Om617 moottorin lämpeäminen
Om617 moottorin lämpeäminen
Autona siis w123 coupe jossa om617 (3.0 diesel) jonka kylkeen laitettu alkuperäinen turbo sarja.
Ongelmana:
Veden lämpötila nousee paikallaan ollessa/ autolla ajaessa yli 80km/h vauhtia lämmöt nousee 100 asteen huiteille, lämmöt täysille ja puhallin täysille veden lämpö tippuu normaaliin, mistä lähtä etsimään vikaa?
Vaihdoin viikko sitten toisen moottorin jos ois nuista viosta päässyt eroon, mutta uudella moottorilla samaa vikaa..
Toinen ongelma:
Imusarja lämpeää todella kuumaksi ajon aikana, ajon jälkeen imusarja sen verran kuuma että ei käsin oo mitään asiaa siihen koskemaan, jos esim illalla käy ajamassa autolla niin seuraavana aamuna voi tuntea vielä imusarjan lämmön. toki autossa ei ole cooleria vaan vakiosarja eli turbo suoraan imusarjaan kiinni. kaverilla ollut samanlaisia moottoreita ja ei niissä ole lämmennyt imusarjat vaikka onkin ilman cooleria niinku tämä minunkin.
Jos näihin ongelmiin oisi porukalla vinkkejä, niin oisin todella kiitollinen.
Ongelmana:
Veden lämpötila nousee paikallaan ollessa/ autolla ajaessa yli 80km/h vauhtia lämmöt nousee 100 asteen huiteille, lämmöt täysille ja puhallin täysille veden lämpö tippuu normaaliin, mistä lähtä etsimään vikaa?
Vaihdoin viikko sitten toisen moottorin jos ois nuista viosta päässyt eroon, mutta uudella moottorilla samaa vikaa..
Toinen ongelma:
Imusarja lämpeää todella kuumaksi ajon aikana, ajon jälkeen imusarja sen verran kuuma että ei käsin oo mitään asiaa siihen koskemaan, jos esim illalla käy ajamassa autolla niin seuraavana aamuna voi tuntea vielä imusarjan lämmön. toki autossa ei ole cooleria vaan vakiosarja eli turbo suoraan imusarjaan kiinni. kaverilla ollut samanlaisia moottoreita ja ei niissä ole lämmennyt imusarjat vaikka onkin ilman cooleria niinku tämä minunkin.
Jos näihin ongelmiin oisi porukalla vinkkejä, niin oisin todella kiitollinen.
Onko jäähdytin ja termostaatti missä kunnossa? Kerran oli itellä joku tarvike termostaatti ja sillä moottorin lämmöt oli jatkuvasti lähellä 100 astetta. Uusi alkuperäinen termostaatti korjasi ongelman. Syöpynyt vesipumpun pesä ja joku huonolaatuinen tarvike vesipumppu jossa väärin muotoillut siivet ja liian kaukana pesästä olevat siivet voivat myös aiheuttaa lämpöongelmia. Jos nämä on kunnossa tulee mieleen myös väärä ruiskuennakko joka myös nostaa lämpöjä. Tuossa moottorissa oikea ennakko on 24 astetta eykk kaariputkella katottuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Minulla oli aikanaan väykyssä syyläri tukossa, kun joku oli laittanut paikkausainetta järjestelmään.
Sitä ei putsannut millään käyttökelpoiseksi.
Nosteli myös normiajossa lämmöt satasen pintaan ja kesähelteessä keitti n. 150km ajolla.
Riipuu siis paljolti kuinka on tukkoon mennyt. Voi se puhdistuakin jos laskee jotain pesulientä vastavirtaan läpi, ei ainakaan huonommaksi pitäisi tulla..
Sitä ei putsannut millään käyttökelpoiseksi.
Nosteli myös normiajossa lämmöt satasen pintaan ja kesähelteessä keitti n. 150km ajolla.
Riipuu siis paljolti kuinka on tukkoon mennyt. Voi se puhdistuakin jos laskee jotain pesulientä vastavirtaan läpi, ei ainakaan huonommaksi pitäisi tulla..