Tuli haettua Matikille pitkä leima, 66 €.
Katselin tupakin ja kahvimukin kanssa pihalla, kun vanhempi herrasmies tuli ja rupesi painelemaan kaukosäätimen nappeja, ja vihdoin löysikin oikean napin josta lukot aukeavat.
Seuraavana vuorossa olikin ajoneston poiskytkeminen, siinä vaiheessa menin kohteliaasti lähemmäs neuvomaan, miten ajonesto kytketään pois. Ja kysyin samalla jotta pääseekö mukaan.
Ensin tuli kieltävä vastaus, jarrudynolle ei kuulemma päästetä,

mutta tovin mietittyään sanoi että "Tämähän on neliveto, tule vain."
Eikun pelkääjän paikalle ja sitten mentiin. Varoittelin, että keulasta kuuluu sellanen erikoinen "dinggg"-ääni kun rattia kääntelee, voitasko mitenkää kahtoa nosturilla mikä sen aiheuttaa... Kun on meinaan niiin ärsyttävä ääni...
Ensin ajeltiin pihamaalla ja jarrutettiin - taitaa toimia jarrut.
Sitten dynolle (tässä vaiheessa ehdotin, että käynkö laittamassa nelivedon testiasentoon "- ei tarvihe" kuului vastaus. Yritin mutista siinä jotain käyttöohjekirjasta mutta eipä Matikki tainu tuosta lyhyestä dynomatkasta pahoikseen ottaa. Samalla kahteltiin vilkut, valot ja valojen korkeudensäätö - toimii.
Taas mentiin ajoradalle jarruttelemaan, ehdin hörppästä kahvin pois ennen jarrutusta, ja halliin mittaamaan pakokaasuarvoja:
Tyhmäkäynti CO: 0,02 HC: 54 O2: 0,0 CO2: 14,99
2000 rpm CO: 0,20 HC: 28 O2: 0,1 CO2: 14,94 Lambda: 1,003
Ja nosturille.
"Eipä ole juurikaan ruostetta; hieman jossain kohin sellasta pintaruostetta" kuulen auton alta.
Matikin hytkyttelyä nosturilla (aika jännä peli tuollanen hytkyttelevä nosturi) samalla käsikopelolla tunnustellen niveliä ja puslia, kuunnellen korva tarkkana. Ei löysää takapäässä.
Siirrytään etupäähän, hytkyttelyä. Ja lisää hytkyttelyä. Ja vielä lisää hytkyttelyä. Ei ääniä.
Hetkinen, mikäs tuo narahdus oli!
Jaahas, etummaisen kallistuksenvakaajan suojakumi on rikki hanttarin puolelta. Mutta vain pelkästään kumi. "Tuosta se taitaa vähän narahtaa" kuului tuomio. "Muuutta, laittelet sen suojakumin sitten uusiksi..."
Nostetaan paino pois etupyöriltä. Kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. Kuskin puoli OK.
Hanttarin puolella sama juttu, kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. "Dinggg!"
Lisää kääntelyä. "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Mistä pirusta se ääni oikein tulee. "Dinggg!" "Dinggg!"
"Nostetaas autoa vähän ylemmäs ja kurkataan alta"
"Dinggg!" "Dinggg!"
Erikoinen, peltinen ääni... "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Haa. Tuosta se tulee
Lohkolämppäriä laitettaessa oli jotain koneen alla hanttarin puolella olevaa suojapeltiä taivutettu sivuun, että saadaan asennukseen enemmän tilaa. Suojapeltiä ei kuitenkaan oltu taivutettu takaisin tarpeeksi pitkälle takaisin asennuksen loputtua ja joku nivelvarsi siihen pääsi renkaita kääntäessä ottamaan kiinni: "Dinggg!"
Korjattu!

...ja leimaa 1.10.2009 asti
