Eli ohj. simpukan stefojen vaihdossa jouduin ottamaan pienemmän akselin ulos simpukasta - tämän seurauksena kuulat tietenkin tipahteli simpukasta pihalle.
Mikä on kuulien tehtävä? Mitenkä ne saapi takaisin paikoilleen?
Onko tuohon räjäytyskuvia. Ja autohan oli w124 200d vm-93
Ohjaussimpukan kasaus apua
Re: Ohjaussimpukan kasaus apua
Terve,
Löytyivätkö kaikki 23 kuulaa? Kuulat saa takaisin seuraavasti:
-irrota kuularadan ulkokierron ohjuri, jos ei ole jo irti, eli se kahdella pultilla kasattu kaarimainen systeemi (kuva 1).
-kasaa kuusi kuulaa vaseliinin kanssa ulomman kuularadan puolikkaiden sisään (kuva 2)
-aseta simpukan ruuviosa mutteriosan sisään, siten että ensimmäinen ura näkyy kuvan mukaan ylemmästä reiästä (kuva 3).
-pyöritä mutteria hitaasti myötäpäivään ja tiputtele loput kuulat ylemmästä reiästä sisään
-lopuksi ulomman kuularadan puoliskot paikoilleen
Kuveja:

Simpukkahan on periaatteessa ruuvi-mutteri tyyppinen hässäkkä. Rattiakselilla oleva ruuvi vetää ja työntää mutteria edestakaisin ja mutterissa oleva hammastus kääntelee ohjausvartta. Kuulilla saadaan ruuvin ja mutterin välistä kitkaa huomattavasti pienennettyä (vrt. kuulalaakeri).

EDIT:
Kai sinulla on jo se kääntövarren akseli irti ja mutteriosa käsissä? Vai irrotitko ensin rattiakselin puolen?
t.
Risto
Löytyivätkö kaikki 23 kuulaa? Kuulat saa takaisin seuraavasti:
-irrota kuularadan ulkokierron ohjuri, jos ei ole jo irti, eli se kahdella pultilla kasattu kaarimainen systeemi (kuva 1).
-kasaa kuusi kuulaa vaseliinin kanssa ulomman kuularadan puolikkaiden sisään (kuva 2)
-aseta simpukan ruuviosa mutteriosan sisään, siten että ensimmäinen ura näkyy kuvan mukaan ylemmästä reiästä (kuva 3).
-pyöritä mutteria hitaasti myötäpäivään ja tiputtele loput kuulat ylemmästä reiästä sisään
-lopuksi ulomman kuularadan puoliskot paikoilleen
Kuveja:



Simpukkahan on periaatteessa ruuvi-mutteri tyyppinen hässäkkä. Rattiakselilla oleva ruuvi vetää ja työntää mutteria edestakaisin ja mutterissa oleva hammastus kääntelee ohjausvartta. Kuulilla saadaan ruuvin ja mutterin välistä kitkaa huomattavasti pienennettyä (vrt. kuulalaakeri).

EDIT:
Kai sinulla on jo se kääntövarren akseli irti ja mutteriosa käsissä? Vai irrotitko ensin rattiakselin puolen?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jos siis irrotit ensin rattiakselin pään, niin vehkeen kasaamiseksi pitää purkaa myös kääntövarren akseli pois.
Oikeaoppisesti homma menisi näin:
-ohjaus suoraan
-kääntövarren akseli pois
-ohjaus pois keskiasennosta
-välyksentasain pois
-rattiakseli ohjausmuttereineen pois
Välyksentasaimen irrotus:
-1. sokka pois (75)
-välirengas pois (74)
-2. sokka pois (73)
-kansi pois (72)
-jousi, mäntä ja sylinteri pois (70, 69, 68 )
Jousi voi olla jännityksessä varsinkin jos ohjaus on keskiasennossa.

Ohjausvarren akselin irrotus:
-ohjaus keskiasentoon
-irrotetaan säätöpultin lukkomutteri (50)
-irrotetaan laakerikannen pultit (59)
-säätöpulttia käännetään myötäpäivään (sisäänpäin)
Pultti työntää akselin ja laakerikannen pellolle.

t.
Risto
Oikeaoppisesti homma menisi näin:
-ohjaus suoraan
-kääntövarren akseli pois
-ohjaus pois keskiasennosta
-välyksentasain pois
-rattiakseli ohjausmuttereineen pois
Välyksentasaimen irrotus:
-1. sokka pois (75)
-välirengas pois (74)
-2. sokka pois (73)
-kansi pois (72)
-jousi, mäntä ja sylinteri pois (70, 69, 68 )
Jousi voi olla jännityksessä varsinkin jos ohjaus on keskiasennossa.

Ohjausvarren akselin irrotus:
-ohjaus keskiasentoon
-irrotetaan säätöpultin lukkomutteri (50)
-irrotetaan laakerikannen pultit (59)
-säätöpulttia käännetään myötäpäivään (sisäänpäin)
Pultti työntää akselin ja laakerikannen pellolle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tuohan taitaa ollakin varsinainen palapeli
Nyt meni kyllä himot avata Möhkön simpukka
Mutta hyvä tietää, ettei mene ropeloimaan sitä syvemmälti.
Akselin stefa ollu jo ostettuna vuosia, mutta kun huomattiin, ettei sen vaihto onnistukaan päältäpäin, niin jäi sitten vaihtamatta.
Siispä ostetaan edullinen simpukka. Lyhennyksenä voin lähettää sitten vaikka entisen naplattavaksi. Vain öljyvuoto vikana nykyisessä.

Nyt meni kyllä himot avata Möhkön simpukka

Mutta hyvä tietää, ettei mene ropeloimaan sitä syvemmälti.
Akselin stefa ollu jo ostettuna vuosia, mutta kun huomattiin, ettei sen vaihto onnistukaan päältäpäin, niin jäi sitten vaihtamatta.
Siispä ostetaan edullinen simpukka. Lyhennyksenä voin lähettää sitten vaikka entisen naplattavaksi. Vain öljyvuoto vikana nykyisessä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.10.2010 13:50
Kiitos erinomaisista ohjeista Roisto :lle. Nuo ohjeet pitäisi laittaa Mekkaan.
Sain simpukan kasattua, ja noin kuivaharjoitteluna tuntuu toimivan. Huomenna autoon takaisin, aikapaljolti oli kulunut eikä saanut kaikkia klappeja pois. Muttei kuitenkaan elämää liiaksi haittaa tuo välys.
Suurin virhe oli että en laittanut kuulia tasaisesti akselia pyörittäen vaan keskikohdalla edestaas nitkutellen = jumissa.
Mielenkiintoinen laitos sinänsä.
Sain simpukan kasattua, ja noin kuivaharjoitteluna tuntuu toimivan. Huomenna autoon takaisin, aikapaljolti oli kulunut eikä saanut kaikkia klappeja pois. Muttei kuitenkaan elämää liiaksi haittaa tuo välys.
Suurin virhe oli että en laittanut kuulia tasaisesti akselia pyörittäen vaan keskikohdalla edestaas nitkutellen = jumissa.
Mielenkiintoinen laitos sinänsä.