mersuw123:n S123 300TDT -79
mersuw123:n S123 300TDT -79
Tulipa eilen palattua taas pitkästä aikaa 123 omistajaksi. Sattu vielä niin hyvä tuuri, että on vielä saman värinen kun edellinen farkku. Eli sattuin tuossa pari päivää sitten bongaamaan feisbuukin mersuforum myyntiryhmästä, että jollekkin oli kaupattu vaihdossa S123 300tdt:tä, pistin sitten myyjälle viestiä että myytkö suoralla kaupalla ja niinhän se aiko myyä ja hinnastakin päästiin sopuun, joten eilen piti pyörähtää pietarsaaressa. Tuolla pietarsaaressa auto ei ole ollut kuin tämän talaven, muuten pyörinyt koko ikänsä Oulun pohjoispuolella, jonka jo kyllä korin kuntokin kertoo. Etupyöränkotelossa on yksi ainut hitsipaikka, muuten täysin hitsaamaton yksilä kyseessä, pintapellitkin kuskinovea lukuunottamatta ruosteettomat. Tähän on joskus tehty tekniikanvaihto, eli prosentteja jonkinverran, ennemmin ollut 240td. Uutena ollut jokusen vuoden taksina pohjoisessa. Tarkoitus tätä olisi vähän piristää, laittaa kunnon öljynlauhdutin, iso välijäähy, 7mm pumppu ja joku isompi turbo. Lisäksi jostakin pitäis metsästää 5-vaihteinen laatikko. Laitanpa vielä yhen kuvan loppuun. Tännään tullee parempia kuvia kunhan ehin tutkimaan paremmin.
onko kellään tietoa mihin tehoihin asti tuo turbon alkuperänen pumppu riittää? kun tehotavoite olisi n.200hv, niin riittäisiköhän tuo turbon pumppu jos säätäisi sen? Turboksi tulossa tämä: https://www.tori.fi/keski-suomi/Perkins ... __35600707
Kyllä tuosta koneesta saa helposti yli 250 hepoa kun on 7mm pumppu ja sopiva turbo. Ihtellä on vähän kokeilu mielessä rakenneltu om617a jossa itse rakennettu 6mm pumppu joka on herlevin toimesta säädelty ja turbona hx30w joka sopii hyvin yhteen tuon pumpun kanssa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Re: mersuw123:n S123 300TDT -79
öljynJÄÄHDYTINmersuw123 kirjoitti: öljynlauhdutin
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tässä on vissiinkin 617a, jos kerta on turbon pumppukin?
Orkkis turbopumpun ruuvaaminen taitaa ollakkin melkoista salatiedettä, joten se 7mm taitaa olla hyvä vaihtoehto heposien hankintaan.
Tosiaan vakiopumpulla ei pitkälle pötkitä, kuten tuossa aiemmin Jari jo kertoikin.
Edit: muista päivittää myös kytkin!
Orkkis turbopumpun ruuvaaminen taitaa ollakkin melkoista salatiedettä, joten se 7mm taitaa olla hyvä vaihtoehto heposien hankintaan.
Tosiaan vakiopumpulla ei pitkälle pötkitä, kuten tuossa aiemmin Jari jo kertoikin.
Edit: muista päivittää myös kytkin!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vinkata. Kytkin asia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Niin on ja kaikkialla muuallakin, vailla perää.mersuw123 kirjoitti:Meillä sitä on aina sanottu lauhuttajaksi
Jos se öljy menisi kennoon kaasumaisessa olomuodossa ja tulisi nesteeksi lauhtuneena/tiivistyneenä ulos, olisi kyseessä lauhdutin.
Moottorissa lienee siinä vaiheessa jo muutakin vikaa jos ja kun öljyt höyrystyy niinmoin, jotta tarvitaan lauhdutinta öljynkiertoon.
Jäähdytin tai lämmönvaihdin, kun ei faasimuutosta tapahdu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei se siinä paineanturin haarassa oikein mitään näytä kun ei siinä öljy virtaa mihinkään.mersuw123 kirjoitti:Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Öljyropun paikalle on helpoin laittaa.
Ajoviima ehkä hieman viilentää anturia siinä ropun paikalla, mutta voihan sitä vähän suojata.
Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja gmersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Miten meneekö se volvon asetelma sitten ihan suoraan? Ootko 409 vai minkä pakun kytkintä käyttäny?jari_w123 kirjoitti:Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja gmersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
Turbo saapui tänään, turboksi tuli pirkens 147 joka on kopio garretin 3571. Teho alue oli 200-420hp. Huomenna alkaa öljynlauhuttajan, välijäähyttimen ja turbon asennus. Pumppu teetetään kesän päälle. Kesävanteiksi tilasin tänään japan racing jr9 8,5&10x17" koossa, luultavasti saapuvat jo huomenna niin saa vapuksi alle.
Komppaan Jaria, itellä luisti aikalailla vakio kytkin aikoinaan kun oli pikkuturbo ja vakio pumppu josta ruuvattu syöttöjä.. nykyisessä oli viime kesän pakun levy ja asetelma vaan luisti kyllä kohtuuttoman paljonjari_w123 kirjoitti:Se vakio kytkin luistaa heti kättelyssä. Omassa autossa oli kaikkea shimmattua pakun ja gmersuw123 kirjoitti:Joo kyllä tässä on om617a. Yhdestä 7mm pumpusta meni kaupat puihin kun ei ollut tekijällä oikeita osia, joten jos joku tietää pumpun tekijöitä niin saa vivauhtipyöränasia olikin tiedossa kun, oli tuossa syksyllä w124, jossa oli om605 garretin gt37+7mm pumppu. Kytkin ja laatikko oli vakio niin kytkin kyllä luisti melkosesti tästä ei oo tarkotus ottaa kun n.200hv niin mennään vakio kytkimellä siihen asti kunnes alakaa kunnolla luistamaan. Onkos kukaan asennellut öljynlämpömittaria ja miten? Jossakin luki että ei saa oikeaa tietoa jos ottaa paineanturilta haaralla.
Mersun isompaa 228mm kytkintä mutta pitämää alko vasta volvon sachs sre race asetelmalla ja pakun levyllä. Toki sinne voi laittaa myös bemarin sre asetelman mutta se vaatii vauhtipyörän keventämistä ja työsylinterin tangon jatkamista
Nyt onkin tulossa Jarin suosituksen mukainen kytkin joka on parasta aikaa pajalla "holkkien teossa"
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
viewtopic.php?t=60814mersuw123 kirjoitti:Kyllä se tuo kytkinki tullaan päivittämään kesänpäälle. 5-vaihteinen lootaki ois kyllä kova sana
Ei oo ihan helppo löytää nimimerkillä 4kk aikana ollut osto ilmoitus facebookissa useissa auton osa palstalla samoin täällä ja naapuri foorumilla... lopulta luovutin ja otin autossa paikallaan olevan jonka vein koneistamollejari_w123 kirjoitti:Ja vauhtipyörän joudut hommaamaan pakusta tai g mersusta että isompi kytkin sopii.
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi