittäin ihmeesti käynnistymisessä mikäli hehkuja ei kiinnosta toimia. :idea:

Nimim. Mitsubishin latauslaitteistolla kahdesta kylmästä talvesta selvinnyt. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

JuMu S kirjoitti:Saakos turbokoneen imusarjaan puhallettua kuumaa ilmaa jollain ilveellä? Auttaa nimittäin ihmeesti käynnistymisessä mikäli hehkuja ei kiinnosta toimia. :idea:

Nimim. Mitsubishin latauslaitteistolla kahdesta kylmästä talvesta selvinnyt. :lol:
Mutta kun ne väittää ettei hehkua kesällä tartte ja ilmahan on aika lämmintä jo nytkin. Oliko AM rele siten rikki ettei YKSIKÄÄN hehku toiminut kun käynnistit? Tarkoitan, kestääkö kaikkien kuuden olla poissa pelistä?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vilenin Herttua kirjoitti:Mutta kun ne väittää ettei hehkua kesällä tartte ja ilmahan on aika lämmintä jo nytkin. Tarkoitan, kestääkö kaikkien kuuden olla poissa pelistä?
Omat vähäiset kokemukseni elämästä monivikaisen dieselauton kanssa sanovat, että lähtee se lopuksi ilman hehkujakin käymään, viimeistään siinä vaiheessa kun startista erittyvä lämpösäteily alkaa sulattaa kuuraa konepellistä. :lol:

Kesähelteellä vaati itämaan ihme noin 20 sekunnin starttaamisen ilman yhtään toimivaa hehkutulppaa tai muita vippaskonsteja. Käyntilämpimänä samaisen auton moottori vaati reilun sekunnin mittaisen "mersumaisen" saattelun, olivat hehkut kunnossa eli eivät. :roll:

Kuumailmapuhaltimella avittaen käynnistyi muutamassa plusasteessa alle 5 sekunnin sahaamisella. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuommonen 700tkm ajettu ei käynnisty helteelläkään ilman toimivia hehkuja.
Nyt sekin on testattu.

Nappasin releen kannen auki ja mitä näkyi.

Vaihdoin sulakkeen ja laakista käyntiin. Kaikista hienointa oli kun appiukko oli tullut "hätiin" ja parkkeerannut uuden jettansa mesen taakse.
Annoin samantien hieman leipää koneelle ja masiiina tyhjensi palamattoman diiselin komeaksi pilveksi - sen jetan päälle. :twisted:

Tarinan opetus: Käykää hakemassa passeli sulake hanskalokeroon - ihan vaan varalle.


EDIT:
Mr. Suurveto kirjoitti:Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa.
Koskas tuut vaihtaan ketjun? Ajakko Pohojammaan kautta ja pyyvät sen puristimen lainaan? :idea:
Pro HVM
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Rässi66 kirjoitti: Tarinan opetus: Pyydä appiukko hätiin ja sotke sen volkkari.
Pidetään mielessä, hyvä kun selvisi.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Appiukolla on ooppeli, no kai sekin kelpaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Ensimmäistä kertaa kuulen että Mersusta meni hehkusulake.
Tai no vanhemmassa autossa käytin paksua kuparinaulaa tuossa :lol:
Lakkasi sillä se sulakekkin palamasta 8)

Naulan kun nappasi taskuun ( jos joutui hämärään paikkaan jättämään auton ) niin ei olisi varkaatkaan saanu mörskää mukaansa.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Boss kirjoitti:Appiukolla on ooppeli, no kai sekin kelpaa.
Fiiatti. Käynee sekin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hö, 770tkm ajettu 200D lähtee vielä pikkupakkasillakin käyntiin ilman hehkuja :nocando: Itse asiassa ei sitä aina tule edes hehkuteltua näin kesäisin...Ja jos isommista koneista puhe niin tekee myös tuo kutosmassikka siinä kun ei edes ole hehkuja 8)

No tuommonen ei näköjään sitten lähde, oppia ikä kaikki.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

johdon pätkästä tien päällä uusi sulake :lol: ....kuitenkin on se vara sulake hukassa silloin kun tarvis...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:
Mr. Suurveto kirjoitti:Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa.
Koskas tuut vaihtaan ketjun? Ajakko Pohojammaan kautta ja pyyvät sen puristimen lainaan? :idea:
No kevättalvella 2008 on toivottavasti aikaa paneutua näihin mielenkiintoisiin projekteihin. Ja otetaan vaan pohjanmaan kautta. :ope:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

:huh: hellettä, ei ne lähe helteelläkään ilman hehkujen toimintaa, jos kaikki on poissa pelistä, kyllä se niin tärkeä elementti tiisselissä on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hö, 770tkm ajettu 200D lähtee vielä pikkupakkasillakin käyntiin ilman hehkuja
No se nyt on niin harva että pyörii startillakin 700 rpm, pakostihan se sitten käynnistyy. :shock: :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti: No se nyt on niin harva että pyörii startillakin 700 rpm, pakostihan se sitten käynnistyy. :shock: :D
:lol: :lol:

No kyllähän se tarkemmin ajatellen hehkuttaa vaikkei hehkutakaan, se jälkihehkutus kai auttaa paljon. Mutta silloin kun kone oli tuoreempi niin lähti kyllä ilman sitäkin käyntiin :pappa: Siis silloin joskus 400tkm sitten :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”