- Auton omat kapeat sisälokarit vaihdettu koko peittäviin
- Motonetin takajarrupalat kiljui märkänä, vaihdettu uusiin laadukkaisiin + levyt + letkut
- Monitoimiviiksi alkoi savuamaan ajossa. Uusittu
- A000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?


- A000 230 31 65 vaihdettu tilalle. Yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella.
Ilmeisesti vanha kuulat tiputtavan mallin kansi on ruuvattu
- Monniurahihna
- Ilmastoinnin kuivaimesta painekytkin
- Uudet kumimatot
Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten, hehkujen vaihto
Hehkun merkkivalo lakkasi toimimasta ennen starttausta ja sen jälkeen syttyi hehkut vaihtoon.
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Töihin. Ilmeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi.
Irrotusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoamaan
- ruosteen irroitinta hehkujen juureen. Ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeavan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni.
Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa...
Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.
Alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämmitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irrotustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.
Tuumaustauolla
Pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irrotukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin tilaa sähköjohtokourujen irrottamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko? Kyllä!
Hehkut hankittu, Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni. KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta. Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.




Netistä löysin ohjeen:
Mercedes, kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään 35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5 minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V). Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste) sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu.
Kierrettäessä työkalua sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm vääntömomentilla.