Vaihtoa suunnitellessa tuli jälleen huomattua miten hieno sijoitus auto on

Tähteä oli ikävä keulalle, joten piti löytää hyvä w124 koppanen mese.
Pitkällisen etsimisen jälkeen tuli hankittua 300D voimamoottorilla oleva farkku. Kutosesta en luovu, jotenkin vaan on sen ääneen tykästynyt.
Tuossa omassa lintassa on mittarissa 310 tkm, uskokoon ken tahtoo

Vuosimalli on 1992, näkyy valmistetun alkuvuodesta.
Varusteina on ASD, ilmastointi, webasto, kattoluukku, sähköikkunat edessä ja takana, automaattivaihteisto, ulkolämpömittari.
Alunperin väri on ollut tummansininen? mutta sittenmin maalattu varsin siististi hopeanharmaaksi.
Ostaessa ei toiminut öp,polttoaine,lämpö-ja kiekkamittarit. Ei muuta kuin mese.fi-sivusto käyttöön ja vika löytyi ennen kuin olin nähnyt koko autoa livenä. Sulake 5 palanut.
Rys.. Eiku venäläisltä nettisivulta löydetty lisävarustelistaus oli sikäli mieleinen, että lintasta löytyy ASD!

Vakionopeus-säädin ei toimi, joskus saattaa vetää hullut, eli kaasun pohjaan kun laittaa säätimen päälle, kerran on jopa toiminutkin ihan ok.
Vaihdoin kondensaattorit ja kävin juotokset läpi ohjainlaitteesta mutta eipä tuohon tullut apua. Testasin että servo toimii ja se vaikuttaisi olevan kunnossa, joten tilasin "uuden" ohjainlaitteen saksasta.
Ohjainlaite on vaihdettu kyllä jossain välissä, koska siinä oli tussilla kirjoitettu tempomat ja se on valmistettu 10/86.
Öljynpainemittari tipahteli välillä nollille mutta palautui kopautuksella takaisin ruotuun, joten mittaristo irti ja juotokset läpi. Sekin toimii nyt
Samalla katselin että, jos mittaria on "ruuvattu", se on tehty siististi, ei näkynyt mitään jälkiä sellaisesta matkamittarin rattaissa.
Pahin löytö oli mittaristoa irroittaessa löytynyt viritys, jolla SRS-valo oli saatettu toimimaan. Ryöstäjillä oli otettu pesunesteen loppumisen merkkivalolta virrat myös SRS-valoon ja alkuperäiset johdot oli irtaallaan mittariston takana.
Aloitin tutkimaan mitä SRS-järjestelmä kertoo ja kyllähän se kertoikin:
4,5,6,8,9 ja 10
Poistelin vikakoodeja ja jäljelle jäi 4 ja 10.
10, eli että järjestelmä olisi joskus aktivoitunut, eli autolla olisi ajettu kolari, aiheuttaa sen että ohjainlaite menee uusiksi. Toki tuo voi tulla myös ohjainlaitteen maaviasta.
Kolarista en kyllä oikeen löydä merkkejä, tai sitten se on korjattu hyvin.
Kulkee suoraan ja muutenkin on ryhdissään.
Vika 4 eli apparin bägin paukku pitää mittailla ja tutkia mitä sieltä löytyy.
Onhan tuossa vielä laittoa:
Etujouset pitää vaihtaa, kuskinpuolen on poikki ja muutenkin etupää on matalalla.
Käsijarru ei toimi, tai toimii tosi heikosti.
Pumppu kaipaa säätöä, tyhjäkäynti on aika epätasainen.
Onko muuten osaavaa pumpputaitajaa lähempänä kuin ppd?
Samalla voisi houkutella muutaman hepan lisää.
Ellei ihan järjettömiä ongelmia tule, tuolla olisi tarkoitus ajaa seuraavat 5-6 vuotta. Sitten siitä joutaa jo tekniikka telahärveliin.
