Tenavan kansipahvin vaihto

Vastaa Viestiin
TomppaS
Viestit: 2
Liittynyt: 24.7.2015 9:47
Paikkakunta: Pertteli

Tenavan kansipahvin vaihto

Viesti Kirjoittaja TomppaS »

Moro! Eli löytyisikö tätä kautta joku, joka osais Salon seudulla w201 2.0 bensakoneen kannentiivisteen vaihtaa sillee suitsaitsukkelaan ja vielä halvallakin, ku köyhäkin on?!? :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Tenavan kansipahvin vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

TomppaS kirjoitti:Moro! Eli löytyisikö tätä kautta joku, joka osais Salon seudulla w201 2.0 bensakoneen kannentiivisteen vaihtaa sillee suitsaitsukkelaan ja vielä halvallakin, ku köyhäkin on?!? :D
No, vaihdat itse. Se on paras tapa kun se on halvin :D

m102 ei ole mitenkään hankala homma.

Tarviit sen kannen tiivisteen, pakoputken ja pakosarjan välisen liitoksen pultit, ne saattaa katketa irroitettaessa, jos irroittaa käsittelyn helpottamiseksi pakosarjan niin ne pultit itse on saanut pois ihan 1/4 pikkuräikällä.

Sit voi vaihtaa se pakosarjan ja kannen välisen tiivisteen kanssa jos irroittelee.

Nippusiteitä jos ois pari niin laittelee jakoketjun niillä ketjupyörään kiinni. Momenttiavain on kiva nokkakepin pukkien takas laitossa.

Kannen oikaisu on se "kallis" asia jos kantta tarvitsee oikaista. Jos on hiusviivain niin sillä näkee onko oikaisutarvetta tai toki syöpymistä näkee omilla silmilläkin.

Jos mittaa suoruuden jyrsinkoneen pöydällä niin se jo maksaa puolet oikaisun hinnasta, veloitus koneistamossa voi olla mitä tahansa 20 ja 200 välillä tollaisessa hommassa, kannattaa kysyä hinta ennakkoon, moottorikoneistamossa arvio on tarkka, oikeastaan kiinteä hinta.

Ammattikoulussa toki saa kannen oikaistua edullisestimutta se saattaa lojua siellä viikkokausia jos ope ei tee sitä itse tai ole toinen niistä luokan oppilaista joka sen osaa tehdä tekemässä. Haaveilijalla se homma kestää kuukauden pari :D Amikset aukeaa parin viikon päästä.

Semmoiset lasilevyn päällä hiomapaperilla hinkaamiset voi unohtaa, se ei ole suora ellei lasi ole useamman sentin paksu ja hiottu.

Tosin ei ole yleensä ollut ton aikakauden kannet erityisen mutkalla. Yksikin 99 saabin kansi oli 0.01mm tarkkuudella suora, eipä oikaistu kun ei ollut syöpymiäkään. Jos on joku itse turbotettu kuminpoltin niin niissä kansi voi olla missä kunnossa vaan...

Lohkon ja kannen putsaus kannattaa tehdä nätisti ettei heikennä pintojen tasomaisuutta, kivahan se ois että kestäis taas saman kilometrimäärän mitä ennenkin.

Nesteet vois vaihdella samalla, niitä kanssa ostoslistalle.

Jos ei tuommoinen onnistu iteltä nyt, niin kun tekee sen nyt kerran niin sit onnistuu;)

Kirjoita vaikka tänne jos menee sormi suuhun niin täällähän jo joku heittää vinkkiä tuossa tuokiossa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ei valtaisa homma. Ite tein sen yhtenä kesänä pihalla sadekuurojen välissä. Tässäpä vähän kuvia omasta 230 TE:stä. Nippusiteitä ei periaatteessa tartte, jos vaan merkkaa ketjun ja nokkarattaan. Ketju ei pääse tippumaan kampikammioon, kuten kuvista näkee.

Kuva
Kuva

Kiristimestä kerrattakoon sen verran, että kun sen ottaa irti, pitää se purkaa (vetää mäntä ulos) ja asentaa enste runko, sitten mäntä & jousi ja viimeiseksi hattu. Muuten räikkämekanismi venyttää ketjun p*skaksi.

Kansi kiristetään ketjukoppaan kolmella kuusiokolopultilla (kopan sisällä, 6 mm kanta) ja yhdellä 13 mm kannalla olevalla pultilla, joka on piilotettu antureiden joukkoon.

Kuva
Kuva
Kuva

Ketjun ohjuri täytyy irrottaa ennen kannen irrotusta. Se on kiinni kahdella tapilla, jotka lähtevät jäähdyttimeen päin. Jonkinmoinen ulosvedin tarvitaan.

Kuva
Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
TomppaS
Viestit: 2
Liittynyt: 24.7.2015 9:47
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja TomppaS »

Suurkiitos hyvistä vastauksista! Pelottaa vaan noi pakosarjan pultit/mutterit... On meinaan sit niin huonolaatusen näköiset omassa vekottimessa :D
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ei niitä kannata pelätä... Kyl ne auki lähtee vaikka näyttää pahalle... Vaihtelee tarvittaessa uusiin... Muistaa vaan pistää hyvät CRCt/WD kylvyt päivää ennen irrotusta... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mä onnistuin yhden katkaisemaan eli on se mahdollista. Ei tullut ongelmaksi kun kansi meni koneistamoon kuitenkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”