Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena
Ei tämmöistä vanhaa autoa voi harrastaa ilman kunnon ohjeita.dry kirjoitti:Kiitos ohjeista!
Pitänee lähteä myös ulosvedintä ostamaan.
Ja etuvetarin ulompi (renkaanpuoleinen) kumi siis särki.
Tavallinen korjaamo ei osaa tehdä mitään ja Veho veloittaa ihan liikaa.
Itse käytin ohjeen mukaan ulosvetäjää, kun postin kolmen laakerin
asetelman akselin sisäpäästä. Oli se aika tiukassa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Omassa nuo ei ollut mitenkään lujassa:viilapenkistä leukoja sopivasti auki,akseli siihen roikkumaan sisäpää ylöspäin.Vähän napauttaa pajavasaralla akselin päähän,ja se on siinä.Jarkko N kirjoitti:Ei tämmöistä vanhaa autoa voi harrastaa ilman kunnon ohjeita.dry kirjoitti:Kiitos ohjeista!
Pitänee lähteä myös ulosvedintä ostamaan.
Ja etuvetarin ulompi (renkaanpuoleinen) kumi siis särki.
Tavallinen korjaamo ei osaa tehdä mitään ja Veho veloittaa ihan liikaa.
Itse käytin ohjeen mukaan ulosvetäjää, kun postin kolmen laakerin
asetelman akselin sisäpäästä. Oli se aika tiukassa.
Edittinä,löyty wanhoja fotoja
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Jaahas, tänään taas tullut puuhailtua Matikin parissa.
Alibi 4.01:n loputtua putsasin paineilmalla ilmanputsarin suodattimen. Oisin vaihtanu uuteen, mutta lähikaupassa ei ollut vastaavaa saatavilla. Sitten otin tulupat irti, uittelin lamppuöljyssä , putsasin ja painin paikoilleen. ja vimosena aattelin vaihtaa öljyt, edellisestä kerrasta onkin sopivasti aikaa ja matkaa.
8 litraa teboilin 5-wee nelikymppistä ja uusi öljynsuodatin odotti eilisen kauppareissun jäliltä autossa. Eikun normitapaan öljyntäyttökorkki auki ja imutin mittatikun reikään. Varttitunti imuttamista, suodattimen vaihto ja uudet ölpät sisään. Käynnistys. Öljynpaineet ei nouse
Muutama kaasutus, ei nouse ei.
Minä nousen autosta ja kävelen auton etupuolelle. Maassa on hirvittävä öljylammikko
Pienen paniikin jälkeen tarkastan paikat, öljynsuodattimen tiiviste on kiristettäessä tipahtanut pois paikaltaan ja päästää kaiken uuden öljyn läpi
Nyt nousee paineet, ei öljyn mutta isännän.
Hetken miettimisen jälkeen mittatikusta tarkistamaan onko tavaraa enää jäljellä; ei oo, ainakaan mittatikulle asti.
Tupakkitauko, jonka jälkeen suodattimen tiivisteen laitto kohilleen ja vanhat mustat ölpät sisään niin, että mittatikussakin näkyy riitävästi tavaraa
Kauppaan, toiset 8 litraa tepoilin 5-w nelikymppitä ja homma uusiksi. Paitti suodattimen jätin vaihtamatta tälläkertaa
Nyt on taas Matikki iskussa, piti käyttää nuorimmaista lääkäriasemalla ku sukelsi simpukankuoreen, tuloksena mahtava haava ranteessa. Joka laitettiin erikoisliimalla kiinni. Olipahan vaan näppärä ja nopea tapa korjata tuore isohko haava. Ihonreunat yhteen, liima päälle ja sekunnin kuluttua ei ollu ammottavaa haavaa, vain lila naarmu haavan paikalla
Ja huomenna taas pääsee uimaan ja saunomaan
Alibi 4.01:n loputtua putsasin paineilmalla ilmanputsarin suodattimen. Oisin vaihtanu uuteen, mutta lähikaupassa ei ollut vastaavaa saatavilla. Sitten otin tulupat irti, uittelin lamppuöljyssä , putsasin ja painin paikoilleen. ja vimosena aattelin vaihtaa öljyt, edellisestä kerrasta onkin sopivasti aikaa ja matkaa.
8 litraa teboilin 5-wee nelikymppistä ja uusi öljynsuodatin odotti eilisen kauppareissun jäliltä autossa. Eikun normitapaan öljyntäyttökorkki auki ja imutin mittatikun reikään. Varttitunti imuttamista, suodattimen vaihto ja uudet ölpät sisään. Käynnistys. Öljynpaineet ei nouse
Muutama kaasutus, ei nouse ei.
Minä nousen autosta ja kävelen auton etupuolelle. Maassa on hirvittävä öljylammikko
Pienen paniikin jälkeen tarkastan paikat, öljynsuodattimen tiiviste on kiristettäessä tipahtanut pois paikaltaan ja päästää kaiken uuden öljyn läpi
Nyt nousee paineet, ei öljyn mutta isännän.
Hetken miettimisen jälkeen mittatikusta tarkistamaan onko tavaraa enää jäljellä; ei oo, ainakaan mittatikulle asti.
Tupakkitauko, jonka jälkeen suodattimen tiivisteen laitto kohilleen ja vanhat mustat ölpät sisään niin, että mittatikussakin näkyy riitävästi tavaraa
Kauppaan, toiset 8 litraa tepoilin 5-w nelikymppitä ja homma uusiksi. Paitti suodattimen jätin vaihtamatta tälläkertaa
Nyt on taas Matikki iskussa, piti käyttää nuorimmaista lääkäriasemalla ku sukelsi simpukankuoreen, tuloksena mahtava haava ranteessa. Joka laitettiin erikoisliimalla kiinni. Olipahan vaan näppärä ja nopea tapa korjata tuore isohko haava. Ihonreunat yhteen, liima päälle ja sekunnin kuluttua ei ollu ammottavaa haavaa, vain lila naarmu haavan paikalla
Ja huomenna taas pääsee uimaan ja saunomaan
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ei pääse pihamaa ruostuumaan kun tarpeeksi öljyää!
ilkee homma tollanen valuminen. ja kallista touhua kaiken lisäksi.
vartin kesti tyhjennys yläkautta? (en ole tota bilteman pömpelii vieläkään kertaakaan kokeillut mutta pitäisi kohtapuoleen kai tehdä jotain asian eteen ja vaihtaa ne öljyt.. luulin vain hieman nopeemmaksi touhuksi)
juuh.. hyvä että haavakin tuli ehjäksi. ei tartte enää temppuilla aina tikkien kanssa ja vuoto loppuu samantien liimalla... eli on kyllä kätevä aine.. ja sitä haavaliimaa pitäisi saada itsellekkin koti tai autolääkekaappiin. pääsis paljon helpommalla usein. pikaliimaa kun ei kehtaa käyttää. se kun on vähän vaarallista kuitenkin. (siis haavojen liimaamiseksi se kai on alunperinkin keksitty se pikaliima) tai sitä amerikkalaisten quick-clot ainetta. sekin aika tehokasta tavaraa.
ilkee homma tollanen valuminen. ja kallista touhua kaiken lisäksi.
vartin kesti tyhjennys yläkautta? (en ole tota bilteman pömpelii vieläkään kertaakaan kokeillut mutta pitäisi kohtapuoleen kai tehdä jotain asian eteen ja vaihtaa ne öljyt.. luulin vain hieman nopeemmaksi touhuksi)
juuh.. hyvä että haavakin tuli ehjäksi. ei tartte enää temppuilla aina tikkien kanssa ja vuoto loppuu samantien liimalla... eli on kyllä kätevä aine.. ja sitä haavaliimaa pitäisi saada itsellekkin koti tai autolääkekaappiin. pääsis paljon helpommalla usein. pikaliimaa kun ei kehtaa käyttää. se kun on vähän vaarallista kuitenkin. (siis haavojen liimaamiseksi se kai on alunperinkin keksitty se pikaliima) tai sitä amerikkalaisten quick-clot ainetta. sekin aika tehokasta tavaraa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Pääsi öljyt vähiin Matikista ja vikavaloa pukkaa. Siis tietennii hydrauliöljyt.
Ei siinä mitään, lisää kävin ostamassa, täytin tankin ja kokeilin nollata vikavalon. Ei onnistu.
Useamman kerran yhdistelin diagnoosipistokkeesta ykköstä ja vitosta, kymmenen sekkaa ni pitäis valon sammua muttakun ei niin ei.
Ei vilauttele kolmiovaloa.
Mitäs nyt pitäs tehä?
Ei siinä mitään, lisää kävin ostamassa, täytin tankin ja kokeilin nollata vikavalon. Ei onnistu.
Useamman kerran yhdistelin diagnoosipistokkeesta ykköstä ja vitosta, kymmenen sekkaa ni pitäis valon sammua muttakun ei niin ei.
Ei vilauttele kolmiovaloa.
Mitäs nyt pitäs tehä?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ei ku japanilaisittainSampo N. kirjoitti:Oisko se kuusakoski näin meikäläisittäin?Eldorado kirjoitti:Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie.dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Juu. Niin kai se on, autolle seppuku ja meikä kuusankoskelleSampo N. kirjoitti:Oisko se kuusakoski näin meikäläisittäin?Eldorado kirjoitti:Seppuku lienee tässä tapauksessa ainoa kunniallinen pakotie.dry kirjoitti:Mitäs nyt pitäs tehä?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Oliko 4matic-vipu käyttöasennossa?dry kirjoitti:Pääsi öljyt vähiin Matikista ja vikavaloa pukkaa. Siis tietennii hydrauliöljyt.
Ei siinä mitään, lisää kävin ostamassa, täytin tankin ja kokeilin nollata vikavalon. Ei onnistu.
Useamman kerran yhdistelin diagnoosipistokkeesta ykköstä ja vitosta, kymmenen sekkaa ni pitäis valon sammua muttakun ei niin ei.
Ei vilauttele kolmiovaloa.
Mitäs nyt pitäs tehä?
Lue vikakoodi. Yhdistä 1 ja 5 kolmeksi sekunniksi ja laske, montako
kertaa vikavalo välähtää.
Jos on monta vikaa, ne pitää lukea ja nollata erikseen.
Painevika ei kai anna vikakoodia.
Olisiko paineet nollassa, jos on pumppu hajonnut. Paineanturi sijaitsee
hydrauliikkayksikön kyljessä auton alla oikean takapyörän etupuolella.
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jep!Jarkko N kirjoitti:Oliko 4matic-vipu käyttöasennossa?
Ei välky.Jarkko N kirjoitti:Lue vikakoodi. Yhdistä 1 ja 5 kolmeksi sekunniksi ja laske, montako kertaa vikavalo välähtää.
OK!Jarkko N kirjoitti:Jos on monta vikaa, ne pitää lukea ja nollata erikseen.
Painevika ei kai anna vikakoodia.
Hmm, jotain tuollaista se voisi olla.Jarkko N kirjoitti:Olisiko paineet nollassa, jos on pumppu hajonnut. Paineanturi sijaitsee hydrauliikkayksikön kyljessä auton alla oikean takapyörän etupuolella.
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
Oliskos se niin, että yli 10 min. virrattomana nollaisi myös...
Jos ei tuo auta niin ilmeisesti systeemin ilmaus tavalla tahi toisella (vai onko tuo itseilmaava?) ja hydraulikkapumpun tarkastus...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jos sulla on vielä se vanhemman mallin nelikon käyttösysteemi (vipu paisuntasäiliön tuntumassa) niin väännä takaveto päälle, irrota nippa jossa ei oo mitään ja pukkaa neliveto päälle, kun hydrauliöljyä alkaa tulemaan niin taasen takavedolle ja nippa kiinni.
Sen jälkeen mulla ainakin alkoi tuo nelivedon vikavalosydeemi pelata.. Neliveto tosin ei kun absit ei pelaa vieläkään..
Sen jälkeen mulla ainakin alkoi tuo nelivedon vikavalosydeemi pelata.. Neliveto tosin ei kun absit ei pelaa vieläkään..
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Uudempi systeemi (-92)JiiTee_ kirjoitti:Jos sulla on vielä se vanhemman mallin nelikon käyttösysteemi (vipu paisuntasäiliön tuntumassa) niin väännä takaveto päälle, irrota nippa jossa ei oo mitään ja pukkaa neliveto päälle, kun hydrauliöljyä alkaa tulemaan niin taasen takavedolle ja nippa kiinni.
Sen jälkeen mulla ainakin alkoi tuo nelivedon vikavalosydeemi pelata.. Neliveto tosin ei kun absit ei pelaa vieläkään..
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Hydrauliikka ei saa pidettyä painetta. Jos valo vilkkuu, ohjauslaite
alustaa itseään uudestaan ja uudestaan, kun paine vaihtelee.
Paineakkukin voisi kai olla sökö alla olevien muiden syiden lisäksi.
Tuo nopea diagnoosi alla on kai irrottaa painekatkaisijan johto liittimestä
ja jos vikakoodioen luku nyt onnistuu, vika on hydrauliikassa.
Complaint/Problem
4MATIC MIL (A1e24) lights or blinks after starting engine. DTC memory
can not be read out 2)
Possible cause
Service valve (up to 05/91)
4MATIC hydraulic unit (A7/2)
Oil pressure switch (A7/2s1)
Oil supply pump
Remedy/Test step 1)
23
33, 34
1) Observe Preparation for Test, see 22.
2) To quickly diagnose a possible hydraulic fault, disconnect
connector (A7/2x1) of the 4MATIC hydraulic unit (A7/2) located under
the right rear seat. Pull out pin 7 or 8 and reconnect connector. If
the DTC memory can now be read out, there is a hydraulic fault.
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 4matic.pdf
alustaa itseään uudestaan ja uudestaan, kun paine vaihtelee.
Paineakkukin voisi kai olla sökö alla olevien muiden syiden lisäksi.
Tuo nopea diagnoosi alla on kai irrottaa painekatkaisijan johto liittimestä
ja jos vikakoodioen luku nyt onnistuu, vika on hydrauliikassa.
Complaint/Problem
4MATIC MIL (A1e24) lights or blinks after starting engine. DTC memory
can not be read out 2)
Possible cause
Service valve (up to 05/91)
4MATIC hydraulic unit (A7/2)
Oil pressure switch (A7/2s1)
Oil supply pump
Remedy/Test step 1)
23
33, 34
1) Observe Preparation for Test, see 22.
2) To quickly diagnose a possible hydraulic fault, disconnect
connector (A7/2x1) of the 4MATIC hydraulic unit (A7/2) located under
the right rear seat. Pull out pin 7 or 8 and reconnect connector. If
the DTC memory can now be read out, there is a hydraulic fault.
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 4matic.pdf
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Jos en väärin muista niin olisikohan ollut Ducaton suojakumi joka näihin maticceihin passasi?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Jaahas, Matikilla oli lauantaina 20-vuotis syntymäpäivä, paljon onnea nuorelle aikuiselle
Kyseisen tapahtuman kunniaksi käytiin sitten yhdessä vuosittaisessa lääkärintarkastuksessa tänään aamupäivällä. Eihän tuollainen aikuisiän kynnyksen ylittänyt ihan huomautuksitta lääkärintarkastusta selvittänyt, pari lamppua pitää vaihtaa ja takapöntöstäkin oli toinen kannakekumi hävinnyt
Mutta muuten taas vuosi ajoaikaa ilman uusintanäyttöä
PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista)
Kyseisen tapahtuman kunniaksi käytiin sitten yhdessä vuosittaisessa lääkärintarkastuksessa tänään aamupäivällä. Eihän tuollainen aikuisiän kynnyksen ylittänyt ihan huomautuksitta lääkärintarkastusta selvittänyt, pari lamppua pitää vaihtaa ja takapöntöstäkin oli toinen kannakekumi hävinnyt
Mutta muuten taas vuosi ajoaikaa ilman uusintanäyttöä
PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron..dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Niin niin mutta käytetyn saa puoleen hintaan.JiiTee_ kirjoitti:Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron..dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista)
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
cdi kirjoitti:Niin niin mutta käytetyn saa puoleen hintaan.JiiTee_ kirjoitti:Uus maksaa tarvikeliikkeessä arviolta euron..dry kirjoitti:PS. Ei kellään sattus olemaan ylimääräistä 124-farkun takapöntönkannatinkumia (takaa katottuna oikianpuoleista)
Ja bensa on NIIN kallista nykyään
No kaippa se pitää motonjetista käydä hakemassa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203