Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kiitos ohjeista!
Pitänee lähteä myös ulosvedintä ostamaan.
Ja etuvetarin ulompi (renkaanpuoleinen) kumi siis särki. :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Miun mielestä siinä ei tarvia ulosvedintä mihinkään.
Ja tosiaan,siinävaiheessa kun vetari on irti,renkaita johonkin suuntaan linkkuun,mahtuu paremmin taivuttelemaan sen pois.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

dry kirjoitti:Kiitos ohjeista!
Pitänee lähteä myös ulosvedintä ostamaan.
Ja etuvetarin ulompi (renkaanpuoleinen) kumi siis särki. :(
Ei tämmöistä vanhaa autoa voi harrastaa ilman kunnon ohjeita.
Tavallinen korjaamo ei osaa tehdä mitään ja Veho veloittaa ihan liikaa.

Itse käytin ohjeen mukaan ulosvetäjää, kun postin kolmen laakerin
asetelman akselin sisäpäästä. Oli se aika tiukassa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jarkko N kirjoitti:
dry kirjoitti:Kiitos ohjeista!
Pitänee lähteä myös ulosvedintä ostamaan.
Ja etuvetarin ulompi (renkaanpuoleinen) kumi siis särki. :(
Ei tämmöistä vanhaa autoa voi harrastaa ilman kunnon ohjeita.
Tavallinen korjaamo ei osaa tehdä mitään ja Veho veloittaa ihan liikaa.

Itse käytin ohjeen mukaan ulosvetäjää, kun postin kolmen laakerin
asetelman akselin sisäpäästä. Oli se aika tiukassa.
Omassa nuo ei ollut mitenkään lujassa:viilapenkistä leukoja sopivasti auki,akseli siihen roikkumaan sisäpää ylöspäin.Vähän napauttaa pajavasaralla akselin päähän,ja se on siinä.

Kuva

Kuva

Kuva

Edittinä,löyty wanhoja fotoja 8)
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jaahas, tänään taas tullut puuhailtua Matikin parissa.
Alibi 4.01:n :shock: loputtua putsasin paineilmalla ilmanputsarin suodattimen. Oisin vaihtanu uuteen, mutta lähikaupassa ei ollut vastaavaa saatavilla. Sitten otin tulupat irti, uittelin lamppuöljyssä , putsasin ja painin paikoilleen. ja vimosena aattelin vaihtaa öljyt, edellisestä kerrasta onkin sopivasti aikaa ja matkaa.

8 litraa teboilin 5-wee nelikymppistä ja uusi öljynsuodatin odotti eilisen kauppareissun jäliltä autossa. Eikun normitapaan öljyntäyttökorkki auki ja imutin mittatikun reikään. Varttitunti imuttamista, suodattimen vaihto ja uudet ölpät sisään. Käynnistys. Öljynpaineet ei nouse :shock:

Muutama kaasutus, ei nouse ei.
Minä nousen autosta ja kävelen auton etupuolelle. Maassa on hirvittävä öljylammikko :shock:

Pienen paniikin jälkeen tarkastan paikat, öljynsuodattimen tiiviste on kiristettäessä tipahtanut pois paikaltaan ja päästää kaiken uuden öljyn läpi :x

Nyt nousee paineet, ei öljyn mutta isännän. :x

Hetken miettimisen jälkeen mittatikusta tarkistamaan onko tavaraa enää jäljellä; ei oo, ainakaan mittatikulle asti.
Tupakkitauko, jonka jälkeen suodattimen tiivisteen laitto kohilleen ja vanhat mustat ölpät sisään niin, että mittatikussakin näkyy riitävästi tavaraa :twisted:

Kauppaan, toiset 8 litraa tepoilin 5-w nelikymppitä ja homma uusiksi. Paitti suodattimen jätin vaihtamatta tälläkertaa :twisted:

Nyt on taas Matikki iskussa, piti käyttää nuorimmaista lääkäriasemalla ku sukelsi simpukankuoreen, tuloksena mahtava haava ranteessa. Joka laitettiin erikoisliimalla kiinni. Olipahan vaan näppärä ja nopea tapa korjata tuore isohko haava. Ihonreunat yhteen, liima päälle ja sekunnin kuluttua ei ollu ammottavaa haavaa, vain lila naarmu haavan paikalla :D

Ja huomenna taas pääsee uimaan ja saunomaan 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Nuo kiiltävät pinnat ovat laakeripintoja. Itse en halua käyttää
pajavasaraa, jos voima kohdistuu laakeripintaan.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ei pääse pihamaa ruostuumaan kun tarpeeksi öljyää!

ilkee homma tollanen valuminen. ja kallista touhua kaiken lisäksi.

vartin kesti tyhjennys yläkautta? (en ole tota bilteman pömpelii vieläkään kertaakaan kokeillut mutta pitäisi kohtapuoleen kai tehdä jotain asian eteen ja vaihtaa ne öljyt.. luulin vain hieman nopeemmaksi touhuksi)

juuh.. hyvä että haavakin tuli ehjäksi. ei tartte enää temppuilla aina tikkien kanssa ja vuoto loppuu samantien liimalla... eli on kyllä kätevä aine.. ja sitä haavaliimaa pitäisi saada itsellekkin koti tai autolääkekaappiin. pääsis paljon helpommalla usein. pikaliimaa kun ei kehtaa käyttää. se kun on vähän vaarallista kuitenkin. (siis haavojen liimaamiseksi se kai on alunperinkin keksitty se pikaliima) tai sitä amerikkalaisten quick-clot ainetta. sekin aika tehokasta tavaraa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pääsi öljyt vähiin Matikista ja vikavaloa pukkaa. Siis tietennii hydrauliöljyt.
Ei siinä mitään, lisää kävin ostamassa, täytin tankin ja kokeilin nollata vikavalon. Ei onnistu. :shock:

Useamman kerran yhdistelin diagnoosipistokkeesta ykköstä ja vitosta, kymmenen sekkaa ni pitäis valon sammua muttakun ei niin ei.
Ei vilauttele kolmiovaloa.

Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie. :eec:

:niinpaniin:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Eldorado kirjoitti:
dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie. :eec:

:niinpaniin:
Oisko se kuusakoski näin meikäläisittäin?
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Sampo N. kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:
dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie. :eec:

:niinpaniin:
Oisko se kuusakoski näin meikäläisittäin?
Ei ku japanilaisittain :hang:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Sampo N. kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:
dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie. :eec:

:niinpaniin:
Oisko se kuusakoski näin meikäläisittäin?
Juu. Niin kai se on, autolle seppuku ja meikä kuusankoskelle :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

dry kirjoitti:Pääsi öljyt vähiin Matikista ja vikavaloa pukkaa. Siis tietennii hydrauliöljyt.
Ei siinä mitään, lisää kävin ostamassa, täytin tankin ja kokeilin nollata vikavalon. Ei onnistu. :shock:

Useamman kerran yhdistelin diagnoosipistokkeesta ykköstä ja vitosta, kymmenen sekkaa ni pitäis valon sammua muttakun ei niin ei.
Ei vilauttele kolmiovaloa.

Mitäs nyt pitäs tehä? :shock:
Oliko 4matic-vipu käyttöasennossa?

Lue vikakoodi. Yhdistä 1 ja 5 kolmeksi sekunniksi ja laske, montako
kertaa vikavalo välähtää.

Jos on monta vikaa, ne pitää lukea ja nollata erikseen.

Painevika ei kai anna vikakoodia.

Olisiko paineet nollassa, jos on pumppu hajonnut. Paineanturi sijaitsee
hydrauliikkayksikön kyljessä auton alla oikean takapyörän etupuolella.

http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mihin öljy on hävinnyt kun täyttää piti?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jarkko N kirjoitti:Oliko 4matic-vipu käyttöasennossa?
Jep!
Jarkko N kirjoitti:Lue vikakoodi. Yhdistä 1 ja 5 kolmeksi sekunniksi ja laske, montako kertaa vikavalo välähtää.
Ei välky.
Jarkko N kirjoitti:Jos on monta vikaa, ne pitää lukea ja nollata erikseen.

Painevika ei kai anna vikakoodia.
OK!
Jarkko N kirjoitti:Olisiko paineet nollassa, jos on pumppu hajonnut. Paineanturi sijaitsee hydrauliikkayksikön kyljessä auton alla oikean takapyörän etupuolella.

http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
Hmm, jotain tuollaista se voisi olla.
Oliskos se niin, että yli 10 min. virrattomana nollaisi myös...
Jos ei tuo auta niin ilmeisesti systeemin ilmaus tavalla tahi toisella (vai onko tuo itseilmaava?) ja hydraulikkapumpun tarkastus... :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos sulla on vielä se vanhemman mallin nelikon käyttösysteemi (vipu paisuntasäiliön tuntumassa) niin väännä takaveto päälle, irrota nippa jossa ei oo mitään ja pukkaa neliveto päälle, kun hydrauliöljyä alkaa tulemaan niin taasen takavedolle ja nippa kiinni.

Sen jälkeen mulla ainakin alkoi tuo nelivedon vikavalosydeemi pelata.. Neliveto tosin ei kun absit ei pelaa vieläkään.. :ttu:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

JiiTee_ kirjoitti:Jos sulla on vielä se vanhemman mallin nelikon käyttösysteemi (vipu paisuntasäiliön tuntumassa) niin väännä takaveto päälle, irrota nippa jossa ei oo mitään ja pukkaa neliveto päälle, kun hydrauliöljyä alkaa tulemaan niin taasen takavedolle ja nippa kiinni.

Sen jälkeen mulla ainakin alkoi tuo nelivedon vikavalosydeemi pelata.. Neliveto tosin ei kun absit ei pelaa vieläkään.. :ttu:
Uudempi systeemi (-92) :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hydrauliikka ei saa pidettyä painetta. Jos valo vilkkuu, ohjauslaite
alustaa itseään uudestaan ja uudestaan, kun paine vaihtelee.
Paineakkukin voisi kai olla sökö alla olevien muiden syiden lisäksi.

Tuo nopea diagnoosi alla on kai irrottaa painekatkaisijan johto liittimestä
ja jos vikakoodioen luku nyt onnistuu, vika on hydrauliikassa.

Complaint/Problem
4MATIC MIL (A1e24) lights or blinks after starting engine. DTC memory
can not be read out 2)

Possible cause
Service valve (up to 05/91)
4MATIC hydraulic unit (A7/2)
Oil pressure switch (A7/2s1)
Oil supply pump

Remedy/Test step 1)
23
33, 34

1) Observe Preparation for Test, see 22.
2) To quickly diagnose a possible hydraulic fault, disconnect
connector (A7/2x1) of the 4MATIC hydraulic unit (A7/2) located under
the right rear seat. Pull out pin 7 or 8 and reconnect connector. If
the DTC memory can now be read out, there is a hydraulic fault.

http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 4matic.pdf
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kiitos Jarkko! :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

dry kirjoitti:Kiitos Jarkko! :D
Ole hyvä.

Ohjeet ovat niin kattavat, että eiköhän viat korjaannu kun korjataan.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
mikkope
Viestit: 268
Liittynyt: 20.10.2010 20:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikkope »

täytyypä täältä kysästä et mistä vetoakselin suojakumi 4matic mersuun :roll: eteen ja sisempi kumi.. kuulemma jostain toisesta autosta sopii kun mersun omat hintavia.. :lol: samallahan sen ulommankin vaihtais...
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Jos en väärin muista niin olisikohan ollut Ducaton suojakumi joka näihin maticceihin passasi?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ainakin Oulaisissa myydään yleismallisia läpivedettäviä suojakumeja.. Tiukka on vaan ainakin minä sain kaverin kans äherrettyä. 8)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Asiaa on käsitelty aiemmin:
viewtopic.php?t=25987

Itse käytän alkuperäisiä kumeja, KL-Varaosat.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jaahas, Matikilla oli lauantaina 20-vuotis syntymäpäivä, paljon onnea nuorelle aikuiselle :D

Kyseisen tapahtuman kunniaksi käytiin sitten yhdessä vuosittaisessa lääkärintarkastuksessa tänään aamupäivällä. Eihän tuollainen aikuisiän kynnyksen ylittänyt ihan huomautuksitta lääkärintarkastusta selvittänyt, pari lamppua pitää vaihtaa ja takapöntöstäkin oli toinen kannakekumi hävinnyt :shock:

Mutta muuten taas vuosi ajoaikaa ilman uusintanäyttöä 8)

PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista) :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista) :?:
Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron.. :shock: :?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Juu ei niitä kumeja kannata käytettyinä laittaa. Mätänetistä saa koko sarjan noita kumeja jotain vitosen pintaan ja vielä ihan merkkikohtaisesti.
Kein siknatuur
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

JiiTee_ kirjoitti:
dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista) :?:
Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron.. :shock: :?
Niin niin mutta käytetyn saa puoleen hintaan. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

cdi kirjoitti:
JiiTee_ kirjoitti:
dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista) :?:
Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron.. :shock: :?
Niin niin mutta käytetyn saa puoleen hintaan. :shock:
:lol:

Ja bensa on NIIN kallista nykyään :(
No kaippa se pitää motonjetista käydä hakemassa :(

:lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Sampo N. kirjoitti:Juu ei niitä kumeja kannata käytettyinä laittaa.
Tätä ne siellä neuvolassaki sano ennenku kaksoset synty :shock:

8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”