Runkoaisan oikasu - suunitelma B
Runkoaisan oikasu - suunitelma B
Mullahan on rojektitenavassa runkoaisa jotain 5cm mutkalla. Puskuri ja loksu ei istu konepeltiin nähden
Kokeilin sitä oikaista kerran aikaisemmin ihan ruuvin tuottamalla voimalla mutta voima jäi liian heikoksi. Kyllä se käänty kohilleen mutta tietty jousti takas melkein saman verran. Palkki on mutkalla etualapalkin etupuolelta.
Ongelmahan on se ettei ole hydraulitunkille vastapuolta mistä ponnistaa.
Nyt sitten sain yhessä rassausmiitissä Tenavaa altapäin katsellessa aivopierun että voihan sellaisen vastatuen laittaa kiinni vaikkapa alatukivarsien kiinnityksiin....
Nyt on matskut haettu työkalulle ja kokeillaan saisko rakenneltua sellaisen härvelin joka pysyy rungossa kiinni kun alkaa aisaa taivuttamaan.
Mittailin rullamitalla työkalua varten alatukivarsien välistä etäisyyttä ja sain mitaksi n 638mm pultin keskeltä vastapuolen pultin keskelle mitattuna. Lieneekö kenelläkään WIS josta näkisi löytyykö tätä mittaa rungon mitoissa. Olisi kivempi jos sattuisi kerralla oikein tuo työkalun teko.
Montakohan tonnia olisi sopiva tunkki? Kai se siinä 5-10 tonnia ottaa että taipuu? Muistaisin kyllä nähneeni jossain biltemassa korinoikaisusarjoja joissa jotain 2-5tonnia tunkki. Mutta ei niillä kyllä taida runkoaisa oieta?
Kokeilin sitä oikaista kerran aikaisemmin ihan ruuvin tuottamalla voimalla mutta voima jäi liian heikoksi. Kyllä se käänty kohilleen mutta tietty jousti takas melkein saman verran. Palkki on mutkalla etualapalkin etupuolelta.
Ongelmahan on se ettei ole hydraulitunkille vastapuolta mistä ponnistaa.
Nyt sitten sain yhessä rassausmiitissä Tenavaa altapäin katsellessa aivopierun että voihan sellaisen vastatuen laittaa kiinni vaikkapa alatukivarsien kiinnityksiin....
Nyt on matskut haettu työkalulle ja kokeillaan saisko rakenneltua sellaisen härvelin joka pysyy rungossa kiinni kun alkaa aisaa taivuttamaan.
Mittailin rullamitalla työkalua varten alatukivarsien välistä etäisyyttä ja sain mitaksi n 638mm pultin keskeltä vastapuolen pultin keskelle mitattuna. Lieneekö kenelläkään WIS josta näkisi löytyykö tätä mittaa rungon mitoissa. Olisi kivempi jos sattuisi kerralla oikein tuo työkalun teko.
Montakohan tonnia olisi sopiva tunkki? Kai se siinä 5-10 tonnia ottaa että taipuu? Muistaisin kyllä nähneeni jossain biltemassa korinoikaisusarjoja joissa jotain 2-5tonnia tunkki. Mutta ei niillä kyllä taida runkoaisa oieta?
Re: Runkoaisan oikasu - suunitelma B
Noniin, saipa aikansa Ihmetellä että oli Wis nenän edessä ja oikea sivu auki... Alatukivarret on kiinni reijissä jotka auton keskilinjalta 316.5mm etäisyydellä ETUMMAISISSA ja 319mm TAKIMMAISISSA. Tästähän seuraa että kokonaisetäisyys on sekä että 633mm ja 638mm. Rullamitalla tuli siis 5mm virhe jos otin mitan etummaisista ja 0mm virhe jos mittasin takimmaisista, en muista kyllä enää kumpi oli mittauksen kohde kun valaistuin tällaisen tekemisen ideasta.
No, huomenna pääsisi jo hitsaamaan työkalua


Se kummastuttaa että tukivarren tarkastuksessa WIS sanoo että 14mm tangon pitää mennä liukumalla tukivarsien reijistä läpi... Miten ne menee jos reijät on 2.5mm eri kohdissa? Vai onko tuossa tukivarsi tavallaan vinosti nivelöity kulkusuuntaan? "Aurausta" nivel-linjalla olisi siis puolellaan 2.5mm...
No, huomenna pääsisi jo hitsaamaan työkalua



Se kummastuttaa että tukivarren tarkastuksessa WIS sanoo että 14mm tangon pitää mennä liukumalla tukivarsien reijistä läpi... Miten ne menee jos reijät on 2.5mm eri kohdissa? Vai onko tuossa tukivarsi tavallaan vinosti nivelöity kulkusuuntaan? "Aurausta" nivel-linjalla olisi siis puolellaan 2.5mm...
Viimeksi muokannut AK47, 03.8.2012 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Runkoaisan oikasu - suunitelma B
Eipäs vielä hitsatakkaan. Tuli mieleen että mahtuukos tuo sinne paikalleen jos irroittaa alatukivarret rungosta ja mahdollisesti etuvakaajan...
Siis tuleeko tuo tuki tarpeeksi alas että mahtuu olemaan paikallaan.
Nyt ois semmoinen 45mm levystä reijän keskelle tuo korkeusero.
Siis ottaako öljypojha tai muu vastaava kiinni? Noi, syylärin otan pois tietty eestä.

Varemmalla olevat levynpalat tulee nuiden kahden levyn väliin tueksi niin saa aikaan kotelorakenteen.
Niinettä onkos joku just nyt tenavan keulan alle kurkistelemassa, mahtuuko tuommoiinen sinne?
Siis tuleeko tuo tuki tarpeeksi alas että mahtuu olemaan paikallaan.
Nyt ois semmoinen 45mm levystä reijän keskelle tuo korkeusero.
Siis ottaako öljypojha tai muu vastaava kiinni? Noi, syylärin otan pois tietty eestä.

Varemmalla olevat levynpalat tulee nuiden kahden levyn väliin tueksi niin saa aikaan kotelorakenteen.
Niinettä onkos joku just nyt tenavan keulan alle kurkistelemassa, mahtuuko tuommoiinen sinne?
Re: Runkoaisan oikasu - suunitelma B
No, mahtuipa tai ei niin nyt on hepattu nuo osat niin että tuo 2.5mm etäisyysero etu ja takapuslan välillä on otettu kyllä kiinnitysmurikoissa huomioon, mutta reikiä on käännetty niin että niistä menee 15mm tanko läpi.
Jospa se nuin kävis paikalleen.
Nyt sitten pitää vielä katsoa kerkeekö tälle lomalle kokeilemaan oikasua.
Lähteekös tukivarret sisäpäästä irti silleen ettei napaa tarvi muuten irroittaa? Ottaa vaan jousen pois ja irroittaa sisimmät pultit ja varret lähtee sen verta irti/kääntyvät alas ja ulospäin etteivät ole tiellä??

Jospa se nuin kävis paikalleen.
Nyt sitten pitää vielä katsoa kerkeekö tälle lomalle kokeilemaan oikasua.
Lähteekös tukivarret sisäpäästä irti silleen ettei napaa tarvi muuten irroittaa? Ottaa vaan jousen pois ja irroittaa sisimmät pultit ja varret lähtee sen verta irti/kääntyvät alas ja ulospäin etteivät ole tiellä??

Viimeksi muokannut AK47, 24.7.2012 0:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ton näkösiä koripenkkejä siellä wississä oli tenavan kohalla...Pega kirjoitti:mistään mitään tiedä mutta mielekiintoinen projekti, itellä sit ehkä talven mittaan valmistuu palkit ett voi tunkeilla vedellä isoimpia oikoseks autoista
Ei nuo niin ihmeellisiä oo ennen ollu. Joutuu tietty mittailemaan ahkerasti.


No, sithän tuo 10tonnin skf riittääkin tähän tarpeeseen. Rautakangella ei kyllä ihan taivu....Aki P kirjoitti:Kyllä 201:n aisanpäät kääntyy helposti jollain 5t:n pullotunkillakin.
Sitten jos aisa olis kohtisuoraan kurtussa eli lyhentynyt niin ei tahdo palautua kuin osan vaihdolla tapauksesta riippuen... Sivulle vääntää melkein rautakangella.
Enää vaan jousipuristimet niin pääsis kokeilemaan käytännössä...
Viimeksi muokannut AK47, 01.8.2012 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt mutt varmaan tietävemmät lynkkaa mutt olen poraillut pistehitsejä auki ett saa helpommin oikastua ja käännettyäAK47 kirjoitti:No, sithän tuo 10tonnin skf riittääkin tähän tarpeeseen. Rautakangella ei kyllä ihan taivu....Aki P kirjoitti:Kyllä 201:n aisanpäät kääntyy helposti jollain 5t:n pullotunkillakin.
Sitten jos aisa olis kohtisuoraan kurtussa eli lyhentynyt niin ei tahdo palautua kuin osan vaihdolla tapauksesta riippuen... Sivulle vääntää melkein rautakangella.
Enää vaan joisipuristimet niin pääsis kokeilemaan käytännössä...

