Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, kevät tulee ja katsastus lähenee, jottain pitäisi autolle tehdä että pääsee ajelemaan taas seuraavan vuoden.

Vikalista on toistaiseksi seuraava:

- ilmastointi ei toimi
Kävin tänään Pellen Pajalla ja systeemi tarkastettiin ja litkut vaihdettiin. Kuulemma toimii, mutta lämpötila-anturi sekoilee (lyö flektin päälle ennen kuin pitäisi - anturi puhditettavaksi/vaihtoon.
Ja kustansi 130 €

- pakoputki räpättää
Kuin myöskin tänään ajoin Kannelmäen ostoskeskukselle (vanhalle?), jossa sijaitsee Pakoputkihuolto Tiittanen.
Kävi tuuri ja jouduin jonon ensimmäiseksi :shock: . Auto katonrajaan ja käynnistys vuodon paikallistamiseksi, ja virrat poikki.
Alta kuului paineilmatyökalujen ääntä, rälläköimistä ja hitsipillin tohotusta.
Noin puolen tunnin kuluttua kävi käsky käynnistää auto uudelleen jota seurasi hyväksyvä murahdus :D .
Tämä homma kustansi hurjat 25 € :shock: Maksu käteisellä 8)
Olipas muuten outoa ajella kun ei kuulunut mitään. Piti ihan KD:tä kokeilla että onko siellä vielä kone tallella - kuuluhan se murahdus :wink:

- autosta poistullessa vasemman takapyörän kohdilta narahtaa
Tämä ilmeisesti on se klassinen narinanivel... Onko kellään tietoa paljonko osa töineen tulee maksamaan (onko 4Matikilla oma hinnasto?)

- välillä monttuun ajaessa edestä oikealta kuuluu kolahdus
Hirvittää - tiedän että matikin etupään osat ovat kultaakin kalliimpia :x
Olisiko se alapallonivel (vai mikä se nyt on...)

- öljyn ja suodattimen vaihto (kuuluuko samaan syssyyn myös jonkin tiivisteen vaihto :shock: )

- Jäähdytinjärjestelmän tarkastus (ikkunoilla sisäpuolella "jotain" kökköä, tiedä sitten mitä - selviääkö maistamalla? :shock: )

- Jostain oikealta edestä tiputtaa hieman jotain öljyä :?

EDIT: Lisää tavaraa vikalistalle:

- Takaluukun sähköt ei toimi (paitsi kun nostaa takaluukkua n. 30 cm auki niin toimii)

Kaikki neuvot ja vastaukset otetaan kiitollisena vastaan :!:
Viimeksi muokannut dry, 24.8.2007 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Matikin keväthuolto

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dry kirjoitti: - välillä monttuun ajaessa edestä oikealta kuuluu kolahdus
Hirvittää - tiedän että matikin etupään osat ovat kultaakin kalliimpia :x
Olisiko se alapallonivel (vai mikä se nyt on...)
Raidetangonpääkin voisi tuommoista tehdä. Tai iskari, tai.....

No kalliita ne kaikki maticiin on.

Sais nyt itse tuon omansa edes pestyä. :roll: :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Kolinan syyksi paljastui mulla alapallonivel, kaikki muut osat sen poistamiseksi vaihtoinki, eli iskarit, ohjausiskari + raidetanko.
Ja sitte veholla sitä tutkittiin ja ainua klappi oli enää alapallonivelessä, kolahteli juurikin kuoppaan ajellessa.

Ilmeisen helppo (=helpompi) vaihtaa kuin vajaavetoseen, ompi pulteilla kii (muistaakseni).

Sit jäi vaihtamatta ku tuli autonvaihto ajankohtaseksi.

Ja öljyä lisäämällähän sitä öljyvuodot huolletaan matikissa, muutoin tarttee taaloja hitsisti :?
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10753
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Miten lie mersussa tehty, mutta ex kolffissa hävisi takaluukun sähköt sen vuoksi, että katon ja takaluukun reunasta menevä johtonippu oli nirhaantunut poikki. Johdot poikki, kolvi kuumaksi ja lisäpätkä väliin... Oma hommansa, mutta eipä kannattanut abikoliittimillä korjailla...

Näin Golffissa ja myöskin Kaarinassa :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Jos se kökkö jäädytinjärjestelmässä on valkoista vaahtoa niin se voi olla öljyä ja sitten voi huolestua vähäsen.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Aku P kirjoitti:Raidetangonpääkin voisi tuommoista tehdä. Tai iskari, tai.....
No kalliita ne kaikki maticiin on.
Sais nyt itse tuon omansa edes pestyä. :roll: :oops:
Autohan pestään joka viikonloppu :D
Pyrstötähti kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui mulla alapallonivel, kaikki muut osat sen poistamiseksi vaihtoinki, eli iskarit, ohjausiskari + raidetanko.
Ja sitte veholla sitä tutkittiin ja ainua klappi oli enää alapallonivelessä, kolahteli juurikin kuoppaan ajellessa.

Ilmeisen helppo (=helpompi) vaihtaa kuin vajaavetoseen, ompi pulteilla kii (muistaakseni).
Taidan aloittaa tästä alapallonivelestä klonksunnan tutkimisen :wink:
Pappi kirjoitti:Miten lie mersussa tehty, mutta ex kolffissa hävisi takaluukun sähköt sen vuoksi, että katon ja takaluukun reunasta menevä johtonippu oli nirhaantunut poikki.
Kummallakos puolella siellä luukun yläreunassa menee tuo piuhotus - siellä on kaksi kumihaitaria - oikea ja vasen :shock:
Generig kirjoitti:Jos se kökkö jäädytinjärjestelmässä on valkoista vaahtoa niin se voi olla öljyä ja sitten voi huolestua vähäsen.
Kökkö (= harmaa/likainen kerros) ei onneksi ole jäähdytinjärjestelmässä vaan tuulilasin sisäpinnalla - muistan jostain lukeneeni, että tämä merkitsee jotain vuotoa jossain (jäähdytinjärjestelmässä tai ilmastoinnissa) :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

dry kirjoitti:
Kökkö (= harmaa/likainen kerros) ei onneksi ole jäähdytinjärjestelmässä vaan tuulilasin sisäpinnalla - muistan jostain lukeneeni, että tämä merkitsee jotain vuotoa jossain (jäähdytinjärjestelmässä tai ilmastoinnissa) :shock:
Ahsoo, no ei sitä kannentiivistettä sitten kannata ainakaan epäillä :P Tuulilasin sisäpintaan tulee aina sellainen ihme mössö kun se on kauan puhdistamatta. Pölyä ja mitä lienee tököttiä. Tupakoinnin yhteydessä ongelma on vielä pahempi.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Generig kirjoitti: Tupakoinnin yhteydessä ongelma on vielä pahempi.
Myönnän :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
JussiK
Viestit: 53
Liittynyt: 30.10.2005 18:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Maasturissa on aina maasturin murheet... :lol:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

JussiK kirjoitti:Maasturissa on aina maasturin murheet... :lol:
:cry:

Mutta hyvä peli ajaa - noin niinkuin maasturiksi 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Tuo lämpötila-anturi, onko kellään tietoa paljonko maksaa?

Voiko tuon anturin vain ruuvata irti kannesta? Vai tippuuko kone pois konehuoneesta jos sen irroittaa :eek:

Ja vaatiiko vaihto muuta kuin anturin irroittamisen ja uuden anturin takaisin ruuvaamisen?

