Rautapihan C 180

Vastaa Viestiin
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Rautapihan C 180

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Jeps, eli tuli ostettua äsken ihka ensimmäinen oma auto. :lol: Kolme edellistä vuotta liikuttu moottoripyörällä mutta kylmät talvet alkoivat ottamaan pattiin kun ei ollut kulkupeliä, niin auton osto tuli eteen lopulta. E-mersua yritin ostaa moneen otteeseen kesästä lähtien mutta kun aina vedin vesiperän jostain syystä, niin piti katsastaa näitä C-malleja myös ja nyt sitten lähti mukaan tällainen vehje:

Kuva

Kuva

Auton värinä miehekkään punainen, kuvassa tosin näyttää jopa vaaleanpunaiselta. :oops: Auto on vuosimallia -94 ja mittarilukema jotain 267tkm jos en ihan hirveästi valehtele. Varustetasoltaan ihan karvalakkimallia, automaatti mutta ei vakkaria, kattoluukku on joo mutta jaah... Ei ilmastointia, puhaltimet juuri ja juuri toimii. Se venäläinen nettisivu sanoo myös että tässä on dust filter, tarkoittaako tuo raitisilmasuodatinta? Tuossa on tosiaan erittäin heikon oloinen puhallusteho ja mietin että olisiko tuo suodatin tukossa? Meidän E-mersuun verrattuna tuo puhaltaa todella onnettomasti. :roll: Ja sitten jostain kuuluu myös melko voimakas ininä kun tuota puhaltimen nopeutta säätelee asentojen 1 ja 2 välillä, mikäs tuossa mahtais olla?

Lohkolämmitintä ei myöskään ole, auto kun on Saksan tuontia vuodelta 2009 eikä sillä ole kuulemma Suomen talvia ajettu yhtään. Onhan tuo kieltämättä vähäruosteinen, muutama pieni kohta korissa jotka "korjattu", tosin poikkeuksena takakontissa mattojen alla jossa on ihan kunnon ruostepesät.

Alla on kitkarenkaat, mutta koska niillä on ajettu kesä niin pitoja ei liene löytyvän talvella pahemmin enää?

Muoks: Raitisilmasuodatin oli järkyttävän tukossa joten puhaltimien heikko teho selittyi tuolla.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Nyt tarvitaan apujoukkoja. :? Eli autoa ei saa käyntiin ja erinäisiä veikkauksia tässä on heittänyt jo mutta jos jollain toisella olisi parempi käsitys... Eli:

Viime sunnuntaina käynnistin auton normaalisti, akun merkkivalo jäi palamaan ABS:n kanssa, tosin tuo jälkimmäinen sammui hetken päästä. Akun merkkivalo paloi himmeästi, mutta oletin että akkua se ei lataa. Ajelin sitten 30 kilsaa valot sammuksissa ja se merkkivalo sammui. Akku siis ilmeisesti lataantui taas? Ajelin vielä 10 kilometriä perille, seuraavana päivänä kokeilin autoa niin merkkivalo paloi taas. Yleismittarilla mitattuani totesin akun jännitteen olevan alle 12 volttia, joten epäilin hiilien olevan mennyttä kamaa, eikun uuden jännitteensäätimen ostoon.

Valitettavasti auton ollessa sen verta huonossa paikassa ettei tuossa viitsi sitä alkaa vaihtaa, ei ole työkalujakaan. Pitäis siis saada auto lämpimään talliin, latasin akun täyteen ja heitin kiinni, voitonvarmana käänsin virta-avainta: ÖNG ÖNG ÖNG... Auto ei siis inahtanutkaan täydelläkään akulla. Tuossa ei voi siis olla syynä enää pelkkä laturi? :? Kokeiltiin uudella akullakin, sama homma, välillä meinasi pytyt ruveta heräämään mutta ei ihan. Voiko sytytystulpissa olla vikaa, muussa sähkössä vai kenties jossain ihan muussa? Tuliko autoon yhtä aikaa monta eri vikaa? Automaattiautona tuota ei voi edes hinata köydellä perhana. Onko tässä ensi viikolla kutsuttava hinausauto ja kaivettava seteleitä valmiiksi... :(
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Villi veikkaus... YJ-rele tullut tiensä päähän
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Googlailin vähän tuosta releestä, jossain mainittiin että sen ollessa viallinen voisi tuo ABS-valo herjata myös... Maanantaina menen auton kimppuun (ei viitsinyt koko pääsiäistä tuohon käyttää), löytyykö se rele akun takaa siitä palikkaryppäästä ja miten tunnistan sen oikeaksi? :)
Avatar
Mr_ilez
Viestit: 138
Liittynyt: 26.4.2012 13:14
Paikkakunta: West coast

