rollen W124, 300D -90 - myyty

Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Pitihän tuosta mitata kulutuksia, kun pääsi kunnolla tien päälle. Parin Kainuun reissun kulutukset olivat 6,0 l/100km (900 km) ja 5,7 l/100km (830 km). Ensimmäisellä reissulla pidin ilmastointia päällä, josta johtunee hieman korkeampi kulutus. Ajo oli rauhallista ajoa rajoitusten mukaan: satasen alueella mittariin 105 ja kaheksankympin alueella mittariin 90. Ohituksia jonkin verran.

Vehje näyttäisi siis menevän maantiellä kohtuullisen pienellä, suurinpiirtein samoja lukemia kuin ex-tenavassa. Pätkä- ja kaupunkiajossa taitaa kolmisatku hörpätä sitten reilummin, tosin itellä jää pätkäajot aika vähälle.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu, ja vaikka kaupunkipyöritystä olisikin niin siellä max. 7,5:ssä tulee olemaan kulutus. :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Tänään käytin valakosta leimalla ja leimahan sieltä tuli, tosin kuskinpuolen peili täytyy vaihtaa kuukauden kuluessa. Uuden peilin saankin sopivasti elokuun alussa.

Iskaritestin tulokset olivat vissiin aika huonot: 25-30% välillä, tosin ei inssi niistä mitään maininnut. Pitäsköhän tässä alkaa vaihtamaan iskareita? Omasta mielestä nuo kyllä menis vielä... :?

Savutus pyöri 2:n maastossa, täytynee antaa autolle vähän isompaa kenkää. Josko vähän röörit puhistuis...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Tunkinreikien ympäristön ruosteenpoisto

Viesti Kirjoittaja rolle »

Viikonloppuna piti vähän värkkäillä, eli kurkistaa helmamuovien alle. Sää oli mainio, tosin ehkä hieman liian kuuma.

Ei muuta, kun helmat irti ja hommiin.
*Kovalevy män, kuvat män.*

Kaikkien tunkinreikien ympärykset olivat tukevasti ruosteessa. Oikealla takana tilanne oli pahin. Kuvassa kannattaa kiinnittää huomiota hyvin tarkennettuun ruohikkoon. 8)

*Kovalevy män, kuvat män.*

Paras tilanne oli oikealle edessä. Kuvassa käsitelty ympärys, vielä on kuppaa jäljellä... Kuvassa myös fosforihappopullo.

*Kovalevy män, kuvat män.*

Toisen puolen ympärykset olivat kahden mainitun väliltä: reikiä ei vielä ollut, mutta pelti oli pehmyttä. Hitsausvehkeitä ei ollut käytettävissä eikä taitoakaan, joten tyydyin hiomaan enimmät ruosteet pois ja vedin päälle ruosteenestomaalia. Täytyy viedä kolme huonokuntoisinta reikää ammattimiehelle laittoon.
Viimeksi muokannut rolle, 09.9.2012 12:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Peräöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja rolle »

Helmojen räpläämisen lisäksi piti kopeloida myös perää. Ensin piti rakentaa tukevat tellingit, jotta pääsi turvallisesti tarkastelemaan proppujen sijoittelua.

*Kovalevy män, kuvat män.*

Proput löytyivät ongelmitta ja pyörähtivät auki vaivatta 18" vääntimellä, kuusiokolo-hylsy taisi olla 14 mm. Poistoproppu oli vielä tietenkin kiinni, kun aukaisin täyttöpropun ja puhalsin huohottimen auki paineilmalla. (Luin jostakin, että näin kannattaa tehdä ja ainakin kuvittelin, että huohotin aukesi.)

Sitten otettiinkin öljynvaihtokalusto esille.

*Kovalevy män, kuvat män.*

Tuosta ulos...

*Kovalevy män, kuvat män.*

...ja tuosta sisään.

*Kovalevy män, kuvat män.*

Siitä mun matkani pitää. Eli öljyä vaan reppuun täyttöproppua myöten. Lientä taisi mennä noin 1,1 - 1,2 litraa. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa, kun tuo Motonetin vaihtoruuta falskasi hieman. Nyt voikin sitten ajella seuraavat 60 tkm näillä litkuilla. Viimeksi litkut oli vaihdettu noin 190 tkm sitten, aika mustaa oli entinen tavara. Perä ulisee jonkin verran 80-90 km/h vauhdissa. Toivon mukaan ulina ei pahene, kun kerta öljyt on nyt vaihdettu. :?
Viimeksi muokannut rolle, 09.9.2012 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Asiallista touhua. :) Miekin taidan ensi viikolla purkaa nuo muovihelmat posi, jos vaan kelit vielä sallii...
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Pistetäänpä raporttia, eli auto kävi viime viikolla kardaanin tasapainotuksessa ja ristikkonivelen vaihdossa Keski-Suomen koneistamolla täällä Jyväskylässä. Jyrinä/tärinä alkaen n. 100 km/h mittarinopeudesta ei hävinnyt mihinkään, vaan muuttui hieman siten, että nyt jyrinän aistii jo hieman ennen mittarinopeutta 100 km/h. Tämä oli jotenkin arvattavissa. :cry:

Kardaaniin on nyt siis vaihdettu etu- ja takarätit, kannatinlaakeri sekä ristikko ja kardaani on tosiaan tasapainotettu. Mikähän olisi seuraava potentiaalinen tärinän aiheuttaja? Kytkin? Perä? Pyöränlaakerit? En usko, että tärinä tulee renkaista, mutta kaippa nekin vois tasapainotella varalta, vaikka uudet kumit niissä onkin päällä...

Kumma juttu, kun monissa satalankuissa tuntuu olevan näitä tärinöitä ja jyrinöitä. Entisessä tenavassa ei ollu jyrinöistä tietoa, vaikka taulussa oli reilu puoli milijoonaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Itselläni alkoi samanlainen tärinä/jytinä sen jälkeen kun vaihdoin kannatinkumin+laakerin enkä laittanut merkkiä kardaaniin. Meni aluksi ihan väärille booreille, täristi jatkuvasti. Nyt täristää vain kiihdytettäessä kun laitoin merkit kardaanista kohdalleen. Pitää vielä takarätti vaihtaa ja ihmetellä auttaako se tärinään, sen jälkeen on kaikki kumiosat paitsi värinänvaimennin vaihdettu.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Pistetäänpä pientä päivitystä. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Tärinä ja jyrinä jatkuu siis yhä, vaikka käytin kardaanin vielä kertaalleen tasapainotuksessa. Tärinän lähdettä etsittiin myös Ylämaan korjaamolla Jyväskylässä, mutta mihinkään tulokseen siellä ei päädytty. Tosin korjaamo ei mitään tutkimuksista veloittanutkaan, asiallista toimintaa siis.

Autolla olen ajellut nyt noin 20 tkm ilman suurempia murheita (jos ei huomioida tuota tympeää jyrinää). Öljyt on tullu vaihdettua pariin kertaan suodattimineen, öljynä Teboil Diamond Diesel 5W-40. Tietenkin syyskuussa piti vaihtaa myös molemmat polttoainesuodattimet ja ilmansuodin. Kaikkien ajojen kulutus on nyt 6,23 litraa. Näistä ajoista varmaan 90 % on maantieajoa.

Asentelin pirssiin syksyllä umpion lasit, joissa on apupitkä sumarin tilalla. Apupitkä antaa mukavasti lisäkantamaa, tosin olihan hintakin aika suolainen. Laiskuuttani en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä kunnon kytkentää apupitkille, vaan ne täytyy kytkeä aina sumarin kytkimestä. :oops: Kytkentä täytyy tehdä keväällä ennen katsastusta.

Pienempiä murheita pirssissä sitten onkin muutamia. Lämpötilan säätö ei pidä ihan paikkaansa. Pitemmällä matkalla kabiinissa alkaa tulla kuuma, vaikka säätimet ovat 18 asteessa. Jos säätimet laittaa ihan kylmälle, niin silloin kylmää kyllä tulee. Närhenmunat lienevät siis puhdistuksen tarpeessa vai voisiko tuo johtua sisäilman lämpötilaa haistelevasta anturista?

