Sepon W140 S320 (korjataan,kai:W123 200D,W126 300SE)
Re: Sepon W123 200D (out), W126 300SE (out) ja W140 (in)
Sepä oli jokavuotisen mökkireisun aika viime v-loppuna, tällä kertaa kurvailtiin Asikkalaan suuntaan Vähä-Äiniölle (siinäpä ulkomaalaisille haastetta nimen lausuntaan ). Sieltä oli kaveri varannut mökin, jonne oli kohtuu hankala löytää kun oli nimettömän yksityistien päässä, 2.5 km möykkystä mettätietä perille. Mutta mikäs oli Päijänteen rannalla ollessa sitten. Vaijjaa 1000 km lisää mittariin.
Reisua ennen käytin huollossa, ilmastoinnin lauhdutin oli rikki ja perä-kardaanistefa oli nakellut öljysumua alustaan jo pidemmän aikaa. Nämä nyt kunnossa. Taisi tulla uudet kesärenkaatkin ostettua; vielä kyllä pitää syytä ratin pienille vibraatioille metsästää.
Reisua ennen käytin huollossa, ilmastoinnin lauhdutin oli rikki ja perä-kardaanistefa oli nakellut öljysumua alustaan jo pidemmän aikaa. Nämä nyt kunnossa. Taisi tulla uudet kesärenkaatkin ostettua; vielä kyllä pitää syytä ratin pienille vibraatioille metsästää.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Sepon W123 200D (out), W126 300SE (out) ja W140 (in)
Vähän meinaa alkaa kaipuu kalvamaan kun näkee kuvankin kunnon Autosta
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Sepon W123 200D (out), W126 300SE (out) ja W140 (in)
Jaah, sitä tuli laivaliput ostettua eilen Hki - Tallinna. Huomenna siis Möhkön keula kohti etelää, katsotaan nyt mihin asti mennään, karkeaa suuntaviivaa toki on, mutta varattuna nyt vain laiva ja Tallinnan majoitus. Takas kotona joskus tämän kuun lopussa, eiköhän sitä matkaraporttia sitten saada aikaiseksi heinäkuussa.
Öljyt tuli vaihettua ja jouduin viime viikolla pakkeloimaan vänkärin ovimuovipaneelin takaisin peltiin kiinni, kun repesi ruostereiät niin isoiksi että repsotti ja heilui koko paska yläreunastaan irti Pikameikkaus kilikalipulloista päälle; no eipä pitäis olla kellään intoa ainakaan varastaa Itä-Euroopassa ajellessa tätä ruosteläjää Kait se pitäis melkein (kaikki) ovet vaihtaa, mutta savottahan se ois sekin sitten prkl. No nyt mennään näin, katsotaan mitä tippuu matkan varrella tielle .
Öljyt tuli vaihettua ja jouduin viime viikolla pakkeloimaan vänkärin ovimuovipaneelin takaisin peltiin kiinni, kun repesi ruostereiät niin isoiksi että repsotti ja heilui koko paska yläreunastaan irti Pikameikkaus kilikalipulloista päälle; no eipä pitäis olla kellään intoa ainakaan varastaa Itä-Euroopassa ajellessa tätä ruosteläjää Kait se pitäis melkein (kaikki) ovet vaihtaa, mutta savottahan se ois sekin sitten prkl. No nyt mennään näin, katsotaan mitä tippuu matkan varrella tielle .
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D (out), W126 300SE (out) ja W140 (in)
Kesäreisua varten tosiaan päädytiiin lähtemään W 140:llä tällä kertaa; vähän tuli kyllä etukäteen pohdiskeltua autonvalintaa, kun rouvankin S203 oli kohtuu iskussa jakopääremontin jäljiltä ja olisihan siinä ollut min 3 l pienempi kulutus per 100 km, mutta kyllähän Ässä on aina Ässä matkustusmukavuuden ja sisätilojen puolesta, varsinkin kun ilmastointikin nyt toimi. Joten olin kyllä valmis maksamaan hieman enemmän siitä ilosta, että saapi ajaa autolla, jossa tunnelma on kohdillaan.
Laivamatka oli siis varattu ja eka yö Tallinnassa, loput yöt varailtiin matkan edetessä, joskin etukäteen oli jotain vaihtoehtoja jo haarukoitukin, mutta nekin muuttuivat sitten aina tarvittaessa. Rouva teki näiltä osin suuriman työn, itse lähinnä keskityin nyökkäilyyn ja hyväksyvään muminaan kun vaihtoehtoja esiteltiin; kunhan saapi ajaa ja katella maisemia niin minulle hyvä, kyllä ne yötkin siinä menee sivussa. Keskiviikkona pakattiin autoa jo valmiiksi, torstaina sitten matkaan, suuntana Siljan paatti Tallinnaan (maksoi selvästi enemmän kuin Viking, mutta aikataulut olivat niin Viikkarilla niin kummallisia, että valinta oli äkkiä tehty, haluttiin kuitenkin olla ihmisten aikaan Tallinnan kämpällä).
Valmiina lähtöön! E4:sta H:kiin; kuinkahan monta kertaa on jo tullut ajettua, joten ei siitä sen enempää, matka meni mukavasti reisun aloitusjännityksessä. Sitten lopulta laivaan perinteisten satamaodotusten jälkeen (vähän jo riepoo tuo laivahomma, vaikka oma viehätuyksensä siinä toki on, mutta täytynee joskus ajella Ruotsin läpi Haaparannan kautta etelään niin saa mennä ilman aikataulupaineita ja turhia seisoskeluja).
Hyvä oli merisää.
(Kirjoittelen pikkupätkissä tätä miten nyt ehdin, ja ettei postit mene liian pitkiksi)
Laivamatka oli siis varattu ja eka yö Tallinnassa, loput yöt varailtiin matkan edetessä, joskin etukäteen oli jotain vaihtoehtoja jo haarukoitukin, mutta nekin muuttuivat sitten aina tarvittaessa. Rouva teki näiltä osin suuriman työn, itse lähinnä keskityin nyökkäilyyn ja hyväksyvään muminaan kun vaihtoehtoja esiteltiin; kunhan saapi ajaa ja katella maisemia niin minulle hyvä, kyllä ne yötkin siinä menee sivussa. Keskiviikkona pakattiin autoa jo valmiiksi, torstaina sitten matkaan, suuntana Siljan paatti Tallinnaan (maksoi selvästi enemmän kuin Viking, mutta aikataulut olivat niin Viikkarilla niin kummallisia, että valinta oli äkkiä tehty, haluttiin kuitenkin olla ihmisten aikaan Tallinnan kämpällä).
Valmiina lähtöön! E4:sta H:kiin; kuinkahan monta kertaa on jo tullut ajettua, joten ei siitä sen enempää, matka meni mukavasti reisun aloitusjännityksessä. Sitten lopulta laivaan perinteisten satamaodotusten jälkeen (vähän jo riepoo tuo laivahomma, vaikka oma viehätuyksensä siinä toki on, mutta täytynee joskus ajella Ruotsin läpi Haaparannan kautta etelään niin saa mennä ilman aikataulupaineita ja turhia seisoskeluja).
Hyvä oli merisää.
(Kirjoittelen pikkupätkissä tätä miten nyt ehdin, ja ettei postit mene liian pitkiksi)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Hyvää ja voimallista reissua teille.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Tallinnaan saavutiin hyvissä ajoin, ajeltiin jonossa aikamme, kunnes purkautuva liikenne hellitti ja päästiin lopulta Nõmmeen, josta oli majoitus varattu eka yöksi (reisun aikana majoitusten hinnat vaihtelivat n. 50 € - 200 € / yö, keskihinnaksi taisi tulla n 130 € / yö).
Kuten näkyy, alue on miellyttävää omakotitaloaluetta, melkoisen hienoja taloja löytyi paljon pienen iltakävelyn ja kaupassa käynnin aikana. Aamulla koettiin ensimmäinen takaisku: talossa oli käytävällä yhteinen jääkaappi, jonne jätimme illalla aamupalatarvikkeet, joku hiivatin tompero oli ottanut puolet meidän safkoista! Kyllähän se vitutti, vaikka rahallisesti puhuttiin n. 2 € menetyksestä ). Samalla tietysti tuli mieleen, että olikos autolle tehty mitään (muut majoittujat näyttivät olevan 3-kymppisiä miehiä, joille tupakki ja juoma näytti maistuvan). Noh, auto oli päälisin puolin ok ja lähdettiin sitten matkaan aavistuksen sekavissa tunnelmissa; tankillekin piti päästä, olipa edes hieman halvempaa ainetta tarjolla.
Tällä 95 E0-bensalla ja Baltian rajoituksilla kulutus oli n.10 l / 100 km, myöhemmät tankkaukset olivat etanoli-95:sta ja korkemmilla nopeuksilla etelämpänä kulutus oli sitten 1 - 1.5 litraa korkeampi).
Matkan edetessä Viron läpi alkoi jo reisutunnelma paranemaan, vaikka kovin samankaltaistahan maisemat ovat, ehkä puustoa lukuunottamatta. Lopulta maa vaihtui.
Pysähdyttiin jätskitauolle ja samalla ostettiin matkaevästä autoon.
