Fiat Lux ! (tulkoon valkeus)

Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Fiat Lux ! (tulkoon valkeus)

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ja valkeus tuli. Quad xenon:

Kuva

Kymmenen sähkötolppaa näkee laskea ihan kuvittelemattakin ja se viimeinen on tripin mukaan n. 400 metrin päässä.

Avantgarden bi-xenonit + keskimmäisten reikien H7 vaihdettu Cobran xenonsarjaan, joka asettui paikalleen heittämällä, toki CAN-version ballasteilla.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

:shock: Missä se LIKE näppylä taas olikaan :?:

Luulis nuilla valoilla näkevän jo puolisokea kanakin :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Älkää käsittäkö väärin, nuo vanhan C-Avan bi-xenonit + H7 kaukovalot ovat todella hyvät vakiovalot. Lumisen talven aikaan en itsekään kaipaisi enempää.

Mutta omat reissut ovat aika paljon kaukovaloja vaativia ja kun on tottunut Bosch Touring tai Rallye 225 kahden hehtaarin valokuvioon, en malttanut olla kokeilematta.

Syksyn pimeimpänä aikana tulee tehokkaiden lähivalojen ehdoilla suunniteltujen xenonien ja H7 lisäkaukovalojen välille ristiriita. xenonien lähelle tekemän kirkkaan läiskän yli ei ihan pienillä halogeenivaloilla näe sateessa.

Noiden kaukovalojen tarkoitus ei ole nostaa marssinopeutta, vaan tuoda talviajoon se rentous, minkä muutama lisäsekunti antaa. Lisäksi omiin kirkkaisiin valoihin tottuneet silmät eivät häikäisty helposti.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
jonik
Viestit: 18
Liittynyt: 05.12.2010 18:43

Viesti Kirjoittaja jonik »

Terve

Oliko asennus minkälainen, tarviko johtoja pätkiä tai muuta?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kerrankin kunnon kuva siitä mitä xenoneilla saa aikaan :idea: :idea:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Asentamani Cobran sarjan saa sekä perinteisillä että CAN-väylään sopivilla ballasteilla, jotka huijaavat auton luulemaan valojen toimivan normaalilla tavalla, eikä hälytyksiä valoviasta ole ainakaan vielä tullut.

Niinpä asennus suoraan auton omiin liittimiin onnistuu ja tässä tapauksessa ainoa autoon tarvittu modaus oli kaukovaloumpioiden takana olevien muovisten pölysuojakansien puhkaisu johtosarjan läpivientejä varten.

Tässä asennussarjassa on johtosarjan mukana hyvä kumikaulus, jolla läpiviennin voi tehdä pölytiiviisti.

Poisto vaatii sitten joko uudet pölykannet hajottamolta tai jeesusteippiä reikien peitoksi.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ai niin ja vielä yksi asia.

Auton alkuperäiset xenonpolttimot ovat 4300 K värilämpötilalla ja kaukovalot 5000 K ja eron huomaa. Sateinen pimeä metsä menee vähän surrealistisen peikkometsän näköiseksi värisävyjen vääristyessä.

Jos nyt olisin tilaamassa, ottaisin päivänvalon sävyiset 4300 K polttimot myös noihin kaukovaloihin.

Olisi myös vähemmän huomiotaherättävä asennus, kun kaukovalot eivät auton ulkopuolella näyttäisi selvästi sinisemmältä ja valoakin saisi vielä ihan vähän lisää samantehoisesta polttimosta.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Henripit
Viestit: 13
Liittynyt: 16.10.2012 12:52

Viesti Kirjoittaja Henripit »

740 GLE kirjoitti:Älkää käsittäkö väärin, nuo vanhan C-Avan bi-xenonit + H7 kaukovalot ovat todella hyvät vakiovalot. Lumisen talven aikaan en itsekään kaipaisi enempää.
Xenon = lähivalot xenon, kaukovalot H7 halogeeni
Bi-xenon = lähi ja kaukovalot xenoneilla (eli kaukovalot ei voi olla H7 jos on bi-xenon)

