Tuli taloon Mersu 300D -77
Tuli taloon Mersu 300D -77
-olo. Ei aikaisempaa kokemusta mersuista, joten saa nähdä jääkö tämä kevättä pitemmäksi aikaa pihamaalle...
Vuosimalli 77, 3-litrainen diesel, ajettu 430.000 km, alu kesäpyörissä, talvipyörissä peltikapselit, sisusta verhoiltu uusiksi, maavuoto, kattoluukku vuotaa... ostettu edelliselle perheelle tullihuutokaupasta noin 10 v. - ruotsalaista alkuperää oleva "kirjastoauto". Verot maksettu, mutta katsastamatta ollut pari vuotta - ajokiellossa pakokaasupäästöistä (ilmanputsari oli aivan pikinen )...
Miten saan selville tämän varustelutason - täällä on puhetta siellä sun täällä jostain koodeista, mistä löydän ???
Vuosimalli 77, 3-litrainen diesel, ajettu 430.000 km, alu kesäpyörissä, talvipyörissä peltikapselit, sisusta verhoiltu uusiksi, maavuoto, kattoluukku vuotaa... ostettu edelliselle perheelle tullihuutokaupasta noin 10 v. - ruotsalaista alkuperää oleva "kirjastoauto". Verot maksettu, mutta katsastamatta ollut pari vuotta - ajokiellossa pakokaasupäästöistä (ilmanputsari oli aivan pikinen )...
Miten saan selville tämän varustelutason - täällä on puhetta siellä sun täällä jostain koodeista, mistä löydän ???
Tervetuloa foorumille!
Melko siistin oloinen -77, nätti väri ja ruosteitakaan ei noissa kuvissa tainnut näkyä. Omasta mielestäni kiva tuollainen tuotannon alkupään 300D. Varustelista saattaa löytyä auton valmistenumeron perusteella tuolta:
http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Valmistenumero (WDB123...) puolestaan löytyy helpoimmin syylärin edessä olevasta kilvestä kun konepellin avaa. Velivenäläisen palvelu ei kyllä välttämättä kerro -77 mallin tietoja, mutta saahan tuota koittaa.
Vaihtoehtoisesti Veholta kopio kantakortin tiedoista valmistenumeron perusteella.
Mitenkäs se savutuksen takia voi olla ajokiellossa jos vm on -77? Dieseleiden savutustestihän koskee vain autoja -80 mallista alkaen ja bensa-autojakin vuosimallista -78.
Eikä 123 dieselin pitäisi K-arvon takia kyykätä katsastuksessa jos koneelle on annettu vähänkin runtua ennen mittausta.
Kattoluukun vuoto saattaa johtua tukossa olevista veden poistorei'istä. Niitä on ainakin uudemmissa 123:sissa neljä eli kaksi etunurkissa ja kaksi luukun kotelon sisällä takanurkissa. Verhoilun purkua vaatii mutta muuten helppo puhdistaa paineilmalla läpi puhaltamalla.
Lisäkuvia, lisäkuvia? Sisältä myös?
Edit: mitä tarkoittaa ruotsalainen kirjastoauto..?
Melko siistin oloinen -77, nätti väri ja ruosteitakaan ei noissa kuvissa tainnut näkyä. Omasta mielestäni kiva tuollainen tuotannon alkupään 300D. Varustelista saattaa löytyä auton valmistenumeron perusteella tuolta:
http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Valmistenumero (WDB123...) puolestaan löytyy helpoimmin syylärin edessä olevasta kilvestä kun konepellin avaa. Velivenäläisen palvelu ei kyllä välttämättä kerro -77 mallin tietoja, mutta saahan tuota koittaa.
Vaihtoehtoisesti Veholta kopio kantakortin tiedoista valmistenumeron perusteella.
Mitenkäs se savutuksen takia voi olla ajokiellossa jos vm on -77? Dieseleiden savutustestihän koskee vain autoja -80 mallista alkaen ja bensa-autojakin vuosimallista -78.
Eikä 123 dieselin pitäisi K-arvon takia kyykätä katsastuksessa jos koneelle on annettu vähänkin runtua ennen mittausta.
Kattoluukun vuoto saattaa johtua tukossa olevista veden poistorei'istä. Niitä on ainakin uudemmissa 123:sissa neljä eli kaksi etunurkissa ja kaksi luukun kotelon sisällä takanurkissa. Verhoilun purkua vaatii mutta muuten helppo puhdistaa paineilmalla läpi puhaltamalla.