Sopivasti vaihtui tasalukema (100 000 km sitten oltiin ajamassa Ruotsin läpi).
Ja seuraava maa.
Uhkaavia pilviä tulossa.
Niinhän siinä kävi, että pilvien alle ajettuamme alkoi aivan jumalaton vesisade, ei tahtonut pyyhkijät riittää lasin putsaamiseksi, vauhti kuitenkin pysyi 60 - 80 km/h, kunnes vesisade muuttui raesateeksi, ne kasvoivatkin välillä niin suureksi, että tuntui kuin autoa olis heitelty kivillä. Jännitti jo, että tuleekohan lommoja. Kesken raesateen alkoi yhtäkkiä auto pöristä kohtuu kuuluvalla äänellä, eli no mitäs helvettiä? Aina kun kaasua painoi, pörinä kuului selvästi sisälle. Meniko jotain voimansiirrosta? Pakoputkeen reikä rakeista, vai menikö rakeita moottoriin ). Kun lopulta sade vähän taukosi, ajoin huoltsikalle, kiersin tihkusateessa autoa ympäri, könysin kontilleen pakoputken viereen kuuntelemaan ja vilaisin konepellinkin alle, vaikken mikään mekaanikko olekaan. No en tietenkään mitään löytänyt, joten eihän se auttanut kuin lähteä jatkamaan matkaa...
Kuten näkyy, alue on miellyttävää omakotitaloaluetta, melkoisen hienoja taloja löytyi paljon pienen iltakävelyn ja kaupassa käynnin aikana. Aamulla koettiin ensimmäinen takaisku: talossa oli käytävällä yhteinen jääkaappi, jonne jätimme illalla aamupalatarvikkeet, joku hiivatin tompero oli ottanut puolet meidän safkoista! Kyllähän se vitutti, vaikka rahallisesti puhuttiin n. 2 € menetyksestä ). Samalla tietysti tuli mieleen, että olikos autolle tehty mitään (muut majoittujat näyttivät olevan 3-kymppisiä miehiä, joille tupakki ja juoma näytti maistuvan). Noh, auto oli päälisin puolin ok ja lähdettiin sitten matkaan aavistuksen sekavissa tunnelmissa; tankillekin piti päästä, olipa edes hieman halvempaa ainetta tarjolla.
Tällä 95 E0-bensalla ja Baltian rajoituksilla kulutus oli n.10 l / 100 km, myöhemmät tankkaukset olivat etanoli-95:sta ja korkemmilla nopeuksilla etelämpänä kulutus oli sitten 1 - 1.5 litraa korkeampi).
Matkan edetessä Viron läpi alkoi jo reisutunnelma paranemaan, vaikka kovin samankaltaistahan maisemat ovat, ehkä puustoa lukuunottamatta. Lopulta maa vaihtui.
Pysähdyttiin jätskitauolle ja samalla ostettiin matkaevästä autoon.
Sopivasti vaihtui tasalukema (100 000 km sitten oltiin ajamassa Ruotsin läpi).
Ja seuraava maa.
Uhkaavia pilviä tulossa.
Niinhän siinä kävi, että pilvien alle ajettuamme alkoi aivan jumalaton vesisade, ei tahtonut pyyhkijät riittää lasin putsaamiseksi, vauhti kuitenkin pysyi 60 - 80 km/h, kunnes vesisade muuttui raesateeksi, ne kasvoivatkin välillä niin suureksi, että tuntui kuin autoa olis heitelty kivillä. Jännitti jo, että tuleekohan lommoja. Kesken raesateen alkoi yhtäkkiä auto pöristä kohtuu kuuluvalla äänellä, eli no mitäs helvettiä? Aina kun kaasua painoi, pörinä kuului selvästi sisälle. Meniko jotain voimansiirrosta? Pakoputkeen reikä rakeista, vai menikö rakeita moottoriin ). Kun lopulta sade vähän taukosi, ajoin huoltsikalle, kiersin tihkusateessa autoa ympäri, könysin kontilleen pakoputken viereen kuuntelemaan ja vilaisin konepellinkin alle, vaikken mikään mekaanikko olekaan. No en tietenkään mitään löytänyt, joten eihän se auttanut kuin lähteä jatkamaan matkaa...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Varmaan Liettuan mäkinen ja vaihteleva maasto vaikuttaa noihin äkillisiin kuuroihin
Ainakin kolme eri kertaa joutunut heinä-elokuun helteillä tosi rajuun sadekuuroon siellä.
Ainakin kolme eri kertaa joutunut heinä-elokuun helteillä tosi rajuun sadekuuroon siellä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Puolaa kohti siis ajettiin, tunnelma oli taas hieman sekava. Keli selkeni aurinkoiseksi ja lämpimäksi ja matka kun eteni, tuntui ylimääräinenkin pörinä pienenevän, ja auto kuitenkin toimi ja veti normaalisti, joten eiköhän se siitä.
Puolan raja tuli vastaan, johan oli isot remontit menossa, näyttäisi tulevan aivan uutta, suorempaa (moottori)tietä tarjolle jonkin ajan päästä (ympäri Puolaa oli tosi isoja tietöitä menossa, varmasti hyvä päästellä niitä kunhan ovat joskus valmiit).
Rajan jälkeen ajettiin Suwalkin viereen maaseudulle yöksi, sitä ennen päivällis-/juoma-/snackvahvistuksia paikallisesta marketista. Majoitus oli aivan jees ja halpa. Kaasuliesi ja -uuni vaativat vähän totuttelua, mutta saatiin lämpimätä naamareihin. Kaikki sängyt samassa tilassa, ei kovin hyvä kun tahtoo lapsilla (teineillä) olla eri unirytmi kuin meillä...vaan menipä tämmöiset yötkin aivan ok. Tässäkään huoneesa ei kunnollisia pimennysverhoja ollut kuten ei Tallinnassakaan, harmitti. Terassinäkymä. Siinä istuksiessa oluen kanssa saatiin vieras. Oli aluksi epäileväinen, mutta kun kinkkua tarjosin jääkaapista, niin olitiin ylimmät ystävykset hetkessä Siinä se köllötteli seurana siihen asti, kunnes lähdettiin iltakävelylle kylille, pientä rantaakin olisi ollut tarjolla, mutta olipa sen verran suttuista vettä, että ei uinti houkuttanut vaikka vajaa 30°C oli lämmintä.
Siinä käppäillessä kiinnittyi huomio erään talon pihalla olevaan kylttiin.
No pakkohan se on käydä katsomassa.
Kannatettiin kioskia ostamalla oluet, 0.75 € per tölkki. Zloteja ei ollut, mutta korttimaksu onnistui
Puolan raja tuli vastaan, johan oli isot remontit menossa, näyttäisi tulevan aivan uutta, suorempaa (moottori)tietä tarjolle jonkin ajan päästä (ympäri Puolaa oli tosi isoja tietöitä menossa, varmasti hyvä päästellä niitä kunhan ovat joskus valmiit).
Rajan jälkeen ajettiin Suwalkin viereen maaseudulle yöksi, sitä ennen päivällis-/juoma-/snackvahvistuksia paikallisesta marketista. Majoitus oli aivan jees ja halpa. Kaasuliesi ja -uuni vaativat vähän totuttelua, mutta saatiin lämpimätä naamareihin. Kaikki sängyt samassa tilassa, ei kovin hyvä kun tahtoo lapsilla (teineillä) olla eri unirytmi kuin meillä...vaan menipä tämmöiset yötkin aivan ok. Tässäkään huoneesa ei kunnollisia pimennysverhoja ollut kuten ei Tallinnassakaan, harmitti. Terassinäkymä. Siinä istuksiessa oluen kanssa saatiin vieras. Oli aluksi epäileväinen, mutta kun kinkkua tarjosin jääkaapista, niin olitiin ylimmät ystävykset hetkessä Siinä se köllötteli seurana siihen asti, kunnes lähdettiin iltakävelylle kylille, pientä rantaakin olisi ollut tarjolla, mutta olipa sen verran suttuista vettä, että ei uinti houkuttanut vaikka vajaa 30°C oli lämmintä.
Siinä käppäillessä kiinnittyi huomio erään talon pihalla olevaan kylttiin.
No pakkohan se on käydä katsomassa.
Kannatettiin kioskia ostamalla oluet, 0.75 € per tölkki. Zloteja ei ollut, mutta korttimaksu onnistui
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Tökkäs jotenkin kuvien laitto, joten uus posti.
Aamupalan ohella kierrettiin vielä pihaa ja kas: Oli aluksi vielä arempi kuin eilinen, mutta kinkku sulatti taas estot pois totaalisesti. Kissatonta aikaa kun on nyt viime syksystä ollut, niin olihan lystiä näiden kanssa.
Sitten seuraava etappi. Kylän läpi ennen isompia teitä ei-niin-mukavaa asvalttia oli tarjolla kilometreittäin. Lopulta aukesi moottoritie, hieman surrealistinen tunnelma oli kun ei auton autoa näkynyt melko pitkään aikaan.
Sentään joku tuli vastaan välillä. Sitten erään tietyön kohdalla navi käännytti meidän kiertoliittymästä oikealle takaisin moottoritielle, kyllä siinä auton mentävä rako oli betoniporsaiden välissä, joten sinne siis. Kukaan ei tullut jonosta meidän perään. Muutama kilsa ajeltiin menemään ja ihmeteltiin taas autotonta tietä. Työmiehiä näkyi välillä, joilla näkyi selät oikenevan kun suhautettiin ohi; alkoi valjeta: helevata, ollaan suljetulla moottoritiellä...no reilu 20 km sitä sitten ajettiin, kunnes löytyi sopiva ramppi, josta päästiin tietyökiertotielle. Tiukka oli U-käännös ja meinasin kääntäessä mennä vastaantulevan kaistan autoilijan eteen, onneksi rouva huomasi ajoissa... Välillä piti tankata, n. 1.99€ tais olla litrahinta.
Matka jatkui kylien läpi tässä kohtaa.
Ei ihan kirkkovene
Sitten alkoi nokkaan hiipimään outo haju, joka pikkuhiljaa voimistui ja voimistui. Lopulta se alkoi olla jo todellä yököttävä ja syy selvisi sitten lopulta: Tuo rekka kuljetti mitä ilmeisimmin mädäntyneitä (eläin?)raatoja, haju oli aivan järkyttävän karmea perässä ajaessa. Ohi ja äkkiä oli päästävä ja autoa sitten tuuletettiin ja taisi rouvalta löytyä joku hajuvesipullokin jota leviteltiin ympäri sisätiloja.
Nyt on tälläkin autolla ajettu varsovan tunnelit.
Hyvä oli mennä, aurinko paistoi, ilmastointi pihisi mukavasti välillä ja tietä riitti...
Aamupalan ohella kierrettiin vielä pihaa ja kas: Oli aluksi vielä arempi kuin eilinen, mutta kinkku sulatti taas estot pois totaalisesti. Kissatonta aikaa kun on nyt viime syksystä ollut, niin olihan lystiä näiden kanssa.
Sitten seuraava etappi. Kylän läpi ennen isompia teitä ei-niin-mukavaa asvalttia oli tarjolla kilometreittäin. Lopulta aukesi moottoritie, hieman surrealistinen tunnelma oli kun ei auton autoa näkynyt melko pitkään aikaan.
Sentään joku tuli vastaan välillä. Sitten erään tietyön kohdalla navi käännytti meidän kiertoliittymästä oikealle takaisin moottoritielle, kyllä siinä auton mentävä rako oli betoniporsaiden välissä, joten sinne siis. Kukaan ei tullut jonosta meidän perään. Muutama kilsa ajeltiin menemään ja ihmeteltiin taas autotonta tietä. Työmiehiä näkyi välillä, joilla näkyi selät oikenevan kun suhautettiin ohi; alkoi valjeta: helevata, ollaan suljetulla moottoritiellä...no reilu 20 km sitä sitten ajettiin, kunnes löytyi sopiva ramppi, josta päästiin tietyökiertotielle. Tiukka oli U-käännös ja meinasin kääntäessä mennä vastaantulevan kaistan autoilijan eteen, onneksi rouva huomasi ajoissa... Välillä piti tankata, n. 1.99€ tais olla litrahinta.
Matka jatkui kylien läpi tässä kohtaa.
Ei ihan kirkkovene
Sitten alkoi nokkaan hiipimään outo haju, joka pikkuhiljaa voimistui ja voimistui. Lopulta se alkoi olla jo todellä yököttävä ja syy selvisi sitten lopulta: Tuo rekka kuljetti mitä ilmeisimmin mädäntyneitä (eläin?)raatoja, haju oli aivan järkyttävän karmea perässä ajaessa. Ohi ja äkkiä oli päästävä ja autoa sitten tuuletettiin ja taisi rouvalta löytyä joku hajuvesipullokin jota leviteltiin ympäri sisätiloja.
Nyt on tälläkin autolla ajettu varsovan tunnelit.
Hyvä oli mennä, aurinko paistoi, ilmastointi pihisi mukavasti välillä ja tietä riitti...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Eletä-Puolaa kohti siis, pysähdyttiin vielä tankkaamaan henkilöitä ennen perille pääsyä.
Tässä kohtaa kävin peräkontilla; olin ottanut mukaan lasinpuhdistusliinoja, joilla koitin tuulilasia puhdistaa, jotta tulis edes jonkinlaisia kännykuvia ja kojelautakameramateriaalia. Liina roskiin ja jatkettiin matkaa, piti mennä oikoreittiä kylän läpi, kun olisi ollut iso ruuhka edessä, väittivät navi ja google.
Parin kilmetrin ajon jälkeen vilaisin taustapeiliin: perkula, peräkontin kansi sojottaa auki! Enpäs ollut muistanut sulkea sitä kunnolla lasinputsauksen jäliltä ...äkkiä auto sivuun ja kansi kiinni, kaipa mitään ei ollut tippunut matkan varrelle...
Tässä näkyykin jo kohde alimpana, vielä reilu 100 km matkaa.
Lopultakin alkaa vuorikumpuja näkymään.
Pienempiä teitä perille, muutama tietyökin taisi mahtua loppupätkään. Tietä suoraan: Zakopanen kylä. Käännyttiin tästä vasemmalle, Kuznicen kylällä majoitus. Majapaikka löytyi, kun ensin mentiin väärään hotelliin kehumaan, että meillä olisi varaus...oikea talo oli kadun toisella puolella. Varsinaista respaa ei edes ollut, joten talon yhteydessä olleesta kioskista kyseltiin, että miten päästään huoneeseen. Lopulta tuli oikea hlö paikalle, ja päästiin kurkihirren alla sijaitsevaan huoneistoon. Auto piti ajaa hotellin taakse metsikköön parkkiin, melekosta ryttyytystä oli mukulakivillä varustettu tienpätkä hotellin vierestä parkkipaikalle. Pieni premisiiksien tarkastelu.
Hotellimme ja huoneistomme kattoikkunat.
Syötiin hotellin ravintolassa, taisi olla niin nälkä ettei joutanut kuvaa ottamaan. Hyvää oli kuitenkin ja näissä maissa ruokinnan hinta jää 4:lle hengelle juomineen siihen 50 €:oon. Seuraavana päivänä tiedossa oli vuoren valloitus.
Tässä kohtaa kävin peräkontilla; olin ottanut mukaan lasinpuhdistusliinoja, joilla koitin tuulilasia puhdistaa, jotta tulis edes jonkinlaisia kännykuvia ja kojelautakameramateriaalia. Liina roskiin ja jatkettiin matkaa, piti mennä oikoreittiä kylän läpi, kun olisi ollut iso ruuhka edessä, väittivät navi ja google.
Parin kilmetrin ajon jälkeen vilaisin taustapeiliin: perkula, peräkontin kansi sojottaa auki! Enpäs ollut muistanut sulkea sitä kunnolla lasinputsauksen jäliltä ...äkkiä auto sivuun ja kansi kiinni, kaipa mitään ei ollut tippunut matkan varrelle...
Tässä näkyykin jo kohde alimpana, vielä reilu 100 km matkaa.
Lopultakin alkaa vuorikumpuja näkymään.
Pienempiä teitä perille, muutama tietyökin taisi mahtua loppupätkään. Tietä suoraan: Zakopanen kylä. Käännyttiin tästä vasemmalle, Kuznicen kylällä majoitus. Majapaikka löytyi, kun ensin mentiin väärään hotelliin kehumaan, että meillä olisi varaus...oikea talo oli kadun toisella puolella. Varsinaista respaa ei edes ollut, joten talon yhteydessä olleesta kioskista kyseltiin, että miten päästään huoneeseen. Lopulta tuli oikea hlö paikalle, ja päästiin kurkihirren alla sijaitsevaan huoneistoon. Auto piti ajaa hotellin taakse metsikköön parkkiin, melekosta ryttyytystä oli mukulakivillä varustettu tienpätkä hotellin vierestä parkkipaikalle. Pieni premisiiksien tarkastelu.
Hotellimme ja huoneistomme kattoikkunat.
Syötiin hotellin ravintolassa, taisi olla niin nälkä ettei joutanut kuvaa ottamaan. Hyvää oli kuitenkin ja näissä maissa ruokinnan hinta jää 4:lle hengelle juomineen siihen 50 €:oon. Seuraavana päivänä tiedossa oli vuoren valloitus.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Ennen vuorelle siirtymistä aamupala, kuului hintaan, nam.
Hotellihan oli välittu kätevästi cable carin ala-aseman vierestä, joten jäi kaikki parkkipaikka-yms. säätö pois, sen kun marssi paikalle etukäteen netistä ostettujen lippujen kera, tuo kuvan jono oli liputtomille (etukäteen ostaneet meni tuon jono vierestä eri portista, meitä oli vähän toistakymmentä siinä, yksi ukko käännytettiin pois, kun oli lippuun merkityn nousuajan jo ohittanut joten hukkaan meni hältä ne rahat; tämä kustannus 4lle vajaa 100 €).
Ylöspäin siittä, Kasprowy Wierch odottaa. Puolivälissä vaihdettiin vaunua (n. 60 hlöä veti). Kuvasin nousut videolle kännyllä, joten nousuvalokuvia ei ole.