No, silleenhän ne oikasukelvottomat osat poistetaan. Pistehitsien paikalle reikä ja osa pois ja uus tilalle ja hitsataan tulppahitsillä. Käsittääkseni korjausosissa ei ole tulppahitsissä läpireikää vaan hitsi on juurikin tulppahitsi. Toisaalta vaikka reikään tekisi "tulppahitsin" niin ei se juuri heikompi ole. Voihan niiden läpireikien väliin tehdä sen oikeaoppisen tulppahitsin lisäksi.Pega kirjoitti:Nyt mutt varmaan tietävemmät lynkkaa mutt olen poraillut pistehitsejä auki ett saa helpommin oikastua ja käännettyäAK47 kirjoitti:No, sithän tuo 10tonnin skf riittääkin tähän tarpeeseen. Rautakangella ei kyllä ihan taivu....Aki P kirjoitti:Kyllä 201:n aisanpäät kääntyy helposti jollain 5t:n pullotunkillakin.
Sitten jos aisa olis kohtisuoraan kurtussa eli lyhentynyt niin ei tahdo palautua kuin osan vaihdolla tapauksesta riippuen... Sivulle vääntää melkein rautakangella.
Enää vaan joisipuristimet niin pääsis kokeilemaan käytännössä...Sit vaan hitsannut migillä tulppahitsit ja menoks, no onneks ei ole liikenne autoista kyse ollut yleensä
On tuolla tehdasohjeissa kyllä ohjeet kaikkien osien vaihtoon... Että periaatteessa vaikka kolmesta kolariautosta sais tehtyä yhden käypäsen... Tämä siis koskee sellaisia joita saa korjailla näin. Uusista en osaa sanoa mittään, mutta saattaapi olla ettei ole iha yhtä yksinkertaista leimalle viedä.
Siis olen noita pistehitsejä aukonut oikastessakin enkä vaan vaihtaessa osaa, perustellut itelleni niin ett sillai oikastu on jäykempi kun yhtenä limppinä suoraks vedetty siis tavallaan uudet hitsaukset vähän jäykistäs rakennetta mitä oikastu.
Hitto ku ei ole kuvia noista hommista niin tulis selkeemmin mun idea selville
Hitto ku ei ole kuvia noista hommista niin tulis selkeemmin mun idea selville
Juu, kyllä se tekstistäkin selvis. Mietin vaan että jos tehdashitsejä aukoo ennen oikasua niin oikeeko oikeesta kohdasta kaikki pellit... Periaatteessa jos vaikka tuossa omassa tenavassa asiaa aattelee niin siinä on toisessa runkoaisassa mukana taipunut pyöräkotelokin. Jos ne erottaa ja molempia vetää eri kerroilla niin tokihan voiman tarve vähäisempi. Mutta itse tuumailen että vedetään semmoisena kun on ja jos ei tuu hyväksi sitten pistehitsit auki ja uus pala tilalle.Pega kirjoitti:Siis olen noita pistehitsejä aukonut oikastessakin enkä vaan vaihtaessa osaa, perustellut itelleni niin ett sillai oikastu on jäykempi kun yhtenä limppinä suoraks vedetty siis tavallaan uudet hitsaukset vähän jäykistäs rakennetta mitä oikastu.
Hitto ku ei ole kuvia noista hommista niin tulis selkeemmin mun idea selville
Enpä tiijä miten ammattilaiset tekee mutta itse käyttäisin vanhaa rutussa olevaa osaa surutta apuna ja siihen voi kiinnikkeitäkin hitsata ja vetäistä oikeeseen suuntaan välittämättä mihin muotoon se vaihtopala menee kiinnikkeen kohalta.
Periaatteessa voimaa oikaisuun suunnilleen siihen kohtaan ja vastakkaisessa suunnassa mitä on tullut silloin kun alkuperäinen muoto on antautunut.
Mulla on ihan tavoitteena kokeilla miten nuo rupee taipumaan ja saako sen verta oikastua että puskin ja pellit (loksut ja konepelti) istuu paikalleen niin että pystyy leimalle ehottamaan. Tokihan ennen leimaamista pitää olla nelipyörämittaus. Jos tuohon ei nuita aisan päitä taivuttamalla em osat ala istua niin sittenhän se on vaativampi homma alkaa taivuttelemaan.
Väliraporttia.
Kiitokset hotarille puristimien lainasta pika-aikataululla.
Eka vuorokausi meni kun autoa nostelin työkorkeudelle eli ensin kokeilin noin 40cm korkeita pölkkyjä. Mutta homma piti lopettaa kun alusta on jotain hiekka, ja multa pohjaista ja tunkatessa auto alkoi jo liikkua sinnetänne ... Kaverilta sitten hakemaan lekaharkkoja 8kpl ja niiden kanssa homma oli jo monta kertaa helpompaa muttei sentään mennyt ihan yhtä nopeesti kun formuloissa auton nosto..