Lisäkuvia, lisäkuvia? Sisältä myös?
Edit: mitä tarkoittaa ruotsalainen kirjastoauto..?
Tää on ihan kohta valmis.
Pirkuleen siisti pelihän tuo on!
Jos se on lykännyt tyhjäkäynnillä taikka siinä inssin autoa siirrellessä sen verran sauhua että näkyy, niin riittää hylkäysperusteeksi noissa... Eipä niitä muuten mitata noin vanhoja.
Ylivuotoletku(t) tukossa saa myös meikäläisen kannatuksen, mikäli tiivisteet eivät ole aivan riekaleina... Voihan siellä olla myös nuo letkut irronneetkin?
(onko muuten sähköluukulla, vai kammella?)
Jos se on lykännyt tyhjäkäynnillä taikka siinä inssin autoa siirrellessä sen verran sauhua että näkyy, niin riittää hylkäysperusteeksi noissa... Eipä niitä muuten mitata noin vanhoja.
Ylivuotoletku(t) tukossa saa myös meikäläisen kannatuksen, mikäli tiivisteet eivät ole aivan riekaleina... Voihan siellä olla myös nuo letkut irronneetkin?
(onko muuten sähköluukulla, vai kammella?)
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Jaa, sekö haittaa niitä jos puskee mustaa vaikka päästöjä ei tarvitse mitataeki kirjoitti:
Jos se on lykännyt tyhjäkäynnillä taikka siinä inssin autoa siirrellessä sen verran sauhua että näkyy, niin riittää hylkäysperusteeksi noissa... Eipä niitä muuten mitata noin vanhoja.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Erittäin hieno peli!!
vaiha kanttiset lamput.
vaiha kanttiset lamput.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Hylkäysperusteet katsastuksessa:
C15 Pakokaasupäästöt kirjoitti:K-arvo ahtamattomilla yli 2.5 tai ahdetuilla yli 3.0. K.otto 1.1.1980 tai myöh.
Autolla, joka on otettu käyttöön ennen vuotta 1989 ja jota ei ole tyyppihyväksytty direktiivin 72/306/ETY tai E-säännön n:o 24 mukaan, päästöarvo yli 7.0 Bosch-yksikköä
Automallikohtainen yleistä raja-arvoa suurempi raja-arvo ylittyy.
K-arvo yli 1,5 (raskaat euro 4- ja -5 moottorit ja kevyet euro 4-moottorit sekä 01.07.2008 jälkeen käyttöön otetut ks. as. 2003/987)
(Lähde:AKE Katsastuksen arvosteluperusteet versio 2.0, [viitattu 6.3.2007])C15.1 Moottori ja apulaitteet kirjoitti:Säännösten vastainen.
Ei vastaa rekisteritietoja.
Järjestelmästä puuttuu komponentti.
Jatkuva runsas savutus.
Kiinnitys puutteellinen.
Muutoskatsastusta vaativa rakennemuutos.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Ruotsalainen kirjastoauto => poliisiystäväni käytti kyseistä ilmaisua vähemmistöheimonedustajista ja heidän tieposkessa yli viikon olleesta kulkimestaan (sai olla vandaaleiltakin rauhassa).
Auton alkuperäisen (?) omistajan osoitetiedot löytyvät kuskinpuolen aurinkolipasta "Leif Grönst***, M*****gatan, Motala". Tullin pakkohuutokaupasta ostettu länsirannikolle ja nyttemmin ollut erittäin vähällä ajolla viimeiset 5-6 vuotta.
Kattoluukku on sähköinen ja vaatinee toimenpiteitä heti kelien lämmettyä.
Tuo ajokielto/dieseljuttu on hämmentänyt itseänikin, kun tuota ikää kulkimella on jo 30 vuotta...
Ai niin kytkimen työsylinteri vuotaa kuulemma - vaikeakin vaihdettava, tarkoitan lähinnä, että pitääkö ryömiä kurasella pihalla auton alle vai onnistuuko kuivin niskoin yläkautta?
Manuaalivaihteisto löytyy.
Jarrut tarvinnee myös pientä säätöä ja herkistelyä.
Sisätilasta otan kuvia kunhan ehdin - eli palaan asiaan... ja kiitos tähänastisesta.
Auton alkuperäisen (?) omistajan osoitetiedot löytyvät kuskinpuolen aurinkolipasta "Leif Grönst***, M*****gatan, Motala". Tullin pakkohuutokaupasta ostettu länsirannikolle ja nyttemmin ollut erittäin vähällä ajolla viimeiset 5-6 vuotta.
Kattoluukku on sähköinen ja vaatinee toimenpiteitä heti kelien lämmettyä.
Tuo ajokielto/dieseljuttu on hämmentänyt itseänikin, kun tuota ikää kulkimella on jo 30 vuotta...
Ai niin kytkimen työsylinteri vuotaa kuulemma - vaikeakin vaihdettava, tarkoitan lähinnä, että pitääkö ryömiä kurasella pihalla auton alle vai onnistuuko kuivin niskoin yläkautta?
Manuaalivaihteisto löytyy.
Jarrut tarvinnee myös pientä säätöä ja herkistelyä.
Sisätilasta otan kuvia kunhan ehdin - eli palaan asiaan... ja kiitos tähänastisesta.
Ahaa. Aikoinaanhan tämä oli Suomessa 'Mosse jossa viisi romania'.Mesejimmi kirjoitti:Ruotsalainen kirjastoauto
Kurasella pihalla auton alle. Sylinterin yläpuolelle tuleva putki on hilpeä ruuvata. Vaihda saman tein pääsylinteri ja siitä jarru/kytkinnestesäiliölle menevä letku, usein ovat pettäneet molemmat sylinterit lyhyellä ajalla. Selviää sitten yhdellä ilmaamisella. Ilmaus hoituu takaperin, letku etupyörän ilmausruuvista työsylinterin ruuviin, polkemaan jarrua ja nestettä lisää ettei pääse vajumaan -> kun ei enää kuplia tule säiliöön, on ilmattu.Mesejimmi kirjoitti:Ai niin kytkimen työsylinteri vuotaa kuulemma - vaikeakin vaihdettava, tarkoitan lähinnä, että pitääkö ryömiä kurasella pihalla auton alle vai onnistuuko kuivin niskoin yläkautta?
Tää on ihan kohta valmis.
A. Hara kirjoitti:
Kattoluukun vuoto saattaa johtua tukossa olevista veden poistorei'istä. Niitä on ainakin uudemmissa 123:sissa neljä eli kaksi etunurkissa ja kaksi luukun kotelon sisällä takanurkissa. Verhoilun purkua vaatii mutta muuten helppo puhdistaa paineilmalla läpi puhaltamalla.
Niistä poistoreiistä lähtee sellaset kumiset poistoputket jotka menevät A ja C pilareiden sisälle, saattaa olla että putket ovat irronneet muuten vaan, tai niiden kiinnityskohdat ovat ruostuneet pois.
Tiivisteiden vaihto on hankalanpi juttu; on sen malliset että etolasta ei löydy korvaavia, vehossa maksaa hunajaa ja kooällän ukko ei ole ainakaan toistaiseksi suostunut tilaamaan tuotteita, pitää mennä juttusille pullapussin kera.
Itellä on sama homma edessä tässä keväällä.
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Kuvatuksia lisää:
Takakulmat (joskus vähän kittailtu) Auto on ylimaalattu ja ns.pohjahionta on tehty jollakin 40-80 paperilla eli 20 cm:n päästä näyttää rumalta, mutta vesisateessa illalla katulampun alla oikein hienolta...
Sisänäkymää (sinistä päällä ja vihreää alla) - alempana kuskin penkki "avattuna":
Konehuone (akku uupuu - nyt rättäristä lainassa)
Ovien verhoilut muuten ok, paitsi kajarin reiät edessä (harmi)
Kattoluukku vuotaa (ne poistoputket tarkastamatta) ja jotain sähköhäikkääkin on...
Talvirenkaat virheettömillä peltikapseleilla:
Takakulmat (joskus vähän kittailtu) Auto on ylimaalattu ja ns.pohjahionta on tehty jollakin 40-80 paperilla eli 20 cm:n päästä näyttää rumalta, mutta vesisateessa illalla katulampun alla oikein hienolta...
Sisänäkymää (sinistä päällä ja vihreää alla) - alempana kuskin penkki "avattuna":
Konehuone (akku uupuu - nyt rättäristä lainassa)
Ovien verhoilut muuten ok, paitsi kajarin reiät edessä (harmi)
Kattoluukku vuotaa (ne poistoputket tarkastamatta) ja jotain sähköhäikkääkin on...
Talvirenkaat virheettömillä peltikapseleilla: