C-malli, sivutuuliherkkäkö?
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
C-malli, sivutuuliherkkäkö?
Viimepäivinä on pohottanut reippaanlaisesti milloin mistäkin ilmansuunnasta.
C180 Esprit -94 tuntuu horjahtelevan puuskittaisessa tuulessa enemmän, kuin aiempi autoni Saab 9000CS, jolla sentään matkaa oli taitettu 360tkm.
Onko alustassa jotain niveliä, joita kannattaisi tutkia enemmän tämän ongelman tiimoilta?
Iskarit tuntuvat napakoilta, joten ne eivät ole syylliset.
Nelipyöräsuuntauksestako apuja...?
C180 Esprit -94 tuntuu horjahtelevan puuskittaisessa tuulessa enemmän, kuin aiempi autoni Saab 9000CS, jolla sentään matkaa oli taitettu 360tkm.
Onko alustassa jotain niveliä, joita kannattaisi tutkia enemmän tämän ongelman tiimoilta?
Iskarit tuntuvat napakoilta, joten ne eivät ole syylliset.
Nelipyöräsuuntauksestako apuja...?
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Mersuun vaihdetaan kerralla narinanivelet, ohjausiskari, raidetangonpäät, sekä alapallot.
Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus.
Saapa nähdä, kuinka ajettavuus muuttuu. Renkaat ovat uudet Gislaved Nord Frost 3:t, joten renkaiden syytä sivutuuliherkkyys ei liene.
Paineet ovat 2,2/2,3 bar.
Näiden osien vaihdon jälkeen luulisi menevän taas jonkinaikaa mutkittelematta.
Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus.
Saapa nähdä, kuinka ajettavuus muuttuu. Renkaat ovat uudet Gislaved Nord Frost 3:t, joten renkaiden syytä sivutuuliherkkyys ei liene.
Paineet ovat 2,2/2,3 bar.
Näiden osien vaihdon jälkeen luulisi menevän taas jonkinaikaa mutkittelematta.
ajettavuus
näistä ei saa ilmeisesti hyviä mitenkään. mulle vaihdettiin kaikki nuo paitsi raidetangonpäiitten sijasta koko raidetanko. en kyllä nähnyt niissä mitään vikaa, mutta sanoivat että nyt pannaan mersun ajettavuus kuntoon. Ja käytettiin vielä Pitäjänmäen Veholla nelipyöräsäädöissä. (pitäis olla kuulemma eteläsuomen parhaat vehkeet siihen hommaan) hommalle hintaa 800€ mikään ei muuttunut. auto on Elegance varustuksella eli alusta on kai hiukan parannettu ja laskettu.
Re: ajettavuus
Tervetuloa Meselle Arska69arska69 kirjoitti:näistä ei saa ilmeisesti hyviä mitenkään. mulle vaihdettiin kaikki nuo paitsi raidetangonpäiitten sijasta koko raidetanko. en kyllä nähnyt niissä mitään vikaa, mutta sanoivat että nyt pannaan mersun ajettavuus kuntoon. Ja käytettiin vielä Pitäjänmäen Veholla nelipyöräsäädöissä. (pitäis olla kuulemma eteläsuomen parhaat vehkeet siihen hommaan) hommalle hintaa 800€ mikään ei muuttunut. auto on Elegance varustuksella eli alusta on kai hiukan parannettu ja laskettu.
Sport ja Esprit ovat matalampia kuin Classic ja Elegance, siinä alustojen erot. Viisaat sanovat madallusjousten olevan paras keino suuntavakauden parantamiseksi, en tiedä, pitäisi kokeilla tuohon omaan kun viitsisi, ennättäisi ja jaksaisi.
suuntavakaus
Sport ja Esprit ovat matalampia kuin Classic ja Elegance, siinä alustojen erot. Viisaat sanovat madallusjousten olevan paras keino suuntavakauden parantamiseksi
Jaa. tuo vain näyttää matalammalta kuin Classic en tiiä jos joku on siihen sit laittanut.
Mutta muutoin kyllä oon hiukan pettynyt ajettavuuteen. Ajellut tosin paljon muillakin meseillä 190/124, mutta tahtoopa olla ettei mikään nyt oo niin kehumisen arvoinen olla ajoltaan. kyyti kylläkin kun ei ajelehdi. Tätä ennen oli V70 ja oli hyvä ajaa. kyyti tosin hiukan kovempi.
Jaa. tuo vain näyttää matalammalta kuin Classic en tiiä jos joku on siihen sit laittanut.
