Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

hieno peli tuo uusi mese, eikä vanhassakaan sanomista :lol:
kyllähän viissatanen on viissatanen.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Nii kyllähän tämän olis voinu ostaa itelle jos en olis kerenny tuota digidigihöpöhöpö vehjettä ostamaan... Olis ollu luottorassi vimosen päälle ja kunto ei olis ainakaan huonontunu mun käytössä... :wink: Tästä voin sanoo et uskaltaisin ostaa ihan suorilta, ilman mitään koeajoja, itseasiassa niinhän mä oon aina tehny... :lol: Mut oikeesti, ostakaa joku meseläinen tämä hyvään kotiin ja pitäkää ku kipiää sian p***ua..! Autot on tarkotettu ajettavaks, eikä tien poskessa säilöttäväks... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Risto kirjoitti:Tarvisiko joku suht' hyvin pidettyä bensafarkkua?
Täältä sivusta täsmennän että erittäin hyvin pidettyä 8)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Roisto kirjoitti:... pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta ...
:eec:

Toivottavasti en ymmärrä lukemaani / näkemääni. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:
Roisto kirjoitti:... pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta ...
:eec:

Toivottavasti en ymmärrä lukemaani / näkemääni. :lol:
Väyrynenhän oli vain tulevan tekniikan testialusta (ns. muuli), jota ei koskaan edes tarkoitettu myyntiin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Nyt on yksi aikakausi taas saatettu päätökseen, kun rassi siirtyi uudelle omistajalle. Toivottavasti pelaa vielä pitkään.

Saa nähdä, jos joskus on paremmat autonpitopaikat, tuleeko 124 vielä hankittua kesäautoksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Hyvä että lankku löysi uuden kodin. :) Sillä tavalla läheinen auto itsellenikin että yhdessä oltiin Roiston kanssa tuota koeponnistamassa ja taisi ne kaupatkin syntyä samalla reissulla.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Rassi kuljetti uuden omistajan hienosti vaativassa ajokelissä perille. Hyvät on ajovalot tuossa, samaten alusta toimii hienosti: Kyyti oli hiljaista ja mukavaa, penkit toimivat 191cm pitkällekin. Kiitokset kaupoista! :D
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Onnittelut uudelle omistajalle ja huolettomia kilometrejä! :)

Erittäin mukava auto kyllä ajella. 8) Kun sais ortopedipenkit tuohon omaanki...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Kiitokset auton tuonnista etelään, sekä hatunnosto vieraanvaraisuudesta myös!
Tänään rekisteröinti ja kesärenkaat säilöön. :wink:
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Sami R kirjoitti:^Kiitokset auton tuonnista etelään, sekä hatunnosto vieraanvaraisuudesta myös!
Tänään rekisteröinti ja kesärenkaat säilöön. :wink:
Ollos hyvä vaan. :) Pääsipähän ajamaan isolla bensakoneisella pitkän pätkän ilimatteeksi! 8)
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Näköjään oli se laturin korjausviesti häipynyt mustaan aukkoon. Jostain käsittämättömästä syystä olin kirjoittanut viestin tekstitiedostoon koneelle, joten se on nyt pelastettu ja tässä luettavissa:

Sadepäivien ratoksi piti keksiä jotain tekemistä ja sitähän keksittiin ottamalla laturi irti. Olen epäillyt sitä moottorista tulevan vikinän aiheuttajaksi, koska hihnapyörästä ravistelemalla möykyn sisällä on tuntunut olevan väljää.

Männä viikolla käväisin sitten tuohon korjaussarjan. Pussiin kertyi:
-etupään laakeri: 17 x 52 x 17 mm
-takapään laakeri: 17 x 40 x 12 mm
-takapään laakerin nailoniholkki
-liukurengaspaketti
-säätimeen hiilet

Kuva

Homma alkoi perinteisesti purkamalla pirusti tavaraa pois edestä: tuulettimen tunneli ja siivet, hihna, ilmansuodatin ja kaasuläpälle menevä imuputki. Sitten puuha meinasi pysähtyä laturin kiinnityspultteihin – suuressa viisaudessaan Günther oli laittanut pultteihin 15 mm kannat. :? Onneksi isämiehen pakista löytyi aito tšekkoslovakialainen 12-kanttinen hylsy. Pitääpä laittaa mokoma ostoslistalle.

Hihnapyörän mutteri oli 22 millin kannalla. Se irtosi näppärästi pulttipyssyllä. Takaisin asentamista varten tein "erikoistyökalun". Tai serkkupoika sen hitsasi kasaan. Kyseessä on siis 22 millin hylsy, jonka päähän on hitsattu 22 millin mutteri. 10 millin XZN-avain menee mutterin ja hylsyn reikien läpi. Saapahan oikeaan momenttiin. :nocando: Tässä mallissa ei ollut vapaakytkytintä, joten sitä oikeata erikoistyökalua ei tarvita.

Kuva

Purkamisessa ei sen ihmeempää. Levy, joka ahdistaa laakerin kuoreen, on kiinnitetty neljällä 4 mm:n ristipääruuvilla. Kannattaa ottaa käyttöön iskumeisseli tai tosi hyvä normimeisseli. Nyljäsin paria kantaa tavan meisselillä ennenkuin älysin ottaa iskumeisselin apuun. Tuppukylästä vastaavien ruuvien löytäminen oli tuskaa. :ttu: Neljännestä liikkeestä (huonekalu-) lopulta ostin välioven helapussin, jossa oli speksit täyttäviä ruuveja.

Kuva
Kuva

Laakerit eivät ole tiukassa pesissään. Etupää on tosiaan kiinni yllämainitulla levyllä ja takapäähän on laitettu mielenkiintoinen nailoniholkki laakerin ja pesän väliin. Laakerien akselilta irrottamista varten kannattaa varata hyvät ulosvetäjät. Kovin leveät kynnet eivät sovi tuulettimen siipien väliin ja jos ne ovet liian paksut, ne eivät mahdu laakerin alle. Takapää on helpompi. Etupäästä piti rälläköidä ensin ulkokooli halki ja ravistella kuulat pois. Sen jälkeen sai koottavan orsiulosvetäjän sisäkoolin alle. Etupään laakerin ja hihnapyörän välissä on muutaman millin paksuinen välirengas. Sen "kevennetty" puoli tulee laakeria vasten.

Kuva
Kuva
Kuva

Liukurengaspakettia ei oikein saa ehjänä pois. Eipä toisaalta ollut tarpeenkaan, koska uusi oli odottamassa. Johdot on alun perin hitsattu korvakkeisiin kiinni mutta ne irtoavat pienellä meisselillä avittamalla. Kun ne on irti voi keskittyä särkemään pakettia. Itse viilasin renkaat poikki, jotta pääsen paremmin bakeliittiin kiinni. Sen alta paljastui uritettu akseli. Nyt pitäisi olla käsissä "alaston" roottori.

Kuva
Kuva

Laakerien ja välirenkaan asentamista helpottamista pistin roottoripaketin pakastimeen ja laakerit sekä välirenkaan auton moottorin päälle (olin juuri käynyt isämiehen Transkopterilla kylillä etsimässä niitä pikku pultteja). Ensin kannattaa asentaa etupään osat. Muista laittaa se neliskulmainen kiinnityslätkä paikoilleen ennen laakeria.

Kuva

Etupään osien jälkeen seuraa liukurengassatsi. Se menee melko hyvin paikoilleen ihan painamalla. Varmista, että johdot menevät niille tarkoitettuihin rakoihin. Akselin paksumman osan ja rengasosan väliin jäi pieni, noin millin rako mutta se ei haittaa. Laakeripesässä on tilaa ja hiilet asettuvat liukujen keskivaiheille. En muista, oliko vanhassa paketissa tuota rakoa. Kun paketti on painettu pohjaan, juotetaan johdot kiinni korvakkeisiin. Sen jälkeen voidaan asentaa takapään laakeri. Vaikka osien välillä oli noin 70 asteen lämpötilaero, piti laakereita vähän auttaa vasaralla.

Kuva

Jännitteensäätimen hiiliä en sitten vaihtanut. Kyllähän ne olivat jo vähän kuluneet mutta johdot oli juottamisen lisäksi puristeltu kontakteihin eikä niihin päässyt kunnolla käsiksi. Katsotaan siis alkuperäisillä, miten ne kestävät.

Kuva

Kun roottoripaketti on saatu kasaan, loppu on suit-sait-puuhaa. Etupään laakeri pesään, ruuvit kiinni. Takapään laakeri pesään ja koko laturi pulteilla yhteen. Hiilipää paikoilleen ja muovisuoja perään. Sitten vaan hihnapyörä paikoilleen. Jotkut ovat laittaneet pulttipyssyllä mutta itse vedin sen momenttiavaimella 80 Nm:iin.

Kuva
Kuva
Kuva

Lopputulos on, että se ärsyttävä vikinä tuntui poistuvan. :-) Tällä hommalla säästää helposti muutaman satasen. Osat maksoivat vähän päälle kolme kymppiä + muutama euro "erikoistyökalusta". Boschin vaihtolaturi näyttää maksavan KL:ssä noin neljän sadan pintaan.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tässäpä kuvat suodatinjalan o-renkaan vaihdosta. Moottorin takapäästä kuskin puolelta tihkui lubrikanttia, joten vuodot päätettiin tilkitä. Samalla vaihtuivat toki suodatinjalan paperitiiviste, imusarjan tiivisteet, suuttimien o-renkaat, vesipumpun ja lämmönvaihtimen välisen putken o-renkaat, pätkä letkua lohkon ja lämmönvaihtimen väliin sekä mittatikun putken o-rengas. Siinäpä meni juhannus rattoisasti.

Kevyttä esivalmistelua:
Kuva

Tässäpä työvälineet, joilla irrotettiin imusarjan ja suodatinjalan pultit (6 mm kuusiokolokannoilla):
Kuva

Osa imusarjan pulteista oli aika viheliäisissä paikoissa:
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt se on irti:
Kuva

Kuva

Lämmönvaihdinelementti ulko- ja sisäpuolelta:
Kuva
Kuva

Tässä näkyy o-renkaan ura ja myös vanha o-rengas.
Kuva

Huohottimen kumiletkut olivan muuttuneet muoviksi:
Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Hyvää dokumentaatiota! :wink:
Avatar
joikke
Viestit: 29
Liittynyt: 08.2.2012 9:35
Paikkakunta: Nyt taas Raahesa

Viesti Kirjoittaja joikke »

Mistä hommasit tuon varsinaisen korjaussetin tuohon laturiin? Eli en tarkota nyt niita huonekaluliikkeen pultteja. Olis itellä varalaturi purettuna, mutta en oo saanu aikaseksi hommata osia.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

joikke kirjoitti:Mistä hommasit tuon varsinaisen korjaussetin tuohon laturiin? Eli en tarkota nyt niita huonekaluliikkeen pultteja. Olis itellä varalaturi purettuna, mutta en oo saanu aikaseksi hommata osia.
Taisin Oulun Sähködieselistä käydä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tuo moottori on ihan eri näköinen möhkössä, onkohan samanlainen systeemi. Ylhäältä kun katselee niin näyttäisi että juuri siitä lauhduttimen kohdalta valuisi öljyä. Olisiko kellään kuvia tai tietoa hommasta, ja pitääkö suuttimet myös irroittaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”