Pitkien vilautus ei toimi edelleenkään, sillekään en ole laiskuuttani saanut tehtyä mitään. Jospa näitä pikkumurheita saisi fiksailtua viimeistään ensi kesänä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Terve!

Itselläni on kanssa kolomisatanen w124, joka kans jyristelee noin 80 kmh:n vauhdista pikkusen ylöspäin. Kardaanin takalimppu oli muistaakseni vaihdettu ennen minulle tuloa. En ole juuri välittänyt tuosta jyrinästä vaikkei se nyt kyllä hirviän mukavaltakaan tunnu.

Mutta piti kysymäni tuosta teettämästäsi ilmastoinnin huollosta, että paljoko makso? Olis kiva ittekki ajella ilmastoidulla autolla kunhan kesä tullee. Talvella riittää kyllä lämmintä samaan malliin kun sulla, eli täysin lämmittyään, nupikat 22 asteessa, vastaa huonosti lämmitettyä saunaa.
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ilmastoinnin huollatin tosiaan Oulussa Mekaner Oy:ssä. Mihinkään laitteeseen ei järjestelmää kytketty, vaan siellä tehtiin hommat käsin ja aineena oli tosiaan R12:n korvaava Isceon49.

Hommahan oli tyyristä touhua: työstä veloitettiin (1 tunti) 55 euroa, aineista (1,1 kg Isceon49, 2dl kompuraöljy) 130,08 euroa ja kuivaimesta 32,73 euroa. Näihin vielä alvit päälle, eli 50,10, niin yhteensä lystille tuli hintaa 267,91 euroa.

En muistanutkaan, että se oli noin paljon. Halapaa ku makkara! :D Ens kerralla en taida säilyttää kuittia, niin ei tarvi muistella mihin kaikkeen sitä on rahansa tunkenu. :oops: Toivottavasti pukkaa kylmää vielä ens kesänä...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

rolle kirjoitti:Ilmastoinnin huollatin tosiaan Oulussa Mekaner Oy:ssä. Mihinkään laitteeseen ei järjestelmää kytketty, vaan siellä tehtiin hommat käsin ja aineena oli tosiaan R12:n korvaava Isceon49.

Hommahan oli tyyristä touhua: työstä veloitettiin (1 tunti) 55 euroa, aineista (1,1 kg Isceon49, 2dl kompuraöljy) 130,08 euroa ja kuivaimesta 32,73 euroa. Näihin vielä alvit päälle, eli 50,10, niin yhteensä lystille tuli hintaa 267,91 euroa.

En muistanutkaan, että se oli noin paljon. Halapaa ku makkara! :D Ens kerralla en taida säilyttää kuittia, niin ei tarvi muistella mihin kaikkeen sitä on rahansa tunkenu. :oops: Toivottavasti pukkaa kylmää vielä ens kesänä...
No eipä se ihan hirmuhalapaa ollu. Toivottavasti toimii sitte tosiaan pitemmän aikaa. Onhan se hyvä olla ne kuitit tallessa jos sattuu vaikka myymään joskus sen auton niin on sitte mukavasti kaikkia lippua ja lappua antaa mukkaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jaakkonen kirjoitti:Onhan se hyvä olla ne kuitit tallessa jos sattuu vaikka myymään joskus sen auton niin on sitte mukavasti kaikkia lippua ja lappua antaa mukkaan.
Ei kai sitä kaikkein kalleimpia kuitteja raski mukaan laittaa, varsinkaan jos kovin halvalla joutuu auton myymään. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Eilen autoilin ensimmäistä kertaa kolomisatkulla hieman kireämmässä pakkasessa välin Jkl-Tre-Jkl (mennessä -8, tullessa -11...-14) ja vehkeestähän paljastui heti uusia talviominaisuuksia:

*Takakontin luukun lukitus ei aukea pakkasessa. Menomatkalla auto lämpeni sen verran, että kontti aukesi määränpäässä. Tulomatkalla pakkanen oli jo sen verran kireää, että ei auennut edes auton lämmettyä. Vaikka lukitus on aukaistu, nappi vain painuu alas ikään kuin kontti olisi vielä lukittu. Ilmeisesti joku kieleke on jäässä tai jotain.