Sitten oltiin päällä, ei mennyt kuin vajaa varttin kaikkinensa kun eka vaunu lähti liikkeelle.
Olihan mahtavat maisemat. Tuuli aika reippaasti, piti laittaa takki päälle. Lopulta lähdettiin kävellen alaspäin, reittiä piti käydä kyselemässä henkilökunnalta kun ei silmä sattunut opastetauluun, ystävällinen mies kävi oikein hlökohtaisesti näyttämässä, mihin pitää mennä että päästään "omalle" kylälle takaisin (e puhunut englantia, mutta ymmärsi ongelman). Reittejä alas oli siis useita eri paikkoihin, haluttiin tietysti lyhin. Siitä sitten alas.
Meillä kesti 3 tuntia tulla alas, ei se ihan helppoa ollut ylhäällä kiviportaissa. Onneksi oli snäkkiä ja juotavaa mukana. Jalat tärräten lopulta hotellilla, huilattiin muutama h ja sitten syömään, kylläpä maistui.
Hotellihan oli välittu kätevästi cable carin ala-aseman vierestä, joten jäi kaikki parkkipaikka-yms. säätö pois, sen kun marssi paikalle etukäteen netistä ostettujen lippujen kera, tuo kuvan jono oli liputtomille (etukäteen ostaneet meni tuon jono vierestä eri portista, meitä oli vähän toistakymmentä siinä, yksi ukko käännytettiin pois, kun oli lippuun merkityn nousuajan jo ohittanut joten hukkaan meni hältä ne rahat; tämä kustannus 4lle vajaa 100 €).
Ylöspäin siittä, Kasprowy Wierch odottaa. Puolivälissä vaihdettiin vaunua (n. 60 hlöä veti). Kuvasin nousut videolle kännyllä, joten nousuvalokuvia ei ole.
Sitten oltiin päällä, ei mennyt kuin vajaa varttin kaikkinensa kun eka vaunu lähti liikkeelle.
Olihan mahtavat maisemat. Tuuli aika reippaasti, piti laittaa takki päälle. Lopulta lähdettiin kävellen alaspäin, reittiä piti käydä kyselemässä henkilökunnalta kun ei silmä sattunut opastetauluun, ystävällinen mies kävi oikein hlökohtaisesti näyttämässä, mihin pitää mennä että päästään "omalle" kylälle takaisin (e puhunut englantia, mutta ymmärsi ongelman). Reittejä alas oli siis useita eri paikkoihin, haluttiin tietysti lyhin. Siitä sitten alas.
Meillä kesti 3 tuntia tulla alas, ei se ihan helppoa ollut ylhäällä kiviportaissa. Onneksi oli snäkkiä ja juotavaa mukana. Jalat tärräten lopulta hotellilla, huilattiin muutama h ja sitten syömään, kylläpä maistui.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Sitten oli lähtöaamu, syönti ensin (ravintolassa asiaankuuluvat lamput katossa).
Rouva hoiti avaimen palautuksen ja tulee sitten ison paperikassin kanssa autoon: "Kato mitä se omistaja antoi, meille matkaevästä!". Tosiaan saatiin neljälle banaanit, tuorepuristetut appelisiinimehuplot ja 2 täytettyä sämplylä per naama. Kyllä jäi hyvä mieli, tänne voisi tulla uudestaankin.
Zakopanen läpi etiäpäin.
Ei tarvinnut kauaa ajaa, kun raja vaihtui. Slovakiassa maksullista tietä. Ostin edellisnä pvänä kolmeen maahan netistä vinjetit; piti ottaa kuukauden kestolla kun viikko ei olisi riittänyt. Kustannus kuitenkin vain n. 60€ yhteensä. Valvonta on muuttunut elektroniseksi, joten saattaapi postia tulla kotiin jos ei ole nämä kunnossa (?).
Matka jatkui Slovakian läpi.
Tankkaus, 1.99€ / l.
Bratislavan hoodsit; sivuikkunasta näkyy kaupunki hyvin linnoineen, mutta eipä tullut kuvattua, kun känny fiksattu tiukasti telineeseen. Unkarinkin raja tuli sitten vastaan, myös vinjetti tarpeen näillä kohdilla.
Rouva hoiti avaimen palautuksen ja tulee sitten ison paperikassin kanssa autoon: "Kato mitä se omistaja antoi, meille matkaevästä!". Tosiaan saatiin neljälle banaanit, tuorepuristetut appelisiinimehuplot ja 2 täytettyä sämplylä per naama. Kyllä jäi hyvä mieli, tänne voisi tulla uudestaankin.
Zakopanen läpi etiäpäin.
Ei tarvinnut kauaa ajaa, kun raja vaihtui. Slovakiassa maksullista tietä. Ostin edellisnä pvänä kolmeen maahan netistä vinjetit; piti ottaa kuukauden kestolla kun viikko ei olisi riittänyt. Kustannus kuitenkin vain n. 60€ yhteensä. Valvonta on muuttunut elektroniseksi, joten saattaapi postia tulla kotiin jos ei ole nämä kunnossa (?).
Matka jatkui Slovakian läpi.
Tankkaus, 1.99€ / l.
Bratislavan hoodsit; sivuikkunasta näkyy kaupunki hyvin linnoineen, mutta eipä tullut kuvattua, kun känny fiksattu tiukasti telineeseen. Unkarinkin raja tuli sitten vastaan, myös vinjetti tarpeen näillä kohdilla.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Unkarin ajettiin läpi ilman pysähdyksiä, matkaa ei niin hirveästi ollutkaan, kun lopullinen määränpäämaa, Slovenia, oli edessä.
Kamerat vinjettitarkistuksille.
Raja-asema tulossa. Läpi vain. Sitten oltiin SLOssa, täällä sakot satoja euroja, jos jää kiinni vinjetittä / sen väärinkäytöstä.
Sitten ajettiinkin uudessa maassa kohti Ljubljanaa iltapäivän edetessä.
Nyt ollaan jo kaupungissa. Majapaikka löytyi tuosta talosta, oli n. satavuotias kerrostalo, joka tosin juuri rempattu. Kämpässäkin näkyi vielä puutteita (listoja uupui, sähköjohdon päitä siellä täällä), mutta siellä sitä oltiin pari yötä ylimmässä kerroksessa.
Vessa oli mainio ratkaisu, lasiovi antoi suoraan olohuoneeseen... Kuulemma omistaja aikoo laittaa jotain foliota lasin päälle aikanaan... Kauppa oli sopivasti 200m päässä, joten sieltä iltaruoat sun muut herkut. Seuraavan päivänä vuorossa vanhaan keskustaan tutustuminen, n. 15 min kävelymatkan päässä.
Kamerat vinjettitarkistuksille.
Raja-asema tulossa. Läpi vain. Sitten oltiin SLOssa, täällä sakot satoja euroja, jos jää kiinni vinjetittä / sen väärinkäytöstä.
Sitten ajettiinkin uudessa maassa kohti Ljubljanaa iltapäivän edetessä.
Nyt ollaan jo kaupungissa. Majapaikka löytyi tuosta talosta, oli n. satavuotias kerrostalo, joka tosin juuri rempattu. Kämpässäkin näkyi vielä puutteita (listoja uupui, sähköjohdon päitä siellä täällä), mutta siellä sitä oltiin pari yötä ylimmässä kerroksessa.
Vessa oli mainio ratkaisu, lasiovi antoi suoraan olohuoneeseen... Kuulemma omistaja aikoo laittaa jotain foliota lasin päälle aikanaan... Kauppa oli sopivasti 200m päässä, joten sieltä iltaruoat sun muut herkut. Seuraavan päivänä vuorossa vanhaan keskustaan tutustuminen, n. 15 min kävelymatkan päässä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Perinteinen vanha kaupunki, näitä kun muutamia näkee niin kyllä ne aika samanlaisia ovat. Silti mukava välillä käydä näissä. Hellettä se reilu 30°C, onneksi kämpässä oli ilmastointi. käveltiin siellä täällä ja käytiin juomilla kattoterassikahvilassa ja lopuksi syötiin ennen kämpille paluuta. Eipä taida tarvia toista kertaa tänne tulla, ei niin säväyttänyt kuin ehkä etukäteen ajateltiin.
Illalla sitten vielä tuli välinäppäsen tarve, joten mentiin kadun yli paikalliseen ravintolaan, jossa tilattiin lopulta kolme annosta kun ei niin hirveä nälkä ollut. Cevapicit eli ne jauhelihapötköt ovat täällä päin suosiossa, joten niitä otettiin ja joitain pitapiiraita. Alas menivät varsin helposti. Alla hintatasoa.
Sittenpä lähdettiin taas ajamaan seuraavana aamuna.
Tässä näkyykin seuraava vierailukohde matkalla seuraavaan yöpaikkaan.
Illalla sitten vielä tuli välinäppäsen tarve, joten mentiin kadun yli paikalliseen ravintolaan, jossa tilattiin lopulta kolme annosta kun ei niin hirveä nälkä ollut. Cevapicit eli ne jauhelihapötköt ovat täällä päin suosiossa, joten niitä otettiin ja joitain pitapiiraita. Alas menivät varsin helposti. Alla hintatasoa.
