W124:sta ostamassa

Vastaa Viestiin
jorma
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2006 10:05
Paikkakunta: Espoo

W124:sta ostamassa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Tervehdys kaikki, olen uusi tänään rekisteröitynyt kasvo täällä. Äkkiseltään tuntuu tosi hyvältä paikalta tämä mese.fi :)

Olen ostamassa mersua ja nyt tuli vastaan yksi hyvän oloinen 230TE -90 farmari. Muutamia vikoja siitä kuitenkin löysin. Olisi kiva jos asiantuntijat kommentoisivat vikojen vakavuutta, niin voisi tarpeen tullen edetä kauppaprosessissa rauhallisemmin mielin.

1) Automaattivaihteiston öljymäärä oli vajaa eli alarajan alapuolella. Öljy näytti tikussa kauniin vaaleanpunaiselta. Öljyt myyjän mukaan vaihdettu joku aika (parikymmentä tuhatta km tms) sitten, en muista tarkkaan. Onkohan tällä jotain tekemistä hesarin vikalistan
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne ... sp?id=1075
kohdan "Automaattivaihteistoissa on vuotoja ja vikoja vuosimalleissa 1989 ja 1990" kanssa? Kannattaako huolestua? Minulla ei ole koskaan ollut automaattia, joten en tiedä miten sen kuuluisi toimia ja vaihtaa. Koeajolla en huomannut mitään ongelmia vaihteiston toiminnassa.

2) Keskuslukko ei satunnaisesti toiminut, eli avannut muita ovia kuskin ovesta avaimella avatessa. Vähän aikaa kun odotti ja avasi uudelleen, sitten taas toimi. Suurimman osan ajasta toimi ongelmitta.

3) Kaikki mittariston varoitusvalot paitsi ABS ja pitkät valot (ja vilkut) olivat pimeinä. Kirkkaasta päivästä johtuen en nähnyt mittariston varsinaista valaistusta. Varoitusvalot syttyivät pari kertaa kun oven paiskasi kiinni, vaikuttaa siis kosketushäiriöltä. Mutta mikä kosketushäiriö voisi pimentää kaikki valot kerralla? Muuten sähköjärjestelmässä en huomannut häiriöitä, mm. ajovalot ja sisävalot toimivat kuten pitää kuten myös ABS silloin kun sitä kokeilin.

4) Bensamittarissa tai sen anturissa oli vikaa, näytti kylmänä täyttä vaikka tankki oli alle puolet. Pienen ajon jälkeen alkoi näyttämään oikein.

5) Kattoluukku oli jumissa, toimi jotenkuten kun kädellä auttoi. Tuntui siltä että toinen puoli liikkui selvästi toista huonommin ylös-alas. Rasvaaminen auttaa, vai lieneekö jotain muutakin rikki?

6) Takalasinpyyhin jumitti alussa mutta alkoi sitten toimia eikä jumittanut enää.

7) Apukuskin ilmasuuttimesta ei tullut alussa lämmintä ilmaa mutta alkoi myöhemmin tulla ja tämäkin toimi sittemmin hyvin.


Suurkiitos avusta jo ennakkoon!
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Terveppä terve ja tervetuloa foorumille.

Yleisesti 124-sarjan farkku on loistopeli, eli ei hassumpi ehdokas.

Nuista issueista:

1) Laatikossa yleensä vuotaa etu- tai takastefa tai pohjantiiviste.
Nuista hankalin vaihdettava on tuo etustefa. Öljyn väri OK.
Kurkistele sinne alle, pitäisi öljyvuodon löytyä aikas helpolla.

2) Onko auto seissyt pitkään? Kuulostaa että olisi paikat vähän päässy pikeentyyn. Voitelu ja renkkaus auttaa moneen paikkaan.

3) Mittariston takaa voisi olla liitin löysällä, pätkii välillä.

4) - 7) sama kuin kohta 2). :wink:
Pro HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tervetuloa, Jorma. :D

Muihin en osaa sanoa mitään, mutta olihan kone käynnissä kun tarkistit öljymäärän?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
jorma
Viestit: 7
Liittynyt: 18.5.2006 10:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jorma »

[quote="Rässi66"]
2) Onko auto seissyt pitkään? Kuulostaa että olisi paikat vähän päässy pikeentyyn. Voitelu ja renkkaus auttaa moneen paikkaan.
[/quote]

Myyjä sanoi että on seissyt muutaman kuukauden. Kuulostaa ihan hyvältä selitykseltä ja myyjä oli kyllä luotettavan oloinen. Kaikenlaista remonttia oli tehty, mm. kansi ja laturi.

Niin, ja vaihteiston öljyt tarkastettiin moottorin käydessä.

Entäs jos autolla on ajettu vajailla vaihteistoöljyillä, kuinka helposti laatikko menee sellaisesta rikki?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vaihteiston öljymäärän on hyvä olla lähellä alamerkkiä...hiukan alle tai hiukan yli...siitä viivasta noin 2 mm.

Tämä siksi, koska öljy laajenee lämmetessään melkoisesti :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
dollarihymy
Jenkki-mies
Viestit: 394
Liittynyt: 28.3.2006 11:34
Paikkakunta: Vapaala city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

toimiko ABS jarrut :wink:
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Minen mikään ammattilainen ole, mutta jotain osaan ehkä kertoa kuitenkin noista vioista. On tullut itellekin ostettua yksi remonttikohde tohon pihalle, joten vähän on joutunut noihin mekkerihinkin tutustumaan.
Jos muuten yhtään pysyy ruuvimeisseli kädessä, niin tältä foorumilta löytää hyvin ohjeita ja kysymällä saa lisää.

Keskuslukko toimii alipaineella, jolle paineen tuottaa alipainepumppu. Pumppu sijaitsee ainakin sedaneissa takapenkin alla, vänkärin puolella. Kannattaa varmaan tarkistaa pumpun sielunelämä, että toimiiko se vaillinaisesti, vai onko se täysillä matkassa.

Bensamittarin vika on ehkäpä todennäköisesti sama kuin muu mittarivika, eli kosketushäiriö? Toinen mahdollisuus on, että polttoainetankin koho on vaurioitunut.

Nuo kattoluukkuongelmat näyttää ainakin lukemani perusteella olevan melko ikäviä korjata. Paikat ovat ilmeisen ahtaat työ ei ole siitä "mukavimmasta" päästä.

Jos tulee vain kuumaa/kylmää, niin vika on aika usein ns. närhen munissa, eli magneettiventtiileissä. Ne puhdistamalla alkaa säädöt aika usein toimia kuten pitääkin. Tässä tapauksessa taitaa tuo seisonta tehdä aika paljon noista ongelmista.
ronsu508
Viestit: 0
Liittynyt: 05.9.2006 20:50
Paikkakunta: nokia

W124 250 / 300 turbo D

Viesti Kirjoittaja ronsu508 »

Tervehdys!

Foorumi vaikuttaa varsin laadukkaalta, kuitenkin ilman liiallista tiukkapipoilua..

Itselläni VAG 1,9TDI, ja mielessä kummittelee moisen vaihto W124 korin Diesel mersuun. - Miksikö? - Siksi, kun VAG:lta ei löydy vastaavaa. Vaatimuksena kohtuulliset tehot, automaatti, ilmastointi.. Ja mieluusti kestävyys.
Mielessä siis W124 250 tai 300 turbo D:n hankinta, joko Saksasta, tai sitten Suomesta (mikäli ehdokkaassa ei ole bisneksen teon makua..).

Uutena tulokkaansa kyselenkin, mitä tuollaisessa kannattaa huomioida? Missä hintaluokassa saa hyvän pelin? Oltava ilmastointi, jonkinlainen erikois sisusta suotavaa myös.. Korimallilla ei sinällään väliä, sedan tai farkku. Ajokilometrejä tuskin kannattaa tuijottaa..

Vuosimallilla merkitystä?
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Moro vaaj jiisimula. Tervetuloa tänne Meselle.
Tiukkapipat ei täälä jaksa kauaa pyäriä :D

Mutta että kohta alkaa porukka kertomaan noista satakakslankuista.
Itelläkin on ollu semmonen kohta satatuhatta kilometriä.

Lyhyenä ohjeena vois sanoa että osta mahdollisimman kallis :lol:
Siinä on niitä varusteita ja kuntokin kohdallaan. Niin siis jos ei ylihintaa maksa.
Valmistusvuodella on muutakin merkitystä kuin että onko leveät kyljet vai kylkilistat.
Kilometreillä ei ole niin suurta merkitystä, paljon enemmän ratkaisee päivän kunto. Koeaja mahdollisimman monta autoa, kyllä se siitä selviää.

Voisin heti sanoa yhen hyvän TDT:n..
Se on kallis ja uudempaa sarjaa.
Ja hyvä.
® Mesen linttaklubi
ronsu508
Viestit: 0
Liittynyt: 05.9.2006 20:50
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja ronsu508 »

Noinhan se suunnilleen menee. Jos Tampereella on 124 turbo D miehiä, voisin mieluusti pullakahvien ääressä turista enempikin Mersun hankinnasta, ja mieluusti vaikka koeajaa moisen... Mikäli moisesta ei haittaa ole?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jiisimula kirjoitti:Noinhan se suunnilleen menee. Jos Tampereella on 124 turbo D miehiä, voisin mieluusti pullakahvien ääressä turista enempikin Mersun hankinnasta, ja mieluusti vaikka koeajaa moisen... Mikäli moisesta ei haittaa ole?
Moro vaan jiisimula! :D

Välttääkö tämännäkönen kaveri? :lol:

Ulkonäkö saattaa hämätä, nero se on. :wink:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Juu, kyllä passaa kahvit+koeajot. Laitteleppa viestiä.
Käyn päivittäin Tamperhessa töissä ja illat luumuilen Lempäälässä.
Pro HVM
Casull
Viestit: 28
Liittynyt: 06.9.2006 17:51
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Olkaatten tervehdityt, oi jalon johtotähden kannattajat!

Minustakin voi mahdollisesti tulla pitkän tauon jälkeen mersun omistaja.
Taloon olisi tulollaan vm-91 W124 300E D automaattimursu.
Ajettu sillä on 415000, ei ole yhtään laho ja muutenkin vaikutti olevan ihan ryhdikäs peli.
Pari pikkujuttua siinä on mitkä hieman askarruttaa:
Auto vaikutti varsin ponnettomalta, eli siis suomeksi sanottuna ei kiihdy yhtään mihinkään...
(Voi toki olla että olen Alfa-Romeon ja Turbo-Kawan kanssa oppinut liian hyvälle mutta silti.)
Nokkaketjua siihen ei ole ikinä vaihdettu, se on siis käsittääkseni tehtävä hetimiten.
Samalla olis tarkoitus säädättää pumppu kohdalleen jos se on itse tehtynä kovin hankalaa.

Paljonko maksaa ketjun vaihto ja onko millainen homma tehdä?
Paljonko suurinpiirtein kustantaa suutin- ja pumppuhuolto?
Saako näillä korjauksilla montakin heppa takas?

Toinen juttu oli laatikon kanssa, eli vaihtaa nätisti kiiihdyttäessä hieman korkeilla keirroksilla
ja aika terävästi. Muutenkin vaikutti reagoivan kaasunpainallukseen ja kierrosluvun-
ja nopeudenmuutoksiin aika verkkaisesti.
Onko säädöt pielessä vai laatikko rikki?
Ainakaan se ei noilla tehoilla luistanut...

Mihin muihin ongelmiin tuollaisen auton kanssa kannattaa varautua?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle Casull. :D

Puhdin puutteeseen auttaa vierailu PP-Dieselillä Kannuksessa, Pasi herättää Mersun uuteen liekkiin. :wink: Hinnoista kertokoon joku viisaampi, tai laita yyveetä käyttäjälle ppd. :idea: Kallista se ei jokatapauksessa hyötyyn nähden ole. 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa foorumille, naapurikaupungin mies. :D
Taloon olisi tulollaan vm-91 W124 300E D automaattimursu.
Hyvä valinta !
Auto vaikutti varsin ponnettomalta, eli siis suomeksi sanottuna ei kiihdy yhtään mihinkään...
Eihän se mikään raketti ole.
Pp-Diesel Kannuksesta säätää pumpun kohdalleen, sillä kulku muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan.
Samalla olis tarkoitus säädättää pumppu kohdalleen jos se on itse tehtynä kovin hankalaa.
Ks. edellinen vastaus.
Syöttöä voi lisätä ja ennakon säätää itsekin, mutta tulos ei ole samanvartainen kuin ammattilaisen penkissä tekemänä.
Paljonko maksaa ketjun vaihto ja onko millainen homma tehdä?
Vajaan tunnin työ korjaamolla + ketjun hinta.
Huoltokeskus R.Lintonen Ylivieskassa tekee ammattitaidolla jos et itse halua yrittää.
wiimax.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jahas, pikku OT:n aika:

käyttäjä ronsu508 on yllä kirjoittanut nähdäkseni - ainakin - 2 viestiä, mutta nikin alla lukee suraavaa:

ronsu508
Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 0
Paikkakunta: nokia

:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dry kirjoitti:Jahas, pikku OT:n aika:

käyttäjä ronsu508 on yllä kirjoittanut nähdäkseni - ainakin - 2 viestiä, mutta nikin alla lukee suraavaa:

ronsu508
Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 0
Paikkakunta: nokia

:shock:
Foorumin tietokanta jouduttiin toissapäivänä palauttamaan varmuuskopiosta, siinä syy kadonneisiin viesteihin.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

HVM kirjoitti:
dry kirjoitti:Jahas, pikku OT:n aika:

käyttäjä ronsu508 on yllä kirjoittanut nähdäkseni - ainakin - 2 viestiä, mutta nikin alla lukee suraavaa:

ronsu508
Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 0
Paikkakunta: nokia

:shock:
Foorumin tietokanta jouduttiin toissapäivänä palauttamaan varmuuskopiosta, siinä syy kadonneisiin viesteihin.
Jahas, de ja vuu :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Palataan aiheeseen. :shock:

Eli, huomenna tarkoitus käväistä katsomassa epäilyttävän halpaa vuoden -86 W124 230E -automaattimeseä... 8)

Laatikosta on pakki hukassa ja jäänyt leimaamatta, eli lähtökohdat ovat lupaavat... Eihän näissä alkusarjan vehkeissä mitään muovihelmoja ollut, vai täh? Tuossa kuuleman mukaan on... :roll:

Mutta asiaan:::

Mitä tyyppivikoja (aloittaen kalliimmista) noissa on? Mitä tutkimme kun katsomaan lähdemme? Sedan -mallinen, M102 -pohjaisella 2.3l ruiskupannulla & automaatilla varustettu vehjes. Kiitoksia vastanneille etukäteen!!! :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

eki kirjoitti:Palataan aiheeseen. :shock:

Eli, huomenna tarkoitus käväistä katsomassa epäilyttävän halpaa vuoden -86 W124 230E -automaattimeseä... 8)

Laatikosta on pakki hukassa ja jäänyt leimaamatta, eli lähtökohdat ovat lupaavat... Eihän näissä alkusarjan vehkeissä mitään muovihelmoja ollut, vai täh? Tuossa kuuleman mukaan on... :roll:
Juuu, olipahan sellanen rytö, että en olisi kahtasataa enempää maksanut...

Mutta tuollainen "ostajan opas" voisi olla poikaa esim. Mekassa??? :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Huh.

Tänään kun on taas illan ropannut tuota mersua, niin olen kyllä moneen kertaan tuumannut, että ensi kerralla pitää ostaa sellainen mersu, jossa konehuoneessa mahtuu tekemäänkin jotain. Tuolla (w201, ilmastointi, abs, tempomat yms yms.) menee niin paljon johtoa ja letkua, että oksat pois.

Seuraavaksi taidan ostaa taas jonkun vanhan ässämersun mahdollisimman vähillä varusteilla ja pienellä koneella, saa kädenkin johki väliin :evil:.
Kein siknatuur
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Sampo N. kirjoitti:Huh.

Tänään kun on taas illan ropannut tuota mersua, niin olen kyllä moneen kertaan tuumannut, että ensi kerralla pitää ostaa sellainen mersu, jossa konehuoneessa mahtuu tekemäänkin jotain. Tuolla (w201, ilmastointi, abs, tempomat yms yms.) menee niin paljon johtoa ja letkua, että oksat pois.

Seuraavaksi taidan ostaa taas jonkun vanhan ässämersun mahdollisimman vähillä varusteilla ja pienellä koneella, saa kädenkin johki väliin :evil:.
Tai jos vikana suuret kädet :D .

Tosin itekin kummastelin turboa w201:teen ahtaessa,niitä fakiireita,jotka laittaa kolmimlitrasen myllyn turbolla ja muilla kilkkeillä :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”