Moniurahihnan kiristäjän "jalka"

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa H.
Viestit: 10
Liittynyt: 18.10.2005 8:38

Moniurahihnan kiristäjän "jalka"

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Aloin tänään yhteen kaverin kakssataseen vaihtamaan moniurahihnan kiristäjän rullaa, kun tuo oli aivan vinossa.
Yllätysyllätys, rulla laakereineen ok-kunnossa, mutta se jalkaosa, jossa rulla kiinni, heilui eteen-taakse. Purkamaan sitä en viitsinyt alkaa, kun ei ole vielä uutta osaa. Jäi vain kaivelemaan, että onko se laakerin varassa koneessa kiinni? Joku kumi siitä keskeltä ainakin näytti hapertuvan murusiksi..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rulla on usein kierossa, ja vika on aina siinä "keinun" laakerissa, ei koskaan rullan laakerissa.

Laakerin päällä on suojamuovi, ja sen laakerin saa erikseen mm. KL-varaosilta.
wiimax.fi
Avatar
Esa H.
Viestit: 10
Liittynyt: 18.10.2005 8:38

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

dealer kirjoitti:Laakerin päällä on suojamuovi, ja sen laakerin saa erikseen mm. KL-varaosilta.
Se muovi menikin päreiksi. Ja kiitti tiedosta, että sen laakerinkin saa pelkästään vaihdettua :)
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

E300 dieselin hihnan kiristysiskari

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.

Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?

Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?

Saapa nähdä kumpi tuo noppeammin vastauksen, mese vai forumi :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Visko on keskeltä 8 mm kuusiokolokantaisella ruuvilla kiinni, siivapyörä joko 10mm tai torx-kantaisilla pulteilla.

Joistain Mersuista se tosiaan ei mahdu lähtemään se iskarin alapään ruuvi, juuri ja juuri ärsyttävästi.
Ahtaammissa (lue: pakettimalleissa) malleissa olen joskus käyttänyt lievää väkivaltaa eli rengasrautaa apuna. :shock:

Edittiä: Tuon viimeisen lauseen jätit näköjään pois Mersuforumin kyssäristä, vaan enpä moiti Sinua siitä. :happy:
wiimax.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Joissakin saa sitä vipua käännettyä enemmän pystyyn kun ottaa sen rullan pois 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Voittaja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Täten julistan tämän tietolaarikilpailun voittajaksi mese.fi:n, mikäli siis saittien kellot ovat samassa ajassa. Voitto tuli tiukalla 9 minuutin marginaalilla...

Iskarin vaihto osoittautui kohdallani prioriteetin b jutuksi. Serpentiinin sluibailu ja kihinä tokentui ko. remelin vaihdolla. Iskarikin heräsi eilisellä pumppauksella.

Noh, ompahan jekut tiedossa, kun en enää voi vastustaa kiusausta vaihtaa iskari :lol:
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusia ireoota

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Lataavat tuolla forumin puolella klilvan erilaisia jekkuja, millä iskari vaihtuu pienimmällä vaivalla.

On edellä mainitun lisäksi ehdotettu alimmaisen hihnapyörän koloa (ei ilmeisesti koske 300 dieseliä), koko alapääkeikun irroitusta, hihnan kiristinpyörän irroitusta, iskarin alapään pultissa olevan prikan halkaisua...

Konsteja on monia.
Terveisin
Tero
HVM

Re: Uusia ireoota

Viesti Kirjoittaja HVM »

dieselflosse kirjoitti:Lataavat tuolla forumin puolella klilvan erilaisia jekkuja, millä iskari vaihtuu pienimmällä vaivalla.

On edellä mainitun lisäksi ehdotettu alimmaisen hihnapyörän koloa (ei ilmeisesti koske 300 dieseliä), koko alapääkeikun irroitusta, hihnan kiristinpyörän irroitusta, iskarin alapään pultissa olevan prikan halkaisua...

Konsteja on monia.
Kurkkaappa flosse mekkaan. Tiileri väänsi sinne hyvät ohjeet nyt aamulla. :wink:
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusia ireoota

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

HVM kirjoitti:
Kurkkaappa flosse mekkaan. Tiileri väänsi sinne hyvät ohjeet nyt aamulla. :wink:
Niinpä näkyy... kun osaa hakea. Tuolla ohjeella pitäisi hoitua, vaikka muitakin vaihtoehtoja ilmeisesti löytyy :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En osaa tähän eritellä malleja joista iskarin alapultti lähtee pois jo tuolla Lucky - Dogin kertomalla tavalla eli irrottamalla hihnapyörän, joistain kyllä lähtee.
Se on helppo kokeilla remontissa olevasta ajopelistä.

Useissa Mersumalleissa purku on helppo tehdä Mekkaan kirjoittamallani tavalla, enkä näe mielekkääksi hihnapyörän loveamista tai lisätilan hiomista keinun toiselle päälle jos on työkaluja käytettävissä - molempia konsteja olen vuosien varrella kokeillut.

Asia erikseen on vaikkapa Sprinterin keulilla oleva 290 turbodiesel, sen iskarinvaihdon kanssa kannattaa käyttää vähän väkivaltaakin koska se helpottaa hommaa ratkaisevasti.

Iskarin alapultin prikan halkaisu kuulostaa oudolta, silloin kun pultti ei lähde, jo pultin kanta ottaa kiinni hihnapyörään....
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No elä välitä tiileri jos lottoporukka ei ookkaan ihan yhtä noheva kun sie, eikös se oo jo aika tuttua? :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”