Sittenpä lähdettiin taas ajamaan seuraavana aamuna.
Tässä näkyykin seuraava vierailukohde matkalla seuraavaan yöpaikkaan.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Kun etäisyydet Sloveniassa ovat pienet, jouduttiin siis keksimään toimintaa ennen seuraavaa majapaikkaa. Mentiin turistirysään, eli katsomaan Bled-järven keskellä olevaa saarta, jossa kirkko. Sinne pääsee mm. soutuveneellä, moottorikäyttöiset laitteet kiellettyjä järvellä. n. 50 € maksoi kyyditys sinne ja takaisin, soutaja keräsi maksun saarella.
Joutui sahaamaan kylää edestakaisin parkkipaikan haussa, jonkun hotellinkin pihassa käytiin kääntymässä mutta kiellettiin parkkeeraamasta. Piti lopulta ajaa hieman kylän ohi, löytyi maksullinen P-paikka puomien takaa. Taisi 3 € tehdä parkkeeraus muutamalta tunnilta, joten ok. Käveltiin takaisin rannalle.
99 porrasta ylös kirkolle. Ja eteenpäin! Nälkä alkoi vaivata, pysähdyttiin kyselemään olisiko ravintoal auki. No ei ollut, nevoivat palaamaan muutama kilometri takaisinpäin, jossain kylässä kuulemma paikka, jossa saa pitsaa, pastaa ymsyms. Kylähän löytyi reilun 5 km päästä, auto parkkiin puun alle kun oli jo yli 30°C sitten pöytään. Reisun eka pizza vasta nyt, alkoholittoman oluen kera tällä kertaa.
Joutui sahaamaan kylää edestakaisin parkkipaikan haussa, jonkun hotellinkin pihassa käytiin kääntymässä mutta kiellettiin parkkeeraamasta. Piti lopulta ajaa hieman kylän ohi, löytyi maksullinen P-paikka puomien takaa. Taisi 3 € tehdä parkkeeraus muutamalta tunnilta, joten ok. Käveltiin takaisin rannalle.
99 porrasta ylös kirkolle. Ja eteenpäin! Nälkä alkoi vaivata, pysähdyttiin kyselemään olisiko ravintoal auki. No ei ollut, nevoivat palaamaan muutama kilometri takaisinpäin, jossain kylässä kuulemma paikka, jossa saa pitsaa, pastaa ymsyms. Kylähän löytyi reilun 5 km päästä, auto parkkiin puun alle kun oli jo yli 30°C sitten pöytään. Reisun eka pizza vasta nyt, alkoholittoman oluen kera tällä kertaa.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Nyt oltiinkin jo lähellä seuraavaa kohdetta, Bohinj-järveä. Käynti kaupassa ennen järvenvierusajoa majapaikkaa kohti.
Avain haettiin matkan varrelta jostain nuorisohostellista, sitten ajettiin pari km perille. Talossa useita huoneistoja, sijainti tuolla puiden siimeksessä teki talon viileähköksi (ei ilmastointia), mutta samalla pimeäksi sisältä, valot sai olla päällä koko ajan. Nyt oli eka kertaa kunnon pimennyskin tarjolla makarissa, pisteet siitä! Vieressä kulki vettä, oli käsittämättömän kirkasta / väristä / kylmää.
Aluekarttaa. 10 min kävelymatkan päässä varsinainen järvi ja uimaranta. Aivan mahtava paikka. Vesi viileän virkistävää ja kirkasta, parhaimmillaan 30-senttisiä kaloja ui ihan rannassa. Täällä ei myöskään moottoreiden ääntä kuulunut.
Illalla koitettiin kokata ja chillata.
Avain haettiin matkan varrelta jostain nuorisohostellista, sitten ajettiin pari km perille. Talossa useita huoneistoja, sijainti tuolla puiden siimeksessä teki talon viileähköksi (ei ilmastointia), mutta samalla pimeäksi sisältä, valot sai olla päällä koko ajan. Nyt oli eka kertaa kunnon pimennyskin tarjolla makarissa, pisteet siitä! Vieressä kulki vettä, oli käsittämättömän kirkasta / väristä / kylmää.
Aluekarttaa. 10 min kävelymatkan päässä varsinainen järvi ja uimaranta. Aivan mahtava paikka. Vesi viileän virkistävää ja kirkasta, parhaimmillaan 30-senttisiä kaloja ui ihan rannassa. Täällä ei myöskään moottoreiden ääntä kuulunut.
Illalla koitettiin kokata ja chillata.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Netissä oli maininta, että lähistöllä on hieno vesiputous, minua huvitti lähteä käymään kävelemällä siellä, mutta muut halusivat rannalle (meillä oli kaikilla vieläkin jalat kipeinä sen vuorelta laskeutumisen jäljiltä). Näinpä jakauduttiin, varustauduin juomisella ja kuivalihalla reilun 3 km kävelyyn sinne (ja takaisin). Aamupäivällä oli vielä siinä +25°C, joten suht ok. Polku oli selkeä ja hyvin viitoitettu, lähes koko ajan sai tallustaa ylämäkeen alun jälkeen.
Jos ois laiskottanut, niin autollakin olisi päässyt melko lähelle, kävelymatka olisi jäänyt satoihin metreihin perille.
Sitten: tuossa kömmänässä olikin maksupiste loppupätkälle, muutama euro per nokka. No kättä taskuun ja - lompsa jäi kämpille! Nonni. Perseen suti! Ei se netti mitään maksullisuudesta puhunut prkl. Päästin lopulta parit "javitunvitut!!" ilmoille, horasin vissyä naamariin ja otin pikamarssin alamäkeen takaisin hotellille. Jotain 45 min siinä meni alamäkeen ja paitakin oli jo läpimärkä tässä vaiheessa. Kamat vaihtoon ja uimaan stana, kylläpä se siitä harmitus helpotti. Jäipä jotain ensi kertaan, oli niin hieno paikka, että voisi ajatella tulevansa uudestaan joskus (parempi majoitus paikallaan tosin).
Yön jälkeen koitti lähtö matkaan pääkohdetta kohti. Tämä tie ei tästä eteenpäin edes jatku, joten oli palattava samoja jälkiä takaisin päin.
Tästä kohdin päästiinkin taas uudelle tielle, edessä pitkähkö pätkä vuoristotietä.
Jos ois laiskottanut, niin autollakin olisi päässyt melko lähelle, kävelymatka olisi jäänyt satoihin metreihin perille.
Sitten: tuossa kömmänässä olikin maksupiste loppupätkälle, muutama euro per nokka. No kättä taskuun ja - lompsa jäi kämpille! Nonni. Perseen suti! Ei se netti mitään maksullisuudesta puhunut prkl. Päästin lopulta parit "javitunvitut!!" ilmoille, horasin vissyä naamariin ja otin pikamarssin alamäkeen takaisin hotellille. Jotain 45 min siinä meni alamäkeen ja paitakin oli jo läpimärkä tässä vaiheessa. Kamat vaihtoon ja uimaan stana, kylläpä se siitä harmitus helpotti. Jäipä jotain ensi kertaan, oli niin hieno paikka, että voisi ajatella tulevansa uudestaan joskus (parempi majoitus paikallaan tosin).
Yön jälkeen koitti lähtö matkaan pääkohdetta kohti. Tämä tie ei tästä eteenpäin edes jatku, joten oli palattava samoja jälkiä takaisin päin.
Tästä kohdin päästiinkin taas uudelle tielle, edessä pitkähkö pätkä vuoristotietä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Vuoristopätkällä oli välillä tosi huonoa tietä, etupäästä edelleen kuului melkoista kolinaa sopivissa töyssyissä, liekö apurungon kumit lopussa tms, kun muutoin ei väljyyttä näkynyt / tuntunut nivelissä. Täytyy etsiä ja laitella kuntoon ennen talvea. Välillä oli hyvääkin asvalttia; Möhkö menee koostaan huolimatta paremmin mutkateillä kuin se minun W 126, vaikka ei se tietenkään ole missään tapauksessa elementissään. Niin pitkään piti ajaa, että alkoi jo riepomaan että eikö tämä lopu ikinä, saispa ees välissä päästellä moottoritietä...
Tankkaus ja jätskit jossain kylässä, 1.56 € / l Kukas se siellä peilissä? Onneksi navi varoittaa näistä.
Tankkaus ja jätskit jossain kylässä, 1.56 € / l Kukas se siellä peilissä? Onneksi navi varoittaa näistä.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Taisi tulla jonkin sortin overload, ei anna lisätä kuvia enää uuteen postaukseen. Kokeilen jatkaa tätä ensi viikolla.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Kiitoksia Sepolle, nämä ovat aina niin mukavia luettavia (olen varmaan kommentoinut ennenkin). Matkakuumetta pukkaa... W140:sta parempaa matka-autoa saa kyllä etsiä.
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Nämä kissat on vaan niin kauniita.Seppo kirjoitti: ↑08.7.2022 11:05 Tökkäs jotenkin kuvien laitto, joten uus posti.
