aukesi se lämpökennokin sitten toisella ajokerralla (sisälämmittimen ansiosta)
..imin taas paisuntasäiliön tyhjäksi.. ja lisäsin raaka nestettä..
ajelin auton kuumaksi että termari aukee jne..
kello olikin kai jo kaksi yöllä..
odotti seuraavaan päivään.. eli perjantaina:
eikun auto käyntiin.. hyvä, jaksoi käynnistyä pakkasesta sentään lohkon perästä.. imin taas säiliön tyhjäksi (se oli sitten se kolmas kerta litra nestettä pois ja litra raakaa glykolia tilalle)
ja taas ajettiin kaupunkia ympäri niin että nesteet sekoaa varmasti.
luottavaisin mielin auto sammuksiin illaksi.. kyllä se kai nyt jo riittää..
lauantai iltapäivä:
käympä kaupassa ennenkuin menee kiinni.. -20 pakkastakin kai.. hyvä se on lämmittää autoa hieman. *vou vou vou tärr naks* jasso akku ei jaksa.. virta on loppu taas. perkelel.
akku lataukseen.. 5-6h myöhemmin: *lähes-vou vou* eikö lähe uusi yritys *vou-vou-vou-naks.* äähh..
akku lataukseen uudestaan.. oli pari tuntia ja sitten päätin ottaa hetkeksi pois ja lohkolämppäri tunniks pariks kii. (ajatuksena että en minä sitä enää yöllä starttaa. kunhan lämmitän vähän välissä, laitan sitten laturin loppu yöksi)
noh.. sitten kun kello löi kolme aamulla tuli mieleen mennä vaihtaan se laturi taas kiinni.. siinä kun auton vieressä palelin, tpaita ja verkkarit päällä.. niin muistin että siellä on vieläkin se uusin mobilisti penkillä.. haempa sen luettavaksi.. istuin penkillä ja hetken mielenjohteesta kääntää avaimesta, auto käyntiin laakista.
ha haa.. nonnii.. mitäs sitten tehdään.. puetaanko päälle reippaammin vai ajellaanko autolla. ei kai tässä tätä isompi kylmä enää tule.
takajalkatilasta fleecepaita päälle ja hanskat käteen ja lippis päähän ja menoksi. kiertelin kortteleita niin että alle kilsa oli kotiin kävellen vaikka auto jäisikin tien päälle.. ei tule liian kylmä kesäkengillä ja ilman sukkia.

-hyvin se pelasi sen puolen tuntia kun ajelin-
kotia ja laturi taas kiinni ja nukkumaan.
----
tänään sunnuntaina: laturi irti, lohkolämppäri 30min kiinni. ja sitten auto starttar ei ongelmia. kävin hakees pizzaa (superbowl pitsa perinne) karkkia ja sipsejä (sama perinne)
ja tankkasin noin 70eurolla.. keskikulutus nyt näiden pakkasten alettua, tyhjäkäynti määrien lisäännyttyä jyrkästi, auton sulatus ja lämmitys ajelu pätkien takia oli 9.8 litraa/100km.
olisin piru tankannut arktista dieseliä jos olisin nähnyt millä mittarilla ne sitä nesteellä myyvät.. mutta joku yö kun autoa sulattelin ajoin ohi parista mittarista ja niissä kaikissa luki vain normaali talvilaatua. (pitäisi tossa porin tiilimäellä olla myynnissä arktista)
-mutta kun ei löytynyt sillon helposti tankkasin tänään halvinta kuraa mitä löysin. 1.51x oli hintana ritoil asemalla.
-------
toisessa ketjussa ihmettelinkin.. mä oon temppuillu ton akun kanssa koko talven.. ennakoiden vähintään kerran viikossa ladattava.
en oo varma onko akku vika vai auto vika (vuotaako liikaa virtaa jonnekki ja siksi akku temppuilee ja on heikko)..
niin silti se noin 100-150e sijoitus uuteen akkuun tuntuu muka kauheen isolta kynnykseltä.. ja silti auton tankkaa kiltisti 70e. (kiroten sisäisesti että vitun kallista mutta pakko se on maksaa jos aikoo ajaa autolla) mutta se 100e uuteen akkuun jos ei ole ihan varma onko vanha akku entinen vai ei on muka ylitsepääsemättömän kallista.
-------
yritti joku päivä viime viikolla olla ystävällinen.. tai varautui olemaan. kova pakkanen ja töistä lähtiessä joku hinkkasi autoaan käyntiin ja kuulosti siltä että ei tule lähtemään.. itsellä oli kiire viemään kaverille siihen lähelle avaimet ennenkuin hän lähtee yö vuoroon..
mutta päätin että ajelen sitten sen jälkeen vielä takaisin parkkipaikalle ja katon tarviiko se starttaaja apuja jo sillon. kaverin luona menin sitten avaamaan takaluukkua etsiäkseni ne hyppykaapelit valmiiksi. olisi sen akku jo loppu siihen mennessä kun tulen takaisin. mutta hups.. eipä onnistukkaan.. takaluukku täysin jäässä! nappi jumissa.
en olisi voinutkaan auttaa vaikka haluaisin. tai olisi ollut kauhea ryömiminen sinne takaluukkuun ja avaamaan sitä pohjakoteloa sisäkautta. joten lainasin kaverin hyppykaapelit siitä ja ajelin parkkipaikalle kun niin olin itselleni luvannut tehdä. mutta oli auto päässyt omin voimin kai pois siitä. (en ollut kuin alle 10min poissa). ajelin sitten kaverin pihaan taas ja heitin kaapelit koukkuun.
mitä tästä opimme. laitan huomenna sen sisätilapuhaltimen puhaltamaan takaluukkua päin että sekin sulaisi jo auki . ja otan ne kaapelit sieltä kotelosta sen jälkeen pois valmiiksi esille.
voisihan sen vara akunkin sieltä takaluukusta ladata samalla. niin.. joo koska työvuoroni ovat mitä sattuu, ja tuo akku temppuillut, olen kuljettanut mukani 55ah akkua jonka pitäisi olla kunnossa. mitään varmuutta ei ole. käytetty akku jonka sain tossa keväällä. voltit oli ok, mutta mitään autoa sillä ei ole minun aikana kokeiltukkaan käyntiin.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..