Seriesin 250DT - Ensimmäiset 40tkm
Noniin, mersu penkitetty ja tehothan oli yli vakion. Vääntöä peräti enempi ku 300 turbossa 
Hepat oli kuitenki pienemmät kuin esim 230 bensavehkeessä, jossa on samat jarrut yms ku mitä omassa lankussa.
Riittäneekö siis tuo teholappu ahtokartoin muutoskatsastukseen ettei tarvi jarrujen yms kansa säätää?
Jää nähtäväksi...

Hepat oli kuitenki pienemmät kuin esim 230 bensavehkeessä, jossa on samat jarrut yms ku mitä omassa lankussa.
Riittäneekö siis tuo teholappu ahtokartoin muutoskatsastukseen ettei tarvi jarrujen yms kansa säätää?
Jää nähtäväksi...
Viimeksi muokannut Series, 28.6.2013 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmettelin tuossa vähän enempi tuon konehuoneen tilaa edellisten räpeltäjien toimesta ja homman tiimoilta heräsi muutama kymysys:

Tuossa kuvassa onpi sähköliitin y22, omassa pumpussa siittä puuttuu johdot. Oonko käsittäny oikein että sen tehtävä on estää liiallinen kierrosten putoaminen esim kun vaihteisto vaihdetaan D:lle tai kun ratti on käännetty ääriasentoonsa? Google tiesi myös kertoa sen nimeksi ELR ja mikäli siittä on piuhat irti putoaisi tyhjäkäyntikierrokset 500:n paikkeille kuten mulla juurikin on pudonnut.
Toinen kysymys liittyypi vakuumijärjestelmään: automaattilaatikon vaihdon kovuuttahan kontrolloidaan vakuumilla ja tässä kaikki vaihteet "potkaistaan" päälle, ihan pintakaasullakin. Löysin konehuoneesta muutaman vakuumiletkun jotka eivät menneet mihinkään ja toiset päät oli kiinni konehuoneen kuskin puolella olevassa pyöreässä morkulassa jossa lukee VAC. Tulppasin letkut ensihätään ja vaihdot pehmeni täyskaasulla mutta ovat yhä mallia KLONK jos erehtyy ajamaan nätisti.
Auttaako sen lootan kylessä olevan vakuumihärpäkkeen säätö jos vakuumijärjestelmässä on vähänkää vuotoa?

Tuossa kuvassa onpi sähköliitin y22, omassa pumpussa siittä puuttuu johdot. Oonko käsittäny oikein että sen tehtävä on estää liiallinen kierrosten putoaminen esim kun vaihteisto vaihdetaan D:lle tai kun ratti on käännetty ääriasentoonsa? Google tiesi myös kertoa sen nimeksi ELR ja mikäli siittä on piuhat irti putoaisi tyhjäkäyntikierrokset 500:n paikkeille kuten mulla juurikin on pudonnut.
Toinen kysymys liittyypi vakuumijärjestelmään: automaattilaatikon vaihdon kovuuttahan kontrolloidaan vakuumilla ja tässä kaikki vaihteet "potkaistaan" päälle, ihan pintakaasullakin. Löysin konehuoneesta muutaman vakuumiletkun jotka eivät menneet mihinkään ja toiset päät oli kiinni konehuoneen kuskin puolella olevassa pyöreässä morkulassa jossa lukee VAC. Tulppasin letkut ensihätään ja vaihdot pehmeni täyskaasulla mutta ovat yhä mallia KLONK jos erehtyy ajamaan nätisti.
Auttaako sen lootan kylessä olevan vakuumihärpäkkeen säätö jos vakuumijärjestelmässä on vähänkää vuotoa?
Pumpun päässä on tosiaankin ELR-mokkula joka korottaa tyhjäkäyntiä. Tarpeellinen mm. talvella, kun kylmästä laitetaan käyntiin.
Tuosta 65:stä pitäisi lähteä alipaine laatikolle. Se säätelee vaihdon kovuutta.
Tuon morkulan päällä olevat kaksi liitintä pitää olla kytkettyinä, toinen alipainepumpulle, toinen laatikkoon. Kolmas, alempana oleva lähtö on vallitsevaan ilmanpaineeseen.
Tuosta 65:stä pitäisi lähteä alipaine laatikolle. Se säätelee vaihdon kovuutta.
Tuon morkulan päällä olevat kaksi liitintä pitää olla kytkettyinä, toinen alipainepumpulle, toinen laatikkoon. Kolmas, alempana oleva lähtö on vallitsevaan ilmanpaineeseen.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Kiitoksia Teppo 
Minkälaista virtaa tuon plugin pitäisi sitten ottaa?
Lähettyviltä löytyi kaksi pätkittyä sähköjohtoa alipaineletkun rinnalta mutta en voi mitenkään tietää kuuluisiko niiden juuri olla tuossa ELR:ssä kiinni...
Mersu kävi tänään renkaiden suuntauksessa, nyt voikin sitten alkaa mettästään kesävanteita ja renkaita

Minkälaista virtaa tuon plugin pitäisi sitten ottaa?
Lähettyviltä löytyi kaksi pätkittyä sähköjohtoa alipaineletkun rinnalta mutta en voi mitenkään tietää kuuluisiko niiden juuri olla tuossa ELR:ssä kiinni...
Mersu kävi tänään renkaiden suuntauksessa, nyt voikin sitten alkaa mettästään kesävanteita ja renkaita

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Nonni, turbokinneri sai uuet sarjat allensa, galleria auki linkistä 

Pakko olla tyytyväinen PointS:än palveluun, 80 eurolla pesivät molemmat vanne/rengassarjat, vaihtoivat läskit alle, laittoivat kaikki uudet pultit ja pyörittelivät vanhat rattaat farkun takakonttiin asti.
Öljytkin tuli itte vaihdeltua tarvike(paska)suodattimen kera Valvolinen Maxlife Dieseliin, käynti ei kummasti parantunut tässä tuhannen kilometrin aikana (yhä kälkättää yks pytty joskus) mutta tietääpähän ettei leivo heti kohta ainakaan niiden takia kiinni.
Viimeisen 1000km keskikulutus 6.2L/100km, mitattu matkamittarista + tankki täyteen -metodilla. Ei valittamista


Pakko olla tyytyväinen PointS:än palveluun, 80 eurolla pesivät molemmat vanne/rengassarjat, vaihtoivat läskit alle, laittoivat kaikki uudet pultit ja pyörittelivät vanhat rattaat farkun takakonttiin asti.
Öljytkin tuli itte vaihdeltua tarvike(paska)suodattimen kera Valvolinen Maxlife Dieseliin, käynti ei kummasti parantunut tässä tuhannen kilometrin aikana (yhä kälkättää yks pytty joskus) mutta tietääpähän ettei leivo heti kohta ainakaan niiden takia kiinni.
Viimeisen 1000km keskikulutus 6.2L/100km, mitattu matkamittarista + tankki täyteen -metodilla. Ei valittamista

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Noniin, viimeperjantai tuli vietettyä auton alla koko polttoainepuolen "räjähdettyä" käsiin jotenka ajattelin mainita pari sanaa ennaltaehkäisevistä huolloista muillekin diesel-miehille
Naftavuodon takia huoltoon ja ensimmäinen syyllinen oli tämä vehje:

Kyseessä onpi polttoaineen termostaatti, sijaitsee konehuoneessa kuskinpuolen moottorin tukikumin yläpuolella. Tuo vaalea nokka oli väljä ja kun siittä hieman taittoi tihkui reilusti löpöä ulos. Tiiviste ei ollut ihan tavallinen O-rengas, vaan kyljiltään suora, jotenka tilalle laitettiin hieman jäykempi/kestävämpi/tiiviimpi kappale varmistamaan ettei heti ainakaan laukea.
Termostaatti oli tosi vittumainen irroittaa, kädet sai sen ympärille helposti mutta kun ei sinne nähnyt samalla mitään niin kopelolla piti toimia.
Vaihdon jälkeen 23v vanhat Made In Italy -letkut antoivat periksi, muutamasta alkoi tihkua löpöä vaikka itse termostaatti oli tiivis. Ei muuta kuin kaikki 5 letkunpätkää vaihtoon (putkelta esisuodattimelle, esisuodattimelta termostaatille, sekä termostaatin 3 muuta letkulähtöä) klemmareineen, ja taas on kiva päästellä. Klemmarit olivat niitä orkkiksia kertakäyttöjä, eivät puristaneet juuri yhtään enää ku letkut lähti kevyesti nykäsemällä nipoistaan. Letkut taas olivat kovettuneet muotoonsa ja halki aina heti klemmarin juuresta.
Kuva vielä esisuodattimesta, vanha oli sysimusta ja suodatinkartio oli aivan rutussa mytyssä sen sisällä:

Autolla on nyt päästelty toukokuun oston jälkeen karvan yli 14,000 kilometriä
Naftavuodon takia huoltoon ja ensimmäinen syyllinen oli tämä vehje:

Kyseessä onpi polttoaineen termostaatti, sijaitsee konehuoneessa kuskinpuolen moottorin tukikumin yläpuolella. Tuo vaalea nokka oli väljä ja kun siittä hieman taittoi tihkui reilusti löpöä ulos. Tiiviste ei ollut ihan tavallinen O-rengas, vaan kyljiltään suora, jotenka tilalle laitettiin hieman jäykempi/kestävämpi/tiiviimpi kappale varmistamaan ettei heti ainakaan laukea.
Termostaatti oli tosi vittumainen irroittaa, kädet sai sen ympärille helposti mutta kun ei sinne nähnyt samalla mitään niin kopelolla piti toimia.
Vaihdon jälkeen 23v vanhat Made In Italy -letkut antoivat periksi, muutamasta alkoi tihkua löpöä vaikka itse termostaatti oli tiivis. Ei muuta kuin kaikki 5 letkunpätkää vaihtoon (putkelta esisuodattimelle, esisuodattimelta termostaatille, sekä termostaatin 3 muuta letkulähtöä) klemmareineen, ja taas on kiva päästellä. Klemmarit olivat niitä orkkiksia kertakäyttöjä, eivät puristaneet juuri yhtään enää ku letkut lähti kevyesti nykäsemällä nipoistaan. Letkut taas olivat kovettuneet muotoonsa ja halki aina heti klemmarin juuresta.
Kuva vielä esisuodattimesta, vanha oli sysimusta ja suodatinkartio oli aivan rutussa mytyssä sen sisällä:

Autolla on nyt päästelty toukokuun oston jälkeen karvan yli 14,000 kilometriä

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Ai nuo rytöläjätkö? 
Kyseessähän on AMG Aero I replicat, kokoa 17" x 8.5" edessä ja takana, 35 ET:llä ja 205/45 (pulla)kumeilla.
Eturattaat kulahti tossa kesän ~14tkm ajon aikana loppuun ko olivat jo vajaat ostettaessa, takarattaissa on vielä hyvin pintaa ensikesäksikin.
Tuota myyntihommaa pitää miettiä, aikomuksia ei ollut mutta eihän sitä koskaan tiedä. Voisit nakella hintaideaa yv:llä niin pistän paluupostina parempia kuvia

Kyseessähän on AMG Aero I replicat, kokoa 17" x 8.5" edessä ja takana, 35 ET:llä ja 205/45 (pulla)kumeilla.
Eturattaat kulahti tossa kesän ~14tkm ajon aikana loppuun ko olivat jo vajaat ostettaessa, takarattaissa on vielä hyvin pintaa ensikesäksikin.
Tuota myyntihommaa pitää miettiä, aikomuksia ei ollut mutta eihän sitä koskaan tiedä. Voisit nakella hintaideaa yv:llä niin pistän paluupostina parempia kuvia

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Noniin, talven jälkeen on hyvä päivitellä tätäkin 
Kymmenennen omistuskuukauden kilahtaessa täyteen näytti autolla itseajetut kilometrit 30tkm. Siihen pätkään on remonttiakin saatu aikaiseksi tuon edellisen dieseltermarijumpan jälkeen:
-Auto määräaikaiskatsastettu ja muutoskatsastettu välijäähylle, laput melko vapaat
-Eteen pallonivel ja tukivarren pusla + pultti (motonettilaatua, taas paskana kumi...)
-Kuskinpuoleinen takapyörän laakeri, takatukivarren ulompi narinahela sekä kallistuksenvakaajan tukitanko
-Hihnankiristimen iskunvaimennin sekä kiristinkeinu, samalla tarkistettu nokkien, vakuumipumpun ja ketjun kunto venymä, kuin uusia olivat eikä venymää ollut. Vakuumipumppukin oli uudempaa mallia ja päivätty vuodelle 2003
-Uusi tuplakartiosuodatin katsastukseen ostetun penkkiahistajan tilalle, ero kulkemishaluissa selvä kun vielä paljastui että ahdonalaisen syötön letku vuoti osan ahdoista ohi morkoolin.
-Katsastukseen piti vaihtaa väljä ohjauksen apusimpukka
-pientä nippeliä, kuten paisarin korkki, takapöntön kannatinkumilenkit, pissapojan pumpun tiiviste jne
-10kk vanhojen vakiojousien tilalle asettui H&R:än -30mm setti. Taakse kolmosen kumit, eessä otti renkaat kaariin pahimmissa töyssyissä joten sinne meni ykkösten päälle kakkoset lisäksi.
Kuva perunalla lopputuloksesta:

Kyydistä hävisi pintakovuus kun vakiojousien päissä oli vain ykkösen kumit ja löllöyden tilalle tuli mukava jämäkkyys kaarteissa , ei tule enää asfaltin poikkihalkeamatkaan hampaisiin asti. Korkoa on sen verran, että kahden rengassarjan kyydittäminen onnistui nätisti ja hidasteista pääsee suoraan yli raapimatta kunhan ei hirveää kyytiä pommita päin
Seuraavaksi huoltolistalla on kardaanin eturätti sekä jo toinen hajonnut kannatinlaakeri (Topran), vesipumpun vaihto ja jossain vaiheessa kesää perän poskilaakerointi.
Tästä on hyvä jatkaa

Kymmenennen omistuskuukauden kilahtaessa täyteen näytti autolla itseajetut kilometrit 30tkm. Siihen pätkään on remonttiakin saatu aikaiseksi tuon edellisen dieseltermarijumpan jälkeen:
-Auto määräaikaiskatsastettu ja muutoskatsastettu välijäähylle, laput melko vapaat

-Eteen pallonivel ja tukivarren pusla + pultti (motonettilaatua, taas paskana kumi...)
-Kuskinpuoleinen takapyörän laakeri, takatukivarren ulompi narinahela sekä kallistuksenvakaajan tukitanko
-Hihnankiristimen iskunvaimennin sekä kiristinkeinu, samalla tarkistettu nokkien, vakuumipumpun ja ketjun kunto venymä, kuin uusia olivat eikä venymää ollut. Vakuumipumppukin oli uudempaa mallia ja päivätty vuodelle 2003

-Uusi tuplakartiosuodatin katsastukseen ostetun penkkiahistajan tilalle, ero kulkemishaluissa selvä kun vielä paljastui että ahdonalaisen syötön letku vuoti osan ahdoista ohi morkoolin.
-Katsastukseen piti vaihtaa väljä ohjauksen apusimpukka
-pientä nippeliä, kuten paisarin korkki, takapöntön kannatinkumilenkit, pissapojan pumpun tiiviste jne
-10kk vanhojen vakiojousien tilalle asettui H&R:än -30mm setti. Taakse kolmosen kumit, eessä otti renkaat kaariin pahimmissa töyssyissä joten sinne meni ykkösten päälle kakkoset lisäksi.
Kuva perunalla lopputuloksesta:

Kyydistä hävisi pintakovuus kun vakiojousien päissä oli vain ykkösen kumit ja löllöyden tilalle tuli mukava jämäkkyys kaarteissa , ei tule enää asfaltin poikkihalkeamatkaan hampaisiin asti. Korkoa on sen verran, että kahden rengassarjan kyydittäminen onnistui nätisti ja hidasteista pääsee suoraan yli raapimatta kunhan ei hirveää kyytiä pommita päin

Seuraavaksi huoltolistalla on kardaanin eturätti sekä jo toinen hajonnut kannatinlaakeri (Topran), vesipumpun vaihto ja jossain vaiheessa kesää perän poskilaakerointi.
Tästä on hyvä jatkaa

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Eilen illalla kotiapäin körryytellessä törähti 40tkm omia kilometrejä lankulla täyteen jotenka sen kunniaks lista viimesen 4kk rappailuista:
-Kuskin puolen vetarin sisempi nivel alkoi pitämään kolinaa kun auton pukkasi N:ltä D:lle tai R:lle ja ulkonivelen jumiminen alkoi olla melko paha (nosturilla tuntui rengasta pyörittäessä kuin käsijarru olisi laahannut), jotenka Oulaisista (JiiTee_:ltä??) haettiin muiden reissujen lomassa katkennut vetari varaosiksi. Neljä niveltä räjäytettiin atomeiksi ja niistä kasattiin kaksi "parasta" joista tehtiin uusien kumien ja rasvojen kanssa ehjä vetari.
Ulkonivel lähti nätisti auki paineilmataltalla ja meni hitsipillillä takaisin läjään, eli näitä on helppo "korjata" eikä tarvi ostaa sitä 350e tarvikevetaria väkisellä
Vetarin renkaan ja perän päätyjen nivelet ovat kaikilta osiltaan (sisäkehä, kuulat, kuulahäkki, ulkokehä) identtiset ainakin tässä lankkumallissa (ASD-perä -> SL500 vetari?)
Jos jollakin löytyy pienempää vetaria ja isompaa rinnakkain niin vois purkaa sisänivelet ja katsoa mitkä osat menee ristiin, jos menee
Eturätti tuli kans vaihdettua ja tuohon Topranin kardaanin tukilaakeriin meni Koyo tilalle. Järkyttävä ulina 40-60kmh vauhdeissa hävisi eikä perän laakerisarja näköjään tullutkaan tarpeeseen.
ASD-hydrauliikkalitkut vaihtelin viikonloppuna, mutta sen suodatin ja uusi vesipumppu oottaa yhä peräkontissa motivaatiota...
Positiivisena yllätyksenä viimeisen ~10tkm pätkän keskikulutus on matkamittarista ja tankkauslitroista laskettuna noin 6.6 litraa sataselle, ei huono
-Kuskin puolen vetarin sisempi nivel alkoi pitämään kolinaa kun auton pukkasi N:ltä D:lle tai R:lle ja ulkonivelen jumiminen alkoi olla melko paha (nosturilla tuntui rengasta pyörittäessä kuin käsijarru olisi laahannut), jotenka Oulaisista (JiiTee_:ltä??) haettiin muiden reissujen lomassa katkennut vetari varaosiksi. Neljä niveltä räjäytettiin atomeiksi ja niistä kasattiin kaksi "parasta" joista tehtiin uusien kumien ja rasvojen kanssa ehjä vetari.
Ulkonivel lähti nätisti auki paineilmataltalla ja meni hitsipillillä takaisin läjään, eli näitä on helppo "korjata" eikä tarvi ostaa sitä 350e tarvikevetaria väkisellä

Vetarin renkaan ja perän päätyjen nivelet ovat kaikilta osiltaan (sisäkehä, kuulat, kuulahäkki, ulkokehä) identtiset ainakin tässä lankkumallissa (ASD-perä -> SL500 vetari?)
Jos jollakin löytyy pienempää vetaria ja isompaa rinnakkain niin vois purkaa sisänivelet ja katsoa mitkä osat menee ristiin, jos menee

Eturätti tuli kans vaihdettua ja tuohon Topranin kardaanin tukilaakeriin meni Koyo tilalle. Järkyttävä ulina 40-60kmh vauhdeissa hävisi eikä perän laakerisarja näköjään tullutkaan tarpeeseen.
ASD-hydrauliikkalitkut vaihtelin viikonloppuna, mutta sen suodatin ja uusi vesipumppu oottaa yhä peräkontissa motivaatiota...
Positiivisena yllätyksenä viimeisen ~10tkm pätkän keskikulutus on matkamittarista ja tankkauslitroista laskettuna noin 6.6 litraa sataselle, ei huono

-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)