Aamupalan ohella kierrettiin vielä pihaa ja kas:
PL15.jpg
PL16.jpg
Oli aluksi vielä arempi kuin eilinen, mutta kinkku sulatti taas estot pois totaalisesti. Kissatonta aikaa kun on nyt viime syksystä ollut, niin olihan lystiä näiden kanssa.
Muutenkin tuttua tietä rajaa ja siltaa. Ihan samoissa kohdissa olaan oltu.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Ilmoittele ellei onnistu vieläkään, yritetään korjata tilanne.
wiimax.fi
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Kiitokset kommenteista. Tosiaan tutuksihan nämäkin tiet tulee kun niitä tarpeeksi jauhaa, pitää koittaa varoa, ettei aina samoista kohdista postaile kuvia
Eipä anna edelleenkään postata kuvia, kun lataa sen tuohon attachments -osioon, näkyy vaihtoehtona vain delete file, se place inline siis puuttuu; jätin yhden kuvatiedoston siihen, josko tuliskin jollain lailla näkyviin.
Jos ei muu auta niin lopetetaan tämä ketju ja avaan uuden tuonne W 140 -puolelle...
Eipä anna edelleenkään postata kuvia, kun lataa sen tuohon attachments -osioon, näkyy vaihtoehtona vain delete file, se place inline siis puuttuu; jätin yhden kuvatiedoston siihen, josko tuliskin jollain lailla näkyviin.
Jos ei muu auta niin lopetetaan tämä ketju ja avaan uuden tuonne W 140 -puolelle...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Kah, toimii taas, joten jatketaan. Ajeltiin siis määränpäätä kohti pikkuhiljaa.
Mutta nälkähän se alkoi vaivata, joten katsotiin sopiva ruokala matkan varrelta, ei huvittanut lähteä mihinkään kaupunkiin syömään ja mielellään ei nälkäisenä uuteen paikkaan, jotta ei tunteet turhaan kuumene jos jotain epäselvää sattuu . Lämmintäkin piisasi, ruoka oli kyllä taas hyvää, joku paikallinen lounasannos, jonka nimeä ei enää muista... Sitten taas ajamaan ja tuossa näkyykin jo loppusijoituspaikkamme. Eli Portoroziin ajettiin Adrianmeren rannalle (Piranin lahti). Hotelli oli tällä kertaa kyllä jo luksusta, oli ilmastoinnit joka huoneessa ja mahtavat näkymät. Maakaistale lahden takana on jo Kroatiaa. Uima-allas oli sijoitettu tuohon alakertaan katon alle, sieltä löytyi myös IR-sauna (käytiin kahdesti) ja peräti suomalainenkin sauna (ei käyty, mutta oli kyllä ihan löylytarpeet ja kaikki, pieni kiuas).
Mutta nälkähän se alkoi vaivata, joten katsotiin sopiva ruokala matkan varrelta, ei huvittanut lähteä mihinkään kaupunkiin syömään ja mielellään ei nälkäisenä uuteen paikkaan, jotta ei tunteet turhaan kuumene jos jotain epäselvää sattuu . Lämmintäkin piisasi, ruoka oli kyllä taas hyvää, joku paikallinen lounasannos, jonka nimeä ei enää muista... Sitten taas ajamaan ja tuossa näkyykin jo loppusijoituspaikkamme. Eli Portoroziin ajettiin Adrianmeren rannalle (Piranin lahti). Hotelli oli tällä kertaa kyllä jo luksusta, oli ilmastoinnit joka huoneessa ja mahtavat näkymät. Maakaistale lahden takana on jo Kroatiaa. Uima-allas oli sijoitettu tuohon alakertaan katon alle, sieltä löytyi myös IR-sauna (käytiin kahdesti) ja peräti suomalainenkin sauna (ei käyty, mutta oli kyllä ihan löylytarpeet ja kaikki, pieni kiuas).
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Täällä vietettiin siis viikko; oli rouvan vuoro täyttää 50 v., joten siksikin valittiin vähän parempi majoitus. Ohjelmassa ei ollut muuta kuin kirjojen lukua, maisemien pällistelyä, syöntiä ja nesteytystä, aurinkoa, käynti läheisessä Piranin kaupungissa (mentiin taksilla, 20 €-, takas bussilla, 6 €) ja tietysti Lidlissä. Lähin kauppa oli parin sadan metrin päässä rannassa, mutta kun kukkulalla oltiin, niin matka oli kohtuu tympeä, varsinkin ylöstulon jälkeen oli mentävä aina uimaan, kun puuskututti ja oli aivan vesimärkä.
Lämmintä (ja aurinkoa) joka päivä vähintään se +30°C. Yhtenä yönä oli ukkosmyrsky, herättiin kun joka puolella lirisi ja lorisi ja salamat välkkyivät verhojen takana. Olin käynyt edellisenä iltana autolla peräkontilla, ja taas kävi perinteiset: olin unohtanut sulkea kannen kunnolla...seuraavana päivänä kun odotettiin Piranin taksia parkkipaikalla, huomasin kun aukaisukahva törrötti ulkona, äkkiä katsomaan, lainehtiiko kontti vettä. Ihme ja kumma: ei ollut mitään kontissa vaikka sade oli aivan karmea yöllä; kyllä täytyy nostaa hattua Möhkön suunnittelulle tässä kohtaa
Jäipä myös mieleen, kun kuunneltiin viikonloppuna kukkulan terassilta melkoista moottorin kaasuttelua ja pakoputken paukuttelua alhaalta, no siellähän rantakadulla joku ajeli jollain punaisella matalalla superautolla ja kaasutteli hulluna kytkin pohjassa (nopeusrajoitus 30 km/h ). Olisko ollut itse Janis Petke.
Sekalaisia kuvia viikolta; jälkeenpäin puhuttiin, että olisi viisi päivää riittänyt aivan hyvin, alkoi olla jo tyhjäkäyntiä viimeistä päivät...
Parin tuhannen kilsan jarrupölyt. Auto yön sateen jälkeen.
Lämmintä (ja aurinkoa) joka päivä vähintään se +30°C. Yhtenä yönä oli ukkosmyrsky, herättiin kun joka puolella lirisi ja lorisi ja salamat välkkyivät verhojen takana. Olin käynyt edellisenä iltana autolla peräkontilla, ja taas kävi perinteiset: olin unohtanut sulkea kannen kunnolla...seuraavana päivänä kun odotettiin Piranin taksia parkkipaikalla, huomasin kun aukaisukahva törrötti ulkona, äkkiä katsomaan, lainehtiiko kontti vettä. Ihme ja kumma: ei ollut mitään kontissa vaikka sade oli aivan karmea yöllä; kyllä täytyy nostaa hattua Möhkön suunnittelulle tässä kohtaa
Jäipä myös mieleen, kun kuunneltiin viikonloppuna kukkulan terassilta melkoista moottorin kaasuttelua ja pakoputken paukuttelua alhaalta, no siellähän rantakadulla joku ajeli jollain punaisella matalalla superautolla ja kaasutteli hulluna kytkin pohjassa (nopeusrajoitus 30 km/h ). Olisko ollut itse Janis Petke.
Sekalaisia kuvia viikolta; jälkeenpäin puhuttiin, että olisi viisi päivää riittänyt aivan hyvin, alkoi olla jo tyhjäkäyntiä viimeistä päivät...
Parin tuhannen kilsan jarrupölyt. Auto yön sateen jälkeen.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Seuraava kohde oli Balaton-järvi Unkarissa. Suurin piirtein samaa reittiä takaisin päin siis. Aamulla jo kohtuu lämmin.
Ja Unkarissa. Balaton näkyy. Problema? Käytiin kaupassa ja viimeisen parin kilsan aikana jouduttiin puhallusratsiaan. Naispoliisi kysyi "Have you drunk any alcohol today before driving?" Vastasin: "No, not today". Pieni puhallus laitteeseen ja matka jatkui, saatiinpa jonon päässä poliiseilta kaupan päälle tölkki jotain alkoholitonta juomaa
Majapaikkaa; paikkaa pitävä mies ei osannut englantia kuin muutaman sanan, saksalla pärjättiin hieman paremmin, elekielellä loput.
Tässä vaiheessa oli hyvä tarkastella autonkin nesteitä. Mikään ei vaatinut toimenpiteitä. Ranta-aluetta. Varalta nostin käteistä, kun ei tiedetty, voiko rannalla maksaa kortilla. No, olisi voinut joten turhaa oli. Ranta oli tietysti maksullinen päiväsaikaan, oisko ollut vajaa 10 € perheeltä. Sapuskoitiin myös pizzojen ja burgereiden merkeissä tuplajuomineen, 52 €. Pari yötä oltiin täällä, ilman muuta voi/pitää tulla Balatonille uudestaan, rantojahan piisaa kun järvi on aivan jumalattoman suuri. Majapaikka oli rauhallinen, auto sai olla lukitun portin takana. Ilmastointilaitekin oli kuten kuvasta näkyy, mutta ei se noihin makareihin asti yltänyt. Reilu 30°C oli täälläkin koko ajan.