Oletkohan kirjoittanut väärin, vai ymmärsinkö minä jotain väärin? Onko autossasi siis alkuperäisenä lähi xenonit ja kaukovaloissa H7, jotka olet vaihtanut Cobran xenoneihin? Eli olet tehnyt xenoneista bi-xenonit?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Henripit kirjoitti:Oletkohan kirjoittanut väärin, vai ymmärsinkö minä jotain väärin? Onko autossasi siis alkuperäisenä lähi xenonit ja kaukovaloissa H7, jotka olet vaihtanut Cobran xenoneihin? Eli olet tehnyt xenoneista bi-xenonit?
[OFFTOPIC]
Onhan siinä ksenonit molemmin puolin – huono se oisi uni-xenonilla ajella. :D
[/OFFTOPIC]

Vai onko bi-xenonit ja vielä avustamassa halogeenit. Tiiä häntä. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ainakin 211-korimallissa bi-xenon tarkoittaa sitä että lyhyet/pitkät tuotetaan samalla projektorilla jota sitten avustaa halogeeni, H7-kannalla siinäkin :wink:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Henripit
Viestit: 13
Liittynyt: 16.10.2012 12:52

Viesti Kirjoittaja Henripit »

Olen siis ymmärtänyt väärin kun ei vielä ole näitä mersujen hienouksia tullut opittua. (Bemareissa bi xenon tarkoittaa lähi ja pitkiä xenoneilla, eikä halogeenia ole ollenkaan). Nyt loppu ot, asia ymmärretty.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Sitä samaa bi-xenon tarkoittaa tässäkin.

W204:ssa ennen faceliftiä on tuon lisäksi kaukovaloilla syttyvät H7 lisäkaukovalot niissä auton keskilinjaa lähempänä olevissa reijissä.

Naamahississä poistivat nuo kääntymisvalon tieltä. Olisin mieluummin pitänyt saksalaisvaunujen joukossa poikkeuksellisen tehokkaat ajovalot.

Tervetuloa foorumille
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
s1jviita
Viestit: 6
Liittynyt: 25.10.2012 19:02
Paikkakunta: Tampere - Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Itse laitoin 50w xenonit ilman canbus:ia ja ei mitään ongelmaa. Bi-xenoneista on se hyöty kun näppää pitkät päälle niin valot nousee heti ylös ja tovin päästä kun apuxenonit syttyvät niin tulkoon valkeus!
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Henripit kirjoitti: (Bemareissa bi xenon tarkoittaa lähi ja pitkiä xenoneilla, eikä halogeenia ole ollenkaan).
Saapiko kyseenalaistaa tuon väitteen? :D
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
s1jviita
Viestit: 6
Liittynyt: 25.10.2012 19:02
Paikkakunta: Tampere - Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

_Hämis_ kirjoitti:
Henripit kirjoitti: (Bemareissa bi xenon tarkoittaa lähi ja pitkiä xenoneilla, eikä halogeenia ole ollenkaan).
Saapiko kyseenalaistaa tuon väitteen? :D
Niin mahdettiin varmaan tarkoittaa, että sama xenonpolttimo toimii sekä lyhkäsissä, että pitkissä, läppä aukeaa vaan edestä pois ja korkeudensäätö nostaa ylöspäin! Eli aivan samalla tavalla kuin w204 faceliftissä. Bemarissa jos halot löytyy niin ei ole bi xenon ominaisuutta, vaikka lyhkäsissä olisikin xenonit.
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Noista viesteistä kylläkin ymmärsin asian niin, että kummassakin umpiossa (pitkässä ja pätkässä) olisi xenon-polttimo. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
s1jviita
Viestit: 6
Liittynyt: 25.10.2012 19:02
Paikkakunta: Tampere - Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

_Hämis_ kirjoitti:Noista viesteistä kylläkin ymmärsin asian niin, että kummassakin umpiossa (pitkässä ja pätkässä) olisi xenon-polttimo. :roll:
Niin siitä kyllä äkkiä ymmärtää...
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eikös nykyBemareissa lähempänä auton keskilinjaa olevat "valot" ole pelkät Annelinsilmät vailla tarkoitustakaan valaista yhtään mitään?

