"Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Kiitos tiedosta !
Sopiva peli on silloin yläosaltaan.
Sopiva peli on silloin yläosaltaan.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Mainittu reissu käyty ja pari lyhyempää. Pääosa ajosta satasen rajoituksilla.dealer kirjoitti: ↑12.6.2021 18:24 Lumikilla on tullut ajeltua sen verran, että tripissä oli 850 kilometriä ja tänään tarkoitus pyörähtää vajaan 300 km reissu, niin kävinpä tankilla.
Keskikulutus 6,6 litraa sadalle, joka on varsin kohttuullinen ottaen huomioon että lukemassa on mukana muutama talven pihalla-lämpimäksi-käyttely.
Keskikulutuksella 5,7 mentiin nämä kilometrit. Viisari oli puolessa tankissa.
Onhan tämä nyt outoa, kun tuppaa museoauto menemään vähemmällä polttoaineella kuin 15 vuotta uudemmat käyttöautot.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Jotenkin tuntuu että kaikki saastelaitteet ja mukavuusvarusteet nostaa kulutusta melko reilusti.
Itse kun seuraan omien kotteroiden kulutusta nyt erittäin tarkasti, varsinkin sokotan.
Itse kun seuraan omien kotteroiden kulutusta nyt erittäin tarkasti, varsinkin sokotan.
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Tuo on kyllä tosi että varsinkin ensimmäiset dpf:t ja niiden onneton poltto-ohjelma syö löpöä litrasotalla enemmän kuin vastaava ilman dpf:ää.
Sama toki ilmastoinnin kanssa, se ottaa voimaa suoraan kampiakselilta nostaen kulutusta.
Sama tilanne sähköisen lämmityskennon kanssa talvisin, ei se älytön sähkömäärä mitä lämmityskenno kuluttaa, synny tyhjästä, laturi sen sähkön tekee ja sekin ottaa voimansa kampiakselilta lisäten kulutusta.
Sama toki ilmastoinnin kanssa, se ottaa voimaa suoraan kampiakselilta nostaen kulutusta.
Sama tilanne sähköisen lämmityskennon kanssa talvisin, ei se älytön sähkömäärä mitä lämmityskenno kuluttaa, synny tyhjästä, laturi sen sähkön tekee ja sekin ottaa voimansa kampiakselilta lisäten kulutusta.
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Ensimmäinen dpf varustettu volvo oli hyvä esimerkki. Pakkopolton aikana kuuli sen kierteen mikä tankissa kävi. Ohjeessakin oli maininta, että pitää olla x määrä polttoainetta, että poltto lähtee edes päälle.
Jossakin E250d:ssä muistan ajonaikaisen nykäyksen... Tätä ihmeteltiin ja ei kyllä muuta keksitty syyksi kuin päälle kytkeytyvä ilmastointi. Vähäiset voimavarat hyötykäyttöön.
Jossakin E250d:ssä muistan ajonaikaisen nykäyksen... Tätä ihmeteltiin ja ei kyllä muuta keksitty syyksi kuin päälle kytkeytyvä ilmastointi. Vähäiset voimavarat hyötykäyttöön.

Re: "Lumikki" - W124 300D -90
...ja samaan aikaan alkoi kuulua keskikonsolista Darth-Vaderin tyylistä korinaa... 
t.
Risto

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Selvästi huomaa myös tässä ilmastoinnin kompuran päälle kytkeytymisen pikku nykäyksenä.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Weteraanikonepäivillä on Suomen Mercedes-Benz-klubilla oma osasto.
Iltasella järjesteltiin autot riviin neloshalliin ja siinähän se Lumikki saa viikonlopun oleskella.
Muuten, kesä on ollut jonkin aikaa todella lämmin ja jatkuu helteisenä edelleen. Kyyyyllä vaan on ilmastointi poikaa harrasteautossa, mietin tuossa kun ajelin tänään työmatkaa ja iltasella Oulaisiin....
Iltasella järjesteltiin autot riviin neloshalliin ja siinähän se Lumikki saa viikonlopun oleskella.
Muuten, kesä on ollut jonkin aikaa todella lämmin ja jatkuu helteisenä edelleen. Kyyyyllä vaan on ilmastointi poikaa harrasteautossa, mietin tuossa kun ajelin tänään työmatkaa ja iltasella Oulaisiin....
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Osastolla esillä oleva kalusto? Onko luetteloa missään katsottavissa. Käy ota kuvia foorumille?
Re: "Lumikki" - W124 300D -90
Kuumaa oli konepäivillä, ei jaksanut kuvailla juurikaan.
Vajaa kuukausi ja kohta olisi polttoainevalo syttynyt, tänään tankkasin ja keskikulutus 6,2,
Helteisiä viikkoja on ollut, aina kun olen tällä ajanut on pitänyt ilmastointia käyttää. Vaikuttanee kulutukseen tuon puolisen litraa, ajo nimittäin on ollut pitkälti samanlaista kuin edelliselläkin tankkausvälillä.
Vajaa kuukausi ja kohta olisi polttoainevalo syttynyt, tänään tankkasin ja keskikulutus 6,2,
Helteisiä viikkoja on ollut, aina kun olen tällä ajanut on pitänyt ilmastointia käyttää. Vaikuttanee kulutukseen tuon puolisen litraa, ajo nimittäin on ollut pitkälti samanlaista kuin edelliselläkin tankkausvälillä.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Keskikonsoliin löytyi halvalla uudenveroinen säilytyslokero.
Ilmankin olisi pärjännyt, mutta silti.
Ilmankin olisi pärjännyt, mutta silti.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Löytyi myös lähes virheetön keskikonsolin puuosa purkuautosta, tosin sillä erotuksella että purkuautossa on ollut penkinlämmittimet.
Niiden olemassaolo kun ei mitenkään muuten ulospäin näy kuin siinä onko katkaisijat vai ei niin tulin siihen tulokseen ettei toimimattomista katkaisijoista haittaa ole.
Pitää vielä myllyttää lakka kiiltäväksi. Laitoin kesärenkaat alle, tällä kertaa jätin tämän auton "omat" 15-reikävanteilla olevat talliin ja ajellaan tämä kesä 8-reikävanteilla.
Hienosti sopii, totta kai, ulkonäöllisesti kummat vaan noista.
Kasireiät on italialaiset tarvikevanteet 7x15" ET40, toiset alkuperäiset 7x15" ET36 on myös tallissa.
Näillä alle laitetuilla vanteilla on Bridgestone Blizzak 195/65 kitkarenkaat. Tiedä vaikka syksyllä säästyisi renkaanvaihdolta ja ajelisi talven ulkoilutukset näillä. Vanteet muuten näkyy olevan tehty vuonna -90 eli oikein sopivan ikäiset.
Niiden olemassaolo kun ei mitenkään muuten ulospäin näy kuin siinä onko katkaisijat vai ei niin tulin siihen tulokseen ettei toimimattomista katkaisijoista haittaa ole.
Pitää vielä myllyttää lakka kiiltäväksi. Laitoin kesärenkaat alle, tällä kertaa jätin tämän auton "omat" 15-reikävanteilla olevat talliin ja ajellaan tämä kesä 8-reikävanteilla.
Hienosti sopii, totta kai, ulkonäöllisesti kummat vaan noista.
Kasireiät on italialaiset tarvikevanteet 7x15" ET40, toiset alkuperäiset 7x15" ET36 on myös tallissa.
Näillä alle laitetuilla vanteilla on Bridgestone Blizzak 195/65 kitkarenkaat. Tiedä vaikka syksyllä säästyisi renkaanvaihdolta ja ajelisi talven ulkoilutukset näillä. Vanteet muuten näkyy olevan tehty vuonna -90 eli oikein sopivan ikäiset.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Oliko purkuauton penkkien rungot ja pehmusteet huonossa kunnnossa? Meinaan jos ottaisi purkuautosta penkitkin ja luikauttaisi noista penkeistä verhoilun päälle. Tai jos purkuauton penkit huonot (tai niitä ei enää edes ole), niin hiljakseen etsii hyväkuntoiset penkinlämmittimillä varustetut penkit... verhoilunhan voi nääs aina vaihtaa... Ei muuten, mutta jos tulee puuhastelun puutedealer kirjoitti: ↑10.5.2022 12:32 Löytyi myös lähes virheetön keskikonsolin puuosa purkuautosta, tosin sillä erotuksella että purkuautossa on ollut penkinlämmittimet.
Niiden olemassaolo kun ei mitenkään muuten ulospäin näy kuin siinä onko katkaisijat vai ei niin tulin siihen tulokseen ettei toimimattomista katkaisijoista haittaa ole.

-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Penkit otin myös talteen. Perus sininen kangaskuosi, erittäin hyvät rungot ja verhoilujen puolesta museointikelpoiset. Käsinojalla.
Idea on kyllä hyvä
jos vielä hakisi johtosarjat talteen.
"Harmi" kun lumikissa on penkit varsin jämäkät, jos olisi rungoissa vikaa niin tuohan pitäisi toteuttaa...
Idea on kyllä hyvä

"Harmi" kun lumikissa on penkit varsin jämäkät, jos olisi rungoissa vikaa niin tuohan pitäisi toteuttaa...
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Lumikin alustasta alkoi kuulua kolinaa. Alle kurkistellen toinen takavakaajan korikiinnikerauta on pettänyt.
Uusiahan saa vain alkuperäisinä ja tilasin sellaiset. Toimittajana voiton vei KL-Varaosat jossa näyttäisi olevan nykyään ilmainen toimitus ? Varsin olennainen hintaetu.
Uusiahan saa vain alkuperäisinä ja tilasin sellaiset. Toimittajana voiton vei KL-Varaosat jossa näyttäisi olevan nykyään ilmainen toimitus ? Varsin olennainen hintaetu.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Vakaajan rauta tuli vaihdettua. Tärkeimmät työkalut piharemonttina tehdyssä hommassa Thermacell ja kaasupoltin, jota ilman etummainen ruuvi olisi jäänyt irrottamatta. Sen verran oli kanta jo kulunut, ja kuten aina sellaiseksi ettei alunperin 13mm kantaan sovi 12 mm eikä 1/2" eikä mikään. Lämmittämisen jälkeen lähti helposti 13mm kuusikulmaisella hylsyllä.
Tai olisi tietysti saanut niinkin että olisi raahannut migin auton viereen ja hitsannut pultin kantaan jotain, mutta helpompi näin.
Ilman Thermacellia olisi varmaan jäänyt kokonaan tekemättä, sen verran runsas on nyt hyttyskanta. Aina kun ei viitsisi valella itseään OFFilla.
Tai olisi tietysti saanut niinkin että olisi raahannut migin auton viereen ja hitsannut pultin kantaan jotain, mutta helpompi näin.
Ilman Thermacellia olisi varmaan jäänyt kokonaan tekemättä, sen verran runsas on nyt hyttyskanta. Aina kun ei viitsisi valella itseään OFFilla.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Tuohon pyöreäkantaiseen pulttiin on olemassa oma lenkki 



Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo

Ilmastoinnin huolto tehty ja hiipunut jäähdytysteho palautunut entiselleen.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Lumikki vietti viikonlopun Weteraanikonepäivillä. Tänään ajelin sillä Ylivieskan reissun (panoksia syksyn sorsajahtiin jo ostelin) ja pitkästä aikaa syttyi polttoaineen vähyyden merkkivalo. Siispä tankille, keskikulutukseksi tällä kertaa 6,4. Taitaa kaikki meidän tankkauksen laskien olla koko omistusajalta kuuden tuntumassa.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Käsittämätöntä miten tuollainen museoikäinen 3-litrainen diesel voi mennä noin pienellä kulutuksella. Muistelen kans omaa 300D:täni, minun kaasujalalla se oli siellä 7 litran hujakoilla mutta isäukko päästeli sillä parhaimmilleen 6,2 litralla. Kuningasmoottori.dealer kirjoitti: ↑11.7.2022 12:50 Lumikki vietti viikonlopun Weteraanikonepäivillä. Tänään ajelin sillä Ylivieskan reissun (panoksia syksyn sorsajahtiin jo ostelin) ja pitkästä aikaa syttyi polttoaineen vähyyden merkkivalo. Siispä tankille, keskikulutukseksi tällä kertaa 6,4. Taitaa kaikki meidän tankkauksen laskien olla koko omistusajalta kuuden tuntumassa.
® Mesen Porkkana-klubi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Samaa muistelen minäkin ex 300d farkkua. Se meni 6.5-7l satkulle.
Taloudellisia vehkeitä ajatellen että vanhimmat on kohta 40vuotiaita.
Taloudellisia vehkeitä ajatellen että vanhimmat on kohta 40vuotiaita.
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Jep. Tuo minun 300 oli perheessä yli 15 vuotta. Ainoat mitä pellin alle tarvitsi tehdä vikakorjauksia oli pari ohjaustehostimen pumppua (jalka katkesi), hihnankiristimen iskari pariin kertaan ja kaasuvivuston iskari. Niin ja laturin hiili-säädinpaketti. Ei ollut tonnin DFP-remppoja.

® Mesen Porkkana-klubi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Mulla oli kapealistainen 300D automaatti, jossa oli PPD:n operoima pumppu. Matka-ajossa pääsi parhaimmillaan johonkin 5,5 litraan ja keskikulutuskin huiteli 6-6,5 ltr huitteilla. Yli 8 litraa en tainnu ikinä saada sitä kuluttamaan.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Nämä Lumikithan olisivat mitä mainioimpia autoja Euroopan-kiertueelle. Kulutus pieni, varmatoiminen, hieno muotoilu ja näissä vielä huippukunto (+ siis se 250TD), ja jotenkin tuo valkoinen värikin sopii hyvin molempiin; kyllä kelpaisi ajella!
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Seppo, edellinen omistaja on tällä ajellutkin vähän laajemmalti aikoinaan. Kyllä noilla kelpaisi kierrellä pitkiäkin reissuja.
Pumppu on 300D:ssä PP-Dieselin tekemä. Kulutuksen kohtuullisuuteen vaikuttaa varmaan hiukkasen myös se, että kansi on tehty "uusiin puihin" joku vuosi sitten niin, että venttiilitkin on uudet.
Pumppu on 300D:ssä PP-Dieselin tekemä. Kulutuksen kohtuullisuuteen vaikuttaa varmaan hiukkasen myös se, että kansi on tehty "uusiin puihin" joku vuosi sitten niin, että venttiilitkin on uudet.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Mulla ei ole ollut missään 124ssa minkään diiselipajan rukkaamaa pumppua.
Väitän että käytännössä saman hyödyn saa kun säätää itse pumpun ajoituksen pari astetta alkuperäistä aikaisemmalle.
Pumppupajan säätäessä sylinterikohtaiset syötöt tasan moottori käy kyllä tasaisemmin kuin alunperin.
Väitän että käytännössä saman hyödyn saa kun säätää itse pumpun ajoituksen pari astetta alkuperäistä aikaisemmalle.
Pumppupajan säätäessä sylinterikohtaiset syötöt tasan moottori käy kyllä tasaisemmin kuin alunperin.
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Heittelehän D noillekin Lumikeille sellaisia noin hintoja.
Olisihan ne sentään sellaisia varavehkeitä nuoremmille Merssuille, vaikka hiukan vaarallisen värisiä kuitenkin talven tuiskukeleissä
Olisihan ne sentään sellaisia varavehkeitä nuoremmille Merssuille, vaikka hiukan vaarallisen värisiä kuitenkin talven tuiskukeleissä

subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Eikö nuo hyvät kymppitonnin nurkissa pyöri ? Omia en ole nyt myymässä.Heittelehän D noillekin Lumikeille sellaisia noin hintoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo
Paikallisen facekirppiksen sivuilla oli tullut myyntiin siistit 15-reikävanteet edukkaasti joten ne piti ostaa vaikkei mitään tarvetta ole.
Ilmeni että vannesarja on Sportline 7jx15" ET41 (vakio 6,5jx15" ET49) jolloin vanteet tulevat 14mm ulommas.
Ulkonäöllisesti hyvä niin eli pitänee jossain vaiheessa jompaankumpaan museorassiin laittaa näille renkaat päälle (nyt kuluneet nastarenkaat).
Rengaskoko olisi tälle vanteelle 205/60.
Ilmeni että vannesarja on Sportline 7jx15" ET41 (vakio 6,5jx15" ET49) jolloin vanteet tulevat 14mm ulommas.
Ulkonäöllisesti hyvä niin eli pitänee jossain vaiheessa jompaankumpaan museorassiin laittaa näille renkaat päälle (nyt kuluneet nastarenkaat).
Rengaskoko olisi tälle vanteelle 205/60.
wiimax.fi