mersuw123:n S123 300TDT -79

Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

mersuw123:n S123 300TDT -79

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Tulipa eilen palattua taas pitkästä aikaa 123 omistajaksi. Sattu vielä niin hyvä tuuri, että on vielä saman värinen kun edellinen farkku. Eli sattuin tuossa pari päivää sitten bongaamaan feisbuukin mersuforum myyntiryhmästä, että jollekkin oli kaupattu vaihdossa S123 300tdt:tä, pistin sitten myyjälle viestiä että myytkö suoralla kaupalla ja niinhän se aiko myyä ja hinnastakin päästiin sopuun, joten eilen piti pyörähtää pietarsaaressa. Tuolla pietarsaaressa auto ei ole ollut kuin tämän talaven, muuten pyörinyt koko ikänsä Oulun pohjoispuolella, jonka jo kyllä korin kuntokin kertoo. Etupyöränkotelossa on yksi ainut hitsipaikka, muuten täysin hitsaamaton yksilä kyseessä, pintapellitkin kuskinovea lukuunottamatta ruosteettomat. Tähän on joskus tehty tekniikanvaihto, eli prosentteja jonkinverran, ennemmin ollut 240td. Uutena ollut jokusen vuoden taksina pohjoisessa. Tarkoitus tätä olisi vähän piristää, laittaa kunnon öljynlauhdutin, iso välijäähy, 7mm pumppu ja joku isompi turbo. Lisäksi jostakin pitäis metsästää 5-vaihteinen laatikko. Laitanpa vielä yhen kuvan loppuun. Tännään tullee parempia kuvia kunhan ehin tutkimaan paremmin.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Kuva

Kuva

Tuossapa pari kuvaa mersusta.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

hieno löytö onko väri numero 803

hyvin tehty koneen vaihto

on mitä varusteita tässä 8)
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

c280r6 kirjoitti:hieno löytö onko väri numero 803

hyvin tehty koneen vaihto

on mitä varusteita tässä 8)
Kyllä värikoodi on 803. Varusteina on keskuslukko, vakkari ja kattoluukku. Vakkarin boksissa vaan jokin häikkä, kun ei jää päälle.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

onko kellään tietoa mihin tehoihin asti tuo turbon alkuperänen pumppu riittää? kun tehotavoite olisi n.200hv, niin riittäisiköhän tuo turbon pumppu jos säätäisi sen? Turboksi tulossa tämä: https://www.tori.fi/keski-suomi/Perkins ... __35600707
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Alle 150hv jää vakio pumpulla. Mulla on itellä 6mm pumppu ja sekin jää karvan verran alle 170hv. Tosin ahtopaine ei noussut penkissä niihin lukemiin mitä tiellä mut alle 200 hepan jää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

cuulerilla sen saa ja varmista että turbo saa ilimaa että on mitä antaa eteen päin suutin kärjet 365 ja 6mm elementit ainakin tarvit ehkä jopa 7mm mennään kuitenkin jo 617a ääriräjoilla :shock:
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

paremminkin jos 200heppaa niin om606 tai om605 :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä tuosta koneesta saa helposti yli 250 hepoa kun on 7mm pumppu ja sopiva turbo. Ihtellä on vähän kokeilu mielessä rakenneltu om617a jossa itse rakennettu 6mm pumppu joka on herlevin toimesta säädelty ja turbona hx30w joka sopii hyvin yhteen tuon pumpun kanssa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Näillä näkymin sittenki tulee 7mm pumppu. Eilen tilasinki 19-rivisen öljynlaujduttajan joka on varmaanki sopiva tuohon koneeseen ja sittw tulee vielä niin iso cuuleri mikä mahtuu maskin ja syylärin väliin. Syyläri tarkotus siirtää niin eteen kun saa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: mersuw123:n S123 300TDT -79

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mersuw123 kirjoitti: öljynlauhdutin
öljynJÄÄHDYTIN :pappa: :D
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Meillä sitä on aina sanottu lauhuttajaksi😅
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tässä on vissiinkin 617a, jos kerta on turbon pumppukin?
Orkkis turbopumpun ruuvaaminen taitaa ollakkin melkoista salatiedettä, joten se 7mm taitaa olla hyvä vaihtoehto heposien hankintaan.
Tosiaan vakiopumpulla ei pitkälle pötkitä, kuten tuossa aiemmin Jari jo kertoikin.

Edit: muista päivittää myös kytkin!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vinkata. Kytkin asia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti 😂 tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

mersuw123 kirjoitti:Meillä sitä on aina sanottu lauhuttajaksi😅
Niin on ja kaikkialla muuallakin, vailla perää.

