blacklaken 300TDT

Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

blacklaken 300TDT

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Sataysikympissä kävi sisätilat ahtaaksi joten se jatkoi uudelle omistajalle. (Tulihan sillä jo 100tkm ajettua :shock: )
Katselin tilalle 203 cdi farkkuja mutta päädyinkin elvyttämään naapurikylältä tienpäälle tuommosen 91 vuoden 260E:n
Käytin autoa viime viikolla leimalla ja kardaanin tukilaakerin hylsyn korjattua, sain meseen vuoden leiman :)

Varusteita oli ruksittu ainakin seuraavasti:
-kattoluukku
-etu s-lasit
-vakkari
-ASD ABS
-manuaalikylmästöinti
-tomaattiloota
-musta kangas pähkinäpuilla
-airbagit
-ulkolämpötilamittari (vai oliko se vakiovaruste)

Ilmastointi ei yllättäen pöhise ja keskuslukkokaan ei sano mitään, olisiko siihen kellään ideaa? Sulakkeet on ehjiä.

Autolla ajeltu nyt 1500km bensan kanssa ja toimii muuten kivasti.
Sisustan purin ja pesin. Maalauksen vaatii myös lähiaikoina. :)
Viimeksi muokannut blacklake, 13.9.2019 0:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tukilaakerin lisäksi vaihtelin uudet pakoputken kannakekumit ja peräöljyt(castrol) kun joutui auton alle menemään :)
Mitenkäs muuten, onko airbag-ratissa runko-osa sama kuin perus ruorissa? Pyörii ikävästi tuo muovi rungon päällä.
Lisäksi jos joltakin löytyisi mustaa ehjää kuskin penkkiä käsinojalla ja niin penkinlämmittimethän tässä oli myös, niin saisi tarjota. Suunnitelmissa olisi myös tarvita vajaamukisen automaatin etukardaani jos joltakin semmoinen löytyisi :)

Kilometrejä tässä oli ostohetkellä 422tkm.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Teddy
Viestit: 760
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ettei olis keskuslukon pumppu pimeenä. Meinaatko dieselöidä?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Täytyy katsoa tuo pumpun kunto. Kerkesin juu tämän dieselöimään, 1300km jo suoritettu koeajoja :)
Pellin alla nyt tuliterä om604 pannu viton pumpulla, joka kävi ppd:llä hoidossa.
Kuvia ei vaan oo vieläkään :oops:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Kulutusta nyt mittasin ekaa kertaa, tonnin tuntuu pääsevän tankillisella eikä valokaan vielä syttynyt. 5,85 litraa sataselle näytti eka testi. Pääasiassa matka-ajoa, mutta ei mielestäni paha kun tomaattilootalla ja 3.27 perävälityksellä. :shock:
Sain jopa yhden kuvankin näpättyä :D
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

hiukan olis taas huollettu :)
Nelipyöräsuuntauksen tein, samalla tarvi uusia kuskinpuoleinen raidetanko että sai säädöt liikkumaan :D
Peräöljyt vaihdoin uudelleen, koska moni epäili castrolin toimivuutta. Nyt sielä pyörii mukana fussin sintopodit niin pitäisi olla murikalla hyvät oltavat :wink:
16x8 et36 remotecin kasireikäset laitoin alle, nyt kuvasta poiketen keskilätkätkin paikollaan.
Öljyt tarvisi vaihtaa, kyynärnoja löytää, hehkutus ja sammutuskin tarvisi rakennella avaimeen ym sipistelyjä :)
Mankka vaihtui myös kuvan tyyliin sopivaan, tosin oli edellinenkin kasettia toistava.
Kuva
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Rajanpeikko
Viestit: 75
Liittynyt: 14.11.2015 18:04

Viesti Kirjoittaja Rajanpeikko »

