124:een kunnon istuimet!

Vastaa Viestiin
rr
Viestit: 22
Liittynyt: 14.1.2008 22:21
Paikkakunta: Oulainen

124:een kunnon istuimet!

Viesti Kirjoittaja rr »

Tässä pidemmän aikaa olin suunnitellut vaihtaa satalankkuun kunnon istuimet. Nyt sitten lähdin tuumasta tekoihin ja ostin 9000 -92 SAABin etujakkarat. Asennus sujui yllättävän helposti. Etukiinnikkeet menivät lähes sellaisenaan paikalleen, 30mm korokepalat. Taakse piti tehdä sopivasta lattaraudasta 90mm korottavat tuet. Turvavyön kiinnikkeet sopivat suoraan. Aikaa meni kaikkiaan koko hommaan pari tuntia. Näyttää hyvältä ja ennenkaikkea tuntuu LOISTAVALTA :D

Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kyllä näyttäs passaavan hienosti.
Pelkästään niskatuen muoto juoruaa alkuperän. :D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10753
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuohan johonkin miittiin tuo auto näytille. Pitää päästä koeistumaan nuo penkit. :shock: Hyvältä näyttää. 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
rr
Viestit: 22
Liittynyt: 14.1.2008 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

20 vuotta SAABeilla ajaneena, ensimmäisenä alkoi ahdistaa tuo jakkara. Suunnittelin penkinvaihtoa jo kesällä, mutta maalausprojekti vei mehut hetkeksi :)

Takapenkki vaihtuu myös myöhemmin vastaavanlaiseen tonnarin penkkiin. Siinäkin on erinomaisen pitkä ja tukeva istuinosa ja hyvä selkänoja.

Lisäksi pitäisi käyttää auto PP-Dieselillä :arrow: Alkaakin olla kuskilla sitten jatkuvasti ilme :D
Avatar
mnordlun
Viestit: 33
Liittynyt: 06.12.2006 10:40

huonot jakkarat

Viesti Kirjoittaja mnordlun »

Itse olen miettinyt käytettyjen recarojen hankkimista. Mutta niissä on sama ongelma kun mersun istuimissa ulkonäössä. Nissä on molemmissa vaarin pitikien kalsareiden kuosi.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Eikös Mersussa ole Recarot vakiona? Ainakin omissa penkeissä on
Recaron tunnukset ja ne ovat MB:n omat penkit.

Ovat muuten ihan käyttökelpoiset istuimet, ei tarvitse vaihtaa.
Vuosimalli on 92 ja kyseessä on ortopedi-penkki nahkaverhoilulla.

Luulin, että nahka hiostaisi, mutta ei tämä hiosta, johtuu varmaan tuosta
reijityksestä.

Talvella penkki ei tunnu kylmältä, kun siinä on sähkölämmittys.
On muuten tosi tehokas ja lämmittää koko penkin eikä vaan pientä
länttiä.

Penkissä on sähkösäädot muistilla, paitsi ristiseläntuki liikkuu ilmalla
eli alipaineella.

Vaalea nahka on helppo pitää puhtaana. Jonkin verran vaivaa on
tietysti nahan pitämisestä pehmeänä.

Kyllä nuo Volvon ja Saabin istuimetkin hyviä on, mutta MB:n oma
penkki menee paikalleen samoihin kiinnityksiin kuin vanha istuin,
jos jäliasentaa paremmat. Minulla nämä oli jo valmiina.
rr
Viestit: 22
Liittynyt: 14.1.2008 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Miten istuinlämmitykselle saa helpoiten 12V? Tuleeko johonkin piuha vai täytyykö vetää sulakerasialta asti? Tämä on myöhäistuotu yksilö, eikä istuinlämppäreitä ollut varusteena. Nykyisessä penkissä on säädettävä lämmitys 8)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4399
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jarkko N kirjoitti: mutta MB:n oma
penkki menee paikalleen samoihin kiinnityksiin kuin vanha istuin,
jos jäliasentaa paremmat. Minulla nämä oli jo valmiina.
Olisiko sisäpiirin tietoa,mistä löytyisi vastaavanlaiset penkit w124 sedaniin?
Ostan heti jos rahtikulut ei tule mahdottomiksi,ja hinta saisi jäädä 600 € tai mielummin alle.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
rr
Viestit: 22
Liittynyt: 14.1.2008 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

kilander kirjoitti:Olisiko sisäpiirin tietoa,mistä löytyisi vastaavanlaiset penkit w124 sedaniin? Ostan heti jos rahtikulut ei tule mahdottomiksi, ja hinta saisi jäädä 600 € tai mielummin alle.
Tuossapa se syy, miksi päädyin SAABin istuimiin. Näitä ruotsinrautoja kun lojuu lähes joka talon pihalla ja navetan takana. Tuon summan kun jakaa kymmenellä, saa ostettua tällaiset. Tasapuolisuuden vuoksi voiskin sitten laittaa vaikka volkkarin merkin tuohon keulalle :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10753
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mulla oli entisessä W123:ssa Volvon penkki, joko 740 tai 240:stä. Volvon penkkikin käy aika kivuttomasti mersuun :wink:
Avatar
Merzedes
Viestit: 205
Liittynyt: 30.11.2006 2:21
Paikkakunta: Helsinki 00200

Viesti Kirjoittaja Merzedes »