Mitäs jos anturin piuhat on väärinpäin? Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JussiK kirjoitti:Maasturissa on aina maasturin murheet... :lol:
Ja edut. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:idea: 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

öljyn ja suodattimen vaihto (kuuluuko samaan syssyyn myös jonkin tiivisteen vaihto)

Do dih, tuli sekin teetettyä tänään (ensi kerralla osaan tehdä itse :D )
Vanhat öljyt yläkautta pois (olihan mustaa :shock: ) ja synteettiset mopilit sisään.
Ensivaikutelmana voisin sanoa että koneen käynti tasoittui - ehkä jopa huomattavasti :!:

Öljyä meni n. 6,5 litraa, aikaa puolisen tuntia ja rahaa 109 € :cry:

Normaalin laskun lisäksi sain Matikin omaan huoltokirjaan merkinnän ja leiman öljynvaihdosta siihen 230 000 kilsan kohdalle :D

Kiitos vaan paljon hyvästä työstä sinne Lauttasaaren ST1:n yhteydessä olevaan huoltoon :!:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kävin kysymässä katsastuskonttuurin tytöltä jotta koskas sitä auto pitäisi leimalle tuoda (olin henkisesti valmistautunut tuohon kesäkuun puoleenväliin - vuosi siitä käytin matikin syynättävänä).
Tyttö ilmoitti jotta 1.10 mennessä pitää käydä näyttämässä :shock:

Mitenkäs se tämä katsastusajankohta nykyään oikeen määritellään :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Jos rekisteriotteessa on ensirekisteröintipäivä-kohdassa tarkka päivä, niin siinä on se viimeinen katsastuspäivä (ja siitä 4 kk taaksepäin). Jos siinä on 00.00.xx, niin sitten rekkarin viimeisen numeron perusteella entiseen tapaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Helpoimmin oman autonsa katsastusajankohdan saa, kun viestii "af rek123" eli oman autonsa rekisterinumeron numeroon 16400, tai muihin vastaaviin.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Johdot sijaitsee takaapäin katsottuna vasemman puoleisessa läpiviennissä.Vaatii vähän purkamista jos haluaa ehjänä irroittaa tuon haitariputken.

Anturin voi irroittaa ihan rohkeasti,tosin johdot kannattaa ensin iroittaa etteivät mene kovin ropelille :roll: Ja anturihan on se mihin tulee kolme johtoa,ja vihreä...tai siis ainakin minulla oli...Tuskin tapahtuu mitään paha vaikka johdot väärinpäin.Vastustahan tuo anturi vain aihettaa piuhojen välille.Tietenkin kannattaa laittaa johdot samaten kuin ne oli :roll:
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

dry kirjoitti:
Öljyä meni n. 6,5 litraa, aikaa puolisen tuntia ja rahaa 109 € :cry:



Aika vähän meni tuota öljyä. Oma 300TDT vetää 8 litraa tai viimeksi meni 8,2l suodattimen kanssa.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

luokyio kirjoitti:Jos rekisteriotteessa on ensirekisteröintipäivä-kohdassa tarkka päivä, niin siinä on se viimeinen katsastuspäivä (ja siitä 4 kk taaksepäin). Jos siinä on 00.00.xx, niin sitten rekkarin viimeisen numeron perusteella entiseen tapaan.
No niinhän siinä rekisteriotteessa on ihan aito ja alkuperäinen käyttööottopäivämäärä :oops:
Tosin hämmennystä aiheutti epävarmuus tarkoitetaanko auton alkuperäistä käyttöönottopäivämäärää (huh mikä sana) vai käyttöönottopäivämäärää täällä Suomessa.
Vilenin Herttua kirjoitti:Helpoimmin oman autonsa katsastusajankohdan saa, kun viestii "af rek123" eli oman autonsa rekisterinumeron numeroon 16400, tai muihin vastaaviin.
:idea: Kiitos Vileeni, aina sitä jotain uutta oppii kun täällä seilaa!
AM kirjoitti:Johdot sijaitsee takaapäin katsottuna vasemman puoleisessa läpiviennissä.Vaatii vähän purkamista jos haluaa ehjänä irroittaa tuon haitariputken.

Anturin voi irroittaa ihan rohkeasti,tosin johdot kannattaa ensin iroittaa etteivät mene kovin ropelille :roll: Ja anturihan on se mihin tulee kolme johtoa,ja vihreä...tai siis ainakin minulla oli...Tuskin tapahtuu mitään paha vaikka johdot väärinpäin.Vastustahan tuo anturi vain aihettaa piuhojen välille.Tietenkin kannattaa laittaa johdot samaten kuin ne oli :roll:
:idea: eikun roplaamaan! Kiitos tiedosta AM :!:
Petri K kirjoitti:Aika vähän meni tuota öljyä. Oma 300TDT vetää 8 litraa tai viimeksi meni 8,2l suodattimen kanssa.
Hmm, korjaamon tiatokoje väitti 6 litraa mutta ohjekirjani 6,5 litraa.
6 ja puali sanoi mekaanikko laittaneensa ja tikussa oli ihan tapissa :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Täh,eikös se ollukaan bentsiinivekotin :shock: Jostain tuli sellainen mieleen että olisi...bensaanhan meneekin vain tuo öpaut 6L öljyä,300 tiisseliin sitten tuo isompi satsi.Milläs koneella tuo nyt sitten on?Nimittäin ihan eri anturissakin ollaan jos tuo on tiisseli :oops:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pensa pensa, kolome litroo nelivetoo 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

dry kirjoitti:Pensa pensa, kolome litroo nelivetoo 8)
No joo :) Empä aatellut et olikin bentsiinimotori
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

-Takaluukun sähköt ei toimi

No niin, sunnuntaina oli oivallinen sää ruveta purkamaan Matikin sähkövikaista takaluukkua.
Hieman kauhunsekaisin tuntein aloitin purkamisen; onhan yleisesti tiedossa, että jos TE vuotaa jostain niin takaluukusta.

Takaluukku auki, pohjamuovin ruuvit ja tulpat pois. Tämän jälkeen pohjamuovi tipahtikin pois paikoiltaan.

Varovainen kurkistus verhoilun alle, ja ensimmäisenä vastassa olikin 10 mm irtonainen mutteri :shock: - laitetaan talteen.

Seuraavaksi silmiin pistää lähestulkoon irtonainen 8 mm pultti.

Verhoilulevyn varovaista vetoa irti takaluukusta jotta selviää mistä ja miten verhoilu on kiinni: jahas, puolivälissä näyttää olevan verhoilupainikkeet, samoin ylhäällä kulmissa. Keskeltä ylhäältä kiinni pitää takaluukun sisäkahvan reunamuovin painike, mallia poisvedettävä "neppari".

Yläreunasta levy on vielä kiinni "kynsillä" joten varovasti nitkuttelemalla verhoilua saranoiden suuntaan lähteekin osa nätisti irti.

Ja sitten tutkimaan. Ensimmäisenä mieleen tulee juuri tehtaalta lähtenyt takaluukku, sillä luukussa ei ole ruostetta eikä pölyä - olen hämmästynyt :shock: . 15-vuotias auto ja takaluukku on sisältä kuin pakasta vedetty. Johdot kulkevat siististi pidikkeissään, sähköliittimet ovat tukevasti paikoillaan.

Haa, löytyihän sitä ruostetta! Kahden moninapaisen liittimen pidikemetallit (siis sellaiset jotka lukitsevat uros ja naarasosat toisiinsa) ovat hieman ruosteessa.

Käyn läpi kaikki sähköliittimet, putsaan ne ja suihkautan hieman CRC:tä - seuraavat 15 vuotta ehkä menee tällä konseptilla.
Joku relekin siellä oli, samanlainen napojen puhdistus sille.

Sitten etsimään paikkaa josta se 10 mm mutteri on irronnut.
Jahas, takalasin pyyhkijän kaikki mutterit ovat löysällä ja yksi pultti ilman mutteria :arrow: kiristys.

Myös lukon moottorin 8 mm pultit ovat löystyneet :arrow: kiristys.

Vielä maadoitusjohtojen putsaus ja voitelu CRC:llä ja homma on läpikäyty.
Verhoilulevyn kynnet paikoilleen, verhoilupainikkeet kohdilleen, luukun pohjamuovi puhdistettuna kohdilleen, ruuvit kiinni ja viimeiseksi sisäpuolen kahvan reunamuovi ja vot, jokohan toimii :?:

Ei toimi ei. Surruttaa takaluukun lukon hittaasti kiinni kun valot laitetaan pois. Pyyhin ja kilven valot eivät myöskään toimi :cry:

Seuraavaksi sitten sinne haitarikumiosastolle :roll:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

...eikös takaluukun sulkusurruutus pitäs tapahtua HETi kun luukku tapaa lukkokappaleen... eikä vasta valojen sammuessa ? väi ymmärsinkö väärin

saranalat johto sarja hapan, takuulla, vihertävää eristeen sisällä, ja kovaa :shock:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

pekkovee kirjoitti:...eikös takaluukun sulkusurruutus pitäs tapahtua HETi kun luukku tapaa lukkokappaleen... eikä vasta valojen sammuessa ? väi ymmärsinkö väärin

saranalat johto sarja hapan, takuulla, vihertävää eristeen sisällä, ja kovaa :shock:
Kyllä! Ja normaalisti pitäisi olla nopea surautus, mutta nyt surruttaa kolmisen sekenttiä :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jostain oikealta edestä tiputtaa hieman jotain öljyä

Njooh, rupeaa selviämään :? Tomaattilaatikko on ilmeisesti täynnä hydrauliikkaöljyä (väri kirkas ruskea)...

Mitäs tuollanen tomaatin öljyn- ja tiivisteenvaihto tulee kustantamaan :?:
Muistan lukeneeni laatikkoöljynvaihdon yhteydessä myös turbiinin öljyjen vaihdosta, kuuluukohan tämä samaan syssyyn :shock:

Entäpä jos tekee itse, mitä pitää tietää/tehdä/vaihtaa :shock: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

En haluais pelotella,mutta jos hydrauliöljyt ja laatikkoöljyt sekoittuvat,niin saattaa vähän maksaa.
Hyvällä tuurilla koko vaihteisto alas,jakolaatikon ja vaihteiston välisen tiivisteen vaihto.
Huonommalla tuurilla jakolaatikon kamat niin kuluneet,että vaihtoon menee.
Hyvä puoli onettä bensa matikkeihin löytyy helposti.
Silloin ainakin,kun dieseliin etin,oli tilanne tuommonen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kysäsin tuosta lähihuoltamolta niin 250 - 300 ekua öljyn+tiivisteen vaihto...
Aikaa vaan ei saanu kun jussin jälkeen, pitänee otta rauhallisesti tuon laatikon kanssa :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,öljynvaihto laatikkoon ei paha homma.

Äsken saunaa lämmittäessä vaihdoin pikkumersuun laatikkoöljyt.

Laatikon pohjaproppu auki,sieltä tuli vähän vajaa kolme litraa.

Isolla meisselillä turpiinin pohjaroppu pyöritellään kohilleen,se auki (on samanlainen 5mm. kuusiokolo,kuin öljypohjassakin.

Sieltä tulee vähän reilu kaksi litraa :shock: .


Ruuvit kiinni ja mittatikun reiästä pienen suppilon kanssa mobilin 220 atf:fät sisään,kolmen litran kohilla auto käyntiin ja vähän liikuttelua,sitten loput.

Edellisillä Teboilin automaattiöljyillä tuli ajettua 4900km,silloin vaihdettiin jopa suodatin :wink: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”