Jos se öljy menisi kennoon kaasumaisessa olomuodossa ja tulisi nesteeksi lauhtuneena/tiivistyneenä ulos, olisi kyseessä lauhdutin.

Moottorissa lienee siinä vaiheessa jo muutakin vikaa jos ja kun öljyt höyrystyy niinmoin, jotta tarvitaan lauhdutinta öljynkiertoon.

Jäähdytin tai lämmönvaihdin, kun ei faasimuutosta tapahdu. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mersuw123 kirjoitti:Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Ei se siinä paineanturin haarassa oikein mitään näytä kun ei siinä öljy virtaa mihinkään.
Öljyropun paikalle on helpoin laittaa.

Ajoviima ehkä hieman viilentää anturia siinä ropun paikalla, mutta voihan sitä vähän suojata.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

mersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti 😂 tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja g
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

jari_w123 kirjoitti:
mersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti 😂 tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja g
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
Miten meneekö se volvon asetelma sitten ihan suoraan? Ootko 409 vai minkä pakun kytkintä käyttäny?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei se suoraan mene. Joutuu vähän sorvata ja tehä holkit asetelman ja vauhtipyörän väliin. Om617 pakun tai om617 g mersun levyä oon käyttäny eli 209d 309d ja taitaa vielä 409d olla om617 koneella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Kuva

Turbo saapui tänään, turboksi tuli pirkens 147 joka on kopio garretin 3571. Teho alue oli 200-420hp. Huomenna alkaa öljynlauhuttajan, välijäähyttimen ja turbon asennus. Pumppu teetetään kesän päälle. Kesävanteiksi tilasin tänään japan racing jr9 8,5&10x17" koossa, luultavasti saapuvat jo huomenna niin saa vapuksi alle. 😊
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

jari_w123 kirjoitti:
mersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti 😂 tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja g
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
Komppaan Jaria, itellä luisti aikalailla vakio kytkin aikoinaan kun oli pikkuturbo ja vakio pumppu josta ruuvattu syöttöjä.. nykyisessä oli viime kesän pakun levy ja asetelma vaan luisti kyllä kohtuuttoman paljon :roll:
Nyt onkin tulossa Jarin suosituksen mukainen kytkin joka on parasta aikaa pajalla "holkkien teossa"
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Kyllä se tuo kytkinki tullaan päivittämään kesänpäälle. 5-vaihteinen lootaki ois kyllä kova sana😄
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ja vauhtipyörän joudut hommaamaan pakusta tai g mersusta että isompi kytkin sopii.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

onko kenelläkkään tarkkaa tietoa siitä, että passaako om602:sen pumppu tuohon om617? jostakin lukkiin että joku oli semmosen 0m617 ässään laittanut.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ei sovi. Hommaat siihen Mynädieselin 7mm pumpun niin sitten on kaikki kohdallaan. Toimii hyvin ja muutenkin paras. Öljypohjaan lämpöanturille teet paikan. Peltivanteet ja pölykapselit toimii aina. Näyttää hyvälle ja ovat ennen kaikkea ajolleen hyvät.

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

mersuw123 kirjoitti:Kyllä se tuo kytkinki tullaan päivittämään kesänpäälle. 5-vaihteinen lootaki ois kyllä kova sana😄
viewtopic.php?t=60814
jari_w123 kirjoitti:Ja vauhtipyörän joudut hommaamaan pakusta tai g mersusta että isompi kytkin sopii.
Ei oo ihan helppo löytää nimimerkillä 4kk aikana ollut osto ilmoitus facebookissa useissa auton osa palstalla samoin täällä ja naapuri foorumilla... lopulta luovutin ja otin autossa paikallaan olevan jonka vein koneistamolle
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Kuva

Osat vaiheltu, eilen pääsi testaileen. Ahtoja tällä hetkellä vain 0.4bar, johtunee ruuan puutteesta. Siihen löytyi lääke kun naapuri foorumilta läysin 7mm mynän pumpun, joka pitäisi alkuviikosta saapua.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hyvännäköinen cooleri sulla. Ootko mistä hommannu ja onko millä mitoilla?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Tuo löytyi käytettynä oulusta 20eurolla, sattui vielä sillein että on nuo lähdöt samassa päässä mutta kummiskin tekee lenkin siellä jäähyttimessä, mitoista en osaa sanoa, olisikohan noin 450x350x75.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Imusarja kannattaisi ehkä muuttaa tasaisemmin virtaavaksi ennen suurempia virittelyjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”