tehtiin
viewtopic.php?p=329503#329503
Vuosi 2005, jatkoa
Gemel
Ammattimiehille pohdittavaa:
Autoon on asennettu MB numeroilla 202 820 54 26 ja 202 820 50 26 Gemel merkkinen hälytin. Onko toinen käynnistyksen esto ja toinen häly?
Kojelaudassahan on vilkkuvalon yhteydessä mikrokytkin.
Sen toiminnoista olisin kiinnostunut.
Eberi tuli asennettua autoon ja Lapissa vehje pääsi tosi toimiin jo -4 asteen pakkasissa. Ongelman tekee ultraäänitutkat, jotka reagoivat ilmavirtaan, joka alkaa auton sisällä.
Mitenkäs olette asian ratkaisseet?
Ultraäänitutkien paikkaa vaihtamalla? Nyt A-pilarissa molemmin puolin
Painamalla vilkkuvalon mikroa tietyllä hetkellä kerran vai kaksi kertaa vai miten. Ottaa pois ultraäänitutkat lämmitysaamuina. Muistaako sen joka kerta erikseen painella?
Tutkien herkkyyden säädöllä? Tosin ulkopuolella boksin, ei näytä nyt olevan mitään säätöruuvia
Ei haluttaisi tutkia poiskaan ottaa?
Vielä jokeri kysymys: Hälytin käynnistyy automaattisesti, saisikos sen toiminnan pois päältä. Eli häly lähtisi vain silloin päälle, kun kauko-ohjaimella ohjaa.
Autostahan löytyi ohje myös hälyttimelle. Erillinen MB:n vihkonen.
Siinä neuvottiin Lontoon murteella:
Jos haluat ultraäänitutkat pois pelistä, paina kerran ledivalon päästä ennen autosta lähtöäsi.
Jos haluat myös, ettei ulkopuolen heiluttamiset hälytä, paina kaksi kertaa.
Ohjekirjassa mainitaan myös, jos haluat muuttaa asetuksia: ota yhteyttä korjaamolle. Mitenkähän paljon ne Koivuhaan Vehossa levittelisivät käsiään
Esim. autosta lähtiessä olevien merkkiäänien voimakkuutta voisi säätää. Mitenkähän se tapahtuisi?
Toinen mikä jäi mietityttämään, autaiskohan ultraäänitutkien paikan siirto?
Ei tarvitsi pitää talvea pois käytöstä ja muistaa painaa ledin päästä.
Eikös isännät ole moisien ongelmien kanssa painineet
Yksi ongelma ratkaistu:
Ultraäänitutkat
Elektroniikka mies asensi hälyttimeen vaihtoreleen. Kun Eberin ohjaama sisäpuhallin lähtee pyörimään, ohjaa myös ultraäänitutkat siksi aikaa pois toiminnasta.
Ei tarvitse painella hälyttimen ledejä lähtiessä, unohtuu
tai ottaa ne pois koko talveksi. Jossain auto mallissa on kuulemma tehty oikein kytkin sisäpuhaltimen käyttöä varten.
Saisikohan kytkentä ääniä pois tai
vähintäänkin automaatinkytkeytymisen, kun myyjät ovat hukanneet jo ohjelmointilaitteensa???
Ohjekirjan neuvot:
GENERAL INFORMATIONS
The post-fitted alarm system (DWA) disposes of the following functions:
- immobiliser (engine immobilisation, fuel-cut, respectively vacuum interruption)
- doors, boot and bonnet protection
- car interior protection (Ultrasonic sensor)
- anti-tilt sensor
- state indicator (LED)
and it is activated via the original infrared remote control.
Alarm from the activated system will be activated by illegaly:
- opening any door
- opening the boot
- opening the bonnet
- by-passing the ignition system
- vehicle towing
- breaking any screen and getting into the car.
ACTIVATION OF THE DWA BY LOCKING THE VEHICLE
The activation will be signalled by:
- 2 flashing lights of the direction indicators
- a double acoustic signal
- the continual illumination of the LED for 45 sec. and the flashing of the LED afterwards.
ACTIVATION OF THE DWA BY UNLOCKING THE VEHICLE
The deactivation will be signalled by:
- 1 flashing light of the direction indicators
- a single acoustic signal
- extinguishing of the LED.
SELF-ARMING
The device can be programmed during the installation in 2 different ways concerning the self-arming. The system will always be programmed referring to your country requirements.
IMMOBILISER SELF-ARMING
20 see. after switching off the ignition, the alarm activate itself.
This self-arming will be signalled by:
- 1 flashing light of the direction indicators
- a single acoustic signal
- the continual illumination of the LED.
For the disarming point the infrared remote control directly to the infrared receiver and press twice the pushbutton of the transmitter (between the two transmissions wait for at least 2 seconds).
If the ignition is not switched on, the immobiliser will self-arm again after 120 sec.
ALARM SYSTEM AND IMMOBILISER SELF-ARMING
The immobiliser activate itself 45 sec. after:
1. engine shut-off
2. driver's side door opening and closing
3. all doors and boot closing.
The LED will continuously illuminate.
The opening of a door or the boot before the end of 45 sec. will reset the delay to 0 and it will startonce more. This will be indicated by an acoustic signal.
After an additional time of 45 sec. the alarm system will self-arm.
The continual illumination of the LED will change into flashing.
Note: The DWA is now active, even the vehicle is still unlocked.
Before opening any door or boot point the infrared remote control
towards infrared receiver and press the pushbutton twice
(between the two transmissions wait for at least 2 seconds).
SELF-POWERED SIREN
The siren will sound by activated alarm:
- for 30 seconds (by any alarm cause).
- in case of battery disconnection or cable cut-off.
The siren will sound by deactivated alarm:
- if between the DWA disarming and car battery disconnection it is not waited for at least 3 minutes.
CAR INTERIOR PROTECTION AND ANTI-TILT SENSOR EXCLUSION
These functions can be excluded only when the alarm system is deactivated.
For this purpose the LED has also a switchable function.
Should you wish to leave a person or a pet inside the car, it will be necessary to exclude the car interior protection to avoid any false alarm.
Also in case of vehicle transporting or embarking, it is necessary to exclude the anti-tilt sensor and car interior protection.
Car interior protection exclusion
- press once the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
Car interior protection and anti-tilt sensor exclusion
- press the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
- press again the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
- After the locking of the vehicle via the infrared remote control, the LED will flash.
PROGRAMMABLE FUNCTIONS
The functions marked with the symbol P can be adjusted to your personal requirements.
In order to modify the alarm programming state, it is advisable to consult your local dealer.
VOLUME ADJUSTEMENT ACOUSTIC SIGNAL (feedback) P
To adjust the acoustic signal volume while the alarm activation and deactivation.
ALARM STORAGE P
After the alarm deactivation, the flashing LED (one every 5 seconds)
will signal that one or more acoustic alarms have occurred during your absence.
CAR CHECK P
If, during alarm activation, one of more push-buttons do not find in the right position,
this will be signalled by a long sound immediately after the acoustic feedback signal.
NOTE
In general:
- You will have to pay attention in case of car engine washing. In this case it is suggested to protect the siren from water.
- In case of vehicle transportation (e.g. on ship or shuttel train) it is suggested to deactivate the anti-tilt sensor.
- Should you wish to leave children or pets inside the car, it is necessary to exclude the car interior protection.
- Disarm the alarm device at least 3 minutes before battery disconnection.
Car wash, railway crossing, environmental stop at the traffic light, etc.
- After switching off the ignition, please bring the ignition key in position '2' (ignition ON). In this way self-arming will not follow.
- In the car-wash it is necessary to switch off the radio if the vehicle is provided with an electric rod antenna.
TECHNICAL SPECIFICATIONS
45 sec DWA arming time
30 sec Duration of any alarm cycle
5 sec Arming time between two alarms
20/120 sec Self-arming time (immobiliser) after a disarming control
90 sec Self-arming time (DWA) after a disarming control
-20' C +80' C Working temperature
Vuosi 2005, jatkoa
- Nelipyöräsuuntaus
- Alusta ja kotelosuojaus, massakartta löytää 75 kohtaa massan tarpeelle.

- Sisälokarit ja roiskeläpät taakse
- Tuulilasin pesurin pumppu
- Akku 100 Ah, Belgiassa pärjätty 75Ah. Lisälämmityksen myötä potkua tarvitaan.
Auto sammuu ajossa
Ajaessa tulee tilanteita, että pitää höllätä kaasupolkimesta ja polkaista kytkinpoljin pohjaan... Auto sammuu.
Ei ole mukavaa vaihtaa vaihteita. Vai opettelisiko rallikuskisi, että vaihtaisi vauhdissa...
Aikaisemmin ongelma esiintyi ainoastaan moottorin ollessa vielä alle käyntilämpötilan ja kylmäkone päällä.
Kierrokset käyvät 300 rpm tienoilla ja jos ei sammukaan, kierrokset nousee välittömästi tasaiseen normaaliin tyhjäkäyntiin.
Mistä vikaa etsimään?
Aiemmin ajattelin olevan imuvuotoja polttoaineessa, mutta ei ongelmaa ratkaisut. Tilanne parani, muttei ongelmaa poistanut.
”veppe” kirjoitti: Nyppää ELR:n piuha pumpun perästä irti ja katso kuinka käyttäytyy..
Kierrokset laskee merkittävästi!
Liitin käy paikoilleen kumminkin päin ja vaikutus on sama.
Niiaus tyhjäkäynnille edelleen liian syvä.
Epäilys oli myös aiemmin sähköjohtojen kuoriutuminen. Yhden johdon vaihdoin kokonaan, oli kymmeniä senttejä pelkkää kuparisydäntä. Johdot, mitkä menee tiukkaan pakettiin vaikuttaisivat paremmilta. Vaikka kuori murentuisi ympäriltä, ei virrankulkusuunnan muutoksia ilmeisesti pääse enää tapahtumaan.
Summarun: vika ei ole sähköjohdoissa, eikä imuvuodoissa!
Perustyhjäkäynti kohdalle!
13 mm lenkillä lukkomutteri auki ja 6 mm lenkillä 3/4 kierrosta ruuvia aukipäin.
Jos ottaa ELR piuhan irti, ei ole muutosta tyhjäkäynnissä!
Uusi avain
Hankittua uusi avain (n. 200 €), en uskaltanut enää pelata yhdellä kauko-ohjaimella.
Pääpirteissään aktivointi: W124E:ssä en tiedä peilissä olevan mitään ”liikennevaloja”, joten ikkuna auki ja avainta suuntasin kuskin oven "liikennevaloihin", painoin ehkä kerran tai kaksi ja sitten virtalukkoon virrat päälle ja pois. Sen jälkeen avain "peuhasi"
PS. Veholta neuvoivat pitämään virtalukossa jonkun aikaan, se ei pelkästään tuntunut auttavan.
Vuosi 2005, jatkoa
Tasanopeussäädin
Laite on hankittu VDO tepostat, GC. Ei helposti markkinoilta löydy. Kaha maahan toi ostohetkellä .
1) kysymys
Mikä matkavakioksi (impulssit / km)? Hall anturin mittailut?
Säätö välillä 1 200 - 24 000 pulssia / km.
Forumilta löysin: 8000 pulssia / maili.
Eli tällä laskuopilla on 5 000 pulssia / km
Tuntui toimivan tuolla arvolla, kytkeytyi päälle noin 40 km /h. Testailut jatkuu
2) kysymys
Asetushäviö?
Onko E300D moottori teistä:
a: 6 suurta sylinteriä
b: 6 pientä sylinteriä
c: 6 erittäin pientä sylinteriä?
Aki P kirjoitti: Vastaan B, pieniä sylintereitä nuo vielä ovat.
Vai C ??? Ongelmana on nopeuden nousu ylämäkiin ja vastaavasti lasku alamäkiin. Ei ihanteellinen muuhun liikennevirtaan nähden.
3) kysymys:
Kytkentä kaavio sanoo: Kierroslukusignaali (vapaa, eristä kaapeli)
Siis turha johto? Kyllä on turha johto
4) kysymys
jarruvalon katkaisimen kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan, Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jännitteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)
Miten tämä voi toimia?
Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäisihän tuo kokeilemalla, mutta...
Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
felmit kirjoitti: Miten tämä voi toimia?
Kytkentä kaavan mukaan toimii!
felmit kirjoitti: Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
virralla, vain virta-avaimen ollessa virta-asennossa
felmit kirjoitti: Entäs vikavalo, häiriintyykö?
Ei häiiriiny!
5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irrotus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Jani kirjoitti: Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Viiksi paikoillaan!
Haulla löysin ”dealerin” hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".
Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemmalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprintterissä ja Väyrysessä samoilla holleilla, mihin asensin.