Jousethan lähti hetkessä ja alatukivarret (kiinnitykset ja koko pohja) on joku joskus suojannut niin hyvin ruostumiselta että epäkeskopultit lähti kuin olisi juuri eilen pistetty siihen. Sormella pystyi työntämään ne pois reijistään. Kyllä täytyy ihmetellä että vuoden -88 auto joka viettänyt pk seudulla ensimmäiset noin 16v ja sitten ajeltu pohjoisempana vielä pari kolme vuotta ja seisonut 5v ei ole ruosteessa... Kaikki irtoaa ja on noin 1-2mm ruostesuojan peitossa... Alatukivarren reikä kiilsi vielä kuin kaupan hyllyllä ois vasta ollu... Voin suositella minkä tahansa auton ruostesuojaamista samalla lailla...
Oikaisuvastehässäkkä oli takimmaisten korvien suhteen noin 2mm pielessä ja tarvitsi etsiä sähkösaha jotta sai hässäkän mahtumaan paikalleen. Lisäksi kaikenlaisen muun pienen asian metsästämistä ja yhden lisätyökalun hitsaamista aina tyyliin aja puoli tuntia söi toisen päivän.
Itse oikomista värkkäsin puoli päivää ja kun näytti aisojen väli olevan oikealla mallilla suorat käytetyt orkkis mb leimatut pellit kiinni. Paljastu etten ollut raskinut taivuttaa tarpeeksi eli noin 10-15mm joutuu jumppaamaan molempia aisoja ja nokkakehikkoa jotta osat saa istumaan paikalleen.
Koska se 10tonnin tunkki ei mahtunut aina haluttuun paikkaan tai tuli joku työkalun sopimattomuuseste niin topinen aisa oikeni ihan pienenpienellä 1.5-2t pullotunkilla
Eipä tuo tosiaan vaadi voimaa juuri ollenkaan kun jo muoto muuttuu.
Kuvaa pitää laitella kun saa kuvat kamerasta koneelle ja pikkuisen pienennettyä.
No, enskerralla siihen saa jo pellit ja puskimen kohilleen ja pääsee alustan säätötarvetta tutkimaan... Lopullisen säädön ja mittaukset saa tehdä joku enempi perillä oleva taho. Kunhan nyt ensin saa laitteen tien päälle.
Ihan mielenkiintoinen puhde tämä.
Pitäsiköhän tehdä semmoiset mittavehkeet kun wis esittelee. Saisi mitattua sieltä auton alustan k pisteestä etäisyyksiä eri kohtiin. Näkisi ainakin onko runko salmiakkina vai missä muodossa. Korkeus suuntaista tietty hankala mittailla ellei ole vaaterissa olevaa suoraa lattiaa... Eipä tosin ole vielä löytynyt korkeus suunnassa mittatietojakaan...
Kiitokset hotarille puristimien lainasta pika-aikataululla.
Eka vuorokausi meni kun autoa nostelin työkorkeudelle eli ensin kokeilin noin 40cm korkeita pölkkyjä. Mutta homma piti lopettaa kun alusta on jotain hiekka, ja multa pohjaista ja tunkatessa auto alkoi jo liikkua sinnetänne ... Kaverilta sitten hakemaan lekaharkkoja 8kpl ja niiden kanssa homma oli jo monta kertaa helpompaa muttei sentään mennyt ihan yhtä nopeesti kun formuloissa auton nosto..
Jousethan lähti hetkessä ja alatukivarret (kiinnitykset ja koko pohja) on joku joskus suojannut niin hyvin ruostumiselta että epäkeskopultit lähti kuin olisi juuri eilen pistetty siihen. Sormella pystyi työntämään ne pois reijistään. Kyllä täytyy ihmetellä että vuoden -88 auto joka viettänyt pk seudulla ensimmäiset noin 16v ja sitten ajeltu pohjoisempana vielä pari kolme vuotta ja seisonut 5v ei ole ruosteessa... Kaikki irtoaa ja on noin 1-2mm ruostesuojan peitossa... Alatukivarren reikä kiilsi vielä kuin kaupan hyllyllä ois vasta ollu... Voin suositella minkä tahansa auton ruostesuojaamista samalla lailla...
Oikaisuvastehässäkkä oli takimmaisten korvien suhteen noin 2mm pielessä ja tarvitsi etsiä sähkösaha jotta sai hässäkän mahtumaan paikalleen. Lisäksi kaikenlaisen muun pienen asian metsästämistä ja yhden lisätyökalun hitsaamista aina tyyliin aja puoli tuntia söi toisen päivän.
Itse oikomista värkkäsin puoli päivää ja kun näytti aisojen väli olevan oikealla mallilla suorat käytetyt orkkis mb leimatut pellit kiinni. Paljastu etten ollut raskinut taivuttaa tarpeeksi eli noin 10-15mm joutuu jumppaamaan molempia aisoja ja nokkakehikkoa jotta osat saa istumaan paikalleen.
Koska se 10tonnin tunkki ei mahtunut aina haluttuun paikkaan tai tuli joku työkalun sopimattomuuseste niin topinen aisa oikeni ihan pienenpienellä 1.5-2t pullotunkilla

Kuvaa pitää laitella kun saa kuvat kamerasta koneelle ja pikkuisen pienennettyä.
No, enskerralla siihen saa jo pellit ja puskimen kohilleen ja pääsee alustan säätötarvetta tutkimaan... Lopullisen säädön ja mittaukset saa tehdä joku enempi perillä oleva taho. Kunhan nyt ensin saa laitteen tien päälle.
Ihan mielenkiintoinen puhde tämä.
Pitäsiköhän tehdä semmoiset mittavehkeet kun wis esittelee. Saisi mitattua sieltä auton alustan k pisteestä etäisyyksiä eri kohtiin. Näkisi ainakin onko runko salmiakkina vai missä muodossa. Korkeus suuntaista tietty hankala mittailla ellei ole vaaterissa olevaa suoraa lattiaa... Eipä tosin ole vielä löytynyt korkeus suunnassa mittatietojakaan...
Viimeksi muokannut AK47, 31.7.2012 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto nosturille ja valokuva pohjasta.... Jotta parallaksivirheen saisi pieneksi, pitäisi auto nostaa sataan metriin, mutta jos kolmioita osaa laskea, voi kuvan ottaa hieman lähempääkin. Kalibrointikuva mittapisteistä pahvilla, tai muutaman oikean mitan mittaa alustasta, niin kuvasta voi sitten kivasti mittailla tietokoneen ääressä vaikka mitä. Alustaan kun vahakynällä töppää pisteitä kriittisiin paikkoihin, niin näkyvät kivasti kuvassa.
Kuten ideasta huomaatte, ei kirjoittajalla ole hajuakaan koko asiasta
Kuten ideasta huomaatte, ei kirjoittajalla ole hajuakaan koko asiasta

® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Raksamiesten jalustallinen ristikkolaser on myös kätevä apu noissa keulan oikomisissa. Auto vaateriin, mitataan keskikohta kauempaa auto (tuulilasin reuna, katto ym. että saa sivusuuntaan keskelle ja sitten etupää vaaterin korkeussuunnassa. On oikeasti kätevä pikku penkityksessäkin jossa nykitään jotain lampun ympäryksiä ja muuta kosmetiikkapuolta 

Periaatteessa ei hassumpi idea. Tökkii jotain valkoisia paikkatarroja mittapisteisiin (eihän nyt ole iäisyyksiin tarvinnu kuin niitä mustia radalla käydessä muutenkaan) ja kuva alhaalta päin ja importtaa bitmappina cadiin ja sitten skaalailee sen sopivaksi. Periaatteessa tuolla näkee ainakin onko symmetrinen vasen ja oikea puoli sekä onko salmiakkimuotoa... Tämähän riittänee melko kivastikkin...ram kirjoitti:Auto nosturille ja valokuva pohjasta.... Jotta parallaksivirheen saisi pieneksi, pitäisi auto nostaa sataan metriin, mutta jos kolmioita osaa laskea, voi kuvan ottaa hieman lähempääkin. Kalibrointikuva mittapisteistä pahvilla, tai muutaman oikean mitan mittaa alustasta, niin kuvasta voi sitten kivasti mittailla tietokoneen ääressä vaikka mitä. Alustaan kun vahakynällä töppää pisteitä kriittisiin paikkoihin, niin näkyvät kivasti kuvassa.
Kuten ideasta huomaatte, ei kirjoittajalla ole hajuakaan koko asiasta
Miten tuo nyt ei tullut itselle mieleen vaikka muussa yhteydessa on tullut bitmapeista luotua vektoreita cadille...
No, tässä toinen hyvä idea... ja tämäkään ei tullu mieleen vaikka työkaveri tuommoista laservehettä esitteli alkukesästä. Mietittiin silloin ihan muita sovelluskohteita sille...Aki P kirjoitti:Raksamiesten jalustallinen ristikkolaser on myös kätevä apu noissa keulan oikomisissa. Auto vaateriin, mitataan keskikohta kauempaa auto (tuulilasin reuna, katto ym. että saa sivusuuntaan keskelle ja sitten etupää vaaterin korkeussuunnassa. On oikeasti kätevä pikku penkityksessäkin jossa nykitään jotain lampun ympäryksiä ja muuta kosmetiikkapuolta

Ja nyt selvis että kaveri tietää mistä saa korioikaisu hydraulisarjan lainaksi melkein naapurista... Semmoisella oikenee palkissa oleva lommo sisältäpäin levittämällä yms ahtaisiin paikkoihin pääsee käsiksi...
parit kuvat
Tossa tilanne aisojen osalta ennen oikasua.


Tuosa jo vänkärin puoli taivutettuna.


Eipä ihan riittänyt. Pitää vielä joku 10-15mm kääntää sivullepäin ja korkeudessa ehkä 10mm ja kehikosta salmiakkimuoto suoristaa.

Taidan vaihtaa suorasta kehikosta osat, nyt vaan miettimään laittaisko neloskoneen vai kutosen mallin mukaan.... Ois irrotettavalla lukkopellillä oleva keula (2.6 m103) kanssa niin sais purettua helpommin jos tarvii konetta nostella pois.


Tuosa jo vänkärin puoli taivutettuna.


Eipä ihan riittänyt. Pitää vielä joku 10-15mm kääntää sivullepäin ja korkeudessa ehkä 10mm ja kehikosta salmiakkimuoto suoristaa.

Taidan vaihtaa suorasta kehikosta osat, nyt vaan miettimään laittaisko neloskoneen vai kutosen mallin mukaan.... Ois irrotettavalla lukkopellillä oleva keula (2.6 m103) kanssa niin sais purettua helpommin jos tarvii konetta nostella pois.
Re: parit kuvat
Harrastelin vähän runkopalkkien lisätaivutusta. Nyt ne olisi suunilleen kohillaan. Lukkopeltiä joutuu vetäisemään vielä eteenpäin sentin pari ja sitten voi sovitella umpioita ja puskinta paikalleen ja saa vehkeen siirrettyä paremmalla paikalle ihan ajamalla.
Homma keskeytyi siihen kun en saanut aikaiseksi jousipuristimia hommata lainaksi ja kottero jäi vielä pukeille.
Käyttelin koneen lämpimäksi ja annoin vanhojen bensojen kulua pois. Toki tuoretta 98:a sitten tankkiin jotta saa käyntiin enskerralla.
Homma keskeytyi siihen kun en saanut aikaiseksi jousipuristimia hommata lainaksi ja kottero jäi vielä pukeille.
Käyttelin koneen lämpimäksi ja annoin vanhojen bensojen kulua pois. Toki tuoretta 98:a sitten tankkiin jotta saa käyntiin enskerralla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla