Moniurahihnan kiristäjän "jalka"
Moniurahihnan kiristäjän "jalka"
Aloin tänään yhteen kaverin kakssataseen vaihtamaan moniurahihnan kiristäjän rullaa, kun tuo oli aivan vinossa.
Yllätysyllätys, rulla laakereineen ok-kunnossa, mutta se jalkaosa, jossa rulla kiinni, heilui eteen-taakse. Purkamaan sitä en viitsinyt alkaa, kun ei ole vielä uutta osaa. Jäi vain kaivelemaan, että onko se laakerin varassa koneessa kiinni? Joku kumi siitä keskeltä ainakin näytti hapertuvan murusiksi..
Yllätysyllätys, rulla laakereineen ok-kunnossa, mutta se jalkaosa, jossa rulla kiinni, heilui eteen-taakse. Purkamaan sitä en viitsinyt alkaa, kun ei ole vielä uutta osaa. Jäi vain kaivelemaan, että onko se laakerin varassa koneessa kiinni? Joku kumi siitä keskeltä ainakin näytti hapertuvan murusiksi..
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
E300 dieselin hihnan kiristysiskari
Terve!
Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.
Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?
Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?
Saapa nähdä kumpi tuo noppeammin vastauksen, mese vai forumi
Koitin tuossa kurillani vaihtaa tuota 'kiristiniskaria'. Usko loppui siinä kohti, kun näytti alapään kiinnityspultti olevan 1 mm liian pitkän vapauttaakseen iskarin purkamatta puolta autoa.
Voiko sakuingenjöörille käydä tuollainen kämmi, ettei alapultti mahdu aukeamaan tarpeeksi iskarin vaihtoon? Pitääkö tosiaan purkaa visko ja hihnapyörä pois ennenkuin homma onnistuu? Vai enkö vain keksinyt jotain jekkua?
Jos tuo visko pitää irroittaa, niin kuinka se tapahtuu?
Saapa nähdä kumpi tuo noppeammin vastauksen, mese vai forumi
Terveisin
Tero
Tero
Visko on keskeltä 8 mm kuusiokolokantaisella ruuvilla kiinni, siivapyörä joko 10mm tai torx-kantaisilla pulteilla.
Joistain Mersuista se tosiaan ei mahdu lähtemään se iskarin alapään ruuvi, juuri ja juuri ärsyttävästi.
Ahtaammissa (lue: pakettimalleissa) malleissa olen joskus käyttänyt lievää väkivaltaa eli rengasrautaa apuna.
Edittiä: Tuon viimeisen lauseen jätit näköjään pois Mersuforumin kyssäristä, vaan enpä moiti Sinua siitä.
Joistain Mersuista se tosiaan ei mahdu lähtemään se iskarin alapään ruuvi, juuri ja juuri ärsyttävästi.
Ahtaammissa (lue: pakettimalleissa) malleissa olen joskus käyttänyt lievää väkivaltaa eli rengasrautaa apuna.
Edittiä: Tuon viimeisen lauseen jätit näköjään pois Mersuforumin kyssäristä, vaan enpä moiti Sinua siitä.
wiimax.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Joissakin saa sitä vipua käännettyä enemmän pystyyn kun ottaa sen rullan pois
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Voittaja
Täten julistan tämän tietolaarikilpailun voittajaksi mese.fi:n, mikäli siis saittien kellot ovat samassa ajassa. Voitto tuli tiukalla 9 minuutin marginaalilla...
Iskarin vaihto osoittautui kohdallani prioriteetin b jutuksi. Serpentiinin sluibailu ja kihinä tokentui ko. remelin vaihdolla. Iskarikin heräsi eilisellä pumppauksella.
Noh, ompahan jekut tiedossa, kun en enää voi vastustaa kiusausta vaihtaa iskari
Iskarin vaihto osoittautui kohdallani prioriteetin b jutuksi. Serpentiinin sluibailu ja kihinä tokentui ko. remelin vaihdolla. Iskarikin heräsi eilisellä pumppauksella.
Noh, ompahan jekut tiedossa, kun en enää voi vastustaa kiusausta vaihtaa iskari
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Uusia ireoota
Lataavat tuolla forumin puolella klilvan erilaisia jekkuja, millä iskari vaihtuu pienimmällä vaivalla.
On edellä mainitun lisäksi ehdotettu alimmaisen hihnapyörän koloa (ei ilmeisesti koske 300 dieseliä), koko alapääkeikun irroitusta, hihnan kiristinpyörän irroitusta, iskarin alapään pultissa olevan prikan halkaisua...
Konsteja on monia.
On edellä mainitun lisäksi ehdotettu alimmaisen hihnapyörän koloa (ei ilmeisesti koske 300 dieseliä), koko alapääkeikun irroitusta, hihnan kiristinpyörän irroitusta, iskarin alapään pultissa olevan prikan halkaisua...
Konsteja on monia.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Uusia ireoota
Kurkkaappa flosse mekkaan. Tiileri väänsi sinne hyvät ohjeet nyt aamulla.dieselflosse kirjoitti:Lataavat tuolla forumin puolella klilvan erilaisia jekkuja, millä iskari vaihtuu pienimmällä vaivalla.
On edellä mainitun lisäksi ehdotettu alimmaisen hihnapyörän koloa (ei ilmeisesti koske 300 dieseliä), koko alapääkeikun irroitusta, hihnan kiristinpyörän irroitusta, iskarin alapään pultissa olevan prikan halkaisua...
Konsteja on monia.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Uusia ireoota
Niinpä näkyy... kun osaa hakea. Tuolla ohjeella pitäisi hoitua, vaikka muitakin vaihtoehtoja ilmeisesti löytyyHVM kirjoitti:
Kurkkaappa flosse mekkaan. Tiileri väänsi sinne hyvät ohjeet nyt aamulla.
Terveisin
Tero
Tero
En osaa tähän eritellä malleja joista iskarin alapultti lähtee pois jo tuolla Lucky - Dogin kertomalla tavalla eli irrottamalla hihnapyörän, joistain kyllä lähtee.
Se on helppo kokeilla remontissa olevasta ajopelistä.
Useissa Mersumalleissa purku on helppo tehdä Mekkaan kirjoittamallani tavalla, enkä näe mielekkääksi hihnapyörän loveamista tai lisätilan hiomista keinun toiselle päälle jos on työkaluja käytettävissä - molempia konsteja olen vuosien varrella kokeillut.
Asia erikseen on vaikkapa Sprinterin keulilla oleva 290 turbodiesel, sen iskarinvaihdon kanssa kannattaa käyttää vähän väkivaltaakin koska se helpottaa hommaa ratkaisevasti.
Iskarin alapultin prikan halkaisu kuulostaa oudolta, silloin kun pultti ei lähde, jo pultin kanta ottaa kiinni hihnapyörään....
Se on helppo kokeilla remontissa olevasta ajopelistä.
Useissa Mersumalleissa purku on helppo tehdä Mekkaan kirjoittamallani tavalla, enkä näe mielekkääksi hihnapyörän loveamista tai lisätilan hiomista keinun toiselle päälle jos on työkaluja käytettävissä - molempia konsteja olen vuosien varrella kokeillut.
Asia erikseen on vaikkapa Sprinterin keulilla oleva 290 turbodiesel, sen iskarinvaihdon kanssa kannattaa käyttää vähän väkivaltaakin koska se helpottaa hommaa ratkaisevasti.
Iskarin alapultin prikan halkaisu kuulostaa oudolta, silloin kun pultti ei lähde, jo pultin kanta ottaa kiinni hihnapyörään....
wiimax.fi