Mutta muutoin kyllä oon hiukan pettynyt ajettavuuteen. Ajellut tosin paljon muillakin meseillä 190/124, mutta tahtoopa olla ettei mikään nyt oo niin kehumisen arvoinen olla ajoltaan. kyyti kylläkin kun ei ajelehdi. Tätä ennen oli V70 ja oli hyvä ajaa. kyyti tosin hiukan kovempi.
Re: suuntavakaus
Totta töriset, ihan mahoton soutaja on tämä meidänkin C, ja malliltaan juuri elegance. Tiedä sitten miten paksut jousenaluskumit siinä on, mutta alusta on korkea kuin maastoautossa. Saattaisipa olla että vetely korjaantuisi hieman jo niitä kumeja madaltamalla. Joutaisi vaan auto seisomaan jossain välissä sen aikaa että aiheeseen ennättäisi perehtymään...arska69 kirjoitti:Sport ja Esprit ovat matalampia kuin Classic ja Elegance, siinä alustojen erot. Viisaat sanovat madallusjousten olevan paras keino suuntavakauden parantamiseksi
Jaa. tuo vain näyttää matalammalta kuin Classic en tiiä jos joku on siihen sit laittanut.
Mutta muutoin kyllä oon hiukan pettynyt ajettavuuteen. Ajellut tosin paljon muillakin meseillä 190/124, mutta tahtoopa olla ettei mikään nyt oo niin kehumisen arvoinen olla ajoltaan. kyyti kylläkin kun ei ajelehdi. Tätä ennen oli V70 ja oli hyvä ajaa. kyyti tosin hiukan kovempi.
Jos nyt et tuoreena mersumiehenä sattunut tietämään niin niitä jousenaluskumeja on neljää eri korkeutta, korkeuden voi tarkistaa jousen yläpäätä katsomalla. Korkeimmassa aluskumissa on neljä "nänniä" reunuksessa, matalimmassa yksi. Esimerkiksi sinun ja minun autojen välinen korkeusero saatta johtua juuri eripaksuisista kumeista.
Tuossapa pari kuvaa autosta:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0640.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0468.jpg
Ihan suoraa sivukuvaa ei nyt tähän hätään löydy, mutta huomaat varmaan että ei tuo sieltä matalimmasta päästä ole.
ajettavuus
Tuossa ois kuva linkki
http://s92.photobucket.com/albums/l10/a ... G_5329.jpg
http://s92.photobucket.com/albums/l10/a ... G_5329.jpg
Re: ajettavuus
Jep. No ei kyllä voi kovin matalaksi moittia tuota sinunkaan autoasi. Jos mielenkiintoa riittää, niin suosittelen minulle viisaampien suosittelemaa maltillista noin 40mm madallusta. Pelkkä ykköskumien vaihto ei niin paljoa madalla, mutta eipä näihin jousetkaan ihmeitä kustanna. Pitää yrittää tässä syksyn mittaan vaihdella vieterit tuohon omaankin C:hen.arska69 kirjoitti:Tuossa ois kuva linkki
http://s92.photobucket.com/albums/l10/a ... G_5329.jpg
Sellaista tuulimyllyjä vastaan tappeluahan tämä mersun ajettavuuden kanssa nujuaminen on. Alustassa on liikaa liikkuvia (lue aina väljiä) osia.
ajettavuus
joo ei liian matala oo. Se siinä alustasarjassa on vain ikävää että sitte tippuu paikat hampaista mukulakivillä ajettaessa. ja se kyytiki sitte taas huononee (kovenee). Mutta eikai siinä. Se kai on joku kompromissi tehtävä ajettavuus vastaan mukavuus.
Re: ajettavuus
Tai sitten:arska69 kirjoitti:joo ei liian matala oo. Se siinä alustasarjassa on vain ikävää että sitte tippuu paikat hampaista mukulakivillä ajettaessa. ja se kyytiki sitte taas huononee (kovenee). Mutta eikai siinä. Se kai on joku kompromissi tehtävä ajettavuus vastaan mukavuus.
Kriääks...
Edit: Eipä tuo ainakaan ässä mennyt piloille jousia sahaamalla, väitän jopa että päinvastoin. No ainakin kustannustehokas operaatio jos ei muuta, eikä tunnu enää niin horjakalle. Vaikka menihän tuo C:hen verrattuna kuin juna jo ennemminkin. Ässäänkin pitäisi tosin uusia alustan puslia takapäähän.