Ja Unkarissa. Balaton näkyy. Problema? Käytiin kaupassa ja viimeisen parin kilsan aikana jouduttiin puhallusratsiaan. Naispoliisi kysyi "Have you drunk any alcohol today before driving?" Vastasin: "No, not today". Pieni puhallus laitteeseen ja matka jatkui, saatiinpa jonon päässä poliiseilta kaupan päälle tölkki jotain alkoholitonta juomaa
Majapaikkaa; paikkaa pitävä mies ei osannut englantia kuin muutaman sanan, saksalla pärjättiin hieman paremmin, elekielellä loput.
Tässä vaiheessa oli hyvä tarkastella autonkin nesteitä. Mikään ei vaatinut toimenpiteitä. Ranta-aluetta. Varalta nostin käteistä, kun ei tiedetty, voiko rannalla maksaa kortilla. No, olisi voinut joten turhaa oli. Ranta oli tietysti maksullinen päiväsaikaan, oisko ollut vajaa 10 € perheeltä. Sapuskoitiin myös pizzojen ja burgereiden merkeissä tuplajuomineen, 52 €. Pari yötä oltiin täällä, ilman muuta voi/pitää tulla Balatonille uudestaan, rantojahan piisaa kun järvi on aivan jumalattoman suuri. Majapaikka oli rauhallinen, auto sai olla lukitun portin takana. Ilmastointilaitekin oli kuten kuvasta näkyy, mutta ei se noihin makareihin asti yltänyt. Reilu 30°C oli täälläkin koko ajan.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Ennen lähtöä edellisnä iltana pesin auton konepellin kuumalla vedellä, jotta näyttää autosta käsin, että se on puhdas
Matkaan kohti E-Puolaa, valitiin keskimmäinen reitti, koska vinjetit olivat voimassa, Itävallassa olisi pitänyt ostaa oma.
Ensin pikkuteitä ennenkuin moottoritie aukesi. Tankilla jollain kylällä. Äkkiä katsottuna ja laskettuna olisi ollut n. 1.20 € / l, joten hymyssä suin asemalle. Osa paikoista oli suljettu muovikartioilla, siinä arpoessa tulee hlökuntamies viisaamaan, että tähän ja ottaa kartion pois. No tuossa lapussahan luki sitten, että ulkomaiset asiakkaat maksaa eri hinnan, josta ei voi valittaa...sinne se vajaaseen kahteen euroon per litra nousi hinta ja maksimi takkaussumma oli 50 000 ft (reilu 120 €), jolla ei saanut edes tankkia täyteen . Kassalla sitten koitin selittää, että haluan maksaa osan seteleillä ja loput kortilla. Kielitaitoa ei myyjättärellä ollut, mutta lopulta asia ymmärrettiin ja sitten otettiin jokin kansio esille, jossa oli arvatenkin kassakoneen käyttöohjeet. Muutaman minuutin selailun jälkeen soitettiin puheluja, jonka jälkeen homma vihdoin toimi. Onneksi siinä odotellessa näin viereisessä liikenneympyrässä punaisen W 123:n
Taas Slovakiaan. Ja Puolassa tauolla, ostettiin huoltarilta evästä ja juomaa hotellille valmiiksi.
Ajettiin Wielickaan, jossa oli nähtävyytenä suolakaivos. Tästä tulikin mieleen, että siellä Portorozissahan on Euroopan pohjoisimmat avotaivaan alla olevat suola-altaat, ostettiinkin pari säkkiä suolaa kotiinviemisiksi (nyrkinkokoinen säkki 5 €).
Hotelli oli valittu siten, että kaivokselle on 100 m, eli ei tullut taaskaan parkki-/aikatauluongelmia.
Matkaan kohti E-Puolaa, valitiin keskimmäinen reitti, koska vinjetit olivat voimassa, Itävallassa olisi pitänyt ostaa oma.
Ensin pikkuteitä ennenkuin moottoritie aukesi. Tankilla jollain kylällä. Äkkiä katsottuna ja laskettuna olisi ollut n. 1.20 € / l, joten hymyssä suin asemalle. Osa paikoista oli suljettu muovikartioilla, siinä arpoessa tulee hlökuntamies viisaamaan, että tähän ja ottaa kartion pois. No tuossa lapussahan luki sitten, että ulkomaiset asiakkaat maksaa eri hinnan, josta ei voi valittaa...sinne se vajaaseen kahteen euroon per litra nousi hinta ja maksimi takkaussumma oli 50 000 ft (reilu 120 €), jolla ei saanut edes tankkia täyteen . Kassalla sitten koitin selittää, että haluan maksaa osan seteleillä ja loput kortilla. Kielitaitoa ei myyjättärellä ollut, mutta lopulta asia ymmärrettiin ja sitten otettiin jokin kansio esille, jossa oli arvatenkin kassakoneen käyttöohjeet. Muutaman minuutin selailun jälkeen soitettiin puheluja, jonka jälkeen homma vihdoin toimi. Onneksi siinä odotellessa näin viereisessä liikenneympyrässä punaisen W 123:n
Taas Slovakiaan. Ja Puolassa tauolla, ostettiin huoltarilta evästä ja juomaa hotellille valmiiksi.
Ajettiin Wielickaan, jossa oli nähtävyytenä suolakaivos. Tästä tulikin mieleen, että siellä Portorozissahan on Euroopan pohjoisimmat avotaivaan alla olevat suola-altaat, ostettiinkin pari säkkiä suolaa kotiinviemisiksi (nyrkinkokoinen säkki 5 €).
Hotelli oli valittu siten, että kaivokselle on 100 m, eli ei tullut taaskaan parkki-/aikatauluongelmia.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Pari yötä oli tarpeen, koska vierailu kaivoksessa kestää kolmisen tuntia. Olin ostanut etukäteen netistä liput, ne sain lunastettua erillisestä kopista täysin ilman jonotusta. Lipuissa oli aika merkittynä, milloin opastettu kierros lähtee (englanniksi). Oltiin seuraavana päivänä hyvvissä ajoin alueella, lunastin siis liput ja odoteltiin kierrosaikaamme. Edellä odottanut tanskalaisperhe ei ollut tätä tajunnut, vaan olivat väärään aikaan jonottamassa ja olivat melko käärmeissään kun asia selvisi heille puolen tunnin odottelun jälkeen...kustannus tässä oli satasen luokkaa.
Käynti oli mielenpainuva, lämpötila oli mukavat n. 18°C sisällä, syvimmillään käytioin 134 m:ssä. Käytäviä siellä on reilu 300 km, nyt käveltiin 2.5 - 3 km kaikkiaan. Kaikku huoneet ovat aikoinaan olleet yhtä isoa suolamöhkälettä, joka on louhittu pois. Alkuperäisiä puutukia on paikallaan hyvin säilyneenä, osa jo useampi sata vuotta vanhoina. Kaikki veistokset suolasta tehtyjä. Ison katedraalin veistoksineen teki 3 ukkoa aina työpäivän jälkeen vuosien saatossa.
Sittenpä taas lähdön aika, Puolan läpiajo taas edessä. Ei mainittavia tapahtumia, paitsi loppupäässä navi ohjasti jonnekin kylien-/peltojen keskelle, arvatenkin tietöiden tai ruuhkien takia. Jotenkin halju tunne oli ajella moottoritien jälkeen parhaimmillaan yhden auton levyistä kaistaa aution oloisilla kylillä.
Yöpaikkana oli kerrostaloasunto, osoite oli hieman epämääräinen ja ajettiin lopulta alueen parkkipaikalle parkkiin osoitteessa olevaan numeropaikkaan (sattumoisin 126 ). Soitettiin siitä annettuun nroon ja eihän siellä englantia puhuttu, ymmärrettiin kuitenkin että joku olisi kohta tulossa paikalle. Kohta pyöräilee joku ukko siihen ja alkaa posmottamaan puolaa, no hetikohta tajuttiin, että häntähän pitää seurata; autoakin se osoitteli ja sanottua että "long". Ajettiin pyörän perässä ja ukko viisaa yhden talon kellaria, jonne saatiin ajaa auto suojaan. Sitten kämppään ja elekielellä loput, mikä avain käy mihinkin ja minne avain sitten kun seuraavana pnä lähdetään, sillä saletti. Kämpän parveke tuossa pyörän takana. Tehtiin jotain safkaa ja oltiin vain, pikku kävelylllä käytiin, mutta eipä ollut muuta nähtävää kuin kauppa yhden kerrostalon alakerrassa, kätevää.
Käynti oli mielenpainuva, lämpötila oli mukavat n. 18°C sisällä, syvimmillään käytioin 134 m:ssä. Käytäviä siellä on reilu 300 km, nyt käveltiin 2.5 - 3 km kaikkiaan. Kaikku huoneet ovat aikoinaan olleet yhtä isoa suolamöhkälettä, joka on louhittu pois. Alkuperäisiä puutukia on paikallaan hyvin säilyneenä, osa jo useampi sata vuotta vanhoina. Kaikki veistokset suolasta tehtyjä. Ison katedraalin veistoksineen teki 3 ukkoa aina työpäivän jälkeen vuosien saatossa.