Viesti Kirjoittaja Mr_ilez »

YJ-releessä yksi tai kaksi 10A sulaketta päällä.
- Mesen Coupé-Klubi-
C124 M103 aut.
S124 300 tdt 4matic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näin :roll: ja ceessähän akku ei ole lähelläkään koska rele on konetilassa vänkärin puolella muovikannen alla.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Kiitoksia, katsellaan sitten mitä siellä näkyy.
pasiz
Viestit: 10
Liittynyt: 11.3.2013 16:43

Viesti Kirjoittaja pasiz »

Rautapiha kirjoitti:Nyt tarvitaan apujoukkoja. :? Eli autoa ei saa käyntiin ja erinäisiä veikkauksia tässä on heittänyt jo mutta jos jollain toisella olisi parempi käsitys... Eli:

Viime sunnuntaina käynnistin auton normaalisti, akun merkkivalo jäi palamaan ABS:n kanssa, tosin tuo jälkimmäinen sammui hetken päästä. Akun merkkivalo paloi himmeästi, mutta oletin että akkua se ei lataa. Ajelin sitten 30 kilsaa valot sammuksissa ja se merkkivalo sammui. Akku siis ilmeisesti lataantui taas? Ajelin vielä 10 kilometriä perille, seuraavana päivänä kokeilin autoa niin merkkivalo paloi taas. Yleismittarilla mitattuani totesin akun jännitteen olevan alle 12 volttia, joten epäilin hiilien olevan mennyttä kamaa, eikun uuden jännitteensäätimen ostoon.

Valitettavasti auton ollessa sen verta huonossa paikassa ettei tuossa viitsi sitä alkaa vaihtaa, ei ole työkalujakaan. Pitäis siis saada auto lämpimään talliin, latasin akun täyteen ja heitin kiinni, voitonvarmana käänsin virta-avainta: ÖNG ÖNG ÖNG... Auto ei siis inahtanutkaan täydelläkään akulla. Tuossa ei voi siis olla syynä enää pelkkä laturi? :? Kokeiltiin uudella akullakin, sama homma, välillä meinasi pytyt ruveta heräämään mutta ei ihan. Voiko sytytystulpissa olla vikaa, muussa sähkössä vai kenties jossain ihan muussa? Tuliko autoon yhtä aikaa monta eri vikaa? Automaattiautona tuota ei voi edes hinata köydellä perhana. Onko tässä ensi viikolla kutsuttava hinausauto ja kaivettava seteleitä valmiiksi... :(
Kardaani poikki niin voi nykiä vapautuneesti...

Tuo vika kylläkin kuulostaisi heikolta maadoitukselta moottorin ja rungon välissä, eli tarkista maakaapelit myös (tämä päätelmä siis tuosta öng öng öng startista, eli jos ei virtaa tunnu startille menevän niin voisi olla juuri tuo koneen ja rungon maa). Heikko maadoitus voi aiheuttaa myös kaikkia em. vikoja.

-P
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Maavialta tuo omaankin korvaan kuulostaisi :roll:

Ja mersun laatikoissa(ainakin näissä vanhemmissa) pyörii öljyt myös moottorin seisoessa, joten voi siirtää hinaamalla :idea:

Jos en aivan väärin muista, niin käyttöohjekirja antoi luvan siirtää maksimissaan 100km@60km/h :nocando:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Ongelma näyttäisi yhä varmemmin olevan sytytyksessä, välillä moottori lupaili mutta ei aivan käynnistynyt. Startti kyllä pyörittää hyvin. Bensiinihöyryä tuli pakoputkesta joten polttoainetta se varmaankin saa. YJ-rele tuntuisi naksahtavan käynnistyksessä, mutta ei lie mikään tae toimivuudesta? Voisiko sitä testauttaa jossain ennen uuden ostamista, tarvikkeenakin 70 euroa KL-varaosista joka on tuollaisesta palikasta melko paljon, varsinkin jos ei ole takuuta toimivuudesta.

