W169 m4/7 tuuletin päällä koko ajan täysillä

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

W169 m4/7 tuuletin päällä koko ajan täysillä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Diesel Aakkosen (A-160) jäähdyttäjän tuuletin kävi täysillä ja staari ilmoitti että sillä on häiriö päällä.
Moottoriohjaimella on siis jokin hätä ja se ohjaa sen heti täysille suojatakseen konetta. Tai siis ohjain ohjautuu täysille aina mikäli se ei saa PWM ohjaustaan. Se saa ison sulakkeen kautta aina päävirran.
Sillä on myös toinen pienvirtajohto joka tulee suoraan sulakkeelta 44. Sekin piuha oli kunnossa ja virtaakin sieltä tuli.

Samalla mittarissa oli koko ajan Coolant level teksti. Näillä vioilla siis saattaisi olla yhteys. Nyt kuitenkin vuosimallissa 2005, moottoriohjain ohjaa tuota tuuletinta, mutta SAM moduli mittaa jäähdytysnesteen korkeutta. Sellainen pallon muotoinen säiliö, johon on kiinteästi kytketty uimuri ja anturi. Anturi on kuitenkin pelkkä kytkin. Kun navat oikosulkee niin häiriön pitäisi hävetä. Näin ei kuitenkaan käy.


Tämä siis oli lähtötilanne. Onko useampi vika vai monta eri vikaa päällekkäin? Noh täyttä varmuutta ei ole vieläkään :)

Keltasinisessä ohjaus johdossa näytti ensimmäisellä mittauksella olevan 3v kanttia. Siinä pitäis olla 12V ja 10% PWM:ää. Jotain hämärää tässä kohtaa siis ainakin on. Sitten otin ECU:n pistokkeet irti ja pistin nuppineulan kaapelin läpi ja tutkin että meneekö se oikeasti moottoriohjaimen liittimen pinnille 58. Ei mennyt. Eikä minnekään muaallekaan. Ei ainakaan ECU:lle.
Sitten kiinnostuin SAM:sta. Menisköhän se kumminkin sinne? No ei mennyt. Tutkin hytin puolelta kaikki sinikeltaiset piuhat. Ei kyllä sen pitäisi mennä ECU:lle. Kytkentäkaavioissa se menee aina sinne. SAM sijaitsee hansikaslokeron takana. Matto irti ja lokero, sieltä SAM:lta pääsee mittaamaan muutkin jännitteet. tässä vehkeessä on ilmeisesti vain yksi SAM. Se ohjaa myös takapään valoja. Toinen akkukin pitäisi kytkentäkaavioiden mukaan tämmöisessä aakkosessa olla, mutta sitä en ainakaan löytänyt mistään. Ei ehkä ole tässä versiossa ollenkaan.

Kuva

Kuva

Siispä johtosarjan teippauksia auki ja katson konehuoneen puolelta minne se ohjaus signaali oikeasti tulee. Oikean puolen mutkasta se kaapelinippu kurvaa jäähdytäjän ja konepellin lukon alapuolelta kuskin puolelle. Ja edelleen jäähdyttäjässä kiinni olevalle säätimelle.

Sieltähän se vika löytyi. melkein konepellin lukon kohdalta Kuparijohdin oli muuttunut siniseksi oksidiksi.
Se musta kudosteippaus ei kaapelinipussa ollut kuitenkaan mitenkään vahingoitunut 12 vuoden aikana. Tiesuolaa se tietenkin on vähän saanut sisäänsä ja kosteutta, mutta ei sivuleikkureiden jälkeä. Se on ollut tuossa kohtaa uudesta asti. Ulkoapäin tuota ei oltu tehty.
Mutta nyt tulee kysymys että MIKSI???
Koska Mersun tehtaalla tai johdinsarjoja tekevällä alihankkijalla ollaan huolimattomia. Yritetty katkaista vahingossa väärästä kohtaa, mutta sitten tullut se "oho ei siitä, vaan tuosta" ilmiö. Kyseinen kohta oli noin 30 cm päässä isosta sinisestä liittimestä, josta se siten jatkaa matkaansa kohti tuulettimen säädin mokkulaa. Kestihän se 12 vuotta mutta sitten korroosio teki tehtävänsä ja "tsup" poikki meni. Aivan kesken ajon oli tapahtunu. Tuosta nimittäin tulee moottorihäiriön kuva tauluun. Se kuuluisa possun kuva..:lol:

Kuva
Alempana oleva vaurio samassa johdossa johtuu minun tekemästä nuppineulatestistä

Nyt säätö toimii niinkuin pitää. Samalal alkoi myös Coolant level toimimaan niinkuin pitää. Piuhat laittaa oikosulkuun niin Coolant level häiriö teksti mittaristosta häviää. En tiedä sitten alkoiko SAM mittaamaan oikein vai alkoiko anturi toimimaan nyt oikein. Aika näyttää...
Videolla näkyy miten säätö toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=sXiU0lg-ShU
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W169 moottori”