Sittenpä taas lähdön aika, Puolan läpiajo taas edessä. Ei mainittavia tapahtumia, paitsi loppupäässä navi ohjasti jonnekin kylien-/peltojen keskelle, arvatenkin tietöiden tai ruuhkien takia. Jotenkin halju tunne oli ajella moottoritien jälkeen parhaimmillaan yhden auton levyistä kaistaa aution oloisilla kylillä.
Yöpaikkana oli kerrostaloasunto, osoite oli hieman epämääräinen ja ajettiin lopulta alueen parkkipaikalle parkkiin osoitteessa olevaan numeropaikkaan (sattumoisin 126 ). Soitettiin siitä annettuun nroon ja eihän siellä englantia puhuttu, ymmärrettiin kuitenkin että joku olisi kohta tulossa paikalle. Kohta pyöräilee joku ukko siihen ja alkaa posmottamaan puolaa, no hetikohta tajuttiin, että häntähän pitää seurata; autoakin se osoitteli ja sanottua että "long". Ajettiin pyörän perässä ja ukko viisaa yhden talon kellaria, jonne saatiin ajaa auto suojaan. Sitten kämppään ja elekielellä loput, mikä avain käy mihinkin ja minne avain sitten kun seuraavana pnä lähdetään, sillä saletti. Kämpän parveke tuossa pyörän takana. Tehtiin jotain safkaa ja oltiin vain, pikku kävelylllä käytiin, mutta eipä ollut muuta nähtävää kuin kauppa yhden kerrostalon alakerrassa, kätevää.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
Sittenpä jäljellä on Baltian läpiajo, eipä muuta kummallista kuin että taas jouduttiin järkyttävään kaatosateeseen, tällä kertaa Latviassa, joten kävipä niin kuin kilanderillakin.
Tallinnaanhan sitä lopulta päädyttiin, jälleen oli tarjolla kerrostaloasunto ihan vanhankaupungin reunassa. Autoilu sinne oli sinänsä mielenkiintoista, loppumetrit möykkyistä mukulaa pitkin, portin kanssa jouduttiin aikamme taistelemaan ennenkuin oikea kaukosäädin ja nappi löytyi avainboksista löytyineistä avaimista. Vettäkin satoi sopivasti.
AMG jollain. Talon toisesta portista suoraan vanhan kaupungin keskustaan, käveltiin parisataa metriä Peppersackiin syömään, kun ajateltiin, että otetaan jotain hyvää reisun päätteeksi. No olihan ruoka hyvää (ja aika pieni annos...), mutta tunnelman pilasi se, että olivat unohtaneet tehdä pojan tilaaman annoksen, me muut ehdimme siis syödä ennenkuin hän sai (valittamisen jälkeen) annoksensa. Sentään tarjosivat toiset juomat korvaukseksi, ja kovasti pahoittelivat, mutta jäi silti kökkö maku koko hommasta. Aamulla matkaan ja lautalle, on se sekin kumma kun osoitteet / navi ei pidä näissä satamahommissa paikkaansa, onneksi oli muistissa, mihin piti oikeasti ajaa. Kotimaan päässä erittäin rasittavan H:gin läpiajon jälkeen matka meni mukavasti, Takkatuvassa syötiin oikein hyvät myöhäiset lounaat ja lopulta oltiin kotona. Ruohonleikkuussa meni monta päivää, ei se Makitan sähköleikkuri ole ollenkaan tarkoitettu tuommoiseen (simmaleikkuri olikin välillä käytössä). Eilen sain vasta viimeiset pitkät korret katkottua, osa oli kylläkin jo kahteen kertaan leikattua aluetta pihalla.
Reissu oli kyllä erittäin onnistunut ja voimaannuttava, mutta jotenkin meni monta päivää palautumiseen, liekö keleillä osuutta asiaan kun se 30°C ei loppunutkaan kun päästiin kotiin; perinteinen vesisade ja +12°C olis ollut poikaa
Mersubongaukset olivat vähissä, muutama 124n ja yllättäen 140n näkyi Baltiassa / Puolassa ja se yks 123n Unkarissa, vähissä ovat ajelijat
6156 km tuli mittariin, auto pelasi siis aivan ok. Ohjaustehostimen pumpun säiliö oli lähes tyhjä, joten täytin sen merkkiin ja pitäisi ne tiivisteet vaihtaa, samoin kun alustakolinaa katsella. Matkalla suunniteltiin jo seuraavia mahdollisia kohteita, mutta kukapa tietää ensi kesästä, mitä hauskaa poliitikot ovat sillä välin keksineet kaiken elämän hankaloittamiseksi...
Tallinnaanhan sitä lopulta päädyttiin, jälleen oli tarjolla kerrostaloasunto ihan vanhankaupungin reunassa. Autoilu sinne oli sinänsä mielenkiintoista, loppumetrit möykkyistä mukulaa pitkin, portin kanssa jouduttiin aikamme taistelemaan ennenkuin oikea kaukosäädin ja nappi löytyi avainboksista löytyineistä avaimista. Vettäkin satoi sopivasti.
AMG jollain. Talon toisesta portista suoraan vanhan kaupungin keskustaan, käveltiin parisataa metriä Peppersackiin syömään, kun ajateltiin, että otetaan jotain hyvää reisun päätteeksi. No olihan ruoka hyvää (ja aika pieni annos...), mutta tunnelman pilasi se, että olivat unohtaneet tehdä pojan tilaaman annoksen, me muut ehdimme siis syödä ennenkuin hän sai (valittamisen jälkeen) annoksensa. Sentään tarjosivat toiset juomat korvaukseksi, ja kovasti pahoittelivat, mutta jäi silti kökkö maku koko hommasta. Aamulla matkaan ja lautalle, on se sekin kumma kun osoitteet / navi ei pidä näissä satamahommissa paikkaansa, onneksi oli muistissa, mihin piti oikeasti ajaa. Kotimaan päässä erittäin rasittavan H:gin läpiajon jälkeen matka meni mukavasti, Takkatuvassa syötiin oikein hyvät myöhäiset lounaat ja lopulta oltiin kotona. Ruohonleikkuussa meni monta päivää, ei se Makitan sähköleikkuri ole ollenkaan tarkoitettu tuommoiseen (simmaleikkuri olikin välillä käytössä). Eilen sain vasta viimeiset pitkät korret katkottua, osa oli kylläkin jo kahteen kertaan leikattua aluetta pihalla.
Reissu oli kyllä erittäin onnistunut ja voimaannuttava, mutta jotenkin meni monta päivää palautumiseen, liekö keleillä osuutta asiaan kun se 30°C ei loppunutkaan kun päästiin kotiin; perinteinen vesisade ja +12°C olis ollut poikaa
Mersubongaukset olivat vähissä, muutama 124n ja yllättäen 140n näkyi Baltiassa / Puolassa ja se yks 123n Unkarissa, vähissä ovat ajelijat
6156 km tuli mittariin, auto pelasi siis aivan ok. Ohjaustehostimen pumpun säiliö oli lähes tyhjä, joten täytin sen merkkiin ja pitäisi ne tiivisteet vaihtaa, samoin kun alustakolinaa katsella. Matkalla suunniteltiin jo seuraavia mahdollisia kohteita, mutta kukapa tietää ensi kesästä, mitä hauskaa poliitikot ovat sillä välin keksineet kaiken elämän hankaloittamiseksi...
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: Sepon W123 200D/W126 300SE, W140 S320 (kesäreisu)
No nyt sitten sain v-lopun aikana aikaiseksi vaihtaa tiivisteet ohjaustehostimen pumppuun, toisena päivänä vaihdoin moottorin tukikumet. Katsoin ohjeita JuubiDuubista, joten ei jaksanut turhia kuvia räpsiä, mitä nyt yks työskentelytilasta :
Hieman piti rätei ja lumpui käytellä, että säilyi puhtaana pumpun sisukalut. Nelisen tuntia meni kaikkinensa tiivisteiden vaihdossa ensikertalaisella. Jospa ois nyt yks öljyläikkä vähemmän parkkeerauksen jälkeen...
Tukikumet meni reilussa kolmessa tunnissa, oli hankaluuksia kuskin puolen päällyspultin avaamisen ja (molempien) kierteelle saamisen kanssa, kuskin puolella kun on melko ahtaat paikat. Alakautta kuitenkin onnistui lopulta irrotus ja takaisin laitto.
Molempien remonttien jälkeen sai hyvällä omalla tunnolla sanoa, että nyt oli todellakin molemmat kädet kyynärpäitä myöten ra(s)vassa.
Hieman piti rätei ja lumpui käytellä, että säilyi puhtaana pumpun sisukalut. Nelisen tuntia meni kaikkinensa tiivisteiden vaihdossa ensikertalaisella. Jospa ois nyt yks öljyläikkä vähemmän parkkeerauksen jälkeen...
Tukikumet meni reilussa kolmessa tunnissa, oli hankaluuksia kuskin puolen päällyspultin avaamisen ja (molempien) kierteelle saamisen kanssa, kuskin puolella kun on melko ahtaat paikat. Alakautta kuitenkin onnistui lopulta irrotus ja takaisin laitto.
Molempien remonttien jälkeen sai hyvällä omalla tunnolla sanoa, että nyt oli todellakin molemmat kädet kyynärpäitä myöten ra(s)vassa.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)