Jumaliste, ensin kun luin topicin alkua niin ajattelin että voi vit**, joku on taas vetänyt viikon viinaa. Vaan eipä mitään, hienostihan nuo näyttävät istuvan. Eihän noita erota alkuperäispenkeistä ellei tiedä tarkalleen miltä mersun penkit näyttää. Tiedossahan on se kuitenkin että w124 vakiopenkit ovat...hmmm...hieman laimeat muotoilultaan :lol: Varmasti ovat hyvät istua nuo Saabin penkit. Volvon penkit ovat myös hyvät. Sama vika vielä w203:kin, vanerilevy vietereiden päällä. Ehkäpä lisävarustepenkeillä eri meininki
W203 C220CDi A + Britti-Bemari.
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos itse asentaisin istuinlämmitystä, niin varmaankin vetäisin johdon
suoraan akulta. Akun päähän johtoa laittaisin lattasulakkeen, esim. 20A
riippuen mitä kuormaa siihen kytketään. Akun takana on sopiva läpiviennin
paikka, josta johto tulee hyvin läpi. Sulakerasian puolella on hiukan
ahtaampaa. Jos käytät vaikka 120 W lämmitintehoa, virrantarve on
nimellisesti 10A. Todellisuudessa virtaa voi mennä 12 A. Sulake saisi
olla vähintään 16 A, mieluiten isompi. Johdot tulisi olla 4 - 6 mm2.
Johtojen päihin tulisi kaapelikengät puristamalla ja eristys vulkanoituvalla
teipillä tai kutistesukalla.

Maadoitusjohdon paikkaa voisi joutua hiukan hakemaan, mutta
ehkä penkin kiinnitysruuvi olisi sopiva. Kunnon kontakti maahan on
välttämätön. Johdot tulisi suojata niin, ettei johtojen
eriste hajoa. Esim. Elektor myy mustaa punottua suojasukkaa, johon
johdot voi piilottaa. Johdot tulisi kiinnittää niin, ettei penkin liikuttaminen
hajota niitä.

Jos katkaisijat laittaa keskikonsoliin, niin tupakansytyttimestä voisi
juuri saada riittävästi virtaa. Sulaketta ei saa kasvattaa, johdot voivat
palaa. Siellä konsolin takana voisi olla maadoituspaikkojakin.

Jos homman haluaisi tehdä alkuperäiseen tyyliin, tulisi autoon
lisätä muitakin osia. Lämmittimet eivät lämmitä, jos jännite on
liian alhainen ja merkkivalot vilkkuvat katkaisijoissa. Korjaamo-CD:lla
on muistaakseni täydellinen asennusohje, miten alkuperäiset
lämmittimet lisätään autoon. CD maksaa muutaman kympin.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tässä kuva etupenkeistä. Musta mokkula istuinosan vieressä
on ristiseläntuen säätö. Kuskin penkissä on myös sammutin.
Ovessa näkyy sähkösäätöjen katkaisija. Konsolissa näkyy
istuinlämmittimien katkaisijat.

http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... ta9fo0.jpg
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Onko immeisillä tietoa mitkä penkit käyp teinitähteen. onko noissa kiinnityspisteissä eroa 124:n ja 201:n välillä?
kun eikös nuo teinin penkit oo kapeemmat kun satalankun?
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Neon... ööörrrrkkk, ei tainneet penkit parantua. :x
ville kinnunen
Viestit: 91
Liittynyt: 28.10.2010 23:18
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

kyllä neonin penkit aika onnettomat :cry:
meillä kun on toisena kulkineena neon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ottaen huomioon että tämäkin on parempi kun vanhojen 201 / 124:n orkkispenkit Neonin istuinten täytyy olla TODELLA huonot :shock:
Kuva
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Niin sopivatko nuo saabbaan jakkarat ihan suoraan reikiin W124een ? Varaosahaussa tuntuivat olevan aika suolaisen hintaisia. :? :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
jl_76
Viestit: 34
Liittynyt: 05.12.2010 9:12
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jl_76 »

Ja itse olen miettinyt laittavani satalankun penkit Suburbaniin. Siinä on läski amerikan serkku istunut jo aiemmin lintat penkit ihan päin sitä ihteensä. Haluaako joku vaihtaa Letukan penkit satalankun penkkeihin, olis aitoa amerikan nahkaa (vinyyliä) tarjolla :roll:
Ei vaines, tuo vinkki saabin jakkaroista ja saatavuudesta oli hyvä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin sopivatko nuo saabbaan jakkarat ihan suoraan reikiin W124een ?
Joo muuten mutta takapäähän pitää laittaa korotusta.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Minulla oli tonnari vuoden ja 24 tkm ajossa. Kertaakaan ei tullut selkä kipeäksi, kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä vain verryttelemään väsynyttä ruotoa. Aivan loistavat penkit! Istuinlämmittimet saisivat toki kestää vähän paremmin, kun apukuskin penkistä katkesi vastus jo 372 tkm kohdalla (ja kuskin penkistä jo aiemmin) :roll:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jännä homma tuo pre-faceliftin penkki. Se vaikuttaa olevan ihan anaalista ja suorastaan naurattaa ensituntuma kun autoon istahtaa mutta sama homma mulla ku boogiemanilla saappaan ratissa, pystyn ajamaan yykaaneeprefaceliftilla esim. Oulu-Hki välin vaikka kertaistumalla ilman että selkä kipeytyy. Oletteisin että on ne Regarolla jotain oikein tehnyt vaikka ensivaikutelma onkin vaahtomuovieristeisestä lastulevystä jousien päällä :lol:

Saappaan penkit on kans tosi hyvät. Volvon myös, on niitä varmaan muitakin mutten nyt muista. Taas esim. Mazda6:n penkit on sellaiset että tämmöinen krooninen selkäsairastaja saa napata ajon jälkeen yöksi cirdalud-panacod coctailin :evil:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”