*Lämmityslaitteen puhallin muistutteli ajoittain olemassaolostaan mukavasti vinkumalla. Täytynee purkaa puhallin esille ja suihkutella rasvaa laakereihin.

*Tyhjäkäynnillä kabiiniin pukkaa välillä vain kylmää ilmaa. Jos polkaisee kaasua, saattaa lämmintä ilmaa taas alkaa tulemaan. Normaaliajossa lämmintä tulee ja pitkällä matkalla jopa liikaakin, kuten aiemmassa postauksessa jo valittellin. Ilmeisesti kiertovesipumppu (eikös näissä semmonen ollut) sanomassa sopimustaan irti ja närhenmunat puhistuksen tarpeessa. Liekkö vesipumpullakin joku osuus asiaan... :roll:

Täytyypä katella millon näitä kehtaa laitella. Eipähän nuo ajoa estä, joten kesällä viimeistään. Tosin lämppärin puhaltimen käyttäytymistä täytynee seurailla tarkempaan. Ex-tenavalla piti aikoinaan ajella 20 asteen pakkasessa reilut 100km ilman puhallinta, kun en laiskuuttani välittänyt puhaltimen vinkunasta... :D
Viimeksi muokannut rolle, 08.1.2012 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti kiertovesipumppu
Sepä se, vaihtele uusi niin tulee lämmintä.
Helppo homma, puristimet letkuihin jne..
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

rolle kirjoitti:*Takakontin luukun lukitus ei aukea pakkasessa. Menomatkalla auto lämpeni sen verran, että kontti aukesi määränpäässä. Tulomatkalla pakkanen oli jo sen verran kireää, että ei auennut edes auton lämmettyä. Vaikka lukitus on aukaistu, nappi vain painuu alas ikään kuin kontti olisi vielä lukittu. Ilmeisesti joku kieleke on jäässä tai jotain.
Mikäli et muuten saa auki niin irrotappa takapenkin istuinosa ja vilkuile kohti keskuslukon pumppua, irrota letku joka lähtee kohti peräkonttia ja kokeile puhaltaa/imaista. :)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
esa
Viestit: 15
Liittynyt: 16.5.2007 9:49
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja esa »

tuohon jyrinään vielä. Itse käytin omaa 300d:tä ihan mersukorjaamossa
Oulussa rättien vaihdossa. Entiset oli aivan paskana mutta ei täristänyt/jyristänyt.
Vaihdo jälkeen täristi/jyristi heti kun tuli 100-105km/h. Kaikkea tutkittiin mutta mitään ei löytynyt.

Olikohan reilu vuosi mennyt kun kävin dealerin korjaamolla ihan muuta
korjuuttamassa ja siellä huomattiin että molemmat rätit oli takarättejä.
vaihdettiin eteen oikea rätti ja eipäs enää täristänyt!
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Jälleen pakkastilannepäivitystä:

Keulasta alkoi kovempien pakkasten myötä kuulua narinaa, kun joustoliikettä tapahtui esimerkiksi hidastetöyssyissä. Kallistuksenvakaajan kumit sen varmaan aiheutti. Autohan piti sitten viedä Ylämaan pajalle kumien ja varmuuden vuoksi myös alapallojen vaihtoon. Ei kehannu alakaa pihalla vaihtelemaan näillä keleillä, vaan eipä tuo iso lasku pajaltakaan ollut. Osat maksoi KL:stä 65 euroa ja siihen 1,5 h työtä päälle.

Verstaalle autoa siirrettäessa ilmeni seuraava ikävähkö yllätys: vikisevä lämppärin puhaltimen moottori lopetti vinkumisen eli pysähtyi kokonaan. Tarkastin sitten sulakkeet, yksikään ei ollut palanut. Moottori siis vissiin vain jumahti vanhuuttaan. Näppärää, auto menee siis uudestaan pajalle reilun viikon päästä maanantaina.

Lämppärin moottorin vikinän vaietessa havaitsin auton keulan tienoilta uutta vikinää, eli auton liikkuessa kuuluu ajonopeuden mukaan muuttuvaa jatkuvaa siritystä/vikinää. Liekkö pyöränlaakeri sanomassa sopimustaan irti... Saavatpahan pajalla vaihtaa samalla pyöränlaakerin/laakerit, jos ääni lähtee sieltä.

Sitten myös muutama pienempi uusi pakkasmurhe:

Kuskinovi ei joskus jaksa aueta kovalla pakkasella kaukosäätimestä. Muut ovet pomppaavat kyllä auki, mutta kuskinoven tappi ei jaksa pompata ylös asti. Tämän seurauksena muutkin ovet napsahtavat takaisin lukkoon hetken päästä. Tästä ja peräkontin avausmurheista voinee siis päätellä, että jossakin on pientä alipainevuotoa. Kuskinovi varmaan aukenisi avaimella lukkopesästä kääntämällä, mutta pesä on sen verran jäässä/kulunut, että näillä keleillä se ei käänny mihinkään suuntaan. Vänkärin oven pesä toimii kuin ajatus, joten täytynee vaihtaa pesät päittäin keväämmällä.

Lämpö ei meinaa riittää kovemmilla pakkasilla. Kesällä ja lauhemmalla kelillä lämmöt kyllä olivat OK, joten termostaatti lienee kunnossa (ellei ole mennyt sököksi ihan hiljattain). Epäilyt kohdistuvat viskoropelliin. Vaikka lämmöt ovat selvästi alle 80, niin ropellista tulee kovaa ilmavirtaa, kun laittaa kierroksia myllyyn. Toisaalta ropelli ei kesälläkään alkanut humista volvomaisesti, vaikka lämmöt joskus nousivat lähelle 100 asteen viivaa kovan ajon jälkeen. Mitenköhän tuon viskon toimivuuden voisi helpoiten todeta vai kieliikö jo em. kuvaus viallisuudesta?

EDIT: Unohtui vielä mainita, että muuten auto on toiminut hyvin. Käynnistyvyys on ollut hyvää luokkaa, parempaa kuin ex-tenavassa. Johtunee paremmista öljyistä (Teboil Diamond Diesel 5W-40, tenavassa käytin nuukuuttani mineraaliöljyä :oops:). Myös pätkäajon kulutus yllätti positiivisesti: 8,1 l/100 km. Noin 400 kilometrin ajo koostui 5-20 kilometrin pituisista pätkistä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kuulostaa tuo viskon toiminta kovin tutulta vrt. omaan 250D:hen. Samoin lämmöt käyttäytyvät suurinpiirtein samalla tavalla. :wink:

Omasta koitin kesällä viskon toimintaa siten, että ajoin moottorin lämpimäksi, ja koitin pysäyttää tuuletinta sen jälkeen. JOS visko toimii, niin lämpötilan noustessa viskon pitäisi "tarrata" kiinni, ja pyöriä lähes "yhtenä puuna." Omassani toimii koko ajan lähinnä semi-tarrautuneena, eikä varsinaisesti luista tai tarraa kiinni missään vaiheessa.

Alla ottamaani videota aiheesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-OaqEywdyoY[/youtube]

Ajattelin "korjata" ongelman vaihtamalla vanhan viskotuulettimen tilalle sähköflektin. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Sopimaton lämppärinpuhallin ja vesivuotoa

Viesti Kirjoittaja rolle »

Lämppärinpuhaltimen vaihto-operaatiossa kävi huonosti: KL:stä haettu puhallin ei jostain syystä sopinut paikalleen. Ylämaalla sanoivat, että moottori oli liian pieni auton kiinnikkeisiin. Tyytyivät sitten puhdistamaan ja rasvaamaan vanhan moottorin laakerit. Rupesihan se sitten pyörimään, eikä vikinöitä toistaiseksi kuulu. Saa nähdä, kuinka pitkäikäinen ratkaisu tuo on. Miksihän tuo KL:n puhallin ei sopinut paikalleen (pirssissä on ilmastointi), kumma juttu... Pitääkö tässä kesällä hakea marmoritiskiltä sopiva, sopivaan hintaan tietenkin. :?

