S123 300TD -81

Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Nytkun tietäis mitä tekis. Kurkistelin tuonne taka-akselin seutuville. Siellä ei ole mitään jäljellä tasonsäädöstä. Ainoastaan putket kulkee metrin pari pohjassa. Nekin varmaan läpilahot.

Huomenna ois tarkoitus lähtä purkamaan varaosa-autoa. Ovet siitä ainakin pitäs ottaa mukaan. Siinä on tasonsäätö, jonka toimivuudesta en tiedä. Kaikki osat on tallessa ja mm. tasonsäätöiskunvaimentajat on irrallaan kontissa. Ei vaan siinä märässä heinikossa viittis ruveta purkamaan sitä kovin paljoa pohjastapäin. :roll:

Eli tasonsäätö vai ei...
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Sopuli kirjoitti:Eli tasonsäätö vai ei...
Ehdottomasti KYLLÄ tasonsäädölle! Iksarit pystyy korjaan, nimimerkki Bomber4 korjasi omastaan. Kannattaa kysästä.

Hydrauliputket uusiksi vaan, hajet uutta jarruputkee sillain sopivasti ja vedät kaikki uusiksi.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Eipä tullut osia haettua, mutta sovittua kuitenkin koko auton ostosta. Yks ongelma on. Auto sijaitsee 135km etäällä. Pitänee keksiä sille kyyti.

300TD farmari se on. Kattoluukku löytyy, mutta empä suurempia varusteita löytänyt. Pohja laho, seissyt ruohikossa. Ovet vaihdettu aika vasta. Ne on paljon paremmassa kunnossa mitä nuo nykyiset.
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tuolla näky olevan sulle halapa automaagiloota..
tulis viel om617 kaupanpäälle :kuningasajatus:
[nettivaraosa]1407231[/nettivaraosa]
® Mesen Porkkana-klubi
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

kappas! kiva kun linkkasit. 8)

meinaa olla vähän kaukana ja postin/matkahuollon kans ei viittis ruveta tekeen yhteistyötä tuon kans. :D ehdotuksia......?
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Perjantaina pihalle tupsahtu s123 300TD raato. Hyödynnettävää osa mm. tasosäätö systeemi, ovet, moottori. Vielä jokunen viikko niin tallipaikkaan pääsee käsiksi. :)
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Muutama päivä hitsailtu Mersua. Vielä ei oo oikeen päästy vauhtiin, kun on niin pikkupätkissä tehty. Paikkoja pitää liimata pyöränkoteloihin, helmaan, tunkinreikien ympärille.... ja pohjaan jokunen kai..

Tämä työ kyllä palkitaan jossain vaiheessa!

Kuvia myöhemmin.
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Mersu jäi viimesyksynä oleskeen kummiseedän tallin pihalle. Nyt kävin siellä vasta hitsaamassa yhden Alfa 164:sen leimalle, ja samalla muistin Mersun olemassaolon. Nyt saisitte valaista minua näissä prosenteissa. :D

Elikkäs. Mersun papereissa lukee:

VAIHDETTUJEN OSIEN MÄÄRÄ 18.2.2003 YHTEENSÄ 41,6%

AJONEUVOON VAIHDETTU: KORIKEHIKKO, OIK. ETULOKASUOJA, OVET, TAKAKANSI, KOJELAUTA, ISTUIMET, VERHOILU, LASIT, TAKAVALAISIMET

Laskin eilen prosentit uudestaan tämän mukaisesti:

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

Korikehikko 22%
etulokasuoja 1 %
ovet 4%
takakansi 1%
kojelauta 2%
istuimet 2%
takavalaisimet 2%
verhuilu?
lasit?

Yhteensä 34% (+ verhoilu ja lasit). Menikö oikein? Tarkoittaako tämä siis sitä, että voin vaihtaa tähän toisenlaisen moottorin. (mutta en vaihdelaatikkoa yms....)
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Listan alla on tämä lisäys mikä auttamattomasti nostaa vaihdettujen osien määrän yli 50% :(
Finlex kirjoitti:1 Itsekantavan korin osalta runko- tai pohjalevyn osuutta ei määritellä vaan rakenteessa korikehikon
osuus on yhteensä 46 %, kori varusteineen 58 %.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Plääh. Mitä tuolle romulle sitten tekee..

Tuossa kylällä ois yhdellä papalla S123 300TD Turbo-Diesel. Se auto on muistaakseni ihan alkuperäinen, eikä korinvaihtoromu. Sillon pappa puheli, että voisi vaihtaa johonkin pieneen pensa-autoon.

Paljonkos tälläisesta S123 300TD:stä saisi katsastettuna euroja kouraan?
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Edistystä. Edistystä. Syksyllä hain lintan pois kummisedän tallin nurkilta ja se on tuossa pihalla nyt muutaman kuukauden maannu. Nyt on vähä inspiraatiota saatu, ja kaverin kanssa ollaan jotain värkätty.

Tuosta mun varaosaraatosta (w123 240D) otettiin irti manuaalilaatikko, poljinpaketti ja vaihekeppi. Nosteltiin tuo lintan "alkuperäinen" kone autotalliin ja vaihettiin siihen se vaihdelaatikon ja moottorin välinen laippa. Silmälaakeria vaille jäi kasaus kesken. Kunhan saadaan tää rotisko liikkumaan, niin eiköhän sitä sitten ole vähä enemmän motivaatiota hitsailla pohjaa ja taistella muutenkin leimakuntoon..

Saapa nähä huomaavatko konttorilla tuota automaatin vaihtumista manuaaliin. Toivottavasti ei.

Sopuli
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Jos jollakin löytyypi vaihlaatikon kannakerautaa (om617 ja nelilovinen laatikko). Ei passannu 240D:n rauta, eikä myöskään se mikä oli tässä autossa alkujaan paikalla..

Turhaa kuuluttelen varmaan, mutta kysytään nyt kuitenkin. Pitää ite varmaan muokkailla jos ei tunnu löytyvän. 8)
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Mese edennyt..

Kaverin ässäkorinvaihto raadosta irroteltiin automaatti, ja lyötiin se tuonne koneen jatkoksi. Eihän nyt automaattia kannata manuksi muuttaa, ja inssisedälläkin saattaa olla huonolla tuurilla sanomista asiasta. Automaatin toiminta on vielä vähä heikolla hapella, mutta liikkuu kuitenki mitä nyt pikkusen kokeiltu. Luistamista havaittu.. Uudet öljyt ja suodatin odottaakin vaihtoa..

Raato on myös hitsattu loppuun. Tekemistä kyllä riittää, mutta nopiaa pitäs leima saaha sillä tuo BX meinaa levetä käsiin... :oops:

Kuvamateriaali jääny vähemmälle, raakasti vaan kasattu autoa mitä työt antanut periksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”