
Kyseessä on siis valkoinen 300D vuosimallia 1990, taulussa lukemat 383 tkm. Laatikko on käsin hämmennettävä, ikkunat toimivat veivillä ja kattoluukkua ei ole. Tehtaalta lähtien autossa ovat olleet ABS, ilmastointi ja irrotettava vetokoukku. Jälkeenpäin pirssiin on asennettu vakionoppeuvensääjin ja kaukosäätöinen keskuslukitus. Kaikki edellä mainitut vimpaimet vaikuttavat suurinpiirtein toimivan, tosin koukkua en ole vielä saanut irti. Sisusta on mustanpuhuvaa kangasta ja muuten siistissä kunnossa, mutta kuljettajanpenkin kulma on puhki perinteisestä paikasta. Takapenkin turvavyöt eivät jaksa kelautua kokonaan sisään asti, mutta niskatukien kaatotoiminto tuntuu pelaavan.
Pirssi on tuotu Saksasta vuonna 2000 ja siitä lähtien ollut samalla omistajalla Satakunnassa. Heti Suomeen tuonnin yhteydessä autoon on asennettua sisälokarit ja teetetty Dinitrol-ruostesuojaus. Maalipinta on kohtuullisen siisti. Autoa on (ainakin) Suomessa olon ajan huollettu tunnollisesti, öljyt on vaihdettu 10 tkm välein. Syöttöpumppu on säädetty Mynädieselillä ja samalla on tehty jonkinlainen suutinremppa. Kannentiiviste ja kampiakselin stefa eivät falskaa nesteitä ainakaan ulospäin. Kiuas käy nätisti ja auto on ajolleen hyvä, jos ei huomioi matalaa jyrinää vedätettäessä alkaen n. 100-105 km/h mittarinopeudesta.
Jyrinän lisäksi löytyy tietenkin myös muuta sanomista: kuljettajan puoleisessa etulokarissa ja takaovessa on ruostetta. Keulasta löytyy jonkin verran kiveniskemää, tuulilasi on vaihtokunnossa ja vänkärin puoleisen umpion lasi on halki. Lisäksi palaneen polttimon merkkivalo palaa jatkuvasti, vaikka äkkiseltään katsottuna kaikki polttimot näyttäisivät palavan. Herjaakohan tuo kojelaudan polttimoista?
Auto tulee palvelemaan ympärivuotisena käyttöautona, jolla ajetaan lähinnä matka-ajoa. Ruosteet olisi tarkoitus laitattaa oorninkiin ja teetättää ruostesuojauksen uusintakäsittely. Myös kuskinpenkki on tarkoitus verhoiluttaa sekä vaihdattaa tuulilasi. Valoihin harkitsen laittavani lasit ja heijastimet, joilla saa sumuvalojen tilalle pitkät. Saa tarjota, jos jollakin sattuu olemaan moiset ylimääräisenä.
Loppuun vielä kysymyksiä tuosta jyrinästä. Mistä tuommoinen jyrinä mahdollisesti johtuu (siis matala jyrinä kuuluu/tuntuu vedätettäessä alkaen noin 100-105 km/h mittarinopeudesta)? Myös noin 80-90 mittarinopeudessa ilmenee pientä outoa tärinää, joka ei juurikaan tuntuisi riippuvan kaasupolkimen asennosta. Renkaat ovat aivan uudet Nokialaiset peltivanteilla, joten niiden luulisi olevan tasapainossa. Johtuisiko nuo kardaanin kuminivelistä tai värinänvaimentimesta?
Pirssiä en oo vielä kerinnyt kuvailemaan, mutta täytynee napsaista jokunen otos jossain välissä.
EDIT:
Kulutuksia päivittelen tänne enemmän ja vähemmän aktiivisesti: http://vanha.tankkaus.com/index2.php?pa ... r&nr=42010