PS. harvinaisen hankalaa tuon Valeon laturin jännitteensäätimen vaihto... Tarviis ottaa koko laturi irti.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Päivitystä sen verran, että releestä tuo ei ainakaan ole kiinni, koska auton pitäisi käynnistyä ilmankin sitä. Kokeilin ottaa releen irti ja käynnistää, sama juttu mutta tällä kertaa sain hetkisesti jopa moottorin pyörimään kun kaasua antoi. Kaasun kun hellitti niin motti sammui samantien. Olisiko ECU rikki? Vikakoodit olisi kiva saada luettua (mottoritilassa paikka jossain?) mutta kun autolla ei minnekään liikuta.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Ei tässä voi muuta kuin nauraa ja ihmetellä... Eli kun mersuissahan on vain noita ominaisuuksia, ei vikoja, niin ilmeisesti yksi ominaisuus on että auto korjaa itse itsensä? Sain moottorin pyörimään kaasua pitämällä, kauhean höyrypilven saattelemana tajusin että auton polttoainejärjestelmässä on vettä. Vähän aikaa tuota ja kohta sitä saikin jo heittää jalan pois kaasulta. 8) Mutta mikä tässä kaikkein kummallisinta on, niin akun merkkivalo ei enää syttynyt ja yleismittarilla pystyi toteamaan akun luolta, että laturi lataa akkua (akun napajännite 14,38 V). Noh seuraava askel lienee polttoainesuodattimen vaihtaminen, ilmeisesti se on tuohon käynnistysongelmaan ollut syypää, mutta tuo laturin vian katoaminen pistää mietityttämään...
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Noniin tuli kaiketi käytettyä 5 tuntia ihan hyödyllisesti auton kanssa. :)

Eli ei se laturiongelma korjaantunutkaan, se vain välillä tuntui lataavan, välillä ei. Viittasi siis hiilien lopussa olemiseen. No tuli tosiaan vaihdettua kesärenkaat ja sitten se jännitteensäädin laturiin -> Akku latautuu, check.

Sitten oli seuraavana ongelma: Puhaltimet puhalsivat ainoastaan lämmintä/kuumaa. Puhaltimissa oli myös muita ongelmia; sisäilmankiertonappi ei pelannut ja lamput veti discoa kun ajovalot eivät olleet päällä, sekä 0-asento puhaltimien voimakkuudessa ei toiminut kuten pitäisi, eli että yhtään ilmaa ei liikkuisi vaan se oli sama, kuin että se olisi ollut siinä vapaa-asennossa. Kolme ongelmaa siis puhaltimissa.

Meseä selasin ja magneettiventtiilit eli närhenmunat kannattaisi kuulemma katsoa:

https://www.dropbox.com/s/f7lqq9edgz54c ... 0-0586.jpg

Kuten kuvasta näkyy, puhtaat olivat. Tuli kuitenkin kokeiltua mittarilla että tuleeko sinne jännite. Keskimmäisestä tuli jatkuvasti kuten kuulemma pitääkin ja reunimmaisiinkin tuntui tulevan ihan ok kun asetti kylmän päälle. Kuitenkaan venttiilit eivät pelanneet kun liitin oli kiinni? Ensin ajattelin että venttiilit ovat rikki, mutta kun mittarilla uudelleen kokeili liittimen päältä sen ollessa kiinni, ei virtaa tullutkaan! :o

Venttiilit sai siis unohtaa, sitten purkamaan keskikonsolia ja kaivamaan lämmönsäätöpaneelia esiin. Siinä olikin isoin homma miettiessä miten se tapahtuu. Lopulta paneeli oli sisätiloissa:

https://www.dropbox.com/s/umacbh4pfp77d ... 0-0587.jpg

Huomasin muutaman kylmän juotoksen, tai oikeastaan yksi niistä vain oli oikeasti kylmä juotos eli virta ei kulkenut, mutta muut olivat sen näköisiä että ne oli parempi korjata. Harjasin piirilevyä vähän puhtaammaksi, enimmät hapettumat ainakin pois. Sit vaan homma takas kasaan ja kappas, kaikki kolme vikaa oli korjattu! :P

Tarkoitus olisi ollut vaihtaa polttoaineensuodatinkin samalla, mutta tuli ostettua vääränmallinen. Nyt on hyvä fiilis, kun auto toimii kunnolla!
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Noniin, mesetin on alkanut taas muistuttamaan olemassaolostaan eli tuli ongelma: Keskuslukitus ei pelaa. Se tuossa pari viikkoa sitten ekan kerran temppuili, välillä toimi ja välillä ja nyt se on lopullisesti kuollut. Ilmeisesti pumpusta kannattaa ruveta etsimään vikaa, lienee peräkontissa? Noh siitä päästään seuraavaan asiaan: Ainut pelaava oven/luukun(ei jumissa oleva) lukko mun autossa on kuskin ovessa, eli koska takakontin lukko on lukossa ja jumissa, en saa sitä avaimella auki. Onneksi minulla on kaatuvat takaistuimet joten pääsen itse fyysisesti kyllä takakonttiin, mutta saako sitä luukkua mitenkään sitä kautta edes auki? Toinen mitä mietin, niin saiskohan sitä lukkoa mitenkään herkisteltyä että saisi avaimella auki?

Edittiä: Laitetaanpas tämä tuonne kori-kategoriaan kun näytti olevan hyvä threadi tälle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”