Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Avasin sitten sen peilinsäätimen. Siellä oli tosiaan jousia ja koiran luun näköisiä pampuloita virtaa ohjaamassa. Virrat menevät nyt läpi mutta kasaaminen, tarkemmin sanoen kasassa pysyminen on ongelma.

Tuotahan pitää kasassa edellisestä mallista poiketen neljä messinkitappia. Liekö ne sulatettu sinne taikka sitten rei'issä oli jotkut väkäset, jonka taakse tapit lukittuivat:
Kuva

Piirilevyn yläpuoli ja puolenvaihtomekanismi:
Kuva

Alapuoli ja moottorien suunnansäätöhässäkkä:
Kuva

Tuommoinen hehku siellä on:
Kuva
Shatter kirjoitti:kokoaminen vaatii hieman hermoja, mutta onnistuu. :)
Miten sait nuo tapit pysymään taas rei'issään? Pistitkö liimaa vai lämmititkö? Vai laitoitko tilalle ruuvit?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Omaani kun hehkun vaihdoin niin en tappeja irroittanut ollenkaan :shock: kampesin vain meisselillä varovasti pohjan pois tappien välistä ja kasatessa ei tarvinnut kuin painaa takaisin paikalleen. yhtään en kyllä osaa sanoa että mihin/miten tapit tulisi laittaa :roll:

tapeissa kun ei taida minkään sortin kontakipintaa olla niin helpoin tapa lienee liimata takaisin kuoreen ja sen jälkeen pohja paikalleen? :)
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ach. Verstanden. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Nyt peilinsäädin taas jekkasee. :D Valokin palaa. Kokeilin ensiksi laittaa sinne pienen ledin. Vaikka se olikin kirkkaan näköinen ilman kuoria, ei kasattuna nupin päästä paistanut minkäänlaista kajoa. :( Pienellä hehkulampulla toimi paremmin. Liekö lediä pitänyt suunnata jotenkin erilailla. Laitoin sen paistamaan yläviistoon kohti valoaukkoa mutta ehkä se olisi pitänyt suunnata kohti keskiakselia. :nocando:

Jos katkaisijan avaa repimällä niitit pois ja löytää sopivat, pienet ruuvit, ei kasaaminen ole isokaan homma. Enste puolenvaihtokontaktien pampulat ja keskitysjousi asetellaan paikoilleen:

Kuva

Sitten suunnansäätimen muoviosa ja kontaktit:

Kuva

Liitin- / piirikorttiosuus ujutetaan muovipohjan läpi ja pidetään niitä jämäkästi yhdessä. Tämä kombo voidaan sitten varovasti työntää säätimen runkoon:

Kuva

Sitten ruuvit kiinni ja homma on valmis:

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tulipa vaihdettua moottoriöljyt tuossa viikonloppuna. Kun tuon paperipatruunan kanssa oppii pelaamaan, niin näyttää olevan siistiä hommaa. Ennen öljyjen imemistä / laskemista kun pyörittää kannen auki, niin suodattimessa majaillut liemi valuu öljypohjaan. Kun kone on tyhjä, saa suodattimen nostaa poikkeen ja siitä tippuu enää ehkä pari tippaa ölppää.

Eniten sotki Bilteman sähköpumppu. Sille piti antaa ryyppyä, nykiä imuletkua ylös-alas, jolloin roiskahti aina pari tippaa koneen päälle. Muutenkin taitaa oireilla loppunsa edellä. Eikös joku muukin pulju kauppaa moista imupumppua? Oli fiksumman näköinenkin.

Vielä voisi vaihtaa ilmanputsarin ja tulpat. Niillä on n. 22 tkm takanaan. Sitten voisi kokeilla hakea päästölapun ja tarjotella katsurille.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Tulpat ja ilmanputsari tuli vaihdettua viikonloppuna, joten ajattelin käyttää pakokaasutestissä, josko tarjottelisi sitten leimalle. No, taaskaan ei mennyt niinkuin Strömsössä. Testaaja ilmoitti, ettei saa lukemia, kun putkisto vuotaa pakosarjan ja katin välistä. Ilmeisesti myös pakosarjan ja kannen väliset tiivisteet epäilyttivät.

Tässähän on se "halpiskatti", jota ei meinannut mitenkään saada pitäväksi tuosta etupäästä. :ttu: Löytyisiköhän siihen jotain tiivistettä – vaikka niitä langasta punottuja – joilla tuon vuodon saisi toppaamaan? Minkään tiivistemössön käyttäminen katin etupuolella epäilyttää. Kun putkisto on irti, niin samallahan tieten vaihtuisi myös pakosarjan tiivisteet. Laippojen suoruus pitäisi toki myös tarkistaa.

No, onneksi on vielä kolme kuukautta aikaa leimata...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulla on pakosarjoja jos tarvetta ilmenee. Oisko siinä ajatusta että kun on ränni ja sarjat irrallaan, niin sovittelis sen sarjan kollektoriin irtaallaan jonku värin kanssa tms. Mikkään tiiviste sinne ei mee, ku kumpikin pää on kartioita. Pitäs valusarjaan koneistaa olake sille lankatiivisteelle, mutta parempi se on ilman kunhan saa sovitettua palikat toisiinsa. Ettei ny lopu kierre pultista? Ts. pultti pohjais sarjan niittimutteriin kierteestään, ennen kuin kartio tiivistyy täysin. Meinaan jos ois tarvikeosassa ohkasempi putkikartio ja laippa. Pinnapultit ja (ehkä messinkiset) jatkomutterit pulttien tilalle? Putken saumaa silti epäilisin ensiks. Täyttöhitsaus, tasoitus ja sovitus sillon, mössöt ei kestä ja haitallisia lambdalle/katille. Laita pikimmin kuntoon, vuoto sekottaa seosta aika lailla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Pulttien pitäisi riittää, niissä on kierre kantaan asti. Jotenkin tuntuu, että putket ovat eripituiset ja jos sen katin saa niin, että se pysyy vahdelaatikon telineellä, ei pakosarjan liitokset pidä. Ne pulttien "laipatkin" ovat niin heppoista tekoa, että kun pultteja koettaa kiristää kunnolla menevät laipat mutkille ja sitten taas vuotaa. :x Hyvää ja halapaa ei näköjään ole.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Näinpä arvelinkin. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

No sulla kyllä vastustaa ihan urakalla sen pakoputken kanssa... :shock: :(
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ainaki itellä tenavassa sain pitämään liitokset kun laitoin sitä CRC:n pakoputkikittiä joka liitoksen väliin ja kunnolla... Bilteman ja kingin pakoputkikitit liian liruja moiseen hommaan... :wink: JA se CRC:n kitti pysy pakosarjan pinnalla itellä n. 2 vuotta joten uskoisin et pysyy liitoksen välissä tosi kauan vaikka olis pakosarjan ja kannen välissä... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

RoopeK kirjoitti:Ainaki itellä tenavassa sain pitämään liitokset kun laitoin sitä CRC:n pakoputkikittiä joka liitoksen väliin ja kunnolla... Bilteman ja kingin pakoputkikitit liian liruja moiseen hommaan... :wink: JA se CRC:n kitti pysy pakosarjan pinnalla itellä n. 2 vuotta joten uskoisin et pysyy liitoksen välissä tosi kauan vaikka olis pakosarjan ja kannen välissä... :wink:
Oliko sulla siinä tenavassa kattia?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Hehe, mulla myös lavetin putki melkeimpä täysin seulana. Haitariputkesta vuotaa, välipöntöstä vuotaa + 3 eri kohdasta loppuun saakka :lol: aivan turha yrittää leimalle.

Noh...tähänhän jossain välis tulee rosteriputki, joten en rupee enää ostelee vakioo...kaikki paikattu tahnalla ja bitumiteipillä :lol:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:Hyvää ja halapaa ei näköjään ole.
No eipä näköjään ole :shock: Nyt on tullut samaan osoitteeseen jo pari kertaa sutta ja sekundaa :evil:
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Roisto kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:Ainaki itellä tenavassa sain pitämään liitokset kun laitoin sitä CRC:n pakoputkikittiä joka liitoksen väliin ja kunnolla... Bilteman ja kingin pakoputkikitit liian liruja moiseen hommaan... :wink: JA se CRC:n kitti pysy pakosarjan pinnalla itellä n. 2 vuotta joten uskoisin et pysyy liitoksen välissä tosi kauan vaikka olis pakosarjan ja kannen välissä... :wink:
Oliko sulla siinä tenavassa kattia?

t.
Risto
Oli, mut aftermarket rosterikatti ja muutenki koko putki tehty happoteräksestä, vain pakosarja ja auton alle laskeva putki alkuperäistä... :wink: Ennen kattia ja heti katin jälkeen oli laipat, katin jälkeen olevaa laippaa en saanu muulla pitämään ku tuolla CRC:n tahnalla... :roll: Itse asiassa siitä putkesta on kuvaki siinä mun vanhan topicissa... :wink:

:arrow: viewtopic.php?t=32146
Viimeksi muokannut RoopeK, 04.10.2012 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Tuplat.... :oops:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Nyt tuntuisi taas pitävän. Etummaisen pakosarjan ja katin välistä tuprutteli. Toisaalta nyt ei saa sitä vaihdelaatikon kannatinta paikoilleen. :ttu: Toivottavasti se katti pysyy siellä mutta rasittaahan se pakosarjoja.

Pitänee pistää reilu tonni haisemaan ja hankkia kunnon katti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Aloinpa tässä iltasella vaihtamaan rapinarattaita alle, kun ensi viikolle luvattiin jo talvista ilmaa. Ensimmäistä eturengasta paikalleen tarjotessani hoksin, että pitääpä jatkaa joskus toiste. Renkaan vanteelle punonut kaveri oli laittanut liimapainot mutta tässä on sen verran isot jarrut, että niiden ja 15-tuuman vanteen väliin jää hätäiset kolme milliä. Takana ne juuri ja juuri mahtuvat olemaan. Nyt on siis takana talvirenkaat mutta eturenkaat pitää käydä painottamassa uudelleen.

Jännä juttu, että kaikissa oli melko isot painot juuri venttiilin toisella puolella. En huomannut noissa mitään väritäpliä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Jos niissä fillareissa on paljon painoa, siihen on kaksi syytä

a)rengas ei oo vanteella kunnol (mm.nokialaisten ongelma, tekee "ilmapussin" vanteen ja renkaan väliin) tai liian vähän rasvaa
b)renkaat on pystyheittoiset jo tehtaan jäljiltä (mm.kinkkikumit)

Korjaus:

Merkitsee ventiilin aiemman kohdan, tyhjää renkaan ja pyytää asentajaa kääntämään rengasta puoli kierrosta merkin vastakkaiselle puolelle. Ja kunnolla rengasrasvaa. Auttaa tai ei, yleensä on auttanut. Joku ihan kiinalainen puurengas kuten Wanli ei pyöri ikinä suoraan.

Mistäkö tiiän... 3v kumirenttuna ja useita sesonkeja myös muulloin ;)
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Pitääpä sanoa, kun vien laitettavaksi. Pitää käyttää takarenkaatkin jossain vaiheessa, kunhan pahin kiire rengasliikkeistä hellittää. Kyseessä on Contit, joten toivoisin ainakin olleen tehtaalta lähtiessä pyöreät.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Nyt on renkaat viety tasapainotukseen. Pitää katsoa, miten painot nyt jakaantuvat. Voi olla, etteivät näillä kiireillä kerkiä paljon kumeja pyöritellä mutta sekin on jo eteenpäin, että sopivat alle.

Takaakin kuuluu "kraah"-ääni kerran renkaan kierroksella. Ilmeisesti joku painon pää osuu satulaan. Kyllä se varmaan sinne kuluu. :lol:

Sitten kävi taas semmoinen, että eilen käytin autoa taas käynnissä vain sen verran, että siirsin sitä sijansa verran eteenpäin. Moottori oli kylmä. Tänä aamuna hörähti ja sammui. Sitten oli edessä hirveä sahaaminen. Vähän hävetti, kun tallissa oli parikymmentä raksamiestä aamujumpallaan. Esimmäistä kertaa semmoisenkin näin. :shock:

Ilmeisesti yksi tai useampi venttiili jää tuossa tilanteessa kantamaan, eikä puristuksia riitä tms. Kun sain sen vihdoin käyntiin, kuului koneesta vielä naputusta. Saa nähdä, miten illalla – ajoin auton parin sadan metrin päähän rengasliikkeen pihaan ja hyppäsin siitä työkaverin kyytiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Naputtihan se vieläkin, kun pistin auton käyntiin töistä tullessani. Pistin sitten Webaston päälle ja lähdin ajelulle, jotta kone lämpiäisi kunnolla ja öljyt notkistuisivat. Parin kilometrin ajelun jälkeen, lämpömittarin noustua naputus väheni – viimein se loppui kokonaan.

Pitääpä vastaisuudessa muistaa, ettei tee moista töppiä. Toivottavasti ei mikään venttiili ottanut tuosta itseensä. :?

No, onpahan kuitenkin nastarattaat taas alla. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Roisto kirjoitti:Moro,

sen verran isot jarrut, että niiden ja 15-tuuman vanteen väliin jää hätäiset kolme milliä.

t.
Risto
Muuttuukos tuo väli jossain tilanteessa :?:

Joskus oli satalankussa vanteen ja etutolpan välissä niin pieni rako että piti kassakuitti työntää väliin jotta sai varmuuden ottaako kiinni vai eikö :arrow: ja kun mahtui paperi väliin,ei muuta kuin kovaa ajoa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

miqum_86 kirjoitti:Jos niissä fillareissa on paljon painoa, siihen on kaksi syytä

a)rengas ei oo vanteella kunnol (mm.nokialaisten ongelma, tekee "ilmapussin" vanteen ja renkaan väliin) tai liian vähän rasvaa
b)renkaat on pystyheittoiset jo tehtaan jäljiltä (mm.kinkkikumit)

Korjaus:

Merkitsee ventiilin aiemman kohdan, tyhjää renkaan ja pyytää asentajaa kääntämään rengasta puoli kierrosta merkin vastakkaiselle puolelle. Ja kunnolla rengasrasvaa. Auttaa tai ei, yleensä on auttanut. Joku ihan kiinalainen puurengas kuten Wanli ei pyöri ikinä suoraan.

Mistäkö tiiän... 3v kumirenttuna ja useita sesonkeja myös muulloin ;)
Näin siis jos vanteet eivät ole kiinalaiset, tai muuten laaduttomat. Suuret painomäärät johtuu useinkin vanteiden valun ja suoraksikoneistuksen erikeskeisyydestä, ei niinkään renkaasta.

Kolme milliä piisaa hyvin. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Seon se kolme milliä ihan tarpeeksi... Jos ois sattunu et joku kivi väliin menee nii paino ois lähteny veks ja olisit sitte vasta painottanu uudelleen... :lol: Itellä oli joskus aikanaan Preludessa 14" vanteet jotka oli jotenki oudon kokoiset sisältä, ei tainnu olla milliä enempää painon ja satulan välissä... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tere,

Se kolmisen milliä oli siis ilman painoja vanteen ja satulan välissä. :D Ei sinne mitään painoja sopinut (Mersun 15-tuuman 15-reikäiset).

Tänäaamunakin kuului moottorista kylmänä ihme napsutusta, töihin päästyä se oli taas hävinnyt.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
joikke
Viestit: 29
Liittynyt: 08.2.2012 9:35
Paikkakunta: Nyt taas Raahesa

Viesti Kirjoittaja joikke »

Moro,

Nyt peilinsäädin taas jekkasee.
Terve. Olipa hyvät kuvat. Sain omanki säätimen jekkasee. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

joikke kirjoitti:Terve. Olipa hyvät kuvat. Sain omanki säätimen jekkasee. :D
Hyvä homma. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Täytyy sanova, että on mukavaa tekstiä lukea! Oma autokantani päivittyi viimeperjantaina -79 W123:sta -93 320TE:hen. 310 000 ajettu saksantuonti. Edellisellä omistajalla (työnantajan sukulaisia kuulemma) ollut 10v. :) Hieno auto, ja kulkupuoli kohdillaan.
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Hyvää joulunjälkeistä elämää kaikille. :D
E200D kirjoitti:Täytyy sanova, että on mukavaa tekstiä lukea!.
Eipä kestä. Pitäähän jollakin toimia varoittavana esimerkkinä. :D

Eivätpä välipäivätkään menneet ihan mahan vieressä makoiluksi. Eilettäin avittelin serkkupoikaa ja setämiestä 250:n kannen asennuksessa ja pitipä sormet sotkea omankin kipon kimpussa.

Takaluukun lukko on pakkasilla kummitellut siten, että jos lukot avaa etuovista ja sitten menee avaamaan takaluukkua, niin nappia painaessa ovet menevät taas lukkoon. Tähän saakka olen sietänyt tilannetta ja kiertänyt ongelman avaamalla lukot uudestaan takaluukusta. Sisävalotkin ovat tilanteen ollessa päällä jääneet palamaan vaikka luukku olisi kiinni.

Nyt tilanne paheni sille mallille, että luukun lukkopesästä ei enää saanut lukkoja auki – avain ei pyörähtänyt loppuun asti. Tätäkin siedin pari päivää ja asioin konttiin takapenkiltä käsin. Pakkasta oli 30 astetta, enkä ulos paljon uskaltanut. :D Sitten piti kuljettaa vähän isompaa tavaraa, joten ajattelin kokeilla, josko luukku aukeaisi sisäkahvasta. Aukesihan se mutta nyt se ei enää suostunut menemään kiinni. Lukon moottori surahti mutta kieli pysyi aukiasennossa. Pakkanen oli tässä vaiheessa lauhtunut rapiaan kymmeneen asteeseen, joten verhoilut irti ja lukko kouraan.

Lukkohässäkän sisälle saatuani ei mennyt kuin vähän aikaa, kun siitä kuului NAPS. Jossakin varmaan jäätä. Vähän aikaa tuota tutkiskelin ja sitten selvisi, ettei avausnappi tule ihan ulos asti. Nyt se jumittui siis pohjaan, jolloin kieli ei tarttunut sisään vaikka luukkua tarjotteli kiinni. Luultavasti sama vika aiheutti tuon ylimääräisen lukituksen ja mahdollisesti myös valojen päälle jäämisen. Lotrasin erinäisiin väleihin aseöljyä ja renkkasin nappia eestaas. Melkoisen mustaa mönjää sieltä tuli mutta nyt nappi tulee ulos asti. Pitää seurata, tokeniko. Verhoilut ovat vielä irti – laitetaan ne sitten kotona, kun saa auton tallin lämpöön, niin ei tarvi kuunnella muoviosien rapsahtelua.

Sitten takarenkaasta. Hoksin tuossa vasta, että kesällä vaihdettu takalaakeri vähän lonksuu. Tapion kans siitä poristiin ja ajateltiin, että kannattaisi tarkastaa, josko mutteri olisi jäänyt vähän löysälle. Serkkupojan tallissa sitten nappasin renkaan irti, iskin lukituksen löysälle ja tarjosin pulttipyssyä. Mutteri pyörähti heleposti lukitusuran verran. Rengas paikoilleen ja nyt ei enää tuntunut väljää.

Kohtapuoliin pitäisi tarjotella leimallekin. Saapi nähdä löytyykö mitään. Niitä pakopuolen vuotoja jo tilkitsin (ja kiristin tulppien vaihdon yhteydessä löysälle jääneen klemmarin :whistle: :oops:).

Moottorin tukikumit ovat myös vähän väsyneet – enää ei mennyt 13 millin pultinkanta kumin alareunan ja palkin väliin. Menisiköhän se pakoputki eri asentoon nuo vaihtamalla? Jos saisi sen vaihdelaatikon tukiraudankin paikoilleen...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”