Multa löytyy ylimääränen kyynärnoja. Sininen "nahka". Noudettuna ilimanen Jyväskylästä. Jos mh:lla joutuu pistää niin 20e kuluineen?
Voi perhana, ukolla on valaistut meikkipeilit :jerkit:
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Kiitos tarjouksesta, jos en oikealla verhoilulla löydä niin senhän voisi maalata vaikka mustaksi :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sharedoc
Viestit: 469
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Dieselöinnistä lisätietoja ja kuvia
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Täytyy joskus joku kuva ottaa kun saa konehuonetta siistimmäksi.
Tuli tuossa 603 turbon kanget ostettua, täytyy viedä ne joskus holkitettavaksi.
8mm pumppukin lähti teetätettäväksi :shock:
Alkoi niin tuntumaan että pieni lisäpotku ei olisi pahitteeksi.
En isommin virittämään ala, mutta reilu 200hp kun tähän saa isolla väännöllä niin on mukavempi käyttis ja kulutuskin pysyy silti aisoissa :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tämä on jatkanut eteenpäin, välillä tuli kokeiltua s203 ja todettuani sen itselle sopimattomaksi autoksi, ostin taas tämmöisen parivuotta seisseen 124:n 8)
Koppa on vuodelta 90, alkujaan 300TDT, mutta muutoskatsastettu 606 sekä isommalle ahtimelle. Superihistoriaa yksilö omaa muutaman kuukauden, ja koneen räjähdettyä tekniikka, voimansiirto sekä muutakin nippeliä myyty autosta pois.
Hain rullaavan hylsyn tontille ja kasailen tästä sopivan pelin itselle.
Koneeksi tulee aluksi ihan vain 606 vaparitekniikka manuaalilaatikolla, tietysti ahtimella höystettynä ja kyllähän se nälkä sitten luultavasti syödessä kasvaa. Suht sivistyneenä perheautona täytyisi kuitenkin pitää.
Lopuksi muutama kuva tähänastisista työvaiheista:
Moottorin ja konetilan pesut, öljynpaluu, pakosarja, laatikon takakannake tehtynä (väyrysessä kun erinlainen tuo takakannake, eikä varastosta löytyneen 4-v. manuskan takakansi passannut tähän) :?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1152
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Nälkä kasvaa syödessä :lol: Pistähän tarinaa ja kuvia aina kun tapahtuu :wink:
® Mesen linttaklubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

hcmato kirjoitti:Nälkä kasvaa syödessä :lol: Pistähän tarinaa ja kuvia aina kun tapahtuu :wink:

Kyllä :D peeäs, näkkiin sun ceeläisen yks päivä, amiksen ohi ajelit. Raaka peli kyllä 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Pasilta ylivieskasta kävin hakkeen seitenmilliset tapit, tolskasin muutaman illan varastossa ja sinnehän ne sai tungettua :)
Limppuja en alkanu toistaseks keventelemään.
Penkissä säädettiin pumppuun maltilliset 110 millikuutiota maksimit.

Joku saattaaki hoksata, että tässä mennään opiskelijabudjetilla :kuningasajatus:
Korjaillaan ja vahvistellaan sitten KUN porsii :huh:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Imusarjaan tein ahtoputken lähdön tuommoisella 3" alumiinisuppilolla. Ei ehkä maailman virtaavin koppa mut mielestäni aivan ookoo pitäis tuolla kuitenki olla :tuumaus:
Tiggiä en omista mutta samalta kylältä löyty onneks kaveri joka pyöräytti suppilon kiinni imusarjaan :)
Lisäksi jouduin tilaamaan vielä tuommoisen 135 asteen silikoonimutkan ruottinmaalta. Vedellään joskus suoremmat ahtolinjat..
Päälle ruiskin mustaa mastonin hammeria, samalla maalailin muutakin konehuoneen osia mustaksi :)
Pari kuvaa aiheesta:
Kuva
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Taas hiukan tehty. Kone ja pumppu ajotettu (tämähän oli siis vaparikone, josta oli pumppu ja nokat myyty, turbon nokat löytyi halvalla niin semmoiset sinne nakkasin) :oops: :lol:
Polttoaineletkut tuli kaikki uutta konehuoneeseen, samalla uusi hengstin karkeasuodatin ja mannin hienosuodatin. Koneeseen uudet öljyt ja suodatin.
Savutkin otettu, mukava nähä, että tuntuis omatekonen pumppukin pelaavan, ainakin näin paikallaan kaasutellessa :)

Lisäks tuli päivitettyä lisävarustelistaa valaistuilla meikkipeileillä 8)
Ostin myös savun väriset vilkut :shock: mistähä nyt tuulee, aina oon porkkanoita käyttäny :tuumaus:

Pari kuvaa :idea:
Kuva
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tuli tuossa vastaan vielä kuva kun pumppu oli palasina. Ei siinä vielä kaikki osat ole, mutta yhteensä usiampi liikkuva kikkare kyllä :D
Tämä pumppu on 93 vuoden konneesta, rs174, eli ilmeisesti "jyrkällä nokalla"

Vaiheloovaan tuli ennen asennusta uudet öljyt jota ennen huolellinen huuhtelu, Perä ja vetoakselit löytyi sopivasti, w124 300E:stä, 3,07 välityksinen ASD, sillä tässä korissa on valmiiksi alkuperäinen ASD-järjestelmä.
Perään kävin hakemassa kooällästä kolome purkkia sintopodia jotta saa eka ajella jonku hetken huuhteluajoa ja vaihtaa pian uudestaan (tosin jos vanhat öljyt ei oo aivan järkyttävät nii ei ny tarvi heti uudestaan alkaa vaihtelemaan.

Niin se kuva vielä :kuski:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Pikkuhiljaa
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
amgtoys
Viestit: 230
Liittynyt: 02.3.2008 13:53

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Mulla löytyy muuten kansiollinen kuitteja mitä tuohon farkkuun on tehty. Voisin joskus toimittaa ne. Harmi ku tuo lakka ei halua tuon päällä pysyä, ois muuten suht hyvä koppa.
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

No nehän vain kelpaavat. Kyllä tuo on yks parhaita koreja mitä mulla on ollut vaikka näyttääkin melko rajulta ulospäin just nyt. Ens kesänä jos maalailisi, samalla ehkä päivittäis E-keulan tähän vaikken siitäkään ole juuri aiemmin välittänyt :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

blacklake kirjoitti: Kuva

Välijäähy on tosiaan peruja entisestä sataysikympistäni. Perus tarvikemotin "traktorimallin" 450x400 johon velipoika teki uudet päädyt, kuumalle puolelle kennon päätyyn asensi samalla umpitangon puolikkaat jotta ilma löytäs tiensä ehkä hieman helpommin jäähyn sisälle. :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tälle ei ole kerennyt tekemään nyt mitään.
Tai no, kesä- ja talvivanteet hommasin, kun kauppaan ei sisältynyt kuin jarrulevyt :lol:
Talvisiksi löytyi tuommoset lorinser rs75 koossa 16x7,5 et35, niille pyöräytin varastosta hyvät nokian nastat.
Kuva
Kesävanteiksi taas löysin ikiklassikko monoblockit. c36 amg:stä ja koossa
17x7,5 et37 (eteen) ja 17x8,5 et30 (taakse) :) näissä tosin renkaat loppu ja toinen etuvanne solmussa, mutta kesäänhän on vielä aikaa...
sovitin nykyisen käyttiksen alle:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

blacklake kirjoitti: Kesävanteiksi taas löysin ikiklassikko monoblockit. c36 amg:stä ja koossa
17x7,5 et37 (eteen) ja 17x8,5 et30 (taakse) :) näissä tosin renkaat loppu ja toinen etuvanne solmussa, mutta kesäänhän on vielä aikaa...
Monoblokkia oikaistessa huomaa että se on luja vanne. Saa tunkata monin verroin haluttua muutosta yli että alkaa oieta. Räkäalumiiniset menee kuin muovailuvaha.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Joo muistelenki kuulleeni että nuo monot olis meleko sitkeitä vanteita.
Voi olla että jätän ammattilaisen huoleksi oikasun tahi sitten ostaa ehjän tilalle :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1152
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Oi että minullekkin kelpais noi monot, tai on 4kpl 7.5 ...tarvis ne leveemmät taakse 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

hcmato kirjoitti:Oi että minullekkin kelpais noi monot, tai on 4kpl 7.5 ...tarvis ne leveemmät taakse 8)

:twisted:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Nyt kun sitten kävi niin, että mato osti nuo monoblockit niin voisi koittaa metsästää tälle varastossa lojuvalle vanneparille täydennystä.. :roll:
Notta ilimotappa jos sattuu jossaki näkymään tämmösiä 17" AMG style III vanteita.
Ei ole väliä, onko 7,5" vai 8,5" leveä pari.
Oishan nuita nytki yks koko satsi myynnissä mutta opiskelijabudjetilla tarttis päästä :?
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tulipa tuossa selailtua menneitä kuvia ja topicin aloitus auto yhden yön lumisateen jälkeen viime talvena.. :shock: :D
Lunta tuli niin käsittämätön määrä, varmaan se 20cm minimissään ja pahimmissa paikoissa lievän tuulen ansiosta varmaa 50cm :D :lol:
Sittenhän piti kuitenkin lähteä liikkeelle ja tulipa todettua, että :asd: on ihan nimensä veroinen ja ehdoton järjestelmä :pappa:
:wink:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Juuri ei ole kerennyt tekemään mitään.
Perän ja vetarit ostin tosiaan sen 3.07 asd, kun tässä tuo asd järjestelmä on valmiina.
Kepit huolsin seuraavasti:
hiekkapuhallus
vanhat kumet pois
nivelet liuotin puhtaaksi
ruiskin maalit päälle
kasaus uusilla rasvoilla ja suojakumeilla

Kannatti tehdä, mukavempi nuo on sinne pultata puhtaina.
Perään tilasin kans stefoja, jos sille sais aikaiseksi jotakuinkin saman hoidon.

Ja kuvathan on kivoja :)

Kuva
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1157
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Perämurikasta vuolin maitopurkillisen erinäistä kerrostumaa poies ja sen päälle hiekkapuhalsin.
Stefoja ei ole vielä kuulunu, nyt ne olis mukava vaihtaa kun on murkula irrallaan..
Huohottimen seutu ja kartaaninpuolen stefan alue oli tihkunut öljyä.. Tiedä sit loppuisko molemmat pelkällä huohottimen putsauksella.. :?

Ahtimenkin innostuin tuossa päivittämään vaikka ei ole koeajojakaan edes suoritettu :lol:
Edellinen oli siis holsetin hx40w, billettisiivellä ja mielestäni superin siivellä.
Tilalle tuli KKD:ltä uusi hx35/40 jossa on siis 35super pakopuoli, 60mm siipi ja 14 portillinen pesä.
Kompurapuoli on 40 super, tosin valusiivellä :cry:

Tämähän ei ole järkevä päivitys jos haluis isompia tehoja, mut ihan vaan käytettävyden nimissä halusin tuon vähä alavetoisemman pakopuolen kun syöttöäkään ei ole kun se 110cc, sittepä näkkee miten pelailee ko saa ajoon :)

Uus ahdin, mut jännästi pitää pientä kahinaa, öljyä laitoin hiukan nii parani. No, kiinni ja käyttöön, jospa se siitä hilijenee. :shock:
Kuva

Niin ja sain lankun hinailtua viimein nivalasta tänne raumalle, joten jospa kerkeis vähän useemmin pajottamaan :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”