Eli just niinkuin Henri jo sanoikin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

_Hämis_ kirjoitti:Noista viesteistä kylläkin ymmärsin asian niin, että kummassakin umpiossa (pitkässä ja pätkässä) olisi xenon-polttimo. :roll:
Lähivaloumpio on vähän harhaanjohtava termi valaisimessa, joka käsittää kaksi kaukovaloa, toisen lähivalon kanssa ja toisen ilman.

Bi-xenonien lisäksi tässä mallissa on ihan hyödylliset lisäkaukovalot H7 polttimoin. Valot ovat oikein hyvät, ihan kuten TM talvitestin 2012 voittajassa, mutta H7 lisäkaukovalojen vuoksi paremmilla kaukovaloilla.

Mutta kun on yli 30 talvea katsellut maisemia Bosch Touring tai Rallye 225-parin takaa, eivät hyvätkään vakiovalot tunnu riittäviltä.

Harmi vain, kun en hoksannut ottaa ennen ja jälkeen kuvia. Mutta viime syksyinä vertailin saman Avantgarden vakiovalojen (=bi-xenon + H7 apupitkät) ja Volvo S80 H7 vakiovalojen + Bosch Touring kanssa. Kuvatekstit toivottavasti kertovat mikä kuva on mitäkin. Tässä vaiheessa siis Mersun valot ovat vielä vakiovarusteisessa kunnossaan.

Xenonlähivalot:
Kuva

H7 lähivalot:
Kuva

xenonkaukovalot + H7 vakiolisävalot:
Kuva

H7 + H7 nelivalot + Bosch Touring 190 (H3):
Kuva

Bosch Touring on oma suosikkini kaukovalona, koska pidän sen tasaisesta ja leveästä valokuviosta. H3 poltin ei valovoimassa tietenkään pärjää D1S:lle, mutta kaukovalokuvio kaukana rinteessä muodostuu lähes yksinomaan lisävaloista, koska Volvon oma pieni ja kapea-alainen kaukovalo ei yllä noin kauas oikeastaan lainkaan. Kuten rinteestä näkee, on valokuvio halogeenivaloksi poikkeuksellisen hyvin hallittu, tasaisen leveä tieaukon laidasta laitaan ilman kirkkaita tai pimeitä läiskiä ja myös korkeussuunnassa hyvin rajattu.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva
Skoda Felicia ja 100w polttimoilla olevat Boschin 190:set.

Kuvien laatu ei vedä vertoja 740GLE:n ottamille.

Tälle kaudelle kumpaankin autoon asensin 190:set. 225:set alkoivat olla omaan makuun "liian isot".

:)
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Kuvan laatu muuten vaikuttaa näihin valon "näyttämiin" melkoisesti.
ja myös se millä kelillä kuvat on otettu, musta märkä asfaltti syö valoista puolet jollei enempikin pois.

tässä kostea asfaltti ja E7:lla otettu kuva.
Kuva
sama paikka ja hieman lunta.
Kuva

sama paikka mutta uudempi auto...
Kuva
ja sama pitkillä.
Kuva

.
Viimeksi muokannut todellauupunut, 27.12.2012 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Täysautomaatiikalla on vähän hankala valokuvin dokumentoida erilaisten valojen eroa, kun valotusautomatiikka adaptoituu joka kerta tilanteen vaihtuessa kulloinkin vallitsevaan valoon ja valottaa sen mukaisesti.

Yllä olevat vertailukuvat halogeeni- ja xenonvaloauton kesken kuvasin kamera käsisäädöin samoille valotusarvoille pakotettuna, eli nuo neljä kuvaa ovat keskenään suoraan vertailukelpoisia.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Pappi kirjoitti:Skoda Felicia ja 100w polttimoilla olevat Boschin 190:set.

Tälle kaudelle kumpaankin autoon asensin 190:set. 225:set alkoivat olla omaan makuun "liian isot". :)
Sopivasti kohdalle osunut (vai hoksasitko hakea sen tahallaan?) metsäinen suora Papin kuvassa tuo hienosti esiin Bosch Touringin leveän ja matalan valokuvio. Kuin 300 metriä pitkä sumuvalo. Ojien takanakin näkyvät tien ulkopuolella puut 3 metriin saakka kirkkaasti valaistuna.

Rallye 225 ainakin 37.5 reffillä tekee niin kapean pistemäisen valokeilan, että vaikka se Touringia pidempi onkin, on myös vähän epäkäytännöllinen liikenteessä. Koko tieaukon valaisemiseen myös mutkissa pitäisi olla 3 - 4 valoa viuhkana ja sitten mitkä tahansa lähivalot ovat aivan eri paria.

Tästä syystä meilläkin vaihtui aikanaan Rouvan autoon Rallyen tilalle Touring.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
thenq
Viestit: 62
Liittynyt: 14.10.2011 21:16

Viesti Kirjoittaja thenq »

Oliko mainittu vai ei, paljonko watteja tuossa muutossarjassa?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ketjun avauskuvassa on ihan perus-35w. En hirvennyt noin pieneen umpioon kovin tehokasta polttimoa laittaa, vaikka 55 wattinen se alkuperäinen halogeenipoltinkin tietysti on.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Seatissa on omat puolikkaat valot niin surkiat, jotta on niinku säkkiin sukeltas kun lisäkattilat (Britax 100W hg) ja pitkät sammuttaa. On niinku parkeilla ajelis. Rintterissä taas on zenoxisarjat laitettuna vissiin joka tuikkuun. Siihen lisättynä kun kattoo ylempää ettei vastaantulijat häikäse ja näkee risteyksissä penkkojen yli, on talviajo paljolti mukavampaa. Eikä ole kukaan vilkutellu hajavalosta tms. kun ei ole H4 lamput, eli polttovälit on samat kuin halogeeneilla.

Vaan onhan se siltikin toki ryökäleenmoinen rikos ja vääryys laittaa kaasurupsausvalot vanahaan rysään, vähintään vuosi kuritusputkaa sietäs antaa joka Uunolle kun syyllistyy näkemään eteensä uusien autojen seassa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10756
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuo suora missä otin kuvan skodan valoista on metsästysmaiden lähellä. Pysähdyin tarkoituksella ottamaan kuvan, koska tuossa näkee 190.sen kuvion.

Tallin hyllyssä on yhdet 190:set 35w xenoneilla terästettynä. Bolt on sarja.... mitäköhän tekisi. Toisessa on maskiin kiinnitettynä 190:set 100w halogeneilla :)

Noissa valoissa saa paljon pienellä rahalla 8)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Talvikäytön päätyttyä 740 GLE:n keulalta poistetun 190 Touring -parin loppusijoituspaikkaa arvotaan.

Nuorison jutut iltojen pimetessä kuulostavat sellaisilta, että eivät taida lojua paketissa enää pitkään.

Jossain vaiheessa syksyä voisi ottaa valovertailun miitin aiheeksi, niin ei tarvisi kaikkien ostaa kaikkia malleja kokeeksi?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
tekarijee
Viestit: 10
Liittynyt: 28.11.2013 8:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja tekarijee »

740 GLE: olisiko sulla heittää kuvia asennuksesta? Lähinnä ballastien sijoittelu kiinnostaisi. Itsellä kävi ajatuksissa asentaa vastaavanlainen systeemi omaan S204:ään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”