Seuraava yllätys olikin taas muutaman päivän päästä: vilkaisin konepellin alle ja huomasin, että paisuntasäiliö on tyhjä. Hienoa. Auton alla oli myös pieni lammikko lumessa ja makealtahan se maistui.

Siinä sitten piti tutkailla asiaa. Lohkoa pitkin oli nestettä valunut ja vesipumpun alapuolinen juorureikä tuntui kostealta. Auto piti sitten viedä Ylämaan pajalle taas kerran. Ajattelin, että vesipumppu vaihtoon. Hain myös marmoritiskiltä termostaatin ja paisarin korkin. Pajalla selvisi, että nestettä vuotaa kahdesta eri kohdasta: termostaattikotelon tiivisteestä, joka oli helposti korjattu, kun pirssiin laitettiin uusi termari, jonka mukana tuli myös tiiviste.

Toinen vuotokohta olikin sitte hieman kinkkisempi: nestettä tuli ulos lohkon ja "jalustan" välistä, johon vesipumppu ja termostaattikotelo kiinnityvät. Ilmeisesti tiiviste on sanomassa sopimusta irti. Loppupeleissä vaihdettiin vain termarikotelon tiiviste. Täytyy seurailla tilannetta ja vaihtaa keväällä/kesällä em. jalustan tiiviste. Toivottavasti vuoto johtuu on tiivisteessä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Vakiovika että alkaa sieltä lohkon ja alumiinikäikäleen välistä vuotamaan :D Ilmeisesti pultit ajan myötä löystyy ja muutamissa autoissa ollu ihan etteiko tielle ois tipahtaneet..ensiapu vois olla että kiristelee ne pultit mutta kokonaan uuden tiivisteen vaihto vaatii vain laturin irrotuksen :roll: :idea:
C250TDT -98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyseinen tiiviste on tosiaan helppo vaihtaa sekin.
Miksihän tuo KL:n puhallin ei sopinut paikalleen (pirssissä on ilmastointi), kumma juttu...
Olisiko jälkiasennettu ilmastointi ?
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

dealer kirjoitti:Kyseinen tiiviste on tosiaan helppo vaihtaa sekin.
Miksihän tuo KL:n puhallin ei sopinut paikalleen (pirssissä on ilmastointi), kumma juttu...
Olisiko jälkiasennettu ilmastointi ?
Kyllä tuossa on kantakortissa maininta ilmastoinnista. Hmm, mystistä...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Kevään aikana, tai oikeastaan jo viime kesänä, olen kiinnittänyt huomiota auton alustaan. Iskarit olivat viime katsastuksessa jo aika finaalissa ja nyt renkaitten vaihdon yhteydessä hoksasin, että vänkärinpuoleinen etuiskari oli puklannut ulos öljyä. Nyt täytyy siis pikaisesti alkaa touhuamaan iskareitten uusimista.

Minkälaisia iskareita tuohon kannattas ajatella? Jousien vaihtokin on käynyt mielessä, vaikka vanhat ovat kyllä vielä ehjät. Nykyisistä jousista en löytänyt mitään varaosanumeroa, missähän niissä pitäisi sellainen olla? Edessä on kakkosen kumit, takana kolmoset ja korkeus on noilla mielestäni sopiva. (Täytynee napata kuva ihmeteltäväksi.)

Ehdotuksia iskari-jousi-paketista saa laittaa tulemaan. Alustan haluaisin pitää aika lähellä alkuperäistä, saa olla ehkä ihan hivenen jäykempi, mutta kuitenkin pitää säilyä mersumainen mukavuus. Tosin alkuperäinen korkeus on ehkä hieman liikaa, joten hivenen matalampi saisi olla. Pirssissä on ilmastointi, se vissiin vaikutti jotain siihen, minkälaisilla jousilla auto on tehtaalta lähtenyt?

Alustan puslaremppakin olisi varmaan paikallaan...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Alusta kunnossa...

Viesti Kirjoittaja rolle »

Noniin, nyt on pirssissä alla Eibachin jouset ja Bilsteinin Sprintit. Kalliiksihan tuo kävi, mutta onpahan nyt hyväntuntoinen alusta. Alusta jämäköityi sopivasti, mutta on silti sopivan pehmeä.

Jousien ja iskarien vaihdatuksen yhteydessä alustaan tehtiin myös puslaremppaa ja moottorin tukityynyt vaihdettiin. Entiset tukityynyt näyttivät päällepäin maallikon silmään ihan hyväkuntoisilta, mutta kyllä nyt huomaa eron vanhoihin. Jakoketjukin vaihdettiin samaan syssyyn kiristimineen.

Edelleenkin autoa vaivaa sitkeä jyrinä alkaen noin 80 km/h nopeudesta. Uusia vetareita on kokeiltu molemmille puolille, ei vaikutusta tärinään. Kardaania on tosiaan tasapainotettu pariin kertaan, mutta juhannusviikolla kokeillaan vielä toista kardaania. Jos ei jytinät sitten lopu, niin keinot alkaa olla lopussa. Toisaalta jos jytinä loppuu siihen, niin täytynee kertoa Keski-Suomen koneistamolle hieman palautetta.

Kesälomaaikaan ois tarkoitus puuhastella auton parissa kaikenlaista, muun muassa:

- uutta osaa: kierto- ja vesipumppu, visko, lämmityslaitteen moottori, ehkä virtalukko ja muita lukkopesiä
- ilmastoinnin flektin korjaaminen
- jarru- ja tehostimen nesteiden vaihtoa
- laatikkoöljyjen vaihto
- ajovalojen releytys
- takaovien muovihelmojen irrotus ja putsaus alta, mahdollinen paikkamaalaus
- sisälokarien irrotus, putsaus alta
- koteloihin ruosteenestoa

Jospa sitä näillä pääsis alkuun. Lisää kyllä keksii, jos aika meinaa käydä pitkäksi.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alusta kunnossa...

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Tulitko katsoneeksi etuiskareita vierekkäin, millainen oli iskariputken ja napaan vastaavan kiinnikkeen kulma? Oliko erilainen? Eli kävisikö esim. Sportlinen pyöränkulmat?

Mistä hommasit iskarit?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Eipä tullut vertailtua iskareita. Vanhat iskarit luonnollisesti heitettiin mäkeen, vanhat jouset kyllä säilytin.

Hieman ehkä hävettää kertoa, eli teetin remontin laiskana miehenä "avaimet käteen" -periaatteella. :oops: Jätin jopa iskarien hankkimisen huoltamon kontolle.

Autohan kävi siis Lintosella Ylivieskassa.

Noh, nyt on avauduttu. Säästyipä ainakin monilta kirosanoilta ja verisiltä rystysiltä. Vuotuinen kirosanakiintiö tullee täyteen elokuussa loma-aikaan em. remppalistan eri kohtien kanssa painiskellessa. :D

EDIT: Pirssi on ollu nyt vuoden ajossa ja kaikkien ajojen keskikulutus on 6,32 l/100km. Ei paha siis...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
124rassaaja
Viestit: 1
Liittynyt: 21.6.2012 23:39
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja 124rassaaja »

Tuleekohan tämä viesti nyt oikeaan kohtaan... Tässä vaan lueskelin Rollen W124 monipuolisia kommentteja. Koskien myös lämmityslaitetta yms. haasteita (mm. närhenmunat, kiertovesipumppu ja visko) tulevaa talvea jo silmällä pitäen (tänään kun on jo taas tuo kesäpäivän seisaus...) Jos sisätilan lämpötila ei vastaa namiskojen asetuksia tai epämääräisesti seilailee tai vaan pukkaa liian lämmintä, niin kannattaisi tsekata sisätilan lämpötilaa haistelevan anturin läpi menevän ilman virtaus, joka synnytetään perusyksinkertaisella sähkömoottorituulettimella, joka siis sijaitsee hanskalokeron oikeassa takakulmassa ja josta menee/tulee imuilmaletku tuulilasin yläreunan sisätilavalon yhteydessä olevalta anturilta eli että onko mitään virtausta. Taisi olla jotenkin niin, että ainakin neliösentin paperipala pitäisi pysyä siinä sisävalon reunassa sijaitsevassa imuilmaristikossa kiinni, kun se imupuhallin vielä puksuttaa. Ja ilmavirtaus on riittävä ko. simppelin vastusanturin kannalta. Vaihto vaatii hanskalokeron sisäosan irroittamisen. Muovisia kaksiosaisia kiinnikkeitä, joista sisäosan esim. pienellä ruuvimeisselillä saa kammettua ylös. Valo parilla ruuvilla jne. Hieman hankalassa paikassahan se puhallin/moottori on, jos on ns. miehen kädet...moottorin pidike yhdellä ruuvilla jossakin runkoputkessa kiinni ja moottori siis sen pehmusteen sisuksissa. Tekisi jopa mieleni kutsua hieman viritykseksi noin MB:n taholta. Koska se ymmärtääkseni pyörii jatkuvasti, niin eihän se toki ikuisuuksia kestä...
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

124rassaaja kirjoitti:...sähkömoottorituulettimella, joka siis sijaitsee hanskalokeron oikeassa takakulmassa ja josta menee/tulee imuilmaletku tuulilasin yläreunan sisätilavalon yhteydessä olevalta anturilta eli että onko mitään virtausta. Taisi olla jotenkin niin, että ainakin neliösentin paperipala pitäisi pysyä siinä sisävalon reunassa sijaitsevassa imuilmaristikossa kiinni, kun se imupuhallin vielä puksuttaa.
Kiitokset vinkistä! Paperinpala pysyi paikallaan ja tippui, kun auton sammutti. Haistelijan moottori siis vaikuttaa ainakin toimivan. Munat täytynee putsata seuraavaksi...

Talvella yritin vaihdattaa Ylämaan korjaamolla lämppärin uutta moottoria ja siellä eivät saaneet moottoria passaamaan kiinnikkeisiin. Hyvien kelien tultua piti sitten itse katsoa, mikä sen moottorin kanssa oikeen maksaa. Siemenssin moottorihan siellä oli, Ylämaalla ovat varmaan yrittäneet Boschilaista paikoilleen. Nyt on uusi Siemenssin moottori siipineen ostettu, 110 euroa Oulun Tarviketorilta. Ilman siipiä ei kyseistä moottoria saanut ainakaan ko. liikkeestä.

Ensi maanantaina alkaa kesäloma ja vihdoin pääsee sitten auton kimppuun. 8)
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Remppaa

Viesti Kirjoittaja rolle »

Kesä meni, aika laiskasti olin auton kimpussa, mutta sentään jotain sain tehtyä:

- uusi vesipumppu tiivisteineen, metallisella siivellä
- vesipumpun/termostaattikotelon kannakkeen tiivisteen vaihto
- uusi kiertovesipumppu
- uusi visko
- uusi hihna
- uusi lämmityslaitteen puhaltimen moottori
- takakontin luukun sarana (purkuautosta, vanha oli lähtenyt repeytymään)

Havaintoja:
- Vesipumpun vaihto onnistui syyläriä poistamatta.
- Lämmityslaitteen moottorin mukana toimitettiin uusi muovinen kehto. Alkuperäisen moottorin kehto oli liian iso uudelle tarvikemoottorille.
- Tarvikemoottori pitää huomattavasti kovempaa ääntä, kuin orkkis. En suosittele, ainakin omaan korvaan häiritsevän kova ääni. (Ostettu Oulun tarviketorilta, siipineen 110 euroa.)

Pari viikkoa sitten tein kaiutinasennuksia ja nyt auto oli pari viikkoa ajamatta --> akku tyhjä. Näin sitä pitää... :lol:
Viimeksi muokannut